Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@RomcaT (06.06.2023 11:13): Já chápu, že jsi vytížená, jen jak jsem psal, máš téměř celou výzvu hotovou a přitom máš víc jak půl roku času ještě, takže není potřeba to vyplňovat krátkými hrami nutně. Když stihlas 7 her za 5 měsíců, tak 3 hry za 7 měsíců už dáš bez problémy, i kdyby byly delší.

Každopádně pokud jde o to, že tě ten žánr nebaví a budeš to hrát na silu, tak v tom případě tomu rozumím, to bych taky nechtěl hrát 30h hru. Já survivaly taky nemám rád, ale zrovna to Flame in the Flood mi přijde dost casual i na roguelike poměry a bavilo mě to. Navíc to není horor jak většina her v žánru, ale naopak to má díky grafice a hudbě takovou "cozy" atmosféru.

Mimochodem je i možnost, že to vlastníš už, kdysi to rozdávali zdarma někde na Humble nebo tak...
@M.a.t.t. (06.06.2023 10:51) + @Joker (06.06.2023 10:52): díky kouknu na to

@Fritol (06.06.2023 10:55): díky, kouknu. Chápu že tomu nerozumíš. Nicméně zkus si představit že denně dělat 12 hodin denně práci včetně víkendů, 7 hodin spíš a pak se staráš o velkou domácnost, dvě nemovitosti a dvě děti. Je opravdu těžké vytěžit si hodinu pro sebe denně za běžného provozu. Hry hraji ráda, ale nechci trávit 30 hodin času u hry která by mě nebavila. Když to bude něco co mě opravdu bavit bude, ten čas ve hře stravim ráda. Ale jsem prostě hodně opatrná s výběrem.
Tak já to chápu v kontextu že u každýho rogue mám povědomě obavy, že tam strávím x hodin a nakonec nebudu schopný to dohrát.
@RomcaT (06.06.2023 10:31): Moc nerozumím tomu, proč bys nemohla hrát dlouhé hry. Však nikde není dané, že tu vývzu musíš mít splněnou za půl roku. Máš 7 měsíců výzvy před sebou a přitom máš splněných 7 z 10 kategorií. Moře času, není kam spěchat.

Každopádně Flame in the Flood je poměrně krátký survival. Pravděpodobně minimálně v prvních dvou runech umřeš, takže to bude chtít víc pokusů, ale i tak to nezabere víc, než 10 hodin. How to Survive by se taky dalo brát jako survival, tady ale ať to někdo potvrdí @Tulareanus, taky do 10 hodin. Pokud se Dead Island bere jako survival, tak by mělo i tohle.
@RomcaT (06.06.2023 10:31): jestli by ti stačil základ tak This War of Mine . Kampaň sjedeš zhruba do 10 hodin a není to nikterak težké, ale je to pouze na základ ( sice se tu psalo někdy na začátku, že by se dala uznat na HC, ale zkoušel jsem hru dojet bez bránění a bez nasilý a za mne to úplně není možné dohrát).
Poradíte někdo hru do 7. Kategorie, která je snadno sehnatelna, nestojí majlant, není na 30 hodin (mám dvě práce a dvě děti nemohu hrát moc dlouhé hry) a není z první nebo třetí osoby? Nějak nemohu na nic narazit, tenhle typ her jde úplně mimo mě. Když se najde něco normálního jsem ochotná do toho jít. Je mi jedno jestli to bude na normal nebo HC. Hlavně ať se tam moc nehýbe pozadí, mám kinetózu.
@jvempire (22.05.2023 12:33): Sorry za oneskorenú odpoveď. Ten Armored core, podľa mňa primárne záleží od toho, v čom sa verzie z 1997 a 1998 líšia. Ale podľa mňa ide hlavne o to, ktorú z tých dvoch verzii si hral, podľa toho sedí rok.

Someday You'll Return za mňa spĺňa HC verziu 7. kategórie.

