Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Chaser

19.08.2003
67
133 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Chaser je tradiční FPS odehrávající se v budoucnosti roku 2044. V tomto světě Organizace Spojených Národů vytvoří komisi MARSCORP s cílem ovládnout a stabilizovat ekonomickou i vojenskou strukturu na Marsu. Postupem času ale OSN ztrácí kontrolu nad MARSCORPem a situace začíná být velmi napjatá.

V době krize se na palubě lodi H.M.S. Majestic probouzí Chaser s úplnou amnézií. Neví kdo je a jak se sem dostal a do toho všeho po něm jdou neznámí lidé v uniformách. Chaserovým cílem je znovuzískání svých vzpomínek, což ho provede necelou padesátkou variabilních misí (z lodi Majestic na Zemi a ke konci vše vyvrcholí zpět na Marsu).

Hra je protkána poutavými video sekvencemi, umožňuje menší stealth vložku, zadává hráči úkoly ke splnění, vybízí jej k logickým hádankám, nechybí jí ani adekvátní herní doba, doplněná o kvalitní hudbu, směřující hlavní postavu vstříc nebezpečným situacím a setkáním s ostatními. Přítomen je i odpovídající zbrojní arzenál, který zahrnuje vícero typů zbraní, čtveřice rozdílných obtížností se pak postará o výběr, jakou z nich si hráč při hraní zvolí. A nesmí se zapomenout také na zpomalený čas, zde pojmenovaný Adrenaline.

Chaser, od slovenských vývojářů Cauldron, běží na vlastním enginu CloakNT, vyvíjeném několik let.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Chaser má na databázi tak rozdílná hodnocení a komentáře, že jsem vůbec nevěděl co mám čekat. Nakonec mě hra docela bavila a většinu času se hrála příjemně. Většina levelů byla akorát dlouhá, s dostatkem nepřátel, ale i s místy na vydechnutí a hledání cesty. Design levelů je klasický a většinou neoriginální, ale hra často mění prostředí takže to hráče nenudí. Naopak mě nebavily mise, které autoři zjevně přidaly na oživení hratelnosti. Ať jde o levely pod vodou, sniperskou úroveň nebo obranu vchodu, vše je nudné a nezáživné. Vždy jsem se těšil až to budu mít za sebou a vrátím se do klasických levelů.

Grafika odpovídá době vydání a na to, že hra vznikala ve studiu bez zkušeností s FPS, jde o dobrou práci. Technické problémy jsem se Steam verzí skoro neměl, pouze jsem se asi 3x zasekl ve skákacích pasážích. Hru jsem hrál počeštěnou a příběh docela dokáže zabavit. Adrenalin mód (zpomalení času) jsem použil pouze dvakrát, pak jsem zapomněl, že ve hře je.

Chasera bych doporučil asi pouze fanouškům žánru. Není to špatná hra a vlastně mě skoro celou dobu bavila. Ale konkurence je hodně a mnoho her stojí více za zahrání. Na druhou stranu dobrých československých her není tolik takže proč ne, za vyzkoušení to rozhodně stojí. Takže ve výsledku spíše doporučuji.
+37
  • PC 55
Chaser je jak jízda na vyosený houpačce. Zatímco úseky, kdy hra jde nahoru a baví, jsou rychlé a poměrně krátké, úseky, kdy to jde se zábavou dolů, trvají tak dlouho, že v nich zapomenete, že nějaké dobré pasáže existovaly. Člověk si říká, jestli za to nemůže zub času, hra už má přeci jen pár křížků za sebou. Ale Half-Life nebo Mafii jsem také nehrál v době vydání, ale teprve až před pár lety a prostě na tuhle ligu Chaser nemá.

Hratelnost mi přišla strašně kolísavá, bylo tu pár levelů kdy mě to skutečně bavilo, hra držela tempo a dokázala mě vtáhnout. Byly tu ale také levely, kdy jsem se nemohl dočkat, kdy už to skončí. No a mezitím to byla taková ta houpačka, chvíli nahoře chvíli dole. Každopádně i ten občasný dobrý pocit z těch lepších úrovní srážely ke dnu příběhové custcény. Nevadí mi, že to je variace na Total Recall, problém je, že je to špatná variace na Total Recall. Příběh je podle mě jakýsi slepenec nápadů bez konceptu, o nějaké dynamice, gradaci a vystavění příběhu se nedá ani mluvit. Pokud se v té době nad Tatrou náhodou blýskalo, tak nad bratislavským sídlem Cauldronu muselo být těžké tvůrčí temno.

