Jak sami autoři hry přiznávají, hlavní inspirací pro hru Iratus: Lord of the Dead jsou hry Darkest Dungeon a Dungeon Keeper. Není proto překvapením, že i zde se jedná o rogue-like žánr s prvky RPG a souboje probíhají na tahy. Z druhé jmenované hry si pak tvůrci převzali nápad, že hlavním "hrdinou" je pán temnoty a hráč tedy hraje za toho zlého. V tomto případě se jedná o nekromanta, který byl po tisíciletích uvězněn a hráčovým cílem je pomoct mu utéct.
Ovšem nekromant si nenajímá hrdiny, kteří by za něho bojovali. Naopak využívá svoji schopnost povolat mrtvé (např. zombie, kostlivce, upíry), ze kterých si následně tvoří armádu svých následovníků z částí těl a ostatků nepřátel, které porazil v boji. Navíc může pomocí alchymie vytvořit bojovníky s unikátními schopnostmi a talenty. Sám nekromant se může účastnit boje, ale slouží spíše jako podpora pro své poddané. Nekromantovi a jeho armádě se staví do cesty bojovníci dobra, paladinové, nebo také žoldáci či horníci, na kterých při svých výpravách naráží.
Hráč bude mít možnost si vylepšovat svoji kobku, což mu přinese výhody, a nechybí ani bossové nebo sběr různých artefaktů za účelem vylepšení svých bojovníků.
Standard Edition do 5.1. zdarma na GOG.
Pro: téma, variabilita nepřátel i lokajů
Proti: nejasnost zda je označeno kouzlo, délka jednoho běhu, čitelnost nepřátel