Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

XCOM: Chimera Squad

24.04.2020
75
32 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Spin-off strategické série XCOM odehrávající se několik let po událostech XCOM 2. Lidstvo vyhrálo válku s mimozemšťany, někteří z nich však zůstali na Zemi a snažili se o soužití s lidmi. City 31 je ukázkovým příkladem mírového světa po invazi, alespoň se to tak na první pohled zdá. Křehký mír ohrožují mnohé hrozby, proti nimž je nasazena speciální jednotka Chimera, skládající se z lidských i mimozemských vojáků.

Ačkoli hra využívá spoustu mechanik z předchozích dvou dílů, liší se hned v několika věcech. Naše jednotka se neskládá z náhodně generovaných vojáků, ale z 11 unikátních agentů s vlastní osobností a schopnostmi, které lze různými způsoby kombinovat. Před každým bojem je nově nutno vytvořit plán útoku a vhodně rozmístit agenty. Boj pak už není rozdělen na tah hráčův a nepřátelský, ale využívá časové osy a systému iniciativy, v němž se střídají hráčovy a nepřátelské jednotky jedna po druhé. Po boji se budeme starat o naši základnu, posílat agenty na mise a snažit se zničit nepřátelské síly co nejrychleji, něž město upadne do totální anarchie.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Další díl ze série XCOM se objevil jako blesk z čistého nebe. Navíc s sebou přinesl celou řadu změn a stal se tak zajímavým experimentem a průzkumným terénem pro třetí díl od Firaxisu. Nejvíce mě upoutaly dvě velké změny - systém časové osy v soubojích a předem definovaní agenti, kteří hráče doprovázejí po celou dobu hry. Říkala jsem si, jak moc se změní taktika při bojích a jestli nemožnost úmrtí jedné z postav bude činit hru méně napínavou.

Musím říct, že časová osa mě bavila. Zpočátku jsem si říkala, že přece jenom hraní na tahy představuje větší výzvu, kdy je třeba nejdříve provést svůj tah a pak čekat na tah protivníkův a tomu se přizpůsobit. Ovšem záhy mě hra vyvedla z omylu a já začala pociťovat tu zábavu při promýšlení, jestli se budu snažit všechny svými silami odstranit protivníka, který je na časové ose na čtvrtém, pátém místě nebo raději vyřadím dva z pozice desáté a dvanácté a nechám toho ze čtvrtého místa prostě zaútočit. Hra navíc do procesu mého řešení kvadratických a goniometrických rovnic hodila velmi zábavný klacek pod nohy, a to nutnost zabít některé protivníky co nejrychleji bez ohledu na to, kde se na časové ose nachází. Bylo tedy jasné, že bez zranění se mise po většinu doby neobejdou. O tom svědčí i to, že jsem za celou dobu měla pouze jedinou Flawless misi (mise, kdy není zraněn žádný můj agent).

Co tento systém umožňuje a co mě hodně bavilo, tak je možnost hrát nejen více agresivně, ale také si dovolit poslat mezi nepřátele jednoho z mých agentů, který útočí na blízko. Nehrozilo totiž, že se na jednu postavu sesype pět, šest protivníků v rámci jednoho tahu. Vyčkávací hra (v EW a ve dvojce trochu narušena časovým limitem) se změnila na rychlou akci a potřebu řešit daný problém teď a tady. Krátkost misí tomu nahrává a mně osobně jejich délka vyhovovala a dokážu si představit, že by takové mise mohly klidně prostřídat ty delší v možném třetím díle.

Druhou podstatnou věcí jsou pak předem dané postavy a nemožnost vytvořit si postavy vlastní. Vím, že spoustě lidem se to nelíbilo a v hlavní hře série by to asi nefungovalo nebo jen s obtížemi, ale tady mi to vůbec nevadilo. Naopak tato změna byla pro mě osvěžující a líbilo se mi mít postavy, které mají "duši", baví se mezi sebou, vtipkují, reagují na věci a mají svůj příběh a svoji historii. Navíc do tématu hry, pořádková složka města, která je vysílaná řešit nepokoje a problémy, to dobře zapadalo. Navíc jsem si konečně mohla zahrát i za mimozemšťany.

