Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Jade Empire

Jade Empire Special Edition

BioWare •  LTI Gray Matter (PC)
12.04.2005
27.02.2007
01.10.2008
04.10.2016
15.11.2016
17.04.2018
kompatibilní
77
165 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jade Empire je RPG zaměřené na bojová umění, v němž hráč v kůži jednoho z více než pěti mladých žáků usiluje o nalezení a osvobození svého mistra Li, jenž byl unesen. Příběh, vypravovaný bohatými dialogy, je zasazen do prostředí starověké Číny, města Two Rivers. V kampani, značně protkané mytologií, nadpřirozenými bytostmi a silami, která je dostupná ve třech úrovních obtížnosti, hráč projde celou Čínu a dostane se až k císaři. Boje, v nichž se střídá několik bojových stylů, probíhají v reálném čase.

Postavy, mající zastoupení obou pohlaví, jsou vyjádřeny atributy: tělem (Body), myslí (Mind) a duchem (Spirit); na základě rozložení potenciálu mezi tyto vlastnosti se postavy dělí na silné, rychlé, magické a vyvážené. Ve vlastní hře se od těchto tří hodnot odvíjejí parametry: zdraví (Health), koncentrace (Focus) a Chi; koncentrace umožňuje ovládání zbraní a vstup do zpomaleného módu (focus mode), Chi lze použít k doplňování vlastního zdraví a jako manu pro sesílání kouzel. Hra má ještě jednu trojici veličin: šarm (Charm), intuici (Intuition) a respekt (Intimidation); tyto ovlivňují konverzace s jinými postavami v herním světě.

Hráč vždy ovládá pouze jednu postavu; druhá se do boje může zapojit přímo, nebo meditací zlepšovat dovednosti hráčem ovládané postavy. Za plnění úkolů a porážky nepřátel na hráčovo konto přibývají zkušenostní body, jež je možné směnit za vylepšení primárních vlastností, nebo učení bojových technik. V módu Jade Master, který se zpřístupní, jakmile je hra jednou dokončena, si lze zachovat všechny naučené styly a techniky; daní je v tomto případě snížení úrovně postavy a zvýšení obtížnosti boje.

Velký prostor hra dává vyjádření kontrastu mezi dobrem a zlem. Kladné zaměření reprezentuje cesta otevřené dlaně (Way of the Open Palm), záporné cesta sevřené pěsti ([/i]Way of the Closed Fist[/i]). Mezi oběma filozofiemi hráč může přebíhat, avšak za cenu penalizace. Obrátit na opačnou ideologii je možné i sekundující postavu; to ve chvíli, kdy se do hlavní postavy zamiluje; láska přitom ve hře může vznikat i mezi postavami téhož pohlaví. Hra má spoustu vedlejších úkolů. Úkoly lze plnit více způsoby, přičemž hodně podstatné pro jejich splnění je pozorné sledování obsahu dialogů.


Poslední diskuzní příspěvek

Komentář týpka co na Revolver/Jade Empire 2 pracoval.

"I worked on this game. Awesome art, playable was starting to feel great, lots of interesting systems that made it into other games. So happy that Matt's stuff is seeing the light of day."

"Gamewise imagine Cyberpunk with Magic instead of tech, monsters instead of machines and a storyline of corporations based on Seven Deadly Sins, The storyline of Knights of the round table mixed with the Emperor from Warhammer 40k."

Shit, i want that game :D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Jako neznalý desetiletý harant někde čtu: Jade Empire - další skvělé RPG od tvůrců Baldurs Gate A říkám si: ,,Moment co? Tvůrci Baldur´s Gate ještě vydávají hry??" V té době jsem ještě žil v oné iluzi, že jediné studio, které stálo za všemi IE hrami, byl Black Isle. Byl to právě Jade Empire, který mi vysvětlil, že to slovo "Bioware", které jsem v baldurech mnohokrát viděl, taky něco znamená.

