Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Deus Ex: Mankind Divided

  • PC 90
Čekal jsem odfláknutý polodatadisk s useknutým koncem, dostal jsem poctivé urban stealth RPGčko jaké jsem nehrál od Vampire Bloodlines.
Jistě, na mé herní době se samozřejmě podepisuje obsese prozkoumat/přečíst/omráčit/hacknout všechno co vidím a nikdy při tom nevyvolat alarm, takže jsem občas loadoval. Také jsem měl samozřejmě vypnutý radar a objective locators, jakožto většinu HUDu, což velmi doporučuji.
Proč jsem zas zmínil ty Bloodlines? Ačkoliv je MD pokračováním Human Revolution a po stránce herních mechanik je to velmi znát (jsou prakticky identické), z hlediska high level designu se inspiruje trochu jinde. Je zde mnohem méně cestování po světě - většina hry se odehrává ve zdejší lehce bizarní verzi Prahy, za hranice ČR se Jensen podívá třikrát (a také jsou to výživné mise, ale žádný městský hub). Už dlouho jsem si přál, aby Prahu někdo zpracoval do AAA hry a udělal z ní hlavní setting - že si tak zvolili zrovna Eidosáci v mé oblíbené sérii je paráda.

Samozřejmě, každý už ví jak brutálně se zdejší Praha nevyvedla po stránce jazyka (vysvětlení zde). A vskutku to zamrzí, např. když infiltruji krásně vypadající divadlo, a pak tam nad šatnou vidím nápis "SATŇA"... a toto ani není ten nejhorší příklad (podobných by se dalo najít snad stovky). Ale už před rozehráním jsem věděl, že to tak bude (a zanadával si autorům na twitteru), takže při samotném hraní už mě to tolik nevadilo, víceméně jsem to filtroval (hraju Jensena, ten česky neumí, no ne? :)).
Ale pořád bylo příjemné tu češtinu, celkem slušně nadabovanou slyšet, v rádiu si poslechnout českou hymnu (další wtf, ale co), na horizontu vidět Karlův most a kochat se tou pěknou architekturou a atmosférou noční prahy. Atmosféra celkově je pro mě asi hlavní pozitivum MD.

Ale ještě k tomu designu. Praha se zde skládá z několika čtvrtí, oddělených jízdou metrem, podobně jako čvrti v Bloodlines. Každá je rozsáhlá tak akorát - do plnohodnotných měst z městských akcí mají daleko, ale je to vyváženo citem pro detail. Každá lokace prostě překypuje detaily, do většiny interiérů/bytů se lze dostat a prozkoumat si je. Taky mě zaujalo, že prakticky každý člověk kterého potkáte má co říct - i generičtí civilové mají v zásobě pár vět k okomentování situace či okolí, anglicky i česky. Ten pražský hub je jinak nejspíš největší co se v Deus Ex hře objevil, Golem City je kapitola sama pro sebe, atmosférické ghetto plné chudáků, až mi bylo líto že jsem se tam po odletu už nemohl vrátit :)
A velitelství TF29 pro které Jensen pracuje bylo zas jak vystřižené z 24, taková blízkobudoucí verze CTU.

Sidemise jsou všechny handcrafted a zábavné, v MD je na ně řekl bych o dost větší důraz než v předchozích Deus Ex hrách. Samozřejmě se dají i řešit různě dle chuti a playstylu. Právě v nich mi MD nejvíce připomínalo Bloodlines. Ikdyž přiznejme si, ačkoliv je MD napsané slušně, Bloodlines jsou stále jinde. Ale když jsem tu vyšetřoval sériové vraždy, podivný kult ve stokách, nebo třeba původ nové drogy, skvěle jsem se bavil. A hlavní příběh jakbysmet. Nejedná se tu o žádné velké zachraňování světa, Jensen se "jen" snaží vyšetřit teroristický útok, zabránit dalšímu a odhalit kdo za tím stojí. Což mi naprosto vyhovovalo. Zdejší příběh má začátek i konec. Samozřejmě jsou tu dokořán otevřená vrata pokračování (hlavně jednou cutscénou uprostřed závěrečných titulků), ale i tak byl konec uspokojivý. Ale to zjištění, že plánované pokračování (které by dořešilo otevřené otázky a ukončilo Jensenovu odyseu) bylo zrušeno (a místo něj dělají Eidos Montreal něco pro Marvel + Tomb Raidera)...to mě irituje hodně. Deus Ex univerzum má stále obrovský potenciál a hry tohoto typu jsou bohužel dost vzácné.

Pár věcí co mi v MD stále vadilo - stále jsou tu ty časmrznoucí takedowny. Vypadají cool, ale prostě působí mimo a lepší by byla first person realtime klasika. Pak mi trochu vadilo až přílišné zaměření na téma augmentací. Chápu, je to hlavní point hry, ale nemusely se kolem toho točit všechny knihy co Jensen najde a všechny TV zprávy o kterých Pičus TV vysílá. A loadingy. Neměl jsem MD nainstalované na SSD disku, a přejezd z jedné pražské čvrti do druhé byla záležitost na dvě minuty.
Na druhou stranu, energii už si Jensen naštěstí nedobíjí snickerskama, což je dobré. Stejně tak augmentace a jejich ekonomie je tu o něco vyváženější a nové augmentace jako remote hacking či tesla jsou skvělé.

V rámci Mankind Divided jsem dohrál i obě vydaná DLC, jedno je zdarma, druhé (System Rift) je předražené, ale obě jsou zábavná a můžu doporučit. System Rift je při důkladném průzkumu cca pětihodinová záležitost. Odehrávají se během kampaně MD, takže hrát po druhém příjezdu do Prahy.

Po technické stránce nemám moc co vytknout. Mankind Divided vypadá nádherně s jednou vyjímkou - zpracování a animace postav v dialozích (některé ok, některé slabota) - a framerate i stabilita excelentní (ani jeden crash).

Mankind Divided u mne o kousek překonalo Human Revolution a velmi rád bych se někdy dočkal závěru této nové trilogie.

Herní výzva #8
+28