Na hře mi moc věcí nevadilo. Absence videí jakožto cutscén mě nijak nezarmoutila. Pro mě není XCOM synonymem pro pěkná videa a grafiku a není to pro mě ani důležité. Statické obrázky naprosto stačí k takové menší odbočce od hlavní série a stylizace, které jsem se přece jen trochu bála, nakonec nebyla špatná a beru, že na tom dělal jiný tým, který se chtěl prezentovat jinak. A co se mi líbilo více než u předchozích dílů, tak byla hudba.

Přece jen mě zamrzelo, že hra nenabídla více nápaditých misí a že se tím pádem opakovalo jen pár typů misí a to ještě misí, které si byly dost podobné. Příběh mě vpřed zrovna moc netáhl, ale opět - příběh není to, co u XCOM hledám a vyžaduji ve vysoké kvalitě. Také jsem si všimla, že dovednosti agentů jsou vysvětleny velmi vágně a při rozhodování, které dovednosti si zvolím, bych ocenila přesnější popisy, například jaké poškození dovednost dělá nebo jestli je to pasivní či aktivní dovednost.

Z mého pohledu se spin-off velmi povedl a novinky, které přinesl, mě moc bavily a vůbec by mi nevadilo, kdyby se objevily i ve třetím díle. Ráda bych tam viděla breach mechaniku a možná bych si dovedla představit, že by hra nabídla oba typy bojového systému a bylo by jen na hráči, jaký typ chce.

Na závěr jeden tip. Pro zkušené hráče XCOMu doporučuji zvolit rovnou nejvyšší obtížnost, hra se mi totiž zdála lehká i na třetí nejvyšší a androida jsem nemusela použít ani jednou. Navíc jsem se ke konci hry nachytala, že jsem některé tahy jen odklikala bez hlubšího přemýšlení a mým agentům se stejně nic nestalo.

Jo a hra má za to zatím bugy, ale i o tom je XCOM.

Pro: bojový systém, postavy, hudba, breach mechanika

Proti: stále stejné mise, bugy

+23
  • PC 80
Úvod do deja
Ako družstvo Chimera bude našou úlohou udržiavať poriadok v City 31.

Plusy
➤City 31: určite príjemná zmena je to, že bránite mesto a jeho časti, nie celú Zem. Pohybujeme sa teda v mestských častiach, ako sú kluby, továrne alebo stoky. Párkrát sa stane že sa mapy opakujú, čo niekedy až bije do očí ale ich variácia je slušná čiže sa to nestáva stále. City 31 je skvelý nápad a všetky jeho aspekty do seba pekne zapadajú aj ked musím povedať že mi chýbali veľké a priestranné mapy z dvojky.
➤breach sekvencie: najznateľnejšia zmena oproti predchádzajúcim dielom. V týchto sekvenciach vrazia vaší agenti do daných priestorov ako pravá útočná jednotka a musím uznať že to funguje skvelo aj keď to hre berie voľnosť, keďže sa nemôžete voľne precháť po mape, ale ste uzavretý skôr v menších objektoch. Každá misia je rozdelená na 1-3 časti. Vy si zvolíte v akom poradí vaši agenti do priestoru vbehnú a pokiaľ je to možné tak aj schopnosti, ktoré pred alebo počas útoku použijete. Vedel by som si tieto sekvencie predstaviť aj v pokračovaní série ale skôr len príležitostne.
➤agenti: tentokrát nebudeme mať možnosť si vytvoriť vlastného agenta, čo ma osobne celkom mrzelo ale budeme mať na výber z 11 unikátnych. Každý má za sebou jedinečný príbeh, schopnosti a aj hlášky. Pekná obmena je aj to že niektorý agenti boli mimozemského pôvodu a to hre znovu dodalo jedinečnosť. Ďalšia vec čo ma síce mrzela ale vedel som ju pochopiť bola to že som si na misiu mohol zobrať len 4 postavy, plus androida, ktorý slúži ako náhrada zraneného agenta. Môj obľúbený tým sa skladal s hadice Torque, a trojice ľudí, Claymore, Godmother a Terminal.
➤vybavenie a schopnosti: vybavenia je k dispozícii celkom dosť, granát, náboje, breach vybavenie či rôzne zbranove mody. Na každej postave som používal hlavne náboje, ktoré nepriatela omráčili a nezabili, a pár granátov. Čo sa týka schopností tak som si obľúbil hlavne príťah a následné škrtenie Torque, healovanie Terminal či sticky bomb od Claymora.
➤nepriatelia: starých nepriateľov hodnotiť moc nebude. Za mňa sú skvelí a žiadny z nich mi hru nekazil. To sa ale nedá povedať o tých nových. Väčšina z nich sa neustále opakovala a kedže mali väčšina rovnaký vzhľad, tak mi to hru trochu narúšalo. Väčšina nových nepriateľov malo svoju základnú verziu a od nej sa odvíjali tie vylepšené. Oceniť musím hlavne pretoriánov či otravných chlapcov s plamenometom.
➤cutscény: objaví sa ich za celý prechod len pár ale oceňujem ich grafické prevedenie, ktoré sa mi moc páčilo.