@next_ghost (05.06.2023 22:10): Tých hier je určite viac, napr. Mattom nižšie spomínaný The Count Lucanor 
Ono zas nemyslím si, že tých hráčov pod 15 tu máme veľa, ale koľko nielen z nás, keď sme boli v tom veku, ale aj z týchto hráčov hráva hry, ktoré sú od 18? GTA, RDR, väčšina FPS. No a ak by pre mladého hráča nebol nejaký taký titul vhodný, stále môže tú kategóriu splniť na normal a napísať komentár na tú, ak by chcel súťažiť. Inak myslím, že aj tá xkrát spomínaná Clock Tower nebude tak extrémne nevhodná.
@Tulareanus, @jones1240: Já bych se k té autorské vizi hardcore 7. kategorie chtěl ještě zeptat, kolik do ní dokážete najít her, které jsou vhodné pro hráče do 15 let? Nemusíte vypisovat seznam, stačí mi číslo. Hledáním něčeho do téhle kategorie, co není brutální horor typu Outlast nebo Amnesia, jsem strávil víc času než nad všemi ostatními kategoriemi dohromady, a nedám víc než 2. Z toho jedna je pořád s otazníkem, protože je to primárně plošinovka a na přímý dotaz jsem tu nedostal srozumitelnou odpověď. Díky.
Každopádně teď trochu vážně. Hraju zrovna Magna Carta 2 a říkal jsem si, že by mi to sedlo do 3. kategorie na základní variantu. Je tam hratelná princezna, která však není ale příběhově hlavní postavou, nicméně během hry ji můžete ovládat. Je to klasické party-based RPG, kde sice začínáte s nějakým hrdinou, ale v momentě, kdy máte další členy skupiny, je můžete udělat lídry a toho původního hrdinu už nemusíte vůbec ovládat v podstatě. Počítá se to?
Já osobně bych survival definoval jako hru, kde lze umřít na libovolném místě nic neděláním, respektive vyhladovět, atd. Tudíž je potřeba ve hře dělat nějakou akci, aby hráč neumřel.
@rikuhahl (05.06.2023 14:39): Ak chceme riešiť úplne doslovné znenie definície " V HC variantě pak zaměřte svůj zrak na hry, kde je reálná hrozba a dá se umřít, ale jako hráč nemáte žádné prostředky k útoku, nebo obraně a vaší jedinou zbraní jsou útěk, nebo úkryt." Dôraz na slovo "REÁLNÁ". Kde v Happy Game je REÁLNÁ hrozba? To, že ťa párkrát niečo akože naskriptovane naháňa alebo zle klikneš, nie je predsa reálna hrozba.

Inak tá hra je asi na hodinu, čiže ak by niekto mal zmeniť hru na inú, tak prišiel o hodinu času. To je nič také, že niekomu teraz zamietneme 100hodinové RPG.
@Fritol (05.06.2023 14:56): Neresi se ze je survival Frite, v HC variente neni specifikovano aby ta hra byla survival. Jde o to at hlavni mechanika hry je utek preziti bez moznosti braneni se :D Coz i tak dle mych oci chybi v Happy Games. To HC ale neslucuj se survivalem na normalu.
@rikuhahl (05.06.2023 14:39): To přebírání základu bylo jen jako příklad, aby jsme ukázali na tom příklad. Jde o to že Happy Games i tak dle mého nesplňuje tu kategorii protože je to princip alá Sierra adventury. Dál už to rozepisovat fakt nehodlám. Jako členové výzvy by jsme měli normálně diskutovat a ne do sebe šít.

S vedením souhlasím, je to dost na dlouhé lokty.
@jones1240 (05.06.2023 13:54): Já s dopsáním nesouhlasím, to se mělo/mohlo stát třeba první týden v lednu, ale určitě ne za půl roku. Měli jsme to tehdy “líp” vychytat.


A ne, HC automaticky nepřebírá znění základu s nějakým dalším omezením, vždy to tam je napsané, co je potřeba a často (v průměru tak 3-4 kategorie ročně) se základem souvisí jen volně, či je jeho opakem. Takže minimálně Happy Game za stávajícího znění do HC patří, protože těch útěků před nebezpečím je tam opravdu dost, to, že to má jen 2 řešení (smrt/útěk), je za mě úplně jedno.

A ano, za mě chybí výzvě jasné vedení, protože demokraticky se to řídí prostě špatně a zdlouhavě a ve výsledku není spokojen nikdo.
Ak nejaký konkrétny prípad generuje podobnú kontroverziu medzi viacerými členmi tímu výzvy a z pohľadu definície to bolo zamýšľané inak ako to mohlo vyznieť, potom by sa mala skutočne pozmeniť - tak ako to nakoniec bolo v minulosti. Trochu nešťastne vyznieva akurát fakt, že by sa to malo upraviť po niekoľkých mesiacoch a ideálnejšie by bolo, ak by k podobným prípadom nedochádzalo vôbec.

