Historická (období 1453-1792) realtimová strategie, která stejně jako její předchůdci umožňuje hrát za jakýkoliv národ nacházející se na herní ploše. Oproti svým starším bratříčkům přišla s několika změnami a vylepšeními. Nejmarkantnější byl přechod do třetího rozměru, což se ne vždy setkalo s příznivou reakcí hráčů a fanoušků. Přibyly i nové prvky a herní mechanismy jako najímatelní rádci, generálové a admirálové. A kupříkladu armáda se z beztvaré masy rozčlenila na regimenty, které hráč postupně vylepšuje. Hra ale také prošla určitým zjednodušením, aby se stala přitažlivější pro širší okruh hráčů. Autoři z ní odstranili i početné historicky významné události, které předchozím titulům dodávaly jejich hloubku. Hra se tak na jednu stranu oprostila od určitého determinismu, na stranu druhou se ale stala značně ahistorickou. Jak je ale pro hry od Paradoxu typické, hráčská komunita se rozhodla tyto nedostatky napravit vlastními silami a v současné době existuje mnoho kvalitních modů, které z EU III dělají do značné míry jinou, lepší a propracovanější, hru.
EU III se dočkala čtyř rozšíření s názvem Napoleon's Ambition, In Nomine, Heir to the Throne a Divine Wind, která přinesla delší hrací dobu, nové herní prvky a nejrůznější vylepšení. V roce 2013 série pokračovala čtvrtým dílem, Europa Universalis IV.
@Richmond (06.02.2014 21:41): Mám pocit, že tohle řeší fan mod, který je na Score DVD společně s EU 3. Osobně mi ale absence událostí taky vadí. Není nad to, když s Polsko-Litevskem zmlátíš Rusy, Turky, Švédy... A pak: "Dělení Polska se nám stalo!" :-D To jsem pak měl pocity typu: "Sakra, já myslel, že jsem vyhrával..." :-D
Pro: 350 let herní doby=), možnost hrát za jakýkoliv historický stát, ovládnutí světa
Proti: hluchá místa, nemastný konec