Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Medieval II: Total War

Creative Assembly •  Feral Interactive (iOS, Android)
05.05.2006
07.04.2022
85
198 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Série Total War začíná v Japonsku Shogun Total Warem, pokračuje středověkou Evropou v Medievalu, aby se vrátil zpět do antiky, kde se setkáme s Rome Total Warem, v zatím posledním díle se podíváme opět do ověřeného temného středověku v novém vylepšeném kabátě se jménem Medieval II.

Medieval II začíná rokem 1066, kdy Vilém Dobyvatel obsadil Britské ostrovy. Ve hře je 17 středověkých frakcí, každá z nich má několik unikátních jednotek a jednotky muslimských frakcí se samozřejmě kompletně liší od těch křesťanských.

Na začátku má hráč k dispozici několik provincií, které jsou nyní rozděleny na dva typy. Města jsou zaměřena na produkci peněz a agentů (vrazi, diplomati, špioni) a hrady slouží samozřejmě hlavně k produkci jednotek. Můžete vyrábět až tři jednotky naráz, což je výborná věc hlavně ve chvíli, když vidíte blížící se silnou armádu a v hradě příliš jednotek nemáte (jejich údržba stojí nemalé peníze). V hradech sice nemůžete měnit úroveň zdanění, ale poslušnost obyvatel je o poznání vyšší než ve městě.

Na mapě Evropy a blízkého okolí se pohybujete v tahovém modu, zadáváte nové stavby a trénink jednotek, určujete pohyby svých armád a flotil. Probíhají politické jednání a intriky, vraždíte generály nepřátel, domlouváte obchodní styky. Budování a rozšiřování měst je sice zábavné, s novými budovami přibývají i nové a silnější jednotky, ale nač by nám byly, kdybychom je nepoužili v boji.

Boj je kapitolou samou pro sebe. Jakmile narazíte na mapě na nepřátelskou armádu, nebo ona na vás, přepnete se do „úplně jiné hry“ a na bitevním poli se utkáte se soupeřem v reálném čase. Vaše obrovské armády se střetávají s armádami nepřátel, uniforma každého vojáka vypadá trochu jinak, ten má bílý štít, tenhle ten zase rudý, zbraně řinčí, koně dupou, vojáci při útoku křičí, na bojištích zůstávají hromady mrtvých a z obléhaných měst se stávají kouřící ruiny (použijete-li při jejich dobývání nějakou tu artilerii). Obléhání a obrana měst a hradů je nejen potěchou pro taktiky, ale také pastvou pro oči. Obrovská města jsou opravdu obrovská, široké ulice se střídají s tenkými uličkami, z komínů některých budov se kouří.

V pozdější fázi hry máte možnost vyplout za objevy přes Atlantik a setkat se tam s domorodými obyvateli. Myslíte, že budou přátelští? Nebudou... a tak se připravte na další bitvy s novými nepřáteli.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Koncept Total War mi sedl naprosto. Setkal jsem se s ním už předtím u hry RomeTW a tak Medieval 2 byla pro mě jasná volba. Změn oproti římskému tažení není až tak mnoho, ale za to jsem rád - proč měnit něco, co se tak skvěle hrálo?

Zlepšena byla grafika, kterou musím pochválit – už například i obličeje/oblečení vojáků jedné jednotky se příjemně liší, města vypadají teď již jako města, také počasí se dočkalo znatelného upgradu – např. mlha. Muzika i atmosféra potom ve srovnání s ostatními strategiemi zaujímá vrcholné pozice, myslím si. Zde MTW2 boduje stejně jako jeho nepřímý předchůdce (RTW). Grand kampaň je potom svou volností, délkou hrací doby a znovuhratelností skutečně téměř bezkonkurenční! (slovíčko téměř píšu snad jen kvůli Paradox Interactive)

UI bohužel však zůstala tam kde je a tak ostřílenějšímu hráči nedělá problém válčit se všemi sousedy naráz i na obtížnost VERY HARD/VERY HARD. Škoda, že jsem skutečně ani jednou nebyl pod nějakým větším tlakem. O město mě nepřítel připravil asi 4x a vždy toho záhy hluboce zalitoval, hrad potom nepadl ani jednou. Chyb v UI přímo v bitvě jsem zažil poskrovnu, ale to bude tím, že jsem stáhnul snad něco přes GB oficiálních patchů a měl tak výslednou verzi 1.3 (tuším) – tu můžu v tomto ohledu doporučit.