Reálne sa však nedalo ovplyvniť to, kedy sa v diskusii objaví takto sporný prípad a ťažko možno viniť niektorého člena výzvy z toho, že to zo svojho pohľadu považuje za bezproblémové a iných zase z toho že neprechádzajú pravidelne profily všetkých účastníkov a že si to nevšimli skôr. Tento časový úsek by tak nemal zohrávať žiadnu úlohu. Osobne si navyše myslím, že táto zmena reálne zasiahne iba veľmi malé percento účastníkov výzvy, nakoľko som na základe prečítaného (nielen v rámci posledných dní ale celkovo) nadobudol dojem, že väčšina pochopila zadanie tejto kategórie tak, ako mala byť podľa všetkého zamýšľaná.
@Tulareanus (05.06.2023 13:50): Přesně, teď jsem to měl rozepsané, že to má být prostě fluidní v té hře a ten pohon. Viz například propíraný Clock Tower kde ten útěk je hlavní mechanikou hry na kterém to stojí. Happy Games to má právě stylem Kings Quest například kde klikneš například na zeď a zabije tě cihla, ale to do toho prostě nepatří :D

Souhlasím s dopsáním.
@RomcaT (05.06.2023 13:27):  Myslí si to více uživatelů že je to sporné, viz jejich příspěvky do diskuze. Tvé rýpnutí budu ignorovat. Nikdo se tu navíc nesnaží na sílu někomu něco zakazovat, vše je otevřené diskuzi, ale tak nemůžeme přece mlčet když nám to přijde v rozporu ne?

Navíc se mi nelíbí to jak nás tu veřejně podkopáváš a rejpeš do nás, to moc profesionální není.

Ve výsledku se takovádle mela stane když si dovolíme někomu něco nepovolit, tak je najednou velká nevole jací jsme gestapáci. Přitom jen řekneme náš názor a normálně jsme otevření argumentaci, nikdo si tu na šéfa výzvy nehraje. Jen asi ten kdo vytvořil danou kategorii tak má právo do toho mluvit když sám ví jak to myslel a to i přes to že to bohužel někdo pochopil špatně.
@S4TW (05.06.2023 13:46)
@jones1240 (05.06.2023 13:43):  Možno by bolo ok "patchnúť to" doplnením znenia "V HC variantě pak zaměřte svůj zrak na hry, kde je reálná hrozba a dá se umřít, ale jako hráč nemáte žádné prostředky k útoku, nebo obraně a vaší jedinou zbraní jsou útěk, nebo úkryt ako jedna z bežných/hlavných mechaník hry.

Ak sa dá definícia mizinterpretovať, hoci tak nebola vôbec zamýšľaná, je normálne tú definíciu dodatočne upresniť.
@jones1240 (05.06.2023 13:43): no a co? definici: "V HC variantě pak zaměřte svůj zrak na hry, kde je reálná hrozba a dá se umřít, ale jako hráč nemáte žádné prostředky k útoku, nebo obraně a vaší jedinou zbraní jsou útěk, nebo úkryt." to splňuje do posledního bodu. To, že HC se často vylučuje s normal verzí je přeci běžná věc a nikde se nepíše, že HC verze musí obsahovat survival prvky a ještě je zde možnost zemřít bez možnosti se bránit...
@S4TW (05.06.2023 13:41): Tam jen jde o to že je to hra stejného principa jak věci od Sierry, že klikneš blbě a umřeš. A přece hru jako Leisure Suit Larry by jsi do té kategorie nepočítal. Ale chápu i proti argumenty
Teda, já jsem obvykle spíš pro striktnější pravidla a jasnější mantinely, ale zrovna Happy Game mi přijde absolutně ok do 7. kategorie... To tu byli daleko daleko spornější hry, které se schválily, že mě dost překvapuje tohle vůbec hrotit :)
Jen upřesním, že já se neptala, protože jsem neměla důvod. Za mě to tam patří a není to sporné. Že je to sporne si myslíte jen vy dva. V loňských ročnících tu určitě diskuze byla, ale nikdy nešlo jen o to, co si myslí dva uživatele které bylo třeba přesvědčovat. Mě to nebaví, pochybuju že to baví ostatní uživatele.

