Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Anno 1800

  • PC 90
Strategie jsou odvětvím, které dle mého názoru stagnuje asi nejvíce ze všech a o to více člověk musí ocenit, když se objeví něco nového a dobrého. Trochu to dneska zachraňuje indie scéna, jistě, ale stále toho není dost.

Na sérii jsem narazil tuším s dílem Anno 1404, kdy jsem ani nějak neměl potřebu zkoušet starší díly, protože tohle byl v té době vrchol série u kterého jsem strávil nesčetně hodin. Kolik fakt nevím, tenkrát klienti ještě hodiny nepočítali a tabulku jsem si nevedl, ale bylo to strašně moc a nikdy jsem neměl pocit, že bych hru skutečně dohrál.

Pak přišly Anno 2070 a Anno 2205, které nebyly špatnými hrami, ale nějak mě u sebe neudrželi. Stále jsem se k nim vracel, ale stále to prostě nějak nebylo ono a těžko se mi do dnes definuje co mi na nich vadilo, snad to skutečně bude tím zasazením v budoucnosti, což je s podivem neb sci-fi mám rád, ale tady jsem asi nebyl dostatečně ukojen.

No a pak tu máme již sedmý díl, který se vrací zase trochu do minulosti a nepřináší nic zásadně nového. Od začátku působí známým dojmem a herními mechanizmy setsakra připomíná staré dobré Anno 1404 a na mě to zafungovalo naprosto magicky. Co jsem hru zapnul, na první průchod v kampani, jsem prakticky nechtěl přestat hrát. Všechno mi to sedlo dokonale. Propracované mechaniky budování společnosti přes všechny úrovně typů dělníků, jsou tak známé, že je hned jasné co bude potřeba udělat, aby ten či onen byly spokojení a já se nedostával do záporných čísel. Jak hra nijak zásadně nekladla důraz na vojenství a s tím spojený management jednotek, ani tady to tentokrát není žádná sláva, ale ničemu to nevadí, protože člověk se v tomhle typu hry nechce soustředit na válku, ta je tu tak na okraj, ale ekonomický rozmach, kolonizaci a obchodní likvidaci nepřátel. No a když to nejde, tak je teda převálcuje děly. A všechno to až na pár drobností funguje skvěle.

Není to hra pro každého, ale kdo tomu dá šanci, bude nadšený z každého úspěšného překonání milníku své společnosti, z každé nové technologie, z každé stabilní obchodní trasy a z každého poraženého oponenta, který neustojí tlak vaší ekonomiky, případně blokády obchodní trasy.

Příběh je naivní a vcelku krátký, takže kampaň lze považovat za takový rozšířený tutoriál, který vás provede různými situacemi. Nějak jsem se příběhem zásadně nezabýval a pak nebylo ani divu, že jsem mu trošičku utekl, jel jsem si po svém, hru si párkrát zkomplikoval pár nešťastnými rozhodnutími, ale stále s nadšením hleděl vpřed co přijde příště. Nebudu spoilerovat, chyby si musí každý udělat a vyřešit sám v tom tkví krása téhle budovatelské strategie.

Trochu mě deprimovali nedostatky v ovlivňování obchodních tras, které sice lze mírně odklonit pokud jde o spojení dvou ostrovů ve stejné oblasti, ale pokud jde o přechod mezi různými (zatím mám Starý a Nový svět), pak lze jen určit okraj kde loď mapu opustí, ale jaksi odbočku člověk neudělá, tedy vstoupí-li vám do cesty nepřítel s obsazeným a chráněným ostrovem, máte sakra problém. Druhý drobný problém jsem měl s plánováním železničních tratí, kde mi přišlo, že už se s logikou moc autoři netrápili a mašinky prostě buď fungují nebo nefungují jak by měly. Ale ještě jsem se nedostal do hlubšího konečné fáze hry, tedy je klidně možné, že jsem to jen blbě pochopil.

Expedice, tedy Potopené poklady a Botanika, ještě čekají na objevení (pochopení), stejně jako hra za Anarchistu. Toto hodnocení a shrnutí dojmů je jen víceméně ze základní hry.

Pro: Hudba, rozvoj společnosti a rozmanitost možností

Proti: Plánování obchodních tras, správa kolejí, nemožnost vyhledávat artikly písemně, stále chybí propracovanější přehledy a tak člověk občas hádá co mu kdy dojde

+22