Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Overload

31.05.2018
16.10.2018
06.03.2019
kompatibilní
84
4 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Overload je svými tvůrci popisován jako duchovní nástupce klasické série Descent a stejně jako v ní se jedná o vesmírnou střílečku z vlastního pohledu, umožňující pohybovat se se svou lodí do šesti směrů v nulové gravitaci a kompletně 3D prostředí. Hra je zasazená do oblasti Saturnových měsíců, kde se důlní roboti vymkli kontrole a je třeba je všechny zpacifikovat.

Příběhová kampaň je rozložená do 15 rozlehlých úrovní a 3 soubojů s bossy, přičemž každá úroveň představuje rozlehlý, nelineární labyrint opuštěných základen, těžebních komplexů a jeskynních lokací naplněných nepřátelskými roboty. V každé z misí hráč dostane úkol, který je nutné splnit – nejčastěji spočívající v nalezení a zničení hlavního reaktoru a následným úprkem před řetězovou reakcí.

Oproti svému předobrazu si můžete svou loď postupně upgradovat. Body pro upgrade se nacházejí různě roztroušené v úrovních či tajných oblastech a nebo je lze získat úspěšným plněním úkolů a záchranou přeživších v kryostanicích. Následně je lze investovat do vylepšení primárních a sekundárních zbraňových systémů nebo je vrazit do lodi samotné a zlepšit si tak vlastnosti jako je obrana nebo rychlost.

Po dohrání kampaně se otevírá vyšší obtížnost a k dispozici je i několik Challenge survival módů v menších úrovních. Multiplayer obsahuje hru až pro 8 hráčů online nebo přes LAN a přítomna je i podpora VR přes HTC Vive nebo Oculus Rift.


Poslední diskuzní příspěvek

První DLC Community Level Pack velmi slušné, přišlo mi i o fous lepší než základní hra.

Druhé DLC Anniversary Level Pack podprůměr. Zmatený leveldesign (u některých map záměrně nefunguje holo-bot, u jiných nelze odzoomovat dostatečně mapa, aby člověk náhodou nezjistil kam se vydat atd.), čím víc nepřátel tím víc Adidas, designové chyby typu nepřátelé se objeví až člověk seber zbraň (a když má plno munice, tak se samozřejmě nestane nic, takovou blbost jsem viděl naposledy v hrozném remake Rise of the Triad) + opruz v podobě závěrečného bosse, kterého je třeba pro jistotu porazit 2x za sebou bez možnosti ukládání.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Jestli někdo z vás někdy toužil po hře ze staré školy, Overload by jistě neměl ujít vaší pozornosti. A pokud jste navíc měli rádi sérii Descent, kde se lze pohybovat doslova všemi směry a kde nahoře nebo dole postrádá jakýkoliv význam, není dál co řešit. Tuto hru prostě budete milovat. Jinak to ani dopadnout nemůže, protože za vývojem tohoto doslova staromilského titulu stojí ti samí tvůrci, kteří stáli i u zrodu všech dílů legendárního Descenta. Jestliže bylo jejich cílem splnit si sen a vrátit se zpátky do 90. let, aby spolu opět vytvořili hru v duchu starých dobrých časů, povedlo se jim to na výbornou. Overload je totiž tím pravým duchovním nástupcem série Descent, a to se vší parádou. Je to zkrátka hra, která si na nic nehraje a svou čistou akční hratelností skládá poctu všem svým předchůdcům.

Možná se vám moje slova mohou zdát příliš ukvapená, ale série Descent na vás doslova dýchá z každého rohu. Jako pilot se ujímáte malé raketky, s jejíž pomocí bloudíte spletitými základnami v horizontálním i vertikálním směru. Cestou likvidujete hromady nejrůznějších robotů, kteří se vymkli kontrole a kteří se vám snaží váš úkol za každou cenu zkomplikovat. K jejich eliminaci máte celou řadu nejrůznějších zbraní, ať už energetických, střelných, tak i různé typy raket. Hledáte klíče, sem tam zachráníte pár přeživších v cryomodulech nebo si vyslechnete útržky záznamů a svou výpravu pak povětšinou zakončíte zničením reaktoru a následným úprkem před mohutnou explozí. Co víc si přát, to je prostě Descent ve všech směrech.

S každým dalším levelem potkáváte lepší, odolnější a nebezpečnější nepřátele. Po celou hru se nejen tímto způsobem zvyšuje celková obtížnost jednotlivých misí. Naštěstí vývojáři nezůstali jen u nostalgie a do hry zakomponovali i pár užitečných vylepšení. A to doslova. Svoji loď totiž můžete postupně upravovat a vylepšovat. K tomu slouží po všech levelech roztroušené a často i velmi dobře schované upgrade pointy. Za ně lze pak vylepšovat nejen zbraně, ale také schopnosti lodi jako takové. A že se bez těchto vylepšení v pozdějších částech hry opravdu neobejdete.

