Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

SWAT 4

19.04.2005
81
231 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Swat 4 je taktický simulátor policejní jednotky, ve kterém se hráč ujímá role velitele dvou týmů, červeného a modrého, přičemž každý z nich čítá dva členy. Do kteréhokoliv člena týmu se hráč může vtělit pomocí osobní kamery nebo si vyžádat pomoc odstřelovače.

V drtivé většině misí, kterých je celkem 14, je hlavním úkolem zajistit budovu nebo prostor zabraný teroristy a zpravidla v něm i drženými rukojmími. Každá mise, před níž je zde možnost nastavení obtížnosti, začíná brífinkem, kde je popsána situace popř. i časová osa a různě detailně zpracovaná mapa včetně výběru přístupových bodů. Není zde jako u jiných her žánru možnost plánovat dopředu postup, ale vše se děje až na místě v reálném čase. Úspěšné splnění je hodnoceno pomocí bodů, kdy nejvyšší dosažitelná hodnota je sto. Body se však strhávají za nesplnění úkolů, nepřiměřené použití síly nebo zabití, nezajištění rukojmích atd.

SWAT 4 klade velký důraz na realističnost, takže smrt rukojmího automaticky znamená konec mise a postupovat hrou je třeba s velkou obezřetností a minimem hrubé síly a střelby. Ke zdárnému splnění těchto podmínek je k dispozici řada donucovacích nebo zastrašovacích prostředků, za všechny třeba dýmovnice, pepřový sprej aj., ale na výběr jsou samozřejmě i střelné zbraně od osobních po útočné pušky. Nechybí ani ostatní vybavení pro průzkum terénu nebo neprůstřelné vesty. Každý člen týmu ovšem unese pouze omezený počet tohoto vybavení.

Opakovatelnou hratelnost zajišťuje několik rozdílných scénářů pro všechny mise, které se generují náhodně a multiplayer, kde se dá celá hlavní kampaň projít v několika hráčích nebo módy Deathmatch a VIP Escort. Součástí hry je též editor.

Čtvrtý SWAT běží na Unreal enginu 2.0 a vývojáři si při výrobě dali záležet na detailech prostředí. Naopak do hry nevložili žádný příběh a mise tak na sebe nenavazují. Lehký náznak příběhu se pak objevil v datadisku s názvem SWAT 4: The Stetchkov Syndicate z roku 2006.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Single kampaň jsem nehrál. Pouze multiplayer po LANu. A JAKEJ MULTIPLAYER TO JE! Tahle hra je prostě v co-opu neskutečná (samozřejmě datadisk je nutnost).Když se hraje s fakt dobrým týmem tak je to nezapomenutelná zkušenost.
"Checkni kdo je za dvěrma"
"Ok,...na pravý straně hostile s AK47...vzadu další s pistolí, vedle rukojmího"
"Ok, ty si vem toho napravo, já mám toho vzadu...nejdřív tam hoď flash, hned jak otevřu"
"Hozeno, jsou slepý"
"Kurva ten šmejd se votočil a nakouřil mě, ale sundal jsem ho!"
"Ok, místnost čistá...svaž rukojmí a nahlaš je, já sesbíram zbraně...červený, kde jste do hajzlu?"

Design misí je úžasnej. Náhodný generování pozice nepřátel a rukojmích dodává replaybilitu.Občas to dokáže bejt lehce frustrující (když to poseru a sejmou mě na začátku mise...).Ale to k tomu patří...ono to chování nepřátel umí bejt občas parádně nevypočitatelný..."už si kleká!" "BOOM HEADSHOT" "Ten sráč to jen hrál...a já jsem mrtvej".

Celkově prostě nářez.
+36
  • PC 80
SWAT 4 je podle očekávání úplně jiný druh akce, než by možná někdo čekal. Jak už podle názvu vyplývá, hráč se zhostí role člena policejní zásahové jednotky a ujme se jejího velení. S jejími čtyřmi členy je pak vržen do akcí proti těm nejnebezpečnějším a vždy ozbrojeným pachatelům. Tolik tedy asi k úvodu a nyní se vrhněme do akce samotné.