Mínusy
➤opakujúce sa mapy: na začiatku som si to všímal často, že sa veľa máp opakovalo a veľakrát som danú mapu už poznal. Našťastie postupom hrou ma tento pocit prešiel a jednotlivé mapy som si užíval.
➤bugy: dá sa povedať že mi hra skoro každé 2 hodiny padla aspoň raz. Ani predchádzajúce hry neboli v najlepšom technickom stave, čiže to k XCOM sérii tak trochu patrí ale niekedy ma to dokázalo vážne naštvať keďže hra padala naozaj často. A to som nespomenul maličkosti ako keď váš agent strieľa na úplne iné miesto než je nepriateľ.
➤možný stereotyp: musím priznať že keď hra skončila, tak som bol rád. Nie že by ma hra nebavila ako celok, ale začal som cítiť že v nej nastáva určitý stereotyp a že okrem hlavných misii ma už ostatné prestávajú baviť.


!! Záverečné zhrnutie !!
Nový XCOM prišiel prakticky v tichosti, čiže som do jeho hrania išiel trošku skepticky. No určite som po dohraní nebol sklamaný. Hra priniesla veľa noviniek, ktoré by som prijal aj ďalšej XCOM hre, a to hlavne breach mod, možnosť mať mimozemšťanov vo vašom tíme či striedanie ťahov s nepriateľmi. Breach mod by som prijal v ďalšej hre ale nie v každej misii. Mimozemský agenti boli super aj keď vo svojom hlavnom tíme som si udržiaval len hadicu Torque. Na začiatku ma mrzelo že sme nemali možnosť si vytvoriť vlastného agenta ale postupom hrou som sa s tým zmieril a predvytvorených agentov som si obľúbil. Ich schopnosti boli niekedy až moc, ako sa hovorí OP. Vybavenie naopak nebolo ničím špeciálne a až na omračujúce náboje, lekárničku a pár granátov som toho moc nepoužíval. Namiesto celej Zeme sme tentokrát mali za úlohu brániť Mesto 31. A bola to fajn zmena. Mapy na jednotlivých misiách neboli ničím ohromujúce ale pár svetlých momentov by sa našlo. Hra priniesla aj pár nových nepriateľov ale z tých by som spomenul hlavne pretoriánov či chlapcov s plamenometom. Viac ma bavili starí známi nepriatelia ako mechovia či andromedoni. Medzi veci ktoré sa mi nepáčili by som zaradil hlavne bugy. Viem že XCOM séria je nimi povestná, ale aby mi hra padala každé dve hodiny? Ale tejto hre sa to odpustiť dá. A na koniec môžem spomenúť ešte to že hra má ideálnu dĺžku keďže som už ku koncu začal pociťovať mierny stereotyp, keďže vedľajšie misie sa v podstate len opakovali. Každopádne znovuhrateľnosť táto hra obsahuje, môžete ju totiž prejsť s iným zložením tímu a aj hlavné misie nie sú vždy rovnaké. Výlet do Mesta 31 ma bavil viac ako som čakal a dúfam, že tento diel je predzvesť toho, že vývojári pracujú na XCOMe 3.

