Retro Klub 2023
Nastupující letní počasí se zdá se negativně podepíše na účasti, neb ani nevídaná fantazie tvůrců Katamari Damacy nedokázala přilákat více hráčů, nicméně paradoxem je, že od vás titul získal průměrně nejvyšší hodnocení ze všech hraných her, tudíž někteří zdá se přišli o hodně! Část z vás jistě očekává, že se nyní opět vrátíme k západní tvorbě a já nesu z části špatnou zprávu. Vrátíme se na samotný začátek, a to k vývojářům z Capcomu.
Capcom stál v minulosti (a vlastně i dnes) za spoustou zásadních titulů, tudíž není divu, že se nám zde vyskytuje opakovaně. Tentokrát však mrkneme na jednu západní značku, ke které se japonští vývojáři dostali prostřednictvím licence v 90. letech a chtěli slavnou RPG značku přenést na arkádové automaty. Řeč je samozřejmě o Dungeons & Dragons, která si jistě našla spoustu fanoušků i zde, na DH, ale jsme si jistí, že tenhle arkádový titul jste většinou vynechali. Inu, čas si jej připomenout, neboť se jednalo o jeden z nejpopulárnějších automatů své doby a v Japonsku si svým pokusem rozhodně neudělali ostudu.
Tento měsíc si zahrajeme:
Dungeons & Dragons: Tower of Doom
Kupecká republika Darokin odnepaměti lákala návštěvníky ze všech končin světa. Trhy hlavního města překypující cizokrajným zbožím jsou působištěm přičinlivých obchodníků chtějících zbohatnout, bohům žel však i šejdířských šelem toužících po obohacení na úkor ostatních. Tentokrát však na konšelská bedra dolehla daleko větší potíž než šíbři ředící víno vodou, zadělávající těsto křídou či vydávající len za hedvábí. Životy občanů na venkově se jaly ztrpčovat podezřele dobře organizované bandy nelidí a monster. Kancléř Corwyn Linton proto vysílá čtveřici bitvami zocelených veteránů, kteří mají ubránit doposud vzkvétající plutokracii a zároveň zatnout tipec vzmáhajícímu se spolčení zlých sil...
Tower of Doom je úspěchem konkurenčního Golden Axe od Segy inspirovaná akční odnož převážně RPGčkových adaptací deskových D&D titulů. Zprvu jen automatovka nejdříve cílila především na japonský trh, čemuž odpovídá jak artstyl, tak arkádová hratelnost, jež měla chytit a nepustit až do posledního drobáku. O co v této beat 'em up skrolovačce jde? Zvolte bojovníka, elfku, klerika nebo trpaslíka, vyrazte do pole, zlupejte všechny, kteří se vám tam postaví, vysvoboďte spoutané a nabídněte si z každé truhly, na níž během svého ne úplně lineárního tažení narazíte. Do rány vám mimo jiné přijdou tlupy koboldů, kostlivců či troglodytů, zatímco zlobři, mantikory či třeba okatí beholdeři plní úlohu nižších bossů.
Popis: @RNDr. Gunár Pavel
Profil hry na databázi: Dungeons & Dragons: Tower of Doom / Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara
Značka Dungeons & Dragons naše životy provází napříč zábavním průmyslem už desítky let a mnoho hráčů video her si bez ní herní svět nedokáže představit. Jak jistě ale víte, značka je to pocházející z USA a tím pádem i hojně zastoupena v západní tvorbě video her. Při pohledu na titul Tower of Doom však nelze přehlídnout výrazné logo vývojářů z Capcomu, tudíž nastává otázka, jak se k ní japonští vývojáři vůbec dostali a zda značce (a především sobě) neudělali ostudu, neb jak všichni víme, rozdíly mezi západní a východní tvorbou jsou značné a nejvíce je tenhle rozdíl znát právě u RPG tvorby, jejíž elementy tenhle arkádový titul nezapře.
V 90. letech minulého století se arkádové automaty těšily obrovské popularitě a stejně, jako je tomu dnes, bylo Japonsko jakousi pomyslnou velmocí arkádového hraní. Obrovská popularita na domácím trhu se však nevyhnutelně přelila do celého světa a především do USA, kde však hráči prahli spíše po domácích značkách, respektive po západně pojaté tvorbě. V Capcomu si toho byli vědomi a právě počátkem 90. let se jim dostala do rukou licence značky Dungeons & Dragons. Věci však nešly dle představ. Capcom se opakovaně dostával do křížku s tehdejším vlastníkem práv TSR, kteří nebyli s návrhy Capcomu příliš spokojeni a na vině byl i fakt, že nikdo z Capcomu D&D nehrál a o značce věděli velké kulové. Zde se dostává na scénu Alex Jimenez, který zas mnoho nevěděl o vývoji videoher, nicméně byl fanouškem D&D a náhoda tomu chtěla, aby se po známosti dostal až k samotnému vývoji Tower of Doom, neb Capcom v ten moment zoufale hledal někoho, kdo je se značkou seznámí a poskytne cenné konzultace a jakýsi "odborný" dohled. A zde začala americko-japonská spolupráce.
