Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Humankind

17.08.2021
22.08.2023
76
14 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Série Civilization je tady s námi už dlouho, avšak nikdy neměla pořádnou konkurenci. Právě to hodlají změnit vývojáři z Amplitude Studios s jejich titulem Humankind. Hra už na první pohled připomíná Sid Meier's Civilization VI, kterým se vývojáři výrazně inspirovali. Taktéž se tak jedná o 4X tahovou strategii, v níž je vaším úkolem dovést váš zvolený národ skrz všechny epochy lidské historie k prosperitě a světové dominanci, i tak ve hře najdeme oproti Civilization několik novinek.

Hlavní vylepšení se týká samotných národů. Těch je v nabídce celkem 60 a v každém historickém období si budeme vybírat jeden nový národ, který se tak "smíchá" s našimi předchozími národy, což se, kromě nových jednotek a jiných výhod, projeví i na vzhledu budov. Také to hře přidává velké množství znovuhratelnosti, neboť můžete v každé hře zkoušet mixovat jiné národy. V každé z šesti epoch je na výběr deset různých národů se svými technologiemi a kulturními vlivy. V době bronzové tak například můžete začít jako Egypťané, stavět pyramidy, využívat řek a v boji se spoléhat na koňmi tažené vozíky. V klasické éře pak do své civilizace může přijmout římskou kulturu, což vám dá nové výhody jako možnost stavění legií a dopravních cest, avšak zůstanou vám i výhody Egypťanů.

Jednou z dalších změn bude bitevní systém, který se nebude odehrávat na základní mapě, ale přiblížených, detailnějších bojištích. Samotné bitvy se inspirují v Endless Legend, ale dávají hráčům širší taktické možnosti. Systém výherních kriterií z Civilization je nahrazen systémem slávy, kterou váš národ získává za různé dílčí úspěchy během hry. O výhru se tak mohou ucházet například i národy, které si svou největší dobu prosperity odbyli v půlce hry.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Když se ohlédnu nazpět, tak vidím křehkou beta verzi. Hra od té doby pokročila, ale má stále své mouchy.

Lepší bratr Civilizace?

Začátek.. Civilization je tradiční herní série, která se vydala špatným směrem. Bohužel, dříve propracované mechanismy a úžasný pocit z expanze šly do pozadí. Navíc hloupé AI tomu moc nepomohlo. Humankind přišel právě včas, ale možná jsme do něj vkládali přílišné naděje. Jedním z prvních výrazných prvků, kterého si všimnete, je nomádský začátek. Díky vývojářům za to, neboť samotný koncept Civilizace je zbytečně stresující. Nutí vás zakládat co nejrychleji další města, neboť v blízké budoucnosti už není snadné postupovat dál (vliv jiných impérií na město, samotné zabrání území jinými mocnostmi), navíc AI je naprogramovaná tak, že vždy se usazuje směrem k vám. Humankind je v tomto skvělé, nabízí docela zábavný začátek, kde jde o průzkum, hledání budoucího území a "lehké" zabírání krajů. Hráče motivuje k průzkumu fakt, že když budete narážet na dobré bonusy a jídlo, rozvinete se mnohem rychleji, a také si získáte nějaké průzkumníky/bojovníky navíc. Můžete také taktizovat - a tak budete sbírat zejména bonusy s jídlem, které vám rozšíří vojska, nebo vědu, která se hodí na expanzi.

Jedeme dál

Principem hvězd je, abyste se dostávali do dalších období. Hvězdy můžete získávat kreativními způsoby, nejlepší je zaměřit se hned na několik aspektů - útok, silný výzkum a stavění divů světa. Poté postupujete rychleji, než byste čekali. Ano, Civilizace už nějakou dobu vštěpovala hráčům pocity, že se musí naučit v nějaké posloupnosti naklikat výzkum a kulturu, a poté využívat bonusů, které napomůžou k urychlení vývoje. Humankind je velmi rozmanité prostředí, kde žádná hra není zcela stejná. Výzkum pokaždé reflektuje aktuální potřeby, a tak se nemusíte učit, jaká posloupnost výzkumu je nejvíce optimální. Ve hře se nachází přehršel kombinací kulturních prvků mající vliv i na další aspekty hry - zlato, stabilitu, víru a tak. Člověk s rozvahou musí vybírat, kombinovat a stavět, a na tento faktor je kladen veliký důraz.