➤Čas strávený v hre: 36 hodín
➤Obtiažnosť: Expert
➤Achievementy: 26/40

HODNOTENIE: 80/100%

Pro: City 31, postavy, breach sekvencie

Proti: bugy, možný stereotyp

+23
  • PC 60
Herní výzva 2020 - 6. Ještě jeden tah...

Aniž bych věděl, že se něco podobného kutí, vyšla z čista jasna zpráva, že zanedlouho vychází tento spin-off, navíc v předprodeji za velice lidových 10 Euro, což byla nabídka, která se neodmítá, takže stačilo už jen čekat na vydání...

Jak už bylo psáno v mnoha recenzích i komentářích zde na DH, najdeme zde oproti klasickému XCOM 2 několik rozdílů, z nichž ten největší je omezení na 4 vojáky v týmu, navíc předem nadefinované. V průběhu hry sice najmete několik posil, ale vždy to budou konkrétní postavy, kterým kromě barvy brnění a nějaké té výbavy nemůžete změnit vůbec nic. Mně osobně to takto moc nevyhovovalo, ale není to zase nic, co by mi hru vyloženě zkazilo...

Z příběhu jsem si na zadek také nesedl, mise jsou si dost podobné, audiovizuál je téměř totožný s předchozími díly, interface vymýšlel nějaký voblouk a hru navíc kazí docela dost bugů (párkrát mi hra spadla, kamera často čumí do zdi apod.). I přes to všechno se ale jedná o slušnou tahovou strategii s poměrně dobrou hratelností, kterou fanouškům série nelze než doporučit. Zkrátka to není špatné, ale mě osobně původní hra bavila přece jen o dost více...

Pro: Slušná hratelnost; diverzita týmu; cena.

Proti: Bugy; občas stereotyp; téměř nulová customizace postav.