Mezi nejpříjemnější prvky patří role papežského státu v globální politice, dva druhy měst a křížové výpravy. Marně jsem se však těšil na to, že Benátkami bude protékat aspoň řeka, že uvidím bitvy na moři nebo na možnost stavby hospodářských objektů na velké mapě i mimo města.

Co už mě potom trochu zamrzelo, byly některé zbytečné kroky nazpět – opevnění už neoplývají tolik zákeřným rozpáleným olejem, kterej dokázal pěkně pocuchat morálku dobývajících jednotek, v bitvě se nedozvíme, kolik minut zbývá do jejího konce (je tam jen jakejsi anonymní ukazatel), zbytečné ulehčení armádám přestupovat úžiny a tak snadný postup přes moře (z kontinentu na kontinent!) loďstvo-neloďstvo.

Osobně jsem ale i přes zmíněné neduhy s hrou nadmíruspokojen a nemůžu než udělit téměř absolutní hodnocení! 95%

Pro: Atmosféra, výborná muzika, znovuhratelnost, délka hrací doby, provázanost herních prvků, fungující diplomacie, rodokmen

Proti: UI, přestup úžin bez loďstva, absence rozpáleného oleje – opevnění, pro zkušenější dost snadné

+13
  • PC 85
Po všech patchích a datadisku:
Hra mě upoutala na dlouhé hodiny do pohodlného křesílka u mého počítače.
Graficky nádherně zpracované,kolosální bitvy na které jsem byl u této serie zvyklý, pěkná hudba (zvláště pak v datadisku), jednoduché ovládání (u datadisk dotaženo k mé úplné spokojenosti) i systém tahovo - realtimové strategie to vše jsou + stránky této hry která tak více než obstojně navázala na předchozí serii TOTAL WAR

Ale kromě toho dobrého a pěkného si přinesla opět zažité neduhy.
Např:
1.Totálně tupá AI nepřátel (který není schopen mi být alespoň rovnoceným soupeřem) zapříčiní že hra trošku po čase (naučení se základních principů boje a politiky) omrzí.
2.Nedotažená diplomacie, jenž skrývá velký potenciál - škoda
3.Občasné záseky jednotek, kde jeden bojuje a ostatní mu asi drží palce a okukují.
4.Ted si asi rýpnu ale v některých věcech historická nepřesnost.

Tyto zápory mi kazily jinak pěkný pocit ze hry.Dále je škoda že chybí České království jenž bylo rozhodně celistvějším útvarem nežli Poloci, či maďaři,ale to bych asi chtěl moc.
Výsledkem je hra která neurazí, rozhodně zahřeje několik zimních večerů a určitě stojí za zkoušku.

Pro: Grafika, Celý systém kombinace real time a tahové strategie , velký počet jednotek

Proti: umělá inteligence počítače, jenž se chová jak nezbedné batole, diplomacie nedotažená do konce

+11
  • PC 90
Ještě jednu bitvu a končím. Tak teď už jenom přesunu tuhle armádu. No tak ještě pošlu vrahy na tohohle generála a už opravdu půjdu spát. Jé papež vyhlásil křížovou výpravu, no dobře připojím se. Asi takhle by se dala popsat moje zkušenost s druhým dílem Medievala. Pokud hra chytne stává se velmi návykovou.

