Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Loom

  • PC 85
Tak. Kousek historicko-herního vzdělání doplněn, teď co k tomu napsat. Stálo to za to?

Tato více, než 30 let stará adventura, se v mnoha směrech vymyká tehdejšímu, ale i dnešnímu klasickému pojetí adventur. Postava nemanipuluje s okolím pomocí nastaveného portfolia slovních akcí (použij ruku, použij pusu, použij nohu), nemá ve svém hábitu místo na uložení žebříku, ba ani flakónku (nemá inventář) a za celou hru sebere pouze jednu věc (i když opakovaně). Ve hře nepoužíváte věci na jiné věci. Hlavní postava Bobbin Threadbare (dle automatického překladače cívka s obnošenou nití) s prostředím interaguje pomocí “magických vzorů” skládajících se z tónů vyluzovaných pomocí hole, která byla kdysi součástí stavu (Loom), který spřádá vlákna reality. Vzory se Bobbin učí průběžně z pozorování světa kolem sebe. Respektive vy se učíte. Vzory (tedy souslednost tónů) nejsou ve hře zaznamenávány. Musíte si je zapamatovat, či zapsat, odhadnout, co umí a jak je možné je použít. (Až později jsem se dočetl, že míra nutnosti použít vlastní paměť či tužku a papír, je závislá na zvolené obtížnosti.) 

Bobbin vzešel ze Stavu, když s ním jeden ze Strážců trochu experimentoval a přidal šedou barvu. Keepři potrestali opovážlivce a Bobbina vykázali z komunity do vesnice, neboť zjistili, že jeho šedá nit vytváří v předivu reality chaos a nepředvídatelnost. Když se Bobbin vrací ke Strážcům na kobereček na své 17 narozeniny, aby čelil svému osudu (a rozhodnutí Strážců, co s ním provedou), cosi se semele a Bobbin zůstává sám s holí, aby se pokusil zabránit Chaosu vstoupit do reality a ovládnout svět. 

Na to, že jde o cca 3 hodinovou jednohubku, vypráví hra zajímavý, originální a poměrně komplikovaný příběh (který si musíte částečně sami domyslet). Nečekejte klasické zakončení, i s ohledem k tomu, že zřejmě měli tvůrci rovnou našlápnuto na pokračování.

Hra je plně dabovaná a vrchol tehdejšího grafického umu dnes nazývaný pixel-art perfektně zobrazuje vše, co se ve hře odehrává, pokud máte dobrý zrak, nebo monitor velmi blízko obličeje, protože se mi tuto stařičkou hru podařilo rozhýbat pouze v okně v přednastaveném rozlišení.

Ale určitě stála za to.

(Ke hře jsem se dostal v rámci Herní výzvy 2023.)
+21