Jade Empire byla pěkná jízda. Jako postavu jsem si vybral Wu The Lotus Blossom, protože jsem jí mnohokrát viděl na různých posterech, kde se mi hodně líbila, mimo jiné, jakmile půvabná žena odhalí pupík, jsem hned v její moci. Příběh je moc pěkný. Je zprvu takový nemastný neslaný, ale postupně začne nabírat na zajímavosti, přičemž asi v poslední třetině nabere opravdu parádní grády, při kterých jsem se od klávesnice opravdu nemohl odtrhnout a se zájmem a napětím jsem kráčel po jeho hedvábné stezce. Platí to ale i pro vedlejší questy, například Aréna byla naprosto parádní zábavná záležitost, plus mít titul "Stříbrný Fénix" je prostě boží. Parťáci jsou zde pěkně napsaní, přičemž mezi mé nejoblíbenější patři asi sympatická Dawn Star (trochu taková asijská Imoen), Silk Fox a překvapivě i Wild Flower, ale to asi hlavně díky tomu demonickému partnerství. Souboje jsou zde zábavné, ovšem přišlo mi, že některé styly jsou absolutně zbytečné a dost na prd. Převážnou část hry jsem používal pouze styl á la Wolverine "Leaping Tiger" a občas sáhl po svém meči. Později se k tomu přidal ještě "Thousand cuts", nicméně zbytek... ne. Škoda. Že se jedná původně o konzolovou hru, a že to na ní je údajně hodně poznat, jsem vůbec nevnímal, konzolový ovladač jsem poprvé v životě držel před třemi lety při zoufalém hraní GTA V u kámoše, takže v tomhle ohledu nemám co vytýkat.
Hudba - složil ji Jack Wall, autor tracku "Suicide Mission" z Mass Effectu 2. to už samo o sobě vypoví o tom, že je parádní.

Teď ale k věci, která mě na téhle hře neskutečně sere, ale v podstatě jí to nemůžu mít za zlé, protože taková byla asi holt doba. Díky enginu a obecnému vývojářskému limitu tehdejší doby se mi vůbec nelíbí podoba zdejších rozhovorů. Ano, dialogy zde jsou napsaný dobře, ovšem dívat se na prázdné výrazy všech těch (v ohledu her) špatně stárnoucích modelů postav mě prostě štvalo. Díky tomu rozhovory prostě nemají šťávu. Jsou dobře napsané, ale poněkud ubíjející. Jade Empire (stejně jako NWN 2 či Kotor) byl vytvořen v rozmezí let 2003-2006, tedy v takovém tom divném období pro RPG, která se pohybovala na hraně mezi tím, co se určovalo jako "staré" a "nové". V rámci toho se mi zde a ve zmíněných hrách podoba rozhovorů nelíbí. Raději mám buď ten starý styl, kde z izometrického pohledu čtu dialogy a představuju si, jak se asi tamní postavy během určité situace tváří (BG, PS:T), nebo ten nový styl, kde řeč těla a facial expressions už jsou natolik promakaný, že to působí uvěřitelně (Dragon age, Mass Effect (mínus Andromeda)) Myslím, že snad jedinou výjimkou je VTM: Bloodlines, kde jsou ty facial expressions fakt skvěle vychytaný.

Ve výsledku se mi však na Jade Empire velice hezky vzpomíná. A každý Bioware fanda by si tenhle titul stopro neměl nechat ujít.

Pro: Příběh, hratelnost, hudba, NPC

Proti: Zpočátku pomalé, neužitečné schopnosti, ta podoba rozhovorů

+35
  • PC 80
Konzolovitá tahle hra je, o tom žádná, ale zas tak tragické to s ní není :)
Ovládání je jednoduché a hned mi padlo do ruky, stejně tak základní principy hry- energie chi slouží jako jakási mana, zatímco soustředění (focus) odčerpává používání "bullet-timu" a používání chladných zbraní.
Klasicky chodíte, bojujete (bojujete opravdu hodně), získáváte zkušenosti a po postupu na další úroveň si můžete zvýšit zásobu chi, soustředění či životů. Taky dostanete pár bodíků, které můžete postupně vrazit do různých bojových stylů (tyto styly vás nejdříve musí někdo naučit) a postupně je tak vylepšovat.
A že jich je- máme tu klasické kung-fu styly pro boj zblízka, boj se zbraněmi (tyč, meč, sekery) pak tu jsou různé "magické" styly (metání fireballů či naopak zmrazování), které se hodí spíš pro boj na delší vzdálenosti, pak tu jsou styly, které vám umožní proměnit se v obří žábu či golema... Je toho požehnaně. Jako lahůdka tu je taky možnost bojovat tzv. opilým boxem (mo(u)dří vědí:)).
Taky je fajn, že se můžete vydat buď cestou Sevřené pěsti či Otevřené dlaně, což jsou v podstatě ekvivalenty pro Temnou a Světlou stranu :)
Trochu mi vadila určitá linearita- jakmile jednu lokaci projdete, nemáte už většinou důvod se vrátit zpět, což je škoda.
Taky by mi nevadilo, kdyby byla hra méně akční, i když se tu najdou celkem originální úkoly (slovní bitva s "cizincem", popř. divadelní hra neměly chybu :))
Příběh Jade Empire je celkem slušný, hudba dokonalá (Into the Fray mi v mp3 přehrávači zazní docela často), perfektně padne do čínského prostředí a rovněž potěší možnost mít s určitými parťáky romanci.
Po dohrátí hry se navíc otevře možnost hrát ji znovu se stejnou postavou na supertěžkou obtížnost, ovšem se všemi skilly, které jste za předchozí hru nasbírali.
Abych to shrnul, Jade Empire je povedené akční a přitom ukecané RPG, mixující Mortal Kombat, KotOR a staré filmy s Jackie Chanem. Pokud máte podobné záležitosti rádi, neváhejte ;)