Ostatní aspekty hry jsou také rozporuplné, pocit ze střelby mi přišel celkem v pohodě, zbraní je tam na můj vkus možná až moc, ale využil jsem skoro všechny. Horší dojmy jsem měl z nepřátel, někdy byli nechutně přesní, ačkoliv by mě správně ani neměli vidět, natož trefit. Mnohdy mě ale překvapili zpoza rohu, načež zůstali na krátký ale pro mě až moc okatý okamžik stát, ačkoliv by to do mě měli kropit. Celková obtížnost na normal mi přišla tak akorát, ovšem za předpokladu, že se vykašlete na zpomalovací Adrenalin mód. Ten tu obtížnost naprosto degraduje a navíc nemá absolutně žádné příběhové opodstatnění. Od druhého levelu jsem ho nepoužil a myslím, že jsem udělal dobře.

Ale abych nekončil komentář negativně, tak hudba mi přišla fajn po celou hru. Crash tedy doporučuje Chaser Original Soundtrack, hru radši moc ne.

+36
  • PC 70
Chaser je mixem klasické oldschool střílečky a moderní akce, což je kombinace, která ne každému může sednout. Mě překvapily především nezvykle dlouhé úrovně – někdy příjemně spletité, někdy otravně překombinované. Každopádně se hra hraje trochu jinak, než moderní FPSky, a rozhodně nestačí jít jen bezmyšlenkovitě kupředu...

Graficky hra vypadá i dnes velmi dobře. Vzhledem k „pravěkému“ leveldesignu jsou však úrovně většinou dost strohé a po čase repetivní. Tvůrci na to ale vyzráli tak, že se prostředí hodně často mění a tak se podíváte jak na oběžnou dráhu Země, tak třeba do ghetta či zasněžené tundry. Velkým tahákem je prý i dobrý příběh, ale ten mě upřímně vůbec nebral a cutscény my přišly až moc dlouhé a nedynamické. Daleko lepší bylo klasické střílení, a že ho bylo habaděj. Velice mě potěšil zbrojní arzenál čítající mnoho zbraní – od pistolí až po samopaly, sniperky či granátomety. Pochválit musím hlavně jejich animace, které patří k tomu nejlepšímu, co jsem měl tu čest za ty herní roky vidět. Díky nim bylo každé dobití zásobníku takovým malým potěšením. Výborně je na tom i zvuková stránka, která dodává hře místy dost hutnou atmosféru. Hudba je spíše rytmická a sama o sobě mě nezaujala. Alespoň při hraní nerušila.

Verdikt: Někdy skvělá akční zábava, někdy ubíjející bloudění velkými úrovněmi – to je Chaser. Pokud hledáte střílečku ze staré školy v pěkné 3D grafice, Chaser bude tou správnou volbou. 70%

Pro: rozmanitá prostředí, pěkná grafika, zábavné střílení, animace zbraní, dlouhá herní doba (cca 16 hodin)

