Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

Chci se zeptat, je nějaká soulovka na GOG? Chěl bych ten žánr poznat, ale nějak nevím jak se k tomu vyjma PS1 demake Bloodborne dostat... Lies of P s Denuvo asi na GOG nedorazí, ale původní Dark Souls by mohl...
@Pluto (04.09.2023 00:43): To je právě problém úrovňová hierarchie vs sítě, řazené vs uživatelsky relevantní. Obojí má nějaký smysl a v obojím je jistá vzájemná zastupitelnost. Ideálně bych se toho nebál a nechal bych to na uživatelích, ti by určovali jaký štítek je relevantní a jaký nikoliv.
@feryk (04.09.2023 00:15): Ono je to hodně ošemetné, co kam zařadit. Já jsem se o "něco jako štítky", tedy respektive o přesnější zařazení do podžánrů, nějak pokusil na svých stránkách o adventurách. A přestože jsem řadu z těch her hrál a mám k nim nějaký vztah, sám mám problém určit, jestli hra ještě do dané podkategorie spadá a nebo ne. A to si vlastně všechno toto zařazení určuju sám. U většího množství her a většího množství adminů je samozřejmě také větší množství názorů a pohledů na věc...
@Charllize (03.09.2023 23:02): Sakra, tahle diskuze je ve vláknu RPG. Sorry, já myslel, že se diskutuje ve "Všeobecně o hrách". V tomto případě má poznámka o ujetostech dostává úplně jiný význam, než jaký jsem zamýšlel. Jak jednoduše může napsaná věta vyznít jinak, když je zasazena do jiného kontextu :-)
Ono těch podžánrů chybí strašně moc. Třeba to, že nemůžu vyhledat RPG dungeony považuju za jeden z největších ostudných failů na tomto serveru, píšu to asi popáté už. :) To samé třeba erotické hry apod. Pokud žánry zůstanou, tak bych je rozšířil... Líbilo by se mi, kdyby třeba hra měla žánr RPG, podkategorie akční, open world, third person,2D. Nebo RPG, DnD, dungeon, first person,3D. atd..
@Fritol (03.09.2023 17:18): no já bych nějaké omezení udělal, ale záleží, jaká by byla kontrola... protože kdyby hra měla třeba padesát štítků, jen proto, že se svezeš autem, bude závodní, můžeš si dát do kapsy jednu věc, už to bude rpg apod... tak by to postrádalo smysl. Záleží jakej systém štítků by se zvolil.
@Ringo (03.09.2023 21:59): Pokud štítky nebudou v dohlédne době, tak jasné. Jak se naposledy přidávaly žánry tak jsem tu někde psal, že by bodl i podžánr shmup a beatemup a stále se nepřidaly, tak nevím, jaká bude vůle přidat SRPG :D
@Fritol (03.09.2023 21:18): Jenže ty štítky nikdo udělat nechce, jestli jsem to správně pochopil. A pokud nikdo štítky dělat nechce, tak zase nevidím důvod, proč to nemít v těch žánrech, od toho to dělení her na žánry vlastně je.
@Ringo (03.09.2023 21:09): Žánry zrušit jde. Jen bys to RPG místo v kolonce "žánry" zadal v kolonce "štítky" s tím, že by tam to dělení mohlo byt mnohem širší a přizpůsobivější, viz to SRPG a JRPG a cokoliv dalšího. Dle mě by to vyhledávání jen zpříjemnilo a upřesnilo.
@Fritol (03.09.2023 08:48): Žánry přeci zrušit nejde, je to naprostý základ dělení her na kategorie, kterou primárně každý vyhledává. Řekneš si - dal bych si nějaké pořádné RPG, mrknu se na DH, co tam máme, a najednou u tisíce her nebudeš tu kategorii mít, a dle názvu to nepoznáš (výhodu budou mít fanoušci sportů, hra s názvem NHL by mohla být přeci jen opravdu hokej :-) Dělení RPG na RPG a jRPG by měl podle mě být taky základ, protože to je tak diametrálně odlišný gameplay, které navíc hráče RPGček zásadně dělí. Někteří hráči západních RPG nenávidí japonský styl RPGček. Pro tyhle je možná škoda, že si na DH vyjedou seznam RPG a do toho se jim plete stovky jRPG v seznamu. sRPG bych asi pak už bral jako subžánr, to je totiž japonské specifikum, zatímco západní produkce v tomto směru vytváří spíše taktické strategie jako UFO Enemy Unknown, Jagged alliance a nemá je tolik protkány s příběhovými eventy a rozhovory po každé bitvě. Takže bych to řadil k jRPG s druhotným žánrem strategie.
Na štítky už nevěřím, jsou u mě ve stejné kategorii jako druhý příchod Ježíše Krista nebo důchodová reforma:)
@feryk (03.09.2023 17:06): Já bych počet štítků vůbec neomezoval. V tom bude ta krása, když pak bude vypadat třeba takhle:

Hry se štítky: JRPG, sci-fi, ženská hlavní postava, third-person, party-based, anime, tahové RPG

A kdyby šlo ve vyhledávání zadat i to, které tagy hra NESMÍ obsahovat, tak by to byla úplná idealka, protože bys při hledání akčních RPG mohl vyfiltovat třeba "Ubisoft The Game" a neměl bys to zaplevelené akčními adventurami od Ubisoftu a Sony i přes fakt, že by měl někdo nutkání jim dát tag "RPG".

Myslím, že takové podrobné vyhledávání by byla uplná pecka a už by si nikdo nemohl stěžovat. CSFD vyhledávač by měl být inspirací.
Ale možná všechno opraví ty štítky, pokud se žánry zruší a místo toho bude mít hra třeba max pět štítků, tak by to mohlo fungovat.
To je marný boj, já už to psal několikrát... rozdělení žánrů a podžánrů tu je dost špatné a spíše je dělané podle toho, kdo to zrovna dělal.. takže si rozklikněte sportovní, najdete tam klidně i snowboarding, ale když si rozkliknete RPG, tak tam máte jenom "nezařazené"... takže pro člověka, kdo ty podžánry vymýšlel je evidentně zajímavější golf nebo snowboarding, než celá plejáda podžánru rpg... je to smutné, že web, který má být databází her, zná jen nezařazené rpg. :D
@Peach (03.09.2023 00:57): Tohle je věčný boj, ale gl. Ono nejde jen o SRPG, tohle můžeš řešit napříč žánry. A garantuji ti, že kdyby se SRPG přidalo, tak tu s tebou bude někdo diskutovat o tom, co je a co není SRPG.

Část uživatelů zde považuje Zeldu za RPG. Nebo akční adventury od Sony, jako třeba Horizon, taky považují za RPG. Když vidím tyhle nesmysly v profilech (Horizon tam to RPG fakt má, lol) tak si říkám, jestli by nebylo nejlepší ty žánry co nejdřív konečně zrušit a doufám, že to není daleko včetně štítků, protože časy se změnily a "RPG prvky" má dnes prakticky každá adventura, což z ní ale nedělá skutečné RPG. Jestli někdo nevidí rozdíl mezi Horizon ve srovnání s Baldur's Gate 3 třeba, tak je to marný boj.

Já už jsem tady na to nadával v minulosti, protože když chci hledat RPG, tak nechci sakra hledat Assassin's Creed a myslím, že nikdo, kdo chce hrát Assassin's Creed, nezvažuje, že bude hrát Dragon Age nebo Final Fantasy. Nerozumím tomu, proč je Odyssey RPG, ale Origins je third person akce. Když hledám third person akci, tak chci hledat Gears of War nebo DMC, ne akční adventury od Ubisoftu.

Další příklad: Proč je Spider-Man third person akce s podžánrem bojová, když Remember Me je akční adventura? Vždyť oboje je příběhová third person rubačka se šplháním po budovách, průzkumem prostředí a puzzly, akorát jedna je v open wordlu a druhá nikoliv. U obou má být akční adventura prostě. Nehledě na to, že když chci hledat bojové hry, tak chci hledat Tekkena nebo Stree Fighter, ne akční adventuru.

Tohle prostě vyřeší jen štítky a úplné zrušení žánrů konečně. Žánry se prostě postupem času vyvíjí a prolínají a nejdou už takhle lehce určit. Když si člověk nakliká do vyhledávání 10 štítků dle preferencí, tak to bude z hlediska databáze a vyhledávání dávat mnohem větší smysl a plnit svůj účel.
Nemůže tu vedení DH prostě přidat podžánr SRPG (případně ještě dělení na tahová a real-time), ať se tu dá normálně vyhledávat? Snažila jsem se tu sjednotit jejich žánry alespoň do stavu RPG primární a strategie sekundární, díky čemuž funguje šílenej workaround "vyhledat strategie včetně sekundárního žánru" -> CTRL+F "RPG", ale

1) se tu pořád budou přidávat nové hry tohoto žánru a nikdo nebude hlídat, co má být primární a co sekundární, nehledě na to, že i příklad, jak se tu má žánr vyplňovat je blbě (Vampire: The Masquerade - Bloodlines tu má záměrně pouze RPG žánr, ale v příkladu při přidávání hry je uvedeno, že přesně tato hra má mít akční sekundární žánr... už jsem na to upozorňovala před dvěma lety), takže to trochu napovídá, že správnou kategorizaci tu vůbec nikdo neřeší.