Pro: Příběh, boje, zajímavé bojové styly, hudba, parťáci (na Bioware standard), dlouhá hrací doba

Proti: Konzole jsou tu cítit na sto honů, linearita

+31
  • PC 80
Priznám sa, že vyzbrojený znalosťou šablóny Bioware som pristupoval k Jade Empire so značnou skepsou a hrozilo teda riziko projekcie v štýle, že budem viac pyskovať než hrať. Vo chvíli, keď sa všetky predsudky ukázali byť úplne opodstatnené, som mal mávnuť nad hrou rukou, prilepiť jej nejaké jemne nadpriemerné hodnotenie a dohrať ju možno akurát z povinnosti. To by bolo logické. Bohužiaľ, vyskytol sa problém, že totálna neoriginalita JE ma vôbec netrápila a ja som si hranie celý čas fakt užíval. Dôvody, prečo, sa už hľadajú ťažšie.

Tým hlavným a vlastne jediným, v čom Jade Empire vyložene exceluje, je atmosféra. Setting starovekej Číny je úžasný a jeho rozprávkove podanie mi vyslovene trafilo do vkusu. Lokácie, aj keď sa pri nich nejaké kreatívne orgie nekonajú a z veľkej časti zapadajú do klasických archetypálnych schém, sú natoľko rozmanité a pestré, že mi samotné poskytovali dostatočnú motiváciu na pokračovanie a niektoré (e.g. nebesá) sú menším estetickým orgazmom (aj keď celkom prvoplánovým). Zvlášť oceňujem vhodne vybalancovaný pomer „posvätného a profánneho“, kde sa z mytologickej roviny nestala fraška a návštevy nadprirodzeného sveta sú v rámci hry vzácne a tak si udržujú nádych výnimočnosti. (A rozhodne si neodpustím pochváliť geniálny nápad redukovať jaskyne, doly a podobné patologicky nudné miesta na jednu lineárnu chodbu. Škodí to síce autenticite, ale ušetrilo ma to zbytočných traumatických zážitkov (dodnes mám nepríjemné flashbacky z Bloodlines). Thumbs up.)

Príbeh je paradoxne skôr kulisou k prostrediu, než aby to bolo opačne, ale kulisou pomerne vkusnou a samého ma dosť zaskočilo, že ma napriek svojej triviálnosti dokázal vtiahnuť a donútiť, aby som ho prežíval osobne. Je atraktívne podaný, dobre odsýpa a hlavne nepredstiera, že nejak presahuje vymedzenie klasickej rozprávky, nerieši tajomstvá kozmu a „múdrosť východu“ je tu našťastie prítomná len ako decentná príchuť a dokreslenie sveta. Špeciálnu poklonu si zaslúžia vedľajšie questy, na ktorých si asi Bioware vyšťavilo posledné zvyšky kreativity, anžto sú vážne zábavné a občas sa v nich zablesknú aj známky sviežosti a originality.

NPCs sú až na pár výnimok nudné, na druhú stranu Silk Fox som si okamžite zamiloval (ťažko povedať, nakoľko ide o osobné preferencie a nakoľko o kvalitný charakter) a nápad za Wild Flower/Chai Ka je proste tak výborný, že pri nich som vlastne ani inú možnosť nemal. Prekvapujúco ma bavili súboje (ak teda vytesním frustrujúcich pľujúcich duchov s riadenými slinami), čo sa mi stalo naposledy snáď pri Chrono Trigger. Akurát sa posťažujem na infláciu mágie, resp. na nasledovanie bežného (a, ako to už býva, dementného) konceptu fantasy RPG, čo, priznávam, je sťažnosť príšerne naivná. Zrovna setting JE však podľa mňa mal potenciál na jej prehodnotenie, kde nemusela byť rutinnou činnosťou, ale (práve v spojení s mytologickou rovinou) skutočne výnimočnou udalosťou s odpovedajúcim efektom. Škoda.

