Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@Fritol (14.04.2023 12:13): V podstate aj Hogwarts Legacy sa dá na hc kvôli hipogrifovi. To je možno taká vec, na ktorú ľudia na prvý pohľad pri tej kategórii zabudnú, že ak hráč ovláda nejaké mytologické zviera/bytosť ako svoj dopravný prostriedok, tak to tiež sedí. A inak Banner Saga bola za mňa super, odporúčam celú trilógiu. Je extrémne o príbehu a postavách. :)
@Tulareanus (14.04.2023 11:11): Díky za tipy, ale to asi nebudou úplně hry pro mě. Banner Saga možná, ale to bych musel dát první díl ještě.

Ono není kam spěchat, zatím mám dohranou jen jednu kategorii a jinou jsem ani nezačal ještě.
@Jumas (14.04.2023 09:51): je to podvod spíš proto, že to jsou většinou hry na půl hodiny. :D

Plný Steam toho je, ale rad bych něco kvalitního trochu. :D tohle vypadá hůř než průměrná NES plošinovka.
@Fritol (14.04.2023 09:40): Jasne, chapu a v zasade souhlasim. Pro me to taky byl impuls vykaslat se na HC. Pro me je tento rok cil dat si tam presne hry, ktere uz mam a na ktere se "nastrajam" uz roky. :) Takze spis trochu hutnejsi a podstatnejsi tituly.
@Dunemaster (13.04.2023 22:02): Jo, díky. Já už jsem si posledně jak Tul upřesnil pravidla říkal, že to tam asi nebude sedět. Akorát jsem ještě nehledal čím to nahradit, tak jsem neupravil profil. Škoda, tady to asi nakonec na HC nevidím. :)
@Hazz (06.04.2023 22:02): Skontroloval som ten NyxQuest: Kindred Spirits a tá Nyx, hoci berie meno gréckej bohyne noci, tak je to typ postavy vytvorenej pre hru. Googlil som aj, či existuje nejaká bytosť s krídlami v Gréckej mytológii, ale našiel som len, že krídla mala bohyňa šťastia Niké a potom už známe harpie boli napol vtáky, napol ženy, čo táto Nyx v tej hre nie je. Ak sú však v tej hre nejaké klasické mytologické bytosti, tak by sa hra dala zaradiť na normal. Na HC však nie.

@Vivaldi (12.04.2023 13:16):  Pozrel som si teda nejaké gameplay videá z The Medium a mne to príde ako adventúra, v ktorej sa dá na pár miestach zomrieť, čiže nejaký survival v tom bohužiaľ nevidím.
Chcem sa spýtať... Silnejší Prežije kategória... pasovala by hra "The Medium?" Mám pocit, že by to malo spĺňať prvky survival hry... aj keď teda keď vás monstrum dolapí dá sa (pokiaľ je k dispozícii) použiť energia na oslobodenie. Neviem teda či sa to počíta ako zbraň alebo sa to dá využiť do tejto kategórie.
@Joker (11.04.2023 15:29): Ahoj, je potřeba hrát za někoho z panovnické rodiny (což tato hra splňuje), o živočišný druh, nebo i kdyby to byl úplně vymyšlený tvor, nejde. Takže vzhůru do toho, pěkný výběr, hra mě celkem zaujala ;)
Ahoj, měl bych dotaz, lze do třetí kategorie na základ použít Tails of Iron ? (ve hře se ujímáte krysího prince a pak i krále . Jde mi o to, jestli nevadí, že se nejedná o lidského panovníka.)
@Hazz (06.04.2023 22:02): Ratchet a Clank 3. Kategóriu na HC spĺňa. Nyx budem musieť ešte pozrieť o akú bytosť sa jedná lebo Nyx bola v starogréckej mytológii bohyňa noci. Dostanem sa k tomu však až o pár dní lebo som momentálne mino pc na dátach. :)
@Yokolobuna (09.04.2023 16:10): nie, nie je to survival. Hru mám veľmi rád a prešiel som ju, ale je to roguelike rpg, ktoré je o boji a akcii a o príprave. Mikromanažment družiny nie je survival prvok, obsahujú ho asi všetky družinové rpg alebo taktické akcie a stratégie. To, že okrem zdravia strážiš aj mentálny stav je pravda, ale tiež to nie je automaticky survival. Hlavne ide o to, že je to zamerané na boj nájomných žoldnierov, ktorým tých pár potrebných predmetov kúpiš alebo získaš porazením nepriateľov.
Co říkáte na Darkest Dungeon do 7.? (Základ) Rozehrál jsem to bez úmyslu do výzvy, ale tak nějak mi cvaklo, že to sedí. Kromě zdraví se musí hlídat i duševní stav, správa party postav je gró cele hry. Je nutné jednotlive hrdiny v přestávkách mezi výpravami léčit z nemocí a smrt je (prakticky vždy) permanentní. Buduje se zde celá vesnice, bez které se dal neposunete. Survival prvku by se ale našlo více… díky za posouzení. Mimochodem jednoznačně doporučuji, je z toho závislost a po 40 hodinách to baví snad více než na začátku.
@Sasakr (03.04.2023 15:33): K otázke ohľadom PSP, to by som si musel pozrieť, či a ako to EA vydávala, lebo z toho, čo som videl, to boli len vedľajšie produkty k hlavným hrám, ale k tomu sa dostanem až neskôr. Musím pracovať teraz. :D
@Tulareanus (03.04.2023 15:28): Nikdo nepopírá, že jsou ty hry jiné. Jen mi přijde divné říct, že Carbon je pokračování série a Carbon: Own the City není :-D I Wiki to bere jako součást série, jen prostě zmiňuje, že PSP verze měla jiný název a byla odlišná.