2) část mi byla schválena asi po měsíci, zbytek tam trčí cca 45 dní. Jestli na tom něco tak dlouho řešíte, tak to vykopněme do diskuze, ať se o tom pobaví i lidé, co ten žánr mají pořádně nahranej (Ringo, Charllize, ...?)

3) je to hodně nepřesný. SRPG prostě není RPGčko s nějakými strategickými prvky ani strategie s pár RPG prvky. To můžeme říct třeba o Heroes of Might and Magic, ale tady je to opravdu specifický žánr, kde je smícháno obojí ve stejném poměru.

Díky.
@Fritol (27.08.2023 09:09): Nejzásadnější věc bude ovládání a zpětná vazba - v Duviri (což je na první pohled trochu takový betatesting ve Warframe) je to hodně slabé (chybí pocit, že mají zbraně nějakou hmotnost/hybnost).
Goblin Slayer Another Adventurer: Nightmare Feast má nový trailer kde je trochu víc gameplaye. Šílený budget, ale stejně jsem na to zvědavý.
Nebylo by lepší mít všechny Square Enix hry pod vývojářem Square Enix, než některé rozmělňovat na jednu z původních dvanácti Business Division či jednu z pěti Creative Business Unit (které se navíc neustále slučují a rozdělují, jak se firma reorganizuje)? Chápu, že je to správně, ale je tu 5 her zařazeno pod Divisions/Units a cca 80 pod Square Enix.
@Dan9K (05.07.2023 19:51): Předpokládám, že ještě lépe to zní, když postava sedí za deště na dětské houpačce na prázdném hřišti, samozřejmě bez deštníku :) (kdo tohle vymýšlel?)

Ok, díky za seznam, některé zní opravdu pěkně. Mně je celkem jedno, ze kterého období pochází ta která skladba, protože já mám dost omezený pohled na hudbu obecně. Ale ty latinské/severské-like písně mi vrtaly v hlavě už delší dobu a znám je spíš z japonských her, ty západní mi moc neříkají. Herní Zaklínač jde úplně mimo mě a WOWko taky. Vlastně jsem to chtěl řešit v JRPG vláknu, ale v tomhle je DH sto let za opicemi :)

Ty severské prvky mě napadly z intra Legend of Mana, ale to je vlastně jenom nazpívaná písnička ve švédštině.
No, když už jsem začal něco přidávat, tak si (spíš pro sebe) rovnou udělám malý seznam. FF tedy znovu přidávat nebudu. Taky ne všechno je RPG, ale snad neva.
Octopath Traveler - Daughter of the Dark God (spoilery ve videu) - pozměněná latina, smyšlená řeč
Octopath Traveler - Song of Hope - smyšlená řeč, ale vlastně to ani není chorál
Bravely Default - Serpent Eating the Ground - tady nevím
Xenoblade Chronicles DE - Final Battle theme reversed - tohle je zajímavý případ. Fanoušek zjistil, že když se ta zvláštní píseň připomínající latinu pustí pozpátku, tak je z toho normální angličtina :D (druhý díl v sérii nejvíc upomíná na latinu latinskými názvy a i tematicky, ale hudebně tam je paradoxně asi jen normálně zpívaný anglický text v nějakých chorálových skladbách).
Xenoblade Chronicles DE - Satorl Marsh - prý latina, ale zas je to jen poklidné
Xenoblade Chronicles 3 - Moebius Battle - asi jen pseudo popěvky v pozadí
Xenosaga ep. 3 - Godsibb / Boss Battle - smyšlená řeč, hra má i další skladby, pokud vím
Nier: Automata - Opera Singer Boss Battle - smyšlená řeč
Super Smash Bros - Main Theme - prý latina
Ace Combat 4 - Megalith Agnus Dei - mno, Agnus Dei... ta série by měla mít i další podobné skladby
Našel jsem i mnoho dalších, co ale znějí jako nějaké chorály, a přijde mi to všechno dost podobné. Co taky pořád vymýšlet, že jo.
Panejo, teď jsem strávil dlouhou dobu poslechem chorálů, to bych tedy do sebe neřekl.

Jinak já mám raději poklidnější nebo vyloženě melodické rytmické soundtracky, v tomhle mi vyhovuje nejvíc asi Octopath Traveler.
Na túto tému mali dobré eseje Umberto Eco v jeho zbierke esejí Skeptikové a těšitelé (o gýči) a Roland Barthes v zbierke esejí Mytologie o vzniku a postupného prerodu z archetypu do klišé a pátosu.