Jsem ráda že Kunick připomněl ty časy, kdy jsme tu rozebírali hry a byla vlastně radost z toho, že někdo našel hru která do té kategorie vlastně patří taky. Nikdy to nebylo o tom, že se vše musí striktně dodržovat, tohle hraničí s tím, že se do každé kategorie stanovy 10 her a ty si prostě uživatele musí zahrát.

Nikdy ve výzvě nešlo o to kdo je autorem nějaké kategorie. Autorem je uživatelsky tým. Nikdo nebylo dáno, že někdo vymyslí kategorii a tak si o ní rozhoduje. Mě se stalo už mnohokrát, že jsem nějakou kategorii vymyslela a nakonec jsme ji v rámci týmu nějakým způsobem pozměnili a nakonec to nebylo vůbec tak jak jsem myslela a nikdy jsem se kvůli tomu nehadala.

Upřímně řečeno letos je hlavní problém ten, že tu není Crash, který měl rozhodovací právo. Protože to fungovalo tak, že buď jsme na to měli shodný názor nebo ne, tak se hlasovalo a v případě potřeby to rozhodl Crash. Nebo si to Crash rozhodl rovnou a byl klid. Nikdo neměl potřebu se s ním dohadovat.

Promiň ale já tebe ani Tula neuznávám v rámci výzvy tak, jako jsme uznavali Crashe. Pro mě má teď (a musím zmínit že ho měl spolu s Crashem každý ročník) Memphis. Ovšem vzhledem k tomu, že na to nemá tolik času tak po něm nikdo z nás nemůže chtít aby se tomu naplno věnoval.

Nelíbí se mi, že jsem tu považována za nějakého hadače atd, ale mě fakt nebaví takhle hra na samozvané vůdce. Trošku pokory pánové.

Nicméně chci vyzdvihnout fakt, že hlavně Tul se této diskuze skutečně věnuje, za to mu patří můj velký dík a obdiv.

Jsem na dovolené, máme net v loby tak jsem možná občas kouknu když popíjím piňacoladu, ale moc často to asi nebude ;o) přeji vám všem krásné dny a snad se vše uklidní
@Tulareanus (05.06.2023 09:54): Jenže právě ty mezní případy jsou to, co posunuje definici. (Ten survivor bias jsem nemyslel konkrétně na survival kategorii ale hezký pun :) ) Se zbytečností hypotetizování nesouhlasím, ale to je spíš otázka osobního nastavení.

[neexistující příspěvek]: Myšlenkové stimuly jsou potřeba... Aspoň teď máme nastartované myšlení na zbytek týdne :D
@Eru (05.06.2023 08:20): Kým z toho nespravíme niekoľkostranový právnicky dokument, tak sa vždy nájde priestor pre vlastné interpretácie a nezrovnalosti. Preto je tu priestor pre otázky, ak sa niekto ani nespýta, že ako to vidí tím a tú hru si tam zaradí, nemôže predsa očakávať, že mu nesprávnu hru uznáme. A keby z toho dlhý "právnický dokument" urobíme, tak ho nielen nebude nikto čítať, ale stále tam bude priestor na diskusiu alebo "obchádzanie". Však keby to tak nebolo v reálnom práve, ktoré je detailnejšie, tak neexistujú súdne spory. :)

Súhlasím ale s tým, že ak je to možné a príde sa na zlepšenie v rámci upresnenia kategórie, tak by bolo dobré, aby sme to do FAQ doplnili a oznámili.

@Kunick (05.06.2023 07:10): Samozrejme, že tu riešime okrajové 1% u toho survivalu, preto som písal, že je zbytočné teraz hypotetizovať a riešme len konkrétne príklady, ktoré sú otvorené.