Poslední otázka - pokud je Carbon pokračování Most Wanted, a to je pokračování Underground, tudíž jde o sérii, pak je Carbon: Own the City pokračováním Most Wanted 5-1-0, které je pokračováním Underground Rivals, tudíž jde o sérii, nebo tam už to neplatí? :-D
@Sasakr (03.04.2023 15:11): Spin-off môže byť úplne kľudne v rovnakom hernom štýle ako hlavná hra, ale ako tam píšu, môže to byť "Sidequel", čiže paralelná hra, ktorá rozširuje niektoré aspekty, niektoré nepreberá a niektoré pridávať. To, či sa závodí vo dne, v noci, na ferrari alebo porsche nemá na to vplyv. Nikde v žiadnej definícii nie je, že spin-off musí byť iný žáner. V (nielen) závodnej hre, ale hlavne v hre, kde hrá príbeh druhé husle ide o tie mechaniky. Ak spravia dve odlišné hry s jednou témou, tak sú to stále dve odlišné hry s jednou témou.

A duchovné pokračovanie je niečo úplne diametrálne odlišné. O tom vlastne celý ten termín je, že niečo naväzuje na niečo iné myšlienkou (v našom prípade napr. žánrom, štylizáciou, mechanizmami), ale s originálnou sériou/značkou nemá okrem inšpirácie nič spoločné, ako napr. Planescape: Torment  a Torment: Tides of Numenera 

Popis na DH je dielom konkrétneho používateľa, vždy tam bude nejaká úroveň subjektivity a interpretácie, aj keď sa to skontroluje. Vždy je priestor aj na úpravu v prípade potreby, nie je to niečo nemenné. Estetika, soundtrack alebo postava môžu existovať paralelne vo viacerých hrách, na tom nie je nič zvláštne. Aj v Skyrime je hudba z Morrowindu a sú to iné hry. Základ je si uvedomiť, že tie handheldové Need For Speed sú vždy iné hry, než ich protejšky.

A inak keď sme pripravovali hernú výzvu alebo konkrétne túto kategóriu, tak sme si to nešli zadefinovať halabala podľa seba, ale vychádzali sme práve z toho, čo sa oficiálne rozumiem pod pokračovaním alebo spin-offom (na vylúčenie).
@Tulareanus (03.04.2023 14:25): Meh, vaše soutěž, vaše pravidla, ale stejně s tím vnitřně nesouhlasím. Už jen když si vezmu definici spin-offu z Wiki: "Spin-off je rozhlasové , televizní , počítačové nebo literární dílo , které bylo odvozeno od již existujícího díla (nebo více děl) a které je zejména zaměřeno na určitý aspekt původního díla (např. určité téma, postavu, událost, apod.). Pokud spin-off existuje ve stejném časovém období jako původní dílo, může být rovněž označen jako sidequel." Podle mě spin-offem závodní hry odehrávající se v noci nemůže být závodní hra odehrávající se v noci. Spin-off by byl, kdyby vzali Dariuse z NFS Carbon a udělali o něm adventuru :-D Tohle je prostě jiná verze téhož. Dokonce to vyšlo zároveň. Tohle není odbočka stranou, tohle je rozvětvení do Y. Nemůžeš totiž říct, že Pro Street je duchovní pokračování Carbon a není pokračování Carbon: Own the City. S obojím to má totiž společného prd. A naopak Carbon: Own the city má mapu z NFS Most Wanted. Tak není nakonec Own the city to duchovní pokračování? Vtipné je i to, že i popis tady na databázi to zcela neskrývaně nazývá "PSP variantou NFS Carbon".