Tak ako máme niekedy radi predvídateľnosť v príbehoch (napr. formou odmeny, kde po niečom nasleduje vtipná scéna alebo scéna zbližujúca postavy), tak inokedy nám zas príde otravná alebo robí príbeh slabý svojou predvídateľnosťou (typické fantasy záchrany sveta pred prastarým bubákom, ktorý chce svet zničiť, pretože jednoducho chce alebo veľmi jednoznačné príbehové zvraty, ktoré človek očakáva od začiatku). Tak to isté platí aj pre hudbu, obzvlášť pre soundtracky k filmom a hrám. A tá lacnosť niekedy spočíva v tom, že sa z archetypu stal taký pátos, že miesto umocnenia môže scénu kaziť alebo robiť nevýraznou, či nechcene komickou. Naopak dobre použitá odlišnosť vie niekedy ten zážitok umocniť. Ono aj ten One-Winged Angel vo FF VII nebol vo svojej dobe vôbec niečím bežným pre videohry. Nehovoriac o tom, že tá skladba je aj kompozične zaujímavá tým, ako vlastne pozostáva z "troch odlišných skladieb", kde sa sám Uematsu vyjadril, že pri skladaní vlastne skladbu zložil z viacerých rozrobených skladieb a napr. úvodnú pasáž tuším skomponoval ako poslednú.
@Dan9K (05.07.2023 19:51): To by mně zajímalo co bys k tomu oknu dal aby to laciné nebylo :)
Mne to přijde jakoby bylo vždycky zcela jasné ze existuje něco co laciné není. Jakoze by pak úplně všecko mělo hudbu co by bořila svoji nelacinosti a originalitou svět. Vždyť to nejde, pak by jsme neměli ty význačná hudební díla co se táhnou svojí uzasnosti věky a ačkoliv by všechno bylo nelaciné tak by to stejně působilo lacině. Asi se tomu nejde vyhnout ne? :)
@Tainaru (05.07.2023 19:30): tak právě všechno je to laciný trik :-) je to úplně stejně laciné, jako když dám romantické zreverbované piánko pod scénu, kdy se postava smutně dívá z okna jak prší :-)

tyhle věci budou spíše ve hrách 2000+, protože předtím bylo omezení technologií. Je to období, které už nemám tak dobře zmapované, takže nabídnu spíš exkurz do těch starších. Ikonické jsou určitě právě věci z Final Fantasy typu Liberi Fatali nebo One Winged Angel . Mraky toho jde najít v HOMAM 4 a HOMAM 5. Nejtypičtěji asi hudba z menu v pětce, kde vyloženě jedou svoje Dies Irae , které teda vychází z toho prapůvodního středověkého Dies Irae. Musím zmínit první herní soundtrack se skutečným orchestrem a sborem, a sice Outcast, což sice není RPG, ale v podstatě se tak hraje :-), kde je nejvíce sborů v krásné Havens of Adelpha , ale to je posluchačsky náročná skladba a tam třeba nedokážu úplně jasně říct, jestli je to latina. Oni většinou zpívaj možná jen na vokál, což je asi věc, která je taková nekonfliktní, ale pak tam určitě nějaký text jedou, akorát tomu vůbec nerozumím. Ale působí to na mě přesně jako latina, mám pocit, že tam na konci slyším nějaký Pie Jesu a hned první slovo je requiem :-) Jednodušší na poslech je Main Title, kde to asi latina je, ale moc jim není rusákům rozumět :-) V Wowku toho jde najít taky spousta, co mám celkem rád. Akorát tam maj strašný samply, zvlášť ty nejstarší věci se už nedaj moc poslouchat, ty smyčce jsou hrozný :-)
A ještě si dám příklad jeden z ne RPG a sice úžasný soundtrack z Black Moon Chronicles, kratičká skladba Lux Perpetua, kde i ze samotném názvu je jasná latina :-) Ale tam to dává dost smysl, protože jakoby středověk.