Jednotlivé levely jsou po vzoru starých her vskutku rozlehlé a spletité. Pokud máte obavy z bloudění, jsou na místě. Tohle není žádná plochá střílečka, tady se díky nulové gravitaci pohybujete i šachtami vzhůru nebo dolů a často tak můžete ztratit přehled o tom, kde je nahoře a kde dole. Naštěstí průlet lokacemi zaznamenává váš palubní počítač a ukládá je do trojrozměrné mapy, takže kdykoliv můžete nahlédnout a zorientovat se dle vaší aktuální polohy. A pokud by to snad bylo někomu málo, máte k dispozici holografického pomocníka, kterému můžete příkazem zadat, kam vás má zavést, a on tak učiní.

Ohledně příběhu toho bohužel nemohu moc prozradit. Vzhledem k tomu, že hra je zatím jen v angličtině, tak jsem si ho tolik neužil a řada souvislostí mi dozajista unikla. Navíc tu nechci vyzrazovat jisté okolnosti, které vás hrou provází. Z toho, co jsem ale pochopil, se zdá být příběh dostatečně poutavý k tomu, aby navodil tu správnou atmosféru a zafungoval jako hnací motor v pozadí celé hry. Není žádným tajemstvím, že jeho autorem je stejný člověk, který zpracoval i příběhovou složku u hry FreeSpace 2. Ne že by příběh v podobných hrách, jako je tato, byl nějak zvlášť důležitý. Ale už jen tento samotný fakt je jistou zárukou kvality.

Co se technické stránky hry týče, není k tomu asi moc co vytknout. Graficky to vypadá velmi pěkně a i na plné detaily není hra moc náročná. Zvuk je samozřejmě zvládnutý stejně dobře a vše zní tak, jak by se očekávalo. Zvláštní pozornost si zaslouží hudba, neboť všechny doprovodné skladby jsou vskutku hodně retro a připomínají staré dobré časy. Však za nimi stojí hned několik skladatelů, kteří pracovali na hudbě pro všechny tři předchozí díly Descenta. Zvláštní plus pak u mě vývojáři mají i za to, že ke hře vydali poměrně komplexní editor na tvorbu nových levelů. To je věc dnes už skoro nevídaná, a přitom hře může nezanedbatelným způsobem prodloužit životnost.

Je vidět, že vývojáři tuto hru zkrátka dělali se vší láskou k jejímu předobrazu. Že chtěli v dnešní době plné generických her tvořených zejména pro co největší masové publikum přijít s něčím, co bylo kdysi běžné a dnes je téměř zapomenuté - s hrou pro opravdové hráče. S určitou mírou nadsázky se dá říci, že Overload je hra z 90. let v novém grafickém kabátku. A já studiu Revival Productions za tento návrat do starých časů velice děkuji. I dnes by se řada současných her mohla od takovýchto titulů ledasčemu přiučit. Zde jde totiž hlavně o zábavu, samotnou podstatu hraní, a zbytek těch líbivých věcí je tu hlavně jen pro dokreslení atmosféry. Ne naopak, jak to dnes bývá pravidlem.

Abych to tedy nějak shrnul, od začátku až do konce mě hra velmi bavila. Ostatně, celou jsem ji odehrál na šesti streamech, takže si to můžete pustit ze záznamu na mém YouTube kanále. Jediné, co bych asi tak trochu vytkl, je přílišná uzavřenost lokací. Trochu jsem postrádal větší rozmanitost prostředí. To se spíše podobá prvním dvěma dílům Descenta, takže pokud očekáváte otevřenější a nápaditější lokace nebo létání pod širým nebem, tak jako to bylo ve trojce, máte smůlu. To však na zábavnosti hry jako takové nic neubírá. Vlastně naopak. Bloudění v rozlehlých podzemních základnách roztroušených na okolních měsících Saturnu má pořád něco do sebe a hlavně – hra je svou podmanivou hratelností velmi návyková.

Jak už jsem tedy uvedl, mé hodnocení bude vysoké. Ať už za návrat Descenta se vším všudy, za čistokrevnou hratelnost ze staré školy nebo za samotnou odvahu vývojářů vyjít v dnešní době na trh s takovýmto titulem, který ocení hlavně starší hráči jako já. Cesta to jistě nebyla jednoduchá, ale já plně doufám, že se vyplatila a že se snad časem dočkáme nějakého přídavku v podobě datadisku nebo třeba i plnohodnotného pokračování. A kdyby k tomu snad z nějakých nepochopitelných důvodů nedošlo oficiální cestou, věřím, že díky přístupnému editoru a fanouškovské komunitě se toho dočkáme alespoň cestou neoficiální. Vývojáři bezesporu položili základy a teď už je jen na nás, jak ta hra bude žít dál. Za mě tedy 95%.

Pro: Hratelnost ze staré školy, grafika bez zbytečných pozlátek, hudba, návrat 6dof v plné parádě.

Proti: Menší rozmanitost prostředí.

+11