Čas utíká jinak

U Civilizace jsem byl zvyklý, že reálný čas utíkal rychle, ale ve hře se čas linul pomalu. U Hamankind sedím několik hodin, ale nemám pocit, že by čas utekl závratnou rychlostí. Není to tím, že by mě hra nebavila, ale je to tím, že hra disponuje několika vrstvami, kterým se musíte věnovat. Ekonomice, jídlu, víře a celkově musíte odhadnout, kdy je čas postavit div, a kdy je potřeba stavět ekonomické budovy. Také se rozmýšlíte, kdy zase upgradovat armádu, nebo kdy naverbujete nové žoldáky. To vše dává příjemně zabrat, čas je tudíž zaplnění. Málokdy musíte několikrát za sebou klikat na tlačítko "Konec tahu" jak jsme byli zvyklí u Civ. Samozřejmě v pozdějších fázích nebudete každému tahu věnovat tolik energie jako na začátku, ale během přípravy na konflikt je každé kolo klíčové. Opravdu, o tom, o kolik regionů přijdete, se rozhoduje v každém tahu před válkou, neboť AI dokáže dobře plánovat a moc dobře ví, kde jsou vaše slabiny. To během války tak lehce nedoženete jako v Civilizaci, kde šla válka zvrátit v polovině, ačkoliv byl soupeř v přesile.

Je třeba balancovat

Trochu mi vadí, že je neustálá potřeba balancovat ekonomické aspekty. V Civ jsem se buď zaměřil výhradně na armádu nebo na vědu. Tady však musíte hledat zlatou střední cestu. Jenom věda vám nestačí, ani tak vojsko. Co s velikým vojskem, když je nemáte jak zaplatit? Je to mnohem složitější. Oproti Civ je totiž finanční příjem mnohem menší. A vlastně je to docela lákavé. U Civilizace jsem vždy dosáhl příjmu okolo několika tisíc peněz za tah, pak už se příliš nemusíte ohlížet, a stavíte tak silná vojska, že je vždy jen otázkou času, kdy hru vyhrajete. Stejně tak nemůžete bezhlavě obsazovat nepřátelská města, neboť... bez peněz město přelez a už se nevracej. Když takové místo ponecháte, AI si to rádo vezme zpět. Může se stát, že budete bohatým národem, ale vývojově se budete řadit na nejspodnější příčku. Během války vás peníze už nezachrání.

Systém bodů je fajn, ale... 

Jak jsem již psal, systém bodů je super. Přechod mezi epochami je přirozený, není tak nucený a podivný, jako u konkurenční série, kde měl člověk tanky už v 15. století. Nicméně mi chybí možnost si nastavit podmínky pro získání bodů. Hráč by měl mít možnost si nastavit, zdali bude získávat body třeba jenom za válčení a výzkum, nebo naopak za stavby divů. Nicméně, od doby napsání této recenze se nějaké změny udály. Nyní lze nastavit vítězné podmínky - zničení všech soupeřů, vyslání lidí do vesmíru nebo třeba kulturní dominance. Je to o něco lepší, neboť již necítíte takový tlak z toho, že nezískáváte tak rychle body.

Válka 

Trochu mi vadí, že získání města je lehké. U konkurence byla potřeba dlouhého obléhání. Tady stačí dostatečné silné vojsko, které během jednoho tahu získá soupeřovo hlavní město. Obléhací stroje tak ztrácejí na významu. Také systém válečných bodů je zvláštní, a za mě je to jasný designový problém, který by zasloužil velikou změnu. Město můžete ihned získat nejspíše proto, že hra sází na to, že nebudete mít dostatek válečných bodů pro získání všech dobytých měst. Kdyby válečné body měly vliv jen na morálku vojsk a národa (který by pak generoval jiné zisky a tak), bylo by to lepší. Současná mechanika je taková, že si po kapitulaci můžete vybrat jen takový počet měst, na který máte body... a že jich moc není. Takto budete jeden národ dobývat hned několikrát - můžete však využít toho, že když získáte všechna města, jsou vaše. Problémem je rychlá válečná únava, která vás dříve či později donutí přistoupit na nevýhodné dohody. Je zřejmé, že body vznikly jen proto, aby se omezilo rychlé získání měst, neboť je velmi jednoduché takové město zničit.

Doporučil bych hru?

Hry je nový svěží vítr v tahovkách tohoto ražení. Oproti betě se hra posunula o kus dál. Tehdy jsem pochyboval, neboť jsem se moc nebavil. Je však potřeba míti na paměti, že je tato hra přece jenom odlišná. Absence freestyle osidlování kontinentu zde nehledejte. Máte zde jasně vytyčená území, a ačkoliv je na vás, kde město umístíte (je dobré, když můžete rozhodovat, zdali město bude spíše farmářské, průmyslové, nebo bude na dobré obranné pozici), stále hranice vašeho státu budou definovány zabranými okrsky. Žádné kupování políček, žádná expand výhoda nějakých kultur. Města vypadají líbivě, můžete se sami rozhodnout, zdali podobu města nepřestavíte do aktuálního slohu vašeho národa. Vývojáři tím cílí i na "hračičky", kteří chtějí mít pěkná města. Za mě je to obrovské super, a výběrem districtů můžete docílit originálně vyhlížejícího města.

Pro: Grafika, detailnost měst, AI, vědecký strom, kulturní výzkum, nové mechaniky, špionáže a diplomacie v DLC, první období

Proti: Otravný přehršel nezávislých států, rychlé dobývání, systém válečných bodů

+18