Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

ABZU

Abzû

02.08.2016
06.12.2016
29.11.2018
kompatibilní
75
98 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

ABZU je minimalistické dobrodružstvo považované za duchovného nástupcu legendárnej hry Journey. Podstatným rozdielom je však, že ABZU sa odohráva kompletne v podmorskom svete. Hra neobsahuje žiadne cutscény a nemá prakticky žiadny príbeh. Ocitáte sa v nej v koži bezmenného potápača, ktorý sa prebúdza uprostred oceána a hneď na to sa bez akéhokoľvek vysvetľovania púšťa na cestu za poznaním. ABZU sa ďaleko viac zameriava na umelecký dojem a štýl ako na klasickú hernú zložku. Hrateľnosť preto spočíva v pokojnom prieskume všetkých zákutí oceána a v pomalom pozorovaní podmorskej fauny, flóry alebo v objavovaní potopených ruín. Každá úroveň je odlišná a vysoký dôraz je kladený na relaxačnú hudobnú zložku od skladateľa Journey, Austina Wintoryho.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Podmořský život je pro mě stejně fascinující jako vesmír. Obojí má člověk téměř na dosah, a přesto je téměř nemožné do těchto světů proniknout natolik, aby jim plně porozuměl.

Doposud jsem nehrála hru z podmořského prostředí (nepočítám potápění se hrdinů v RPG hrách) a když jsem viděla screenshoty ABZU některých mých přátel na Steamu, vyprovokovalo mě to hru co nejdříve koupit.

Začátek mi naprosto vyrazil dech. Nádherná grafika, hudba a prostředí - nevěděla jsem nad čím se dříve rozplývat. Postupně jsem objevovala různé druhy ryb, což mě motivovalo proplouvat a prozkoumávat tento různorodý svět.

Bohužel se mi nepovedlo u hry zprovoznit Steam Controller a tak jsem celou dobu neobratně hrála na klávesnici. Mrzí mě, že mi to částečně zkazilo zážitek z hraní, ač jsem se tomu snažila zabránit.

Dále nevím, zda to mám dávat za vinu špatnému ovládání, či jednoduše hře, ale v jednu chvíli mě hra přestala bavit natolik, že už jsem si přála, aby byl konec. Ten však přišel záhy a místo toho abych byla ráda, jsem litovala.

Až po dohrání ABZU mi totiž došlo, na co jsem se to celou dobu dívala. Nebylo to jen plavání mezi rybami, ale byl to podmořský balet. Symfonie hudby a plavání dokázala z této hry udělat umělecké dílo, které nejednoho hráče pohladí na duši. ABZU mi nabídl nový zážitek z hraní, na který budu ráda vzpomínat a snad se ke hře i někdy vrátím, ale nejprve musím dohnat deficit a zmasakrovat někde hordy nepřátel, které na mě čekají v jiných hrách:).
+41
  • PC 90
Journey byl titul, který mě svého času ohromil. A to nejen překrásným audiovizuálem, ale taky duchovně-fantastickým příběhem, který do her přinesl zase trochu něco nového. Abzu jde už od prvních chvil viditelně ve šlépějích svého předchůdce, ale přesto přináší zase trochu odlišný zážitek.

Je to především dechberoucí podmořský svět, který mě ohromil hned v prvních minutách. A samozřejmě také hudební magie Austina Wintoryho. S držkou dokořan jsem byl donucen vstát z gauče, vohulit volume doprava, čapnout židlu a dřepnout si 2 metry před obrazovku. A takhle to vydržet až do konce. A stálo to za to.

Vypadá to fakt skvěle. Na screenech to paradoxně není vidět, ale v pohybu, na velké obrazovce a s kvalitním ozvučením je to jedná velká vícesmyslová kochačka. Po obrazovce se míhají stovky rybek, do toho se vlní řasy, poletují bublinky, Až jsem se načápnul, že vlastně jen tak bezcílně plávu a plávu a jediným mým cílem je čumenda po okolí...

Dávkování klidných a intenzivních pasáží je podobné tomu z Journey - snad až na poslední třetinu hry, kde se mi zdálo, že hra trochu zbytečně zpomalila. Také jsem si v téhle fázi čím dál tím více všímal opakujících se herních mechanismů, což je při 2,5hodinové délce trochu škoda. Ale o tom Abzu není. Abzu je o zážitku. O vizuálu. O hudbě. O celkové umělecké stránce. Velice tu záleží, jak tohle cílový hráč vnímá a hlavně, jestli tohle od Abzu čeká a chce. Pokud chce hrát hru, tak ano, je tu nějaká explorace, nějaké náznaky hádanek, dokonce i nějaké collectibles, ale to vše je především podřízeno uměleckému zážitku ždímajícímu emoce. A že mi v některých dechberoucích momentech v kombinaci s velmi krásnou a intenzivní hudbou vhrkly až slzy do očí (velryby jednoznačně).