Mapa zahrnuje celou Evropu, kousek Afriky a Blízkého východu (později se objeví i Amerika). Ve hře se neustále něco děje. Na taktické mapě přesunujete armády kam je potřeba. Vylepšujete města. Disponovat můžete diplomaty, vrahy, špióny, knězi a obchodníky. V bitvě se hra přepne do real-time modu. Bitvy zde jsou naprosto skvělé a tvoří nedílnou součást hry. Jednotky jsou detailně zpracované a hezky rozpohybované.

Největším mínusem hry je podle mě špatná AI nepřátel. Nezřídka se mi stalo, že nepřítel prostě zůstane stát na místě zatímco mu lučištníky ustřílím polovinu armády. Stává se mi také, že nepřítel při dobývání mého města rozstřílí hradby, ale pak zůstane stát a čeká než já jako obránce se rozhoupu na něj zaútočit, což se většinou rovná sebevraždě. Možností je nastavit si na bitvu časový limit a když nepřítel nereaguje, počkat na jeho uplynutí a bitva skončí alespoň remízou.

Trochu nevyvážení mi pak příjdou agenti. Vrahy, špióny a kněze jsem využíval prakticky hojně po celou hru, obchodník mi přišel naprosto zbytečný a diplomatů jsem měl jen pár. Ono vůbec diplomatické vztahy jsou tu asi jen na parádu, protože i když s někým uzavřete spojenectví, klidně na vás v dalších pár kolech zaútočí.

I přes to je Medieval II: Total War kvalitním mixem real-time a tahové strategie u které se fanoušci žánru rozhodně nudit nebudou.

Pro: skvělý mix real-time a tahové strategie, bitvy, grafika

Proti: umělá inteligence

+10
  • PC 90
Total War je moja obľúbená strategická séria. V každom diely ponúka výborné spojenie ťahovej a realtime stratégie, ktorá dokáže zabaviť na dlhé hodiny a nikdy ma neomrzí.

A Medieval II nesklamal, a ponúkol všetko dobré z predchádzajúcich častí a ešte k tomu niekoľko noviniek. Medzi tie, ktoré ma najviac zaujali patrí väčší vplyv náboženstva a obchodný cech.
S náboženstvom sa spája možnosť krížových výprav, ktoré dokážu urýchliť postup proti vašim nepriateľom v hre, ale na druhej strane sa môžete dostať aj do nemilosti pápeža, a nakoniec byť aj exkomunikovaný, čo dokáže niekedy pekne znepríjemniť situáciu. Obchodníci ponúkajú v podstate málo k samotnému priebehu hry, ale ide o príjemné spestrenie hrateľnosti.

Čo sa týka kostry hry, ako som už spomenul zachováva si to najlepšie z predchádzajúceho Rome Total War. Obmenou sú samozrejme nové frakcie a nové jednotky, rovnako ako iné rozloženie miest, ale na samotnú hrateľnosť sa to premietne len málo, či už v ťahovom alebo realtime móde.

Grafické spracovanie sa podstatne zlepšilo, hru opäť sprevádza skvelá hudba a aj iné zvuky sú na úrovni. Skvelou novinkou sú videosekvencie pre rôzne akcie ako svadby, vraždy, špionáž a podobne. Bohužiaľ sa neustále opakujú a tak po jednom ich zhliadnutí nemáte žiadnu potrebu si ich pozerať znova.

Hru tiež pekne dopĺňajú rôzne dobové citáty pri načítavaní ako aj historické udalosti, ktoré sa objavujú v čase ako sa udiali v skutočnosti, ako rôzne vynálezy atď.

Bohužiaľ, zostal aj jeden neduh z predchádzajúcej hry, a to je trochu divná umelá inteligencia. V skratke by sa to dalo povedať, že pravá ruka nevie čo robí ľavá, a tak niektoré činy vašich oponentov sú niekedy naozaj nelogické alebo až komické.

V celku ale ide o lepšiu hru ako predchádzajúci Rome, a o skvelú strategickú hru.

