Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grimoire : Heralds of the Winged Exemplar

04.08.2017
90
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Ochránce světa Hyperborea, bílá sova známá jako Winged Exemplar, se už od nepaměti stará o chod artefaktu zvaného "Mysterium Metronome", udržujícího ve světě síly řádu a chaosu v rovnováze. Každých tisíc let potřebuje metronom natáhnout, jinak se Hyperborea opět ponoří do nekonečné vlny násilí. Problémem ale je, že Winged Exemplarovi je usilováno o život a nemůže opustit své doupě, takže jedinou nadějí je jím vyslaná skupina osmi dobrodruhů, která musí najít osm tabulek sloužících jako polovina klíče k metronomu...

Grimoire : Heralds of the Winged Exemplar je dungeon RPG pokračující v odkazu Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant a jiných dungeon sérií, jako Lands of Lore či Might & Magic. Nabízí propracovaný, rozlehlý svět, jehož průzkum vám podle odhadů zabere až 600 hodin hrací doby, komplexní RPG systém s rozmanitými možnostmi pro vývoj vaší osmičlenné party postav a strategický tahový systém boje.

Díky přes dvacet let dlouhému vývoji se Grimoire svým vzorům podobá nejen hratelností, ale i technickým zpracováním. Je to 2D hra s ručně kreslenou grafikou v rozlišení s poměrem stran 4:3, se soundtrackem ve formátu MIDI a 8-bitovými zvukovými efekty. Oproti Wizardry VII ale nabízí různá vylepšení ulehčující herní zážitek, jako je například automatické léčení nebo automatická chůze.


Poslední diskuzní příspěvek

Postavy mám už vyhnané na level 7, proplantávám se několika dungeony, dvěma lesy a vesnicí Crow (což mám vesměs teda už celkem prolezlé) a od počátku hry mám pořád nějak pocit, že když zrovna nepotkám nějaké ohnivé brouky nebo butterflies, tak mi zatopili jen bossové - nějaká zrůda ve skladišti Vanguards a pak dva duchové ve Spirit Cave a jinak to ale nějak na pohodu ty souboje odklikávám se zadáním fight u každého a do dvou - tří kol je vymalováno. Jen u těch brouků a butterfly nesmím zapomenout aspoň u jednoho mága zadat Magic Missile.
Tak jsem se rozhodl z obtížnosti 2 - Veteran, na kterou to hraji to posunout rovnou na tu nejvyšší - Superhero.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Sir-Techu trvalo devět let než navázal na Wizardry VII. Cleveland Mark Blakemore zvedl hozenou rukavici a natáhl vývoj své hry rovnou na dvě desetiletí. Když Grimoire konečně vyšel, působil už jako retro. 

Hra svůj velký vzor v ničem nezapře, i když drobné rozdíly by se našly. Parta má osm členů místo šesti, některá povolání se jmenují odlišně, změnily se rasy a jiný je pochopitelně příběh i svět v němž se odehrává. Zbytek je převzatý z Wizardry VII. Blakemore dokonce otrocky zkopíroval chyby a nedokonalosti, takže i ve světě Hyperborea se učí hrdinové plavat a lézt na skály. Jen málo co je nudnější, než do zblbnutí opakovat rutinu "smočit nohy, vyspat se, smočit nohy, vyspat se". 

Abych autorovi jen nekřivdil, občas Grimoire překvapil novým nápadem, nebo vylepšením známých mechanik. Mapa je použitelnější, kouzla "nedojíždějí" a boj se dá urychlit držením klávesy enter, což šetří čas a nervy. Po světě se poutulují najímatelná NPC a změna povolání funguje odlišně. Několikeré rotování mezi wizardem a klerikem není možné, protože profesní postup je jednosměrný. Povolání je celkově patnáct a někde v hloubi internetu se povalují rady jak projet třináct z nich a vytvořit partu polobohů. V praxi jsem byl rád za provedené čtyři kariérní volby. 