Ta však stále nebyla zrovna pohádková. Capcom samozřejmě ze zvyku plánoval hru spíše japonsky pojatou, tedy především co se grafiky týče. Anime stylizace jim ovšem byla brzy ze strany TSR zatrhnutá, ač ve finální podobě můžete vidět, že vizuální stránka zůstala tak někde na půli cesty. Mnozí by navíc jistě očekávali, že půjde o RPG titul, přičemž Capcom chtěl tenhle stereotyp nabořit jednak kvůli ambicím troufnout si na něco jiného a přilákat ke značce i nové hráče, ale také kvůli svým letitým zkušenostem s beat 'em up žánrem. Americkým tvůrcům se tenhle nápad však zamlouval též a začaly tak úvahy o tom, jak titul obohatit o RPG elementy a udělat žánr podstatně komplexnějším, než bylo v roce vývoje zvykem. Zde si je nutno uvědomit, že komplexnější hra znamená komplexnější automat a tím pádem i mnohem vyšší náklady na jeho tvorbu. Ve hře si totiž můžete všimnout třeba inventáře, který představoval asi největší problém. Pokud totiž máte na automatu tlačítka na běžné ovládání pohybu a útoku, čím budete ovládat inventář? Dalo by se říct, že záchranou byla arkádová verze hry Street Fighter II, která vyšla s obavami, že celkem 6 tlačítek bude pro hráče příliš a hra tak nebude úspěšná. Opak se stal pravdou a Capcom tedy neměl s komplexnějším pojetím problémy. Jaký byl osud hry dál už pravděpodobně tušíte.
Arcade automat se hrou debutoval s předstihem na japonském trhu v lednu roku 1994 a již v březnu byl druhým nejúspěšnějším automatem měsíce. V USA, kde se automat objevil jen o několik dní později, se tehdy stal dokonce nejúspěšnějším automatem vůbec. O popularitě v Evropě toho příliš nenajdete, nicméně na zdejším trhu se hra objevila až v dubnu téhož roku. O jejím úspěchu však není pochyb, neboť hra se o dva roky později dočkala pokračování Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara, které se v Evropě objevilo taktéž. Druhý díl ovšem nezmiňuji jen tak náhodou, neboť v roce 2013 obě hry vyšly v krásné kompilaci zvané Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara. Ta je sice prezentována jako remake, nicméně dobový zážitek nebyl nijak zvlášť upraven a její předností je především online kooperace až pro 4 hráče, přičemž nabízí i řadu volitelných modifikátorů a další lehké úpravy spíše kosmetického rázu. A jelikož většina z vás sáhne nejspíš po téhle kompilaci, tak se samozřejmě nabízí druhý díl do našich Retro achievementů. :)
Nutno také podotknout, že se původní verze dočkala svého času i portu pro Segu Saturn, nicméně případné nadšence do retro sběratelství musím zklamat, neboť tahle verze se objevila pouze na japonském trhu v kolekci Dungeons & Dragons Collection. Nechybělo málo a verze pro domácí konzole se mohl dočkat i americký trh, neboť v plánu byl i port pro PlayStation v roce 1999. Právě poměrně pozdní vydání však zapříčinilo, že Capcom z plánu ustoupil a rozhodl se soustředit na nové tituly.
Kde si hru můžete koupit?
Inu ta nejvíc retro možnost je upalovat na Ebay a sehnat si celou tu arkádovou bednu a doufat v její funkčnost. Kajšmentkeři mohou jít shánět japonskou verzi Segy Saturn, ale všichni ostatní mají možnost jednoduše koupit zmíněný remake Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara obsahující oba dva díly.
Kompilace vyšla pouze v digitální podobě, tudíž ji najdete na Steamu nebo u třetích stran.
Na konzolích jde dnes sehnat pouze u Phila, tudíž musíte zavítat na Xbox Store, případně Xbox Marketplace, pokud ještě hrajete na Xbox 360.
O jakýchkoliv případných slevách budeme ještě průběžně informovat.
Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hru použít?
Kategorie 4: Země vycházejícího slunce: Capcom je japonská firma.
Kategorie 10: Před naším letopočtem: Do téhle kategorie hra spadá v HC variantě, nicméně POUZE v případě, že budete hrát původní Arcade verzi.
Retro odměny
Jako každý měsíc platí, že je připravena odměna za napsané komentáře. Za každý komentář ke hře odehrané v rámci Retro Klubu si u mě (@Fritol) na profilu můžete vybrat ze Steam klíčů k různým titulům. Pokud máte zájem, neváhejte se mi ozvat.
Retro achievementy se tenhle měsíc přímo nabízejí, tedy:
• Level 1: Dohrajte Dungeons & Dragons: Tower of Doom
• Level 2: Dohrajte také Dungeons & Dragons: Shadow Over Mystara
Oba tituly jsou hodně krátké a hraní zabere něco lehce přes hodinu času. Nicméně vzhledem ke stáří samozřejmě nejde zrovna o nejjednodušší tituly v žánru, tudíž při prvním hraní je nutno počítat se zádrhely, které jistě herní dobu lehce natáhnou. Moderní "remake" je však rozhodně přívětivější než původní arcade verze.
Vaše úspěchy budeme samozřejmě klasicky zapisovat do Google Docs tabulky, tudíž se s dohráním nezapomeňte pochlubit přímo v diskuzi a nebo se prosím obraťte soukromě na @Ronik. Jak jsme již zmiňovali, do budoucna plánujeme i vizuálně atraktivnější způsob, jak vaše trofeje vystavit a na nejúspěšnější z vás čeká na konci roku odměna.
Čas na dohrání máte klasicky do konce měsíce, tedy do 30. června.
A co si zahrajeme příště? Y'all ready to get funky?! Jelikož v půlce srpna vychází nadějně vypadající titul Bomb Rush Cyberfunk, tak je ideální čas oprášit jeho duchovního předchůdce, tedy Jet Set Radio! Hru můžete sehnat pouze na Steamu nebo u třetích stran. Na všech ostatních platformách již dnes není legálně k dispozici, ač pokud vlastníte Xbox 360 verzi hry, tak ji můžete spustit i na konzolích Xbox One a Series.
Před koupí však doporučuju zkontrolovat vaši Steam knihovnu, zda hru již nevlastníte, neboť ji v roce 2016 rozdávali zdarma a byla i několikrát bundlovaná.