EDIT: @Kunick (05.06.2023 09:49): Toto mi príde ako absurdné tvrdenie o tej predstave a znení kategórie, je to ako presviedčať autora básne alebo skladby "ako to myslel" z pozície recipienta. Logicky bola najprv predstava autora o kategórii a potom na základe tej predstavy vznikala textová definícia. Keby bol aspoň tvoj zámer ten, ako teda tú kategóriu ošetriť, aby bola viac bulletproof, ale táto tvoja aktivita pôsobí na mňa opačne a žiadne konštruktívne vylepšenie nenavrhuješ.
@jones1240 (05.06.2023 09:31): Nemám potřebu se vracet k prvnímu komentu. Hele, ďáblova advokáta dělám právě kvůli Tvé představě, že autor dané kategorie je víc než formulace. Osobně se mi líbí, že jsi v teamu, protože más jiný herní záběr než já a beru to jako obohacení. Ale ve chvíli kdy autor vypustí své dílo do světa, ztrácí nad ním absolutní kontrolu. To je evergreen mých reakcí, kdy poukazuju na rozdíl mezi vaší představou kategorie a kategorií samotnou ;)
@Kunick (05.06.2023 09:29): Kunicku, ale ty snad pořád reaguješ na snad můj úplně první koment. Já jsem už několikrát psal že nejsem proti tomu ať tam lidi dávají hry co hráli nebo hry co hravě mění žánr či tak, když to prostě splňuje kategorii výzvy. O nic víc tady nejde. Ty zaprvé žádný problém zde neřešíš a jen zbytečně čeříš vlny a děláš ďáblova advokáta. Tohle tvoje zapojení tu nemá prostě žádný užitek či řešení toho co se tu předtím řešilo.

A navíc jako autor dané kategorie snad mám právo když vím nejlépe já sám jak jsem to myslel. To že je to možná formulované tak že se to dá pochopit jinak mě mrzí, ale do teď se nic podobného neřešilo a nenapadlo mě že to tak někdo může brát. Také to není důvod abych dělal ústupky.
@jones1240 (05.06.2023 08:53): aspoň argumentuju ;) Ty prosazuješ svou představu, která ale (a počet změn ve změní kategorií to dokládá) nemusí být souhlasná se zněním kategorie. Jako arbitr bys měl překročit vlastní stín. Každopádně osobní život si užij, myslím, že ten můj taky netrpí :D
Ještě jen na závěr.

Kdyby se někdo ptal první den na Happy Game tak bych ho zamítl taky , jako se zamítli i jiné hry kvůli diskutabilitě. Holt se ale nikdo na Happy Game nikdo neptal a není v naších silách kontrolovat profil všech.

K Happy Game se naposled vyjádřím takto: Měla by tam spadat hra kde tě něco pronásleduje a ne jen příběhově, ale mělo by to zapadat do duchu kategorie i herně. Pokud je něco úplná tradiční adventura a prakticky žádná recenze nezmiňuje reálnou hrozbu umřít ale v prvé řadě jen adventurní prvky, tak?

Hele mám osobní život a času méně, narozdíl od lidí co řeší výzvu a zapojení v ní nejsou :D Ale to je vše co už k tomu řeknu. Uvidíme jak se to rozsekne.
@Eru (05.06.2023 08:20):  Jde tu primárně o TLOU kdy už i Tul se k té kategorii vyjadřoval proč to ta hra nesplňuje. " Pre istotu som si znova prečítal, ako máme vo výzve definované to remeselníctvo a nikde sa nespomína, že by stačilo, mať to ako koníček. To, že má niekto nejaký koníček, ktorý vychádza z remesla, predsa nerobí z postavy remeselníka. Ani v hre, ani v skutočnom svete. Myslím, že podobný prípad sa riešil v 8. kategórii, kde sa niekto pýtal, či stačí, že nejaká postava si niečo zapisuje, ale to tiež z tej postavy neurobí novinára alebo spisovateľa. V takýchto prípadoch je najlepšie, keď človek, ktorý pokladá otázku doloží nejaké gameplay video na posúdenie, pretože jemu sa to ľahšie nájde, než ja aby som sa preklikával hrou a hľadal, či teda má ten človek, ktorý pokladá otázku naozaj dôvod hru, do tej kategórie zaradiť."



@Kunick (05.06.2023 07:47): Mně to jako argumentace prostě nepřijde validní. Spíš jen na sílu prosazování tvého úsudku, sám jsem řekl důvody proč mi to přijde mimo.
@jones1240 (04.06.2023 22:43): Plus mínus souhlasím s tím po psal Kunick. Jen k formulaci "v případě nejasností by mělo byt rozhodnuto ve prostěch tazatele" bych dodal:

Ale pouze tehdy pokud omyl vznikl nejednoznačným naformulováním zadání. V takovém případě bych přihlížel k tomu jestli dotyčný už takovou hru dohrál nebo ne. Pokud ano, uznat mu ji. Pokud ne, zakázat mu ji a ve FAQ nebo na stránce výzvy kategorii upřesnit. Současně toto upřesnění pravidel oznámit v diskuzi. Prostě kompromis.