Jade Empire je syntézou toho, na čo mali v Bioware talent, t.j. dobre vyváženého herného systému bez výraznejších chýb (e.g. Baldur's Gate II) a atraktívneho prostredia (e.g. KotOR). Samozrejme, terč pre kritiku je to stále veľmi vďačný a to sa ani nemusím moc snažiť. Veľmi ľahko ho dokážem vnímať ako priemerné dielo, ktoré sklzáva do gýču a klišé častejšie, než by som mal byť ochotný tolerovať. Čo ale s racionálnymi výčitkami, keď sa JE proste výborne hrá a obsahuje to otrepané kúzlo, o ktorom tak radi bľabocú zlí básnici, ktoré dokáže pohltiť. A ja som mu to zhltol celkom ochotne .
+27 +28 −1
  • PC 85
V mém maratonu Kotor, Kotor 2 a Jade Empire na ni sice přišla řada až na konci, ale nejspíše to byl pro ni plus. Po rozčarování z Kotora 2, který nedosahoval kvalit jedničky, obzvláště co se konce týkalo, JE bylo pohlazení po duši.

Zajímavé prostředí (obzvláště dimenze s démony), kung-fu, trošku netradiční styl boje - i když fajn, já mám mortal combat rád - skvělý příběh, který zpočátku se sice jeví klasicky, ale v poslední třetině se krásně zlomí a... paráda.

Minihry zabavily, postavy dostatečně zajímavé, i když nakládání s nima trpělo stejným neduhem jako Kotor (vem je všechny a prozkoumej a vyzpovídej hned první hru, však víckrát se k tomu už stejně nevrátíš...)

Velké překvapení. Obzvláště když asijské kultůry docela nesnáším.

Pro: King fu, příběh, prostředí, liščí a sloní démoni, duchové...

Proti: Přeci jen zjednodušená konzolovitost, možná větší akčnost než by se slušelo...

+24
  • PC --
Kdybych jednoduše napsal, že jde o konzolový port akčního RPG od Bioware, zkušenější by si asi domysleli zbytek. Hra má totiž vše, co se od takového portu a od takového studia očekává. Typický rukopis tvůrců ze studia Bioware (současného) je znát na každém kroku. Jade Empire je tak rovnoměrně rozděleno mezi vyprávění příběhu a souboje. Cokoli jiného, co spousta lidí u RPG vyhledává, se zde nekoná. Vývoj postavy je ze sta procent zaměřený na boj, inventář a loot tu není prakticky vůbec, lineární je hra tak, jak lineární jen může být, exploration ration = 0.

Boj je ale kvůli dobře vymyšlenému a originálnímu soubojovému systému velice zábavný a za zmínku stojí Aréna v Císařském městě, která je pro mě i díky soubojovému systému asi tou nejlepší, jakou jsem měl možnost vůbec v nějakém RPG vidět.

Příběh je ve hře docela dobrý. Možná není tak propracovaný jako v jiných Bioware hrách, ale na druhou stranu je tak (i díky zasazení do Číny) originálnější (méně se "kradlo" z jiných zdrojů). A docela netypicky příběh končí později než hráč očekává (většinou jsou konce useklé). Herní doba v rozsahu 18 -28 hodin (první průchod mi trval 28 hodin, druhý 18 s tím, že jsem splnil ještě o dva úkoly navíc a hru dohrával na těžkou obtížnost).

Dobře je také vyřešena "problematika" parťáků. Je možné jim zadat dvojí taktiku (krom dvou vyjímek) - útočnou a podpůrnou. V předních liniích ale mnoho nevydrží, takže je výhodnější jim zadat podpůrnou taktiku, díky které dostáváte přímé bonusy vy v podobě rychlejšího obnovování many/chi/zdraví nebo většího dmg konkrétní skupinou bojových stylů a v jednom případě možnost bojovat spiciálním bojovým stylem (pobavilo :-)).

Jelikož jde o port z konzole, očekával jsem, že si zahraji s gamepadem, ale po několika chvílích jsem zjistil, že je mnohem lepší hrát na klávesnici s myší - mít jen čtyři rychlé sloty pro bojové styly je jednouše příliš málo. Také reakce/odezva gamepadu byla sotva taková, jaká by být měla.

Nic moc RPG, ale dobrá příběhová bojovka.
+17