Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Libor Palička • 52 let • Urolog • Kroměříž (ČR - kraj Zlínský)

Komentář

Přejít na komentáře

Wrack

  • PC 75
Wrack je ambiciózním projektem, který se v počátcích vývoje jevil velmi nadějně. Bohužel však nedopadl zcela podle představ nejen vývojářů, ale i mnohých hráčů. Příčinou byla bezesporu úskalí nezávislého vývoje v malém týmu.

Hra se mi hřála disku poměrně dlouho. Jako fanoušek klasických 3D akcí jsem totiž neodolal lákavé prezentaci oznámené hry a následné nabídce koupě alfa verze, tehdy myslím na momentálně umrtvené platformě Desura. Nakonec jsem získal i Steam kód a v době předběžného přístupu jsem hru vyzkoušel. Vzhledem k evidentnímu nedokončení jsem ji ale odložil ad acta. Až nyní, více než po 3 letech od koupě, jsem se konečně na Wrack vrhnul.

Wrack je poctou klasickým 3D akcím a zejména Doomu, ale nechybí ani odkazy na legendární plošinovky, zejména v podobě některých skákacích pasáží nebo vzhledu bossů. Není se čemu divit. Hlavním tvůrcem je totiž Brad Carney alias Carnevil, který se v doomovské komunitě proslavil jako tvůrce dnes již nepodporovaného portu Skulltag. Dokonce se mu podařilo pro vývoj angažovat i nesmrtelnou legendu Bobbyho Prince jako autora soundtracku a ozvučení.

Wrack je zástupcem sci-fi žánru ačních her. Přenáší nás do roku 2037, kdy díky vynálezu Hyperion generátoru je eliminován problém s nedostatkem energetických zdrojů i potravin a lidstvo žije bezstarostně v blahobytu, aniž by se staralo o zajištění své bezpečnosti. Není divu, že mimozemská invaze z planety Arcturus postupuje hladce a právě generátor je jejím hlavním cílem. Jedině neohrožený hrdina Kain Sager se spolu se svými spolupracovníky postaví na odpor.

První, co vás upoutá po spuštění hry, je vizuální stylizace, jež se nese v komiksovém duchu. Děj je vyprávěn formou statických komiksových obrázků s dialogy, bohužel bez dabingu, který by konverzacím mezi hrdiny docela slušel. Stejně tak jsou vyvedeny i textury a grafika postav - všechny jsou v cell shadovém provedení a docela jim to sekne. Vizuál je světlý s všudypřítomnými pastelovými barvami, takže v žádném případě se nejedná o temnou, natožpak hororovou atmosféru. Vizuální zpracování má ten správný old schoolový feeling a zejména hráč retro stříleček si užije. Postavy protivníků neoplývají velkým počtem animačních fází, ale je radost je likvidovat zejména díky možnosti je naporcovat až na kousíčky, což je spolu s gejzíry krve velice efektní.

Použitý engine z vlastní produkce se nese v klasickém old schoolovém duchu a připomíná zejména Doom. Samozřejmě v modernějším provedení a se zakomponováním skoku jakožto nezbytného prvku hratelnosti. Musíme tak přeskakovat lávová jezera či překonávat plošinky vedoucí ke vzdálenějším oblastem. Občas se nám dostane možnosti výskoků z antigravitačních políček. Nechybí různé tajné oblasti, které se mi zejména v pozdějších levelech velice špatně dařilo najít.

Vlastní hratelnost se nese zcela v arkádovém duchu. Žádný autoheal, místo toho poctivé léčení pomocí lékárniček. Akce je rychlá a unikátním prvkem je možnost řetězového zabíjení nepřátel, za což získáváme plusové body do skóre a úspěšné vraždění nám pak dá ultimátní útok používané zbraně. Navíc za úspěšné plnění mise (nalezení tajných místností nebo zabití nepřátel) získáváte medaile. Toto masové zabíjení dodává hře šťávu, ale často se stává, že v bojové vřavě zapomenete na ochranu vlastní tělesné schránky a utrpíte fatální poranění s nutností reloadu. Wrack nemá multiplayer, ale po dohrání si své výsledky můžete porovnat v žebříčcích ostatních hráčů. Zde se mi bohužel nedařilo zhlédnout záznamy nejlepších výkonů patrně díky chybě hry.

Design map není zcela přímočarý, potřebujete najít jeden či více klíčů a mapy jsou mnohdy rozděleny až na 3 sektory , které si musíte postupně zpřístupnit. Ale nehrozí žádné velké bloudění a hře dominuje zejména akce. Zbraně jsou typické pro standardní 3D akce, graficky jsou pěkně zpracovány, ale nevybočují ze standardu žánru. Nesete pistole, brokovnici, samopal či raketomet nebo plasmovou pušku. Specialitou je meč, kterým můžete porcovat nepřátelské mimozemské bastardy nebo jej využít k rozbíjení krabic, v nichž se nalézá munice či lékárničky. Kořením akce jsou souboje s bossy v arkádovém duchu, které se zprvu zdají náročné, ale většinou postačí přijít na jejich vzorce chování a boj pak odsýpá hladce.

Atmosféru a retro feeling dodává typická hudba Bobbyho Prince, který používá podobné zvukové palety jako ve svých starších dílech. Svůj styl nezapře a je potěšitelné, že se jej podařilo angažovat jako součást vývojářského týmu. Tím spíše, když se aktuálně léčí s rakovinou. Doufejme, že Wrack nebude jeho poslední angažmá v herním průmyslu.

Zdánlivě akčnímu hráči nic nechybí ke štěstí. Bohužel díky neuskutečnění původních plánů na plnohodnotnou hru je k dispozici pouze jedna epizoda. Což je docela málo a v pozdějších levelech se již objevuje určitá stereotypnost použitého sci-fi prostředí. Myslím, že původní rozsah hry měl být daleko větší a jako finální produkt se nám prezentuje pouze jedna epizoda. Pokud by byla hra rozsáhlejší, jistě by přibylo nové grafiky a prostředí a prodloužila by se adekvátně i herní doba.

I tak je ale Wrack velice solidním počinem pro fanoušky retro akcí. Nabídne zábavnou, akcí vyplněnou hratelnost s oživením v podobě řetězení komb. Doufejme, že následovníkovi Wracku - rogue like tower defense hře Wrack: Exoverse se povede mnohem lépe.

Pro: Grafická a vizuální stylizace. Old school akce. Hudba. Rychlá akce. Řetězení komb.

Proti: Krátkost. Relativně stereotypní prostředí. Nemožnost zobrazení videí v žebříčcích. Absence dabingu.

+22