+22
  • PC 85
Tak to jo. To si takhle sedím na netu a krátím si čekání na Gears Tactics a z ničeho nic Firaxis oznámí spin-off XCOMu. To by bylo ještě fajn, ale oni to pár dní na to vydali a chtěli jen deset babek. No tak jsem do toho jako věrný fanda série skočil po hlavě a zjistil jsem, že je vše na svém místě - speciálně pak "ještě jeden tah/misi a jdu spát". Vaše létající pevnost ze druhého dílu vyhrála tažení proti emzákům a vše se zdá být v naprostém pořádku. Přeživší ufouni se buď rozutekli nebo se přidali do jednotky Chimera Squad a dělají s vámi pořádek ve městě s prozaickým názvem 31. Příběh se motá právě kolem Chimery a jejich úkolů. Čekají na vás tři "kapitoly" (vůdci) ve kterých bude potřeba zatnout tipec teroristům kteří si z vašeho rajónu snaží udělat svůj. Dostanete k dispozici na výběr z mnoha specialistů ze kterých si postupně skládáte svůj útočný tým. První změna je tady to, že všichni vaši zabijáci jsou dáni příběhem, každý má svůj životopis, funkce a skilly (nelze jim měnit jména, maximálně barvu brnění) a je zapotřebí je vždy udržet živé až do konce mise. Nyní se dostáváme ke druhé změně. Levely tentokrát fungují tak, že si vyberete část města kam vyrazíte na zteč a musíte zvolit kudy a jak do boje vlítnete (někoho pošlete oknem, jinej si udělá třeba díru do zdi nebo prostě projde dveřma - zásahovka stajl). Jakmile si rozestavíte jednotku tak odstartujete peklo. Váš tým vlítne vámi zvolenou cestou do fightu, zpomalí se čas a vy máte možnost sundat na uvítanou až čtyři enemáče. Zbytek ochránců na vás buď vystřelí nebo se schová a začne klasická tahovka, tedy skoro. Zde přichází třetí změna. Dřív souboj fungoval tak, že jste nejprve využili každého svého vojáka a pak nechali hrát oponenta. Inu, teď je boj takzvaně na střídačku - každý chvilku tahá pilku a přináší to do hry zase trochu jiný druh zábavy a dumání jak danou akci zvládnete. Setkáte se zde s klasikou jako je ochrana přeživšího a jeho extrakce nebo třeba likvidační kusy (sejmi / ukradni někomu něco aby to nepoužil). Pakliže vám nepřítel sundá vašeho kamaráda ve zbrani nastupuje na řadu čtvrtá novinka a tou je android který zastoupí raněného (pakliže jste jej stabilizovali) a pokusí se obrátit chod osudu ve váš prospěch. Po dokončení úkolu skočíte do vašeho APCčka a vracíte se na základnu kde je vše při starém, jen neovládáte loď ale město. Snažíte se v něm udržet pořádek a vlítnout na darebáky tam kde to zrovna nejvíce "hoří". Z různých okrsků lze čerpat suroviny které později využijete na vybavení a úpravu jednotky. Nechybí zde ani zkoumání které tentokrát zastupují vaši hrdinové kteří momentálně neplánují jet na misi. No vzato kolem a kolem je to prostě starej dobrej XCOM kterej přináší ochutnávku maličko odlišné hratelnosti, nabízí komiksově laděné intermezza ale taky nezapomíná servírovat i staré dobré bugy. Občas se mi stalo že jsem vyslal mutona na zteč aby někomu dal pěsťovku a on prostě vyběhl z mapy, běžel a běžel a běžel až pak nafackoval textuře a hra mě přesunula na dalšího agenta. Když už sem u toho mlácení, zajmutí nepřítele je teď o něco jednodušší, prostě stačí stáhnout jeho ukazatel života na minimum, poslat mu pažbu na bradu a jde skoro dobrovolně s vámi. Hudba je klasicky chytlavá a zabaví. Drby mezi vašimi agenty jsou vtipné (stejně tak třeba zprávy v TV). Vůbec se celý titul nesnaží být pekelně temný ale spíše odlehčený a to je jedině dobře.

No abych tady nekecal moc dlouho - moc se mi to líbilo. Kampaň vyjde dobře na 20-25 hodin (dle zvolené obtížnosti a skillu), hratelnost je svěží, grafika pořád stejně dobrá a celé to působí prostě fajn. Taky mě to donutilo si opět nainstalovat ostatní XCOMy (po kolikáté už omg) a vrhnout se na to trošku zeširoka. Po čase může přijít stereotyp, neříkám že ne, ale pokud máte s touto značkou zkušenosti asi se s tím dokážete smířit. Prostě velmi dobré a vybroušené překvapení za pár šupů. Vřele doporučuji stihnout slevu na Steamu a bez čekání poslat svoji jednotku do boje ještě dnes. Titul hodnotím 85% a dodám snad JEN HOUŠŤ!

Pro: Starej dobrej XCOM, zábavné texty a dialogy, svěží vánek v hratelnosti, cena

Proti: Občasné bugy, nemožnost si vytvořit svého agenta

+19
  • PC 80
Skvelé ale zabugované jak tri svine po raňajkách! Tak nejako by sa dala zhrnúť Chimera Squad po prvom týždni jej existencie (a skúsenosti s XCOM2 hovoria, že možno ja potom).