Ale i když se vykašleme na Carbon: Own the City, který má tedy jiný příběh než Carbon (což z něj imho nedělá spin-off tak jako tak), tak co předchozí díl Most Wanted 5-1-0? Popis zde na databázi jasně říká: "Handheldová verze dílu Most Wanted (2005) ze série Need for Speed." A když to srovnám s verzí na velké konzole a PC: estetika stejná. Ženská stejná. Soundtrack stejný. Herní mechaniky včetně fízlů a zpomalování času stejné. Blacklist stejný. Liší se tratě :-D A díky tomu že to není díl série NFS? Neřekl bych...
@Tulareanus (03.04.2023 00:34): Skoti jsou keltský národ a Teutoni měli nejspíš odkazovat na Řád německých rytířů (anglicky Teutonic Order nebo Teutonic Knights). Na druhou stranu tenhle řád vznikl až rok po smrti Fridricha Barbarossy.
@Sasakr (03.04.2023 13:34): Need for Speed: The Run je ok, pretože je to regulérny diel hlavnej série.

K tvojim iným príkladom, Gran Turismo ktorý vyšiel na PSP nie je pokračovanie, je to odbočka alebo spin-off, veď oni paralelne vtedy vyvíjali a vydali regulérny ďalší diel na veľké konzoly Gran Turismo 5 .

Grand Theft Auto: Vice City Stories nie je súčasťou hlavnej série hier, je to spin-off/prequel Vice City. Ani wikipedia to nevedie v hlavnej sérii. Nikdy sa regulérnym pokračovaním nestal, to, že to neskôr vydajú na inú platformu predsa tú hru nezmenilo.

Serious Sam 2 je stále druhý diel série. To či je niečo kanon alebo nie je nás predsa nezaujíma, to platí predsa len pre príbeh.

V-Rally: 97 Championship Edition - dokonca aj na wikipedii sa píše "Although the game has no connection to Electronic Arts' Need for Speed series,[18] the company released the game as Need for Speed: V-Rally in North America on November 4.[17] A likely reason for the title change was to draw more attention to the American market,[17] as it was classified that rally racing was a much more popular sport in Europe than it was in America."
No jak myslíte, jde o prd, ale původně jsem sem ani nechtěl ptát, jak moc jasné mi to přišlo. Je to Need for Speed a asi tak desátej díl, tak mě nenapadlo, že může bejt problém :-D A že se to tedy neuzná ani jako třetí díl v rámci PSP dílů, tak to už mi hlava vůbec nebere :-D

Plánuju ještě na PC NFS Run. Tam snad už problém není, ne?

Edit: Ještě se zeptám - a kdybych jako třeba hrál to Gran Turismo, co vyšlo jen na PSP, tak mám taky smůlu? To přeci byl regulérní další díl, jen vyšel na handheld. Co GTA Vice City Stories? To byl nejdřív spin off a stal se regulérním pokračováním až tehdy, když vyšel i na PS2? :-D

Edit 2: A další příklady... co Serious Sam 2? Vyšel jako pokračování, aby byl později vyřazen jako nekanonický. Co Need for Speed: V-rally? :-D Vyšlo v sérii a pak vyřazeno. Sakra, tahle kategorie je zamotanější, než se zdá :-D
Spin-off byl na počátku ve hře, ale nakonec jsme ho vyřadili, aby se předešlo takovýmto debatám.

Každopádně souhlasím, že toto je asi letos nejlehčí kategorie a není nutné tak násilně roubovat něco, co tam nepatří. Dokonce si myslím, že většina hráčů má nějakou oblíbenou sérii a tohle je ideální motivace, proč si zahrát další díl.
@M.a.t.t. (03.04.2023 12:50): spin-off z vlastnej definície hovorí, že nie je pokračovanie, ale odbočka, takže to sme trochu dúfali, že ak niečo vyslovene vzniklo ako niečo, čo existuje, aby nebolo pokračovaním, tak to hráči sami pochopia. :)
@Sasakr (03.04.2023 12:09): Nie som síce členom výzvy, no i za seba by som povedal, že toto je minimálne diskutabilné. Za pokračovanie by sa dal považovať Need for Speed Carbon ale portable verzia tejto hry sa mi taktiež nezdá. Nechcem sa príliš oháňať definíciami na rôznych wikipediách, ale i na tomto odkaze to kategorizujú ako spin-off. Možno by to len chcelo trochu doplniť definíciu kategórie, aby bolo stopercentne jasné, že spin-offy nie. Ja som to tak síce chápal od začiatku, ale i tak.

Na druhej strane, toto je jedna z najjednoduchších kategorií a nie je problém tam napasovať takmer čokoľvek. Nie je teda nutné silou mocou bojovať za podobnú hru, nakoľko existuje množstvo alternatív (aj kratších a zdarma).