Ta probíhá na různorodých místech, jaké jsou např. motorest, banka, ubytovna, polorozbořený hotel apod. Hráč má před každou misí k dispozici poměrně široký výběr střelných zbraní, počínaje různými druhy samopalů, brokovnic, pistolí, ale vzhledem k tomu, že usmrcení protivníků není prvořadým cílem a v rámci možností je zapotřebí se mu co nejvíce vyhnout, přicházejí na řadu další zbraně, pomocí nichž je šance protivníky zpacifikovat a následně je připravit k předání do rukou spravedlnosti. Mezi tyto zbraně patří např. omračující granáty, pepřový sprej, nervový paralyzér a nejvíce pak brokovnice, která místo ostrých nábojů používá gumové projektily. Mezi dalšími pomocníky jsou pak třeba klíny pod dveře zaručující oboustranné blokování dveří a nemožnosti neočekávaného vpádu nepřátel do zad, či optická kamera mapující situaci za dveřmi důležitou pro další taktiku zásahu.

Úspěšné projití hrou, které je navíc s výjimkou nejnižší obtížnosti bodově ohodnocené, však není nikterak jednoduché. Hráčův postup tu závisí na způsobu, jakým protivníky eliminuje a případně trestá nepřiměřené použití síly. Proto vtrhnutí jednotky do místnosti a následný zákrok uvnitř se nesmí obejít bez předchozí patřičné výzvy s výstrahou (nejčastěji např. "Police, hands up and get down!“), která však bohužel nemá pokaždé na všechny podezřelé dostatečný účinek. Přesto však je zapotřebí rozmyslet, jakou zbraní takového protivníka zpacifikovat. Na řadu proto nejčastěji přichází zmíněná nesmrtící brokovnice, popř. střelné a další zbraně, které mají za úkol protivníka nejlépe jen zranit a usmrtit jen v tom nejkrajnějším případě, kdy se výzva s výstrahou naprosto mine účinkem. A tady nastává tak trochu peklo. Zpočátku jsou podezřelí snadno zpracovatelní a hlasitá výzva členů jednotky s případným následným použitím nesmrtících zbraní je nakonec přece jen přiměje ke kapitulaci, avšak s přibývajícím počtem misí jsou stále zákeřnějšími a donutit je vzdát je poměrně tvrdým oříškem.

Pokud jde o spojence, ty hráč v roli velitele jednotky ovládá několika různými příkazy a bezprostředně tak řídí jejich taktiku zákroku. I přes občasné zadrhnutí je jejich umělá inteligence slušná a dá se říct, že jim nelze upřít snahu o co nejkvalitnější zákrok. Pokud ovšem protivník začne z místa prchat, zmohou se bohužel jen na konstatování "zdrhá!" a eliminace takového podezřelého tak zůstává výhradně na mně. Navíc mi spojenci i přes svoji výstroj postupně přišli čím dál méně odolnější a často je tak podezřelí dokázali vcelku jednoduše vyřadit z akce, čímž došlo k logickému ztížení dalšího boje, ale také ke znatelnému úbytku bodů v hodnocení mise. Vezmeme-li pak v úvahu fakt, že na výši bodů má vliv nejen rozsah zranění členů jednotky, nýbrž i samotného hráče, ze hry se pak občas stává slušná pakárna.

Co dodat? I přes obtížnost, kterou jsem během hraní citelně vnímal, je v mých očích SWAT 4 velmi zdařilý kousek, který má velmi slušnou atmosféru a při zatýkání podezřelých srší tím správným adrenalinem. Toho je občas ve hře sice trochu více a nervová soustava s ním má co dělat, ale za ten pocit zadostiučinění to v závěru každé mise rozhodně stojí.

Pro: povedená simulace policejních zákroků, výběr zbraní, atmosféra

Proti: postupně vysoká obtížnost

+31 +32 −1
  • PC 95
Jelikož mě vojenská a policejní tématika velice zajímá SWAT 4 byla pro mě jasnou volbou.
SWAT 4 je vskutku unikát a nutno podotknout, že taky nářez jak gumovým projektilem z půl metru.