Grimoire má pět začátků. Jeden pro lehkou obtížnost, jeden pro těžkou a zbylé tři mají své výhody i nevýhody. Celá první část dobrodružství se odehrává v uzavřené oblasti, z níž vede jediná cesta ven. Když jsem se z ní konečně vybelhal, měl jsem za sebou cca třicet hodin hraní a šestnáct procent odkryté světové mapy. Z toho se dá zhruba odvodit, na jak gigantické ploše se vše odehrává. Blakemore je megaloman a bohužel se to neprojevuje jen na délce hry. Problémy jsou mnohem zamotanější než by bylo zdrávo. Nedostupnost klíčových předmětů mi připomněla doby, kdy jsem neuměle tvořil svá vlastní RPG. Vycházel jsem ze zdánlivě neprůstřelné logiky dítěte - "Já správný postup znám, takže musí být tak složitý, abych se v něm ztratil. Jinak to každý hned vyřeší." Něco se dá vydedukovat z mlhavých indicií a občas pomůžou příčinliví domorodci - pokud víte na co se ptát. Což téměř nikdy nevíte. Kdo nemá nekonečné množství času, mnišskou disciplínu a schopnost poskládat informace ze střípků a náznaků, tak se bez návodu neobejde.

Boje napodobují systém z Wizardry VII, takže patří k tomu nejzábavnějšímu co Grimoire nabízí. Bohužel i tady se najdou vady na kráse. Chyběla mi možnost vynechat kolo a odpočívat, což ještě více prohlubuje chronické problémy s rychle mizející vitalitou. Vyloženě rozčilující je nevyváženost v přidělování expů. Za vyčerpávající souboj se skupinou banditů jsem dostal nuzných třicet bodů zkušeností, ale za ztrestání směšně slabé zelené pijavice jich bylo rovných čtyři sta padesát. Protože výběr nepřátel je náhodný, nabízí se možnost před nepříjemným soubojem nahrát poslední pozici a zkusit své štěstí s jiným losem. Případně je možné upravovat četnost setkání. V oblastech s vlídnými, ale bohatě ohodnocenými nepřáteli je vhodné zapnout nejvyšší frekvenci a sbírat cenné zkušenosti.

Grafika je na rok vydání hluboce podprůměrná a nevzbudila by nadšení ani v době zahájení vývoje. Odpovídá zhruba tomu, jak by vypadalo Wizardry 8, kdyby s ním Sir-Tech zbytečně neotálel. Struktura dungeonů je podobná těm z planety Guardia a přebírají i některé architektonické prvky. Nadchlo mě zjištění, že jsem se skrz několikero podzemích kobek dostal do opuštěných dolů a skrz ně do zapomenutého podzemního chrámu. Bohužel i přes promyšlenou mytologii a i přes vysokou obtížnost není Grimoire příliš atmosférický. Wizardry VII představilo melancholickou vizi upadající společnosti přežívající na troskách mocné říše. Hyperborea působí navzdory vší snaze příliš uměle. Nemá živoucnost Guardie a ani příběh mě nijak nevtáhl. Scénář je zdaleka největší slabinou hry. Blakemore očividně vyznává zásadu "hlavně hodně muziky, i kdyby mělo jít o donekonečna opakovaný refrén", takže neustále vrší další a další odkazy, aniž by šel do hloubky. Protože svět a zápletka jsou na Grimoiru téměř to jediné co není okopírované z Wizardry VII, vypovídá to o jeho kreativitě asi víc, než by sám chtěl. 

Jediná kategorie v níž by mohl Grimoire nad svým legendárním předchůdcem dominovat jsou hudba a zvuky. Zvlášť proto, že Wizardry VII je na oboje skoupé. Soundtrack není špatný, ale po čase jsem hudbu vypnul a pouštěl si svou vlastní. Zvuky jsou občas slušné, občas skvělé, občas příšerné. Některé potvory vydávají nepříjemný, neustále opakovaný hluk, který mi po chvilce lezl na nervy. Určité lokace jsou na tom stejně. Hvízdání větru v Orlím hnízdě je neuvěřitelně otravné a rozhodně atmosféře nepomáhá.

Grimoire je vcelku povedená hra. Stojí na zádech titánů žánru a převzala od nich především to lepší. Pro fanoušky Wizardry VII může být osvěžujícím připomenutím starých dobrých časů, ale těm ostatním doporučím originál. Sice je na první pohled nepřístupnější, občas neodladěný a místy až příliš starosvětský, ale je ve všech kategoriích lepší.

Pro: skvělé mechaniky z Wizardry VII, rozhlehlost, komplexnost, struktura světa, propracovaná mytologie, variabilní obtížnost

Proti: příběh není vztahující, atmosféra pokulhává, minimum inovací, občas neodladěné mechaniky, ekonomika nefunguje

+17