A že tu není příběh? Hah, tady toho (a kvalitního) příběhu je naopak tolik jako málokde. Jenže podobně jako v Journey je velmi nejasný a řada věcí je hráči podávána nepřímo, v náznacích. A v tom je to kouzlo. Každý si jeho význam může interpretovat po svém (a že si ho někteří skutečně interpretují po svém) a co je důležité, že hráči, pokud nad ním alespoň trochu přemýšlí, v hlavě zůstane. Osobně mě tahle míra abstrakce bavila, stejně jako celková mysteriozní atmosféra, která celou zápletku zahaluje.

Nebudu skrývat nadšení. Abzu jsem si užil a ačkoli Journey v mých očích nepřekonal, vidím v něm rovnocenného duchovního nástupce. A hlavně - je to titul, který mi připomněl, proč vlastně rád hraju hry.

Pro: celkový umělecký dojem - příběh, hudba, vizuál; pocit z pohybu a reakce prostředí na hráče

Proti: někomu by snad mohlo vadit, že se to vlastně moc nehraje

+33
  • PC 80
Ještě že existují hry, které zlí jazykové zdráhají nazývat hrami, které nepřipravené překvapí svojí krátkou herní dobou, absencí "skutečného" gameplaye, ale zároveň ohromí svým audio-vizuálním zpracováním a za těch pár hodin v člověku zanechají pocit krásného zážitku, jakého se v jiných hrách dostane po značně delší době.

A takové ABZU je. Sama sice nemám ráda klišé, že to není hra pro každého, ale tady je to vcelku pravdivé. Protože pokud člověk k téhle hře bude přistupovat s nějakým očekáváním a představami, tak by mohl být i zklamán. Já o té hře věděla jen to, že se odehrává pod vodou a že je podobná Journey. A nádhera, která se mi zjevila na obrazovce, mě příjemně překvapila. Především tím, jakým způsobem hra dokázala spojit hudební a grafickou stránky hry. Obojí působilo uklidňujícím a relaxujícím dojmem. K tomu napomáhalo i to, že jsem měla ve hře za kamarády němá stvoření, která mě neotravovala svými monology či telefonáty.

Příběh jsem si mohla interpretovat dle sebe, jak už to tak bývá u takových her zvykem. Jednou za čas nechat svoji fantazii tvořit a domýšlet si příběh je moc fajn. Pokud se člověk chce odpoutat uspěchané moderní doby, tak vřele doporučuji ponořit se na dvě až tři hodiny do hlubin ABZU.
+29
  • PC 95
Úžasný zážitek. Vzhledem k tomu, že jsem k o ABZU věděla jen to, že jde o hru kde se potápíte, byla jsem opravdu u vytržení. Myslím že z toho důvodu bude lepší, když toho o průběhu hry prozradím co nejmíň, abych někomu také nezkazila tu narůstající fascinaci.
Můžu popisovat rozmanité druhy rybiček, které potkáte, vířící mezi mořskými řasami. Vizuálně a hudebně je hra opravdu neskonale krásná. A atmosférická. Kromě příběhu a zvědavosti, které vnímám jako silný motiv, je to právě ta atmosféra, která mě dostala. Nebo spíš její proměny. Světlo, radost, bezstarostnost versus tma, tíseň, bezmoc. Naděje přeměněná v sílu.
Každopádně, už jsem napsala dost. Běžte si to zahrát. Jsou tam barevné rybičky!

Proti: ovládání na klávesnici neohrabané

+22
  • PC 70
Od Abzu jsem před hraním čekal klidný pohodový průchod, něco jako meditační zážitek a přesně toho jsem se dočkal. Poznávání různého podmořského prostředí, zkoumání mořské fauny a flory, to vše dělá hra znamenitě. Byl jsem i docela rád, že tady nejsou nějaké hádanky, kde bych si namáhal mozkové buňky, jen sem tam otevřít nějakou tu bránu, ale vše se dalo v poklidu najít. I hudba je klidná a do takové hry se náramně hodí.

Co mě moc nenadchlo byla překvapivě stylizace, raději bych něco trochu reálnějšího, něco jako třeba Dear Ester pod mořem, možná nějaké to vyprávěrní o prostředí nebo tvorech ke kterým se můžete i přichytnout a nechat se trochu povozit. Ještě bych zmínil ovládání, které je na klávesnici s myší poněkud kostrbaté, takže kdo má gamepad, raději bych to vyzkoušel s ním.

Dvě hodinky hraní utekly jako voda a jsem rád, že jsem si mohl Abzu konečně vyzkoušet, ale pro druhý pokus nevidím moc důvod, za mě je to spíš taková meditační jednohubka.

Pro: Pohodová hratelnost, podmořské prostředí...

Proti: Stylizace, ovládání...

+21