Pro: hrateľnosť, znovuhrateľnosť, zábavnosť, hudba

Proti: ai, po čase mierna sterotypnosť

+8
  • PC 85
Ve svém herním životě jsem měl to štěstí, že jsem znal člověka, který mě svým vychvalováním a básněním o hrách jiného žánru dokopal k jejich zahrání. Bez takového člověka bych nejspíš hrál trilogii Mass Effectu až letos. Total War série by mě minula úplně. A jak se znám, ještě dnes nechápal koncept Heroes her.

Medieval mi "prodal" v tu nejvíce vhodnou dobu – nová a přísná učitelka na zeměpis. Hraní Medievalu mi znatelně pomohlo s orientací na mapě. Paní učitelka měla hrozně ráda slepé mapy a k jejich procvičování nemohlo být nic lepšího. Samozřejmě jsem se musel hlídat, neboť tendence psát o Itálii jako o Papežském státu byla velká.

Nejdůležitější tip, který jsem od něj dostal, byl o vybrání správného národu. Národu s nejlepšími lukostřelci a výhodnou pozicí na mapě. Zpočátku jsem měl o výběru Anglie obavy, protože můj styl „vybrat jízdu a nechat jí naběhnout na první řadu nepřátelských kopiníků“ nefungoval. Informace o národech jsem samozřejmě nečetl, protože jsem šel na jistotu a info o tom, že má Anglie jízdu hroznou jsem nedostal. Jediná taktika kterou znám nefungovala. Takže jsem si pohrával s myšlenkou, že bych mohl hru znova rozehrát, třeba za Francii. Jenže pak se stalo něco kouzelného a zabugovaného.

Vyhrál jsem bitvu proti jedné z znepřátelených zemí. Těžko říct, která země to byla, ale mohla to být jakákoli, neboť moji špehové neodváděli dobrou práci a jejich lajdácký přístup ke své práci zrovna nepomáhal vztahům se sousedy. Válku jsem vedl kde s kým. Zároveň za to mohla možná i moje snaha o spojení všech zemí pod jednou vlajkou mým způsobem vlastním – silou. Nepřátelská armáda měla převahu snad 300 mužů, ale já měl své lučištníky.

Při padnutí posledního mého pěšáka jsem si říkal, jestli by nechtělo v budoucnu změnit taktiku...jenže! Díky velkému dostřelu anglických luků neměli nepřátelé šanci. Poslední jednotka lučištníků čítající možná 30 vojáků (?) se postarala o jasné vítězství, protože nepřátelská jednotka prostě stála na otevřeném poli a nic nedělala. Trvalo to pár minut, než padl poslední voják nepřátelské armády, ale za ten pocit z ("fér") vítězství byl ohromující.

Nevadilo mi, že to bylo tímto způsobem, protože v té době mi nebyly cizí ani cheaty. Pokud jsem neměl šanci v nadcházející bitvě, což se zjišťovalo častým ukládáním a načítáním pozic, prostě se napsal cheat na automatické vítězství a bylo vyřešeno. A ničeho nelituji!

Až příchod Mongolů a jejich válečných slonů mě donutil přestat jak podvádět, tak i Medieval přestat hrát. Z automatických bitev jsem sice odcházel vítězně, ale s obrovskými ztrátami. Neplánoval jsem ustupovat a ani se s nikým dělit o Bukrland (název nic moc, ale všichni by se s ním museli sžít, jinak bych je prostě popravil), takže když ne já, tak nikdo.

Když si člověk přičichne k novějším dílům z Total War série, musí prostě uznat, že tenhle prostě zestárl. Novější díly jsem hrál spíš okrajově (Napoleon, Rome 2), ale ukázali mi, že je možné posunout koncept Medievalu. Tomuhle bohužel nedokáže kontrovat ani mě příjemnější období. Celkově už hry jako jsou ty ze série Total War vlastně nehraju, takže vrátit se takhle po čase k herně chudšímu, ale mému srdci nejbližšímu dílu vůbec nevadilo.

Herní výzva 2020 - 6. "Ještě jeden tah..."
+8 +10 −2