Asi taky dává smysl, když je to středověké fantasy, tam dát latinu, to se tím pojí celkem samo. Asi, když je to něco z budoucnosti a fouknou tam latinu, tak je to lacinější :-)

Z těch novejších samozřejmě třeba ten třetí Zaklínač. Tos asi měl na mysli, tam přesně jsou ty severské prvky zase :-) ale to mi přijde dobrý :-)

ale já mám právě nejradši herní hudbu, která nejede tuhle absolutní inspiraci něčím jiným. Miluju právě herní hudbu 90s, protože prostě nic takový předtím nikdy nebylo. A moc ani potom. Ale vzniklo to asi úplnou náhodou a omylem.


jinak ticho je fajn, ale přesně, koukněte se na 20 filmů od Bergmana a pak budete nadšený z hudby a tyhle nápady na hry bez hudby opustíte :D
@Charllize (05.07.2023 16:53): Ty smyšlené jazyky jsou asi kapitola sama o sobě, ale máš pravdu, že se tam hodí. V Nier: Automata to prý taky stojí za to (nehrál jsem, něco jsem poslechl). Octopath Traveler má zase dvě skladby, kde text používá základ v latině, ale je foneticky pozměněný, aby vynikl zpěv - to je možná jeden z důvodů, proč taky použít latinu jakožto mrtvý jazyk; aby to nikoho neurazilo, když se přemění do významového nesmyslu.
A jo, ticho má něco do sebe, ale taky to nedokážu pořád. Pozoroval jsem to na sobě při koukání na němé filmy. Moc dlouho jsem to potichu nevydržel. Ve hře to dokážu snést jen na nepříliš dlouhotrvajících místech, kde to spíš značí "ticho před bouří." Tuším, že s něčím podobným ráda pracuje Xenoblade série, obvykle někde kousek před finále hry. Vzniká z toho pěkné napětí :)

@Dan9K (05.07.2023 17:04): Ha, tohle vysvětlení mi celkem dává smysl, ale pokud je celá hra v jiném jazyce a pak zničehonic zazní chorál v latině (nebo něčem na ten způsob), není to spíš laciný trik, jak zaujmout pozornost (laciný s nadsázkou, protože zvláště na latině nevidím nic jednoduchého), nebo není to příliš vytrhávající pro hráče?
Ale máš pravdu, že takové skladby slýchám především v těch důležitých osudových momentech (FF7, FF8, Xenoblade apod.), které mají působit epicky. Nemá třeba použitá latina směrovat podvědomě ke kořenům kolébky civilizace, jak ji známe? Něco na ten způsob, že pokud neporazíš toho superbosse, tak bude všechno zničeno a parta zůstane taky navěky mrtvá jako ten jazyk.
A ještě by mě zajímalo, jestli máš nějaké takové oblíbené skladby z herního prostředí?
@Tainaru (05.07.2023 16:46): Dle mého jde o vliv vážné hudby.

Latina má ve vážné hudbě monopol na skladby duchovní. To znamená, všechny mše (spolu s těmi zádušními), moteta, stabat matery, oratoria atd.. A to jsou často ty nejmonumentálnější skladby z celé vážné hudby, jsou to ty největší sbory + sólisté, největší orchestry a skladatelé byli z důvodu duchovních motivováni dělat ty skladby opravdu velkolepé. Takže laický posluchač má tyhle velkoleposti spojeny s latinou a podle mě se to pak používá proto v těch hrách, protože to působí vznešeně, honosně a epicky a většinou to bývá i hudebně stejný žánr vlastně. (pro příklad si můžeme dát třeba provařené ale boží Verdiho Dies Irae)

Herní a filmová hudba jsou v podstatě zneužívači podmíněných a nevědomých hudebních zkušeností. Hudba je 100% naučenou věcí. Skladatelé pracují s klišé, archetypy a očekáváním a ví, co v posluchačích tím a tím vyvolají. V podstatě skladatel dělá něco podobného jako zvukař. Zvukař vidí na obrazu, že postava krájí mrkev, tak sáhne do banky pro zvuk krájení. Skladatel vidí monumentální scénu, ve které hoří město a probíhá bitva všech bitev, sáhne do knihovny pro monumentální orchestrální skladbu se sbory v latině.

Ještě edit, například v HOMAM 2 použili skladatelé zcela netypicky němčinu (v dalších dílech už byla právě latina) a víc než do duchovních skladeb to bylo směřováno do opery, kde zase hraje prim většinou italština. A ta němčina je v těch Heroesích fakt divná a působí to nepatřičně do fantasy světa nějaký takovýhle konkrétní národní jazyk. U latiny se nikdo nediví.
Možná off topic, ale proč se v tolika RPG objevují epické písně zpívané v latině nebo v nějakém exotickém jazyce foneticky připomínající latinu - případně okrajově v severských jazycích? Má to mít nějaký zvláštní význam pro prožitek hráče, nebo si jen tak skladatelé řeknou, že to zní cool, tak to tam frknou? Jakože co k tomu může vést z pohledu tvůrce?