Proti: AI, někdy až moc zamotané levely, strohé koridory

+35
  • PC 70
Nyní, čerstvě po prvním dohrání musím říct, že jsem ještě nikdy nehrál hru, která by ve mně vzbuzovala tolik smíšených pocitů, jako právě Chaser. Ještě tři dny zpátky jsem o tomto titulu nevěděl zhola nic, snad kromě popisu a několika uživatelských komentářů, zde na databázi. Kdybych měl aktuálně shrnout své poznatky do jedné věty, bylo by to asi takto: "Jedná se o filmově laděný akční simulátor bloudění a otevírání dveří v (na svou dobu) pěkném grafickém kabátku."
Hrál jsem zcela bez návodu a gameplay videí. To byla možná chyba, protože minimálně polovinu herní doby jsem naštvaně bloudil po lokacích, které jsem již několikrát prošel a snažil se najít nějakou naprosto neviditelnou díru ve stropě/stěně/podlaze nebo otevřít jedny ze stopadesáti stejných dveří, které byly ještě před chvíli zamčeny. No tě pic! Úplnou devastací mých nervů ale byly dvě podvodní mise, tady už to dokonce zavánělo odinstalací. Nicméně nějakou podivnou náhodou se mi tuto hrůzu povedlo překonat, oddech a jedeme dál.. To nejlepší totiž teprve ještě přišlo: mise na Marsu a neskutečně dloooouhé cestování nákladním vlakem. Tady už jsem si říkal, že si ze mě autoři dělají srandu a Chasera jsem na nějakou dobu vypnul. Po znovuzapnutí a nahrání pozice jsem již hru dokončil na jeden zátah.
Co se týče zbraní, oceňuji jejich různorodost/množství. Co už ale stojí, lidově řečeno, "za prd", je samotný pocit ze střelby, zde mi připadal u všech zbraní stejný. Nepřátelé mají naštěstí funkční zásahové body, takže jedna dobře mířená kulka mezi oči znamená okamžitou smrt, zatímco do končetiny musíte vyprázdnit například celý zásobník. To lze provést jak základní pistolí, tak pokročilým samopalem. Nůž je zde ale naprosto zbytečný a nepoužitelný. Mít místo něj v ruce třeba banán, nic by se nezměnilo.
Nepřátelé mě svým uhýbáním a schováváním za překážky bavili, nutno také uznat, že jsou to celkem ostrostřelci (naštěstí ovšem rozhodně ne takoví, jako v nedávno dohrané šílenosti Alpha Prime, k tomu se ještě v dohledné době vyjádřím).
Grafické zpracování hodnotím kladně bez jakýchkoliv výjimek, na svůj věk tedy všechna čest. Dalším plusem této poněkud rozporuplné hry je variabilita lokací, podíval jsem se na orbitální stanici, do hotelu, do skladiště, na zasněžený sever, na Mars a tak dále. Hudební doprovod mi seděl a k tomu také nemám co dodat.
Posledním bodem mého komentáře je herní příběh. Ten mě velmi mile překvapil, od začátku do konce jsem nevěděl, jak se co bude vyvíjet a jak to vlastně celé dopadne. No, dopadlo to zajímavě...a především díky tomuto konci a povedeným dlouhým příběhovým videím, jsem své hodnocení zvýšil na konečných 70%, ačkoliv ještě cca hodinku před koncem jsem uvažoval o maximálně 60%. Do celkového zúčtování nepočítám asi 263 různých záseků postavy o herní prostředí, při kterých je třeba znovu nahrát poslední uloženou pozici nebo se sám odpálit granátem. Pokud nějaký máte.
A úplně na konec: strašně moc mě potěšilo, že jsem po hodně dlouhé době ve hře nemusel zdolávat úsekové "bossy" a že žádný takový nebyl ani v úplném závěru. Jen dlouhé vysvětlující video a titulky. End.

Pro: příběh, grafické zpracování, hudební podklad, variabilita misí

Proti: bloudění, mise pod vodou, mise s nákladním vlakem, zbraně, adrenalin, záseky postavy

+32
  • PC 60
Jedna z mých prvních, a také nejoblíbenějších akčních her klasického ražení. Samotný začátek, pohled na orbitální stanici a následné probuzení, kdy nevíte, kdo jste a proč se vás neznámé jednotky snaží zneškodnit, dává tušit kvalitní sci-fi akci, kterou Chaser i je. Jen v málo FPS hrách mě hratelnost bavila více.

Začátek tak trochu připomíná System Shock, kdy vše okolo na vesmírné lodi Majestic vybuchuje a jsou slyšet poplašná zařízení. Po vzoru Half-Life pro změnu slovenští autoři zakomponovali řadu předskriptovaných akcí, které přidávají na atmosféře, avšak tolik jako u díla Valve neruší. Dalším výrazným bodem zvyšujícím hratelnost je bullet-time, který díky vysoko nastavené obtížnosti budete často využívat. Zaujme i výborná vizuální stránka, především na Marsu, kdy oranžovo-červené světlo zalévá interiér ocelových základen. Jediným markantnějším záporem je rozsáhlost úrovní a v některých i občasná sterilita. To v kombinaci s devatenáctkou misí, často rozdělených i do pod úrovní, znamená velice dlouhou hrací dobu, která na rozdíl od moderních FPS sazí spíše na kvantitu jak nepřátel, tak i lokací, než na intenzitu zážitku. Nicméně v době kdy člověk neměl k dispozici desítky her ideální.

Přesto jde ale o velice kvalitní akční hru s povedeným pocitem střelby, z počátku zajímavým příběhem a v neposlední i dlouhou, avšak ne po celý čas ne tak výživnou, dobou hraní.

Pro: grafika, bullet-time, sci-fi jak má být, soundtrack

Proti: repetivnost a desing některých lokací

+26 +28 −2