Chimera Squad nie je taká výrpavná ako hlavná hra v sérii a prináša niekoľko zmien, ktoré nie všetkým budú po vôli. Napríklad nemožnosť si vytvárať vlastných spolubojovníkov je hodne veľké mínus. Ale vidím, že to prináíša zaujímavú dynamiku do týmu. Osobne by som skôr privítal nejaký kompromis, kedy by sa tím skladal z vytovrenej osoby (á la Jagged Alliance 2 napríklad) a preddefinovaných charakterov. Ale v konečnom dôsledku je to maličkosť. Dôlkežitá je hrateľnosť a tá je v tomto prípade na vysokej úrovni – ako inak.

Bojiská a misie sú totiž viac uzatvorené a hra sa sústreďuje na okamžitú akciu. Do misie sa vchádza vo veľkom – tzv. „Breach mode“, kde si hráč vyberie pozície, z ktorých chce vtrhnúť do priestoru. Každá pozícia môže mať svoje nevýhody, ale i výhody a dajú sa tu použiť rôzne pomôcky, ktoré vašu situáciu ešte uľahčia. Bolo zábavné špekulovať nad tým, kto vstúpi do miestnosti v akom poradí a čo to bude znamenať pre váš následný ťah.

Najväčšou zmenou je asi spôsob akým fungujú ťahy. Teda pod Slnkom nič nového, akurát, že pre XCOM trochu nezvyklé. A ak máte naozaj nahraných veľa hodín v starom-dobrom XCOMe, tak si budete chvíľu zvykať na to, že v jeden moment ťaháte len s jedným panákom. Čo je skvelé, pretože to od vás vyžaduje prispôsobiť taktické myslenie novým situáciám a problémom. Kde v XCOM 2 bol hlavnou stratégiou „Alpha Strike“ všetkého na čo ste narazili, tu tak úplne nefunguje. I keď prioritizácia nepriateľských tried tu stále existuje. Áno, na teba sa pozerám Ronin!

Selekcia špecializácii vašich vojakov a vlastne aj výber ich samotných je tiež kapitola sama pre seba. Maximálny počet členov Chimera Squad je totiž osem (má to svoje príbehové dôvody) a na misiu si beriete vždy len štyri osoby. Takže vám na ďalšie hranie ostáva i nejaký ten nový výber – ak sa tak rozhodnete. Vlastne ono je fajn, že pri každom zložení musíte používať inú taktiku. Ak ste si zvykli na nejakú štvoricu a z nejakého dôvodu (tréning, liečenie, spec-ops) ste túto štvoricu museli rozhodiť, zrazu ste zistili, že pred vami stojí nová výzva. A prídete na nové taktiky, ktoré sa budú zdať ešte zábavnejšie ako tie posledné.

Čo sa týka chýb v hre. Nuž, takto... tá hra zdedila ešte bugy a glitche z pôvodného XCOMu. Tu fakt netuším čo robia ľudia vo Firaxise, ale niektoré zasekávačky som zažil už v tejto starej hre. Tak sa zdá, že chyba bude niekde v matrixe pôvodného kódu. Čo sa týka ostatných bugov, tak tie najhoršie, ktoré behajú po internete sa mi nestali. Áno, hra mi dvakrát za celých 25 hodín kampane padla a gremlin, ktorý používa Patchwork dostával občas vizuálne glitche, ale nenarazil som na nič vyslovene „game breaking“. Čo neznamená, že to neexistuje. Viď. internet. ;-) Ale nestane sa to každému.

25 hodín ubehlo ako voda. Ani chvíľu som sa nenudil a užíval si hru po celej dobe jej trvania. A áno, plánujem sa k nej vrátiť ako bude na to čas. Hlavne, keď sa nám rozbehne modovacia komunita a... Treba vyskúšať aj agentov, ktorých som v predchádzajúcom prechode vynechal.

Pro: dĺžka hry, ťahový režim iniciatívy, breach mode, rôznorodosť členov jednotky, pokračovanie budovania post-war loru, hudba

Proti: chyby v kóde, ktoré hra ešte podedila z XCOM 2 :-)

+16