Hrál jsem pouze singl, ale i ten mě naprosto nadchnul a to především svojí syrovostí, smyslem pro detail, jedinečnou hratelností a atmosférou.

Hrál jsem na druhou obtížnost, kdy ke splnění potřebujete hodnocení alespoň 50 bodů ze sta a leckdy to bylo velice obtížné, jelikož souboje, tedy samotné přestřelky, jsou asi nejvěrnějším a nejrealističtejším zpracováním přestřelek na krátkou vzdálenost co jsem kdy mohl ve hrách vidět, nemyslím tím ani tak samotné chování zbraní, ale především to jakým stylem přestřelky probíhají.

Seřadit, nějakým způsobem se dostat skrz dveře, flas/stingr/frag vlétnout do místnosti a eliminovat, či jiným pokud možno nenásilný způsobem vyřadit hrozbu, pokud dojde na střílení, tak bude vypálena smršť několika kulek a je po všem. A toto vše proběhne během 10 - 20 vteřin! Ještě jsem nehrál žádnou jinou hru, která by kladla takový důraz na správný úsudek a bleskové reakce a postřeh.

Jediné, co musím hře vytknout je v souvislosti s tímto právě UI kolegů. Někdy se zachovají jako naprostí profesionálové a fungují jak mají, jindy si nechají vykropit záda z kalacha, protože nepřítel se zasekl v pozici, ve které nemá co dělat, například přiklopený dveřmi.

Další věc která mě naprosto fascinovala, je atmosféra, hnedka druhá mise, máte nahlášené rukojmí v domě. Hnedka jak vtrhnete do domu, pohůdka normální dům, našijete to do ksichtu pepřákem staré senilní babce, ale rukojmí nikde, čistíte místnos po místnosti až narazíte na jedny dveře do sklepa, kde začne peklo, jak z hororu Roba Zombieho, prostě ukázkový kutloch, sadistického psychopata.

Takže za mě rozhondě palec nahoru, už se chystám na datadisk.

Metascore: 85%

Pro: Neuvěřitelně intenzivní přestřelky, atmosféra, důraz na rychlost a přesnost

Proti: Občas AI parťáků.

+25
  • PC 70
Nikdy by mě nenapadlo, že mě bude v roli příslušníka SWAT bavit zatýkat podezdřelé, řvát na civilisty aby uhli z mířidel nebo jen odpalovat dveře, a bez ostychu vlétnout do právě rozpoutaného pekla.

Jenže už první mise mě dokázala naplno pohltit. S postupem času přišlo na obtížnější operace, kde byla nutnost takticky naplánovat průchod, mnohdy v samotném závěru zbyl pouze jediný kulhající člen z čtyřčlenné jednotky, a stále zbývalo zajistit dva teroristy nebo překupníky drog. Jak by se podle námětu zdálo, hratelnost, díky výborně nedesignovaným mapám spolu s nahodně určeným pozicím civilistů a podezřelých, vůbec nepřechází do stereotypu, i když misi opakujete po desáte, aby byla splněna s co možná nejlepším hodnocením.

Misí je všehovšudy třináct, některé jsou splněné do deseti minut, jíne budete často opakovat, dokud nebude plán dané lokace dostatečne zapamatovaný. Mezi takové se může řadit zásah v přepadené bance, která je plná elitně vybavených teroristů. To, že jedne či dva zásahy znamenají smrt a ztráta života civilisty je nepřípustná je samozřejmostí. Díky různorodosti misí je tak možno prožít i zásah v nočním klubu, knihovně nebo v právě rekonstruovaném patru mrakodrapu.

Militaristy zajisté potěší široký arzenál prostředků na pacifikaci teroristů a dalších podezřelých. Navíc, když je hra příjemně hratelná a zároveň realistická, není třeba dlouho váhat nad jejím zahráním. Pro mě jedno z největších překvapení, a vítané zpestření zaběhnutých principů žánru.

"Bad boys, bad boys, Whatcha gonna do, Whatcha gonna do when they come for you?"

Pro: hratelnost, skloubení hratelnosti a reálnosti, pestý výběr lokací, taktické možnosti

Proti: mohlo být více misí

+20 +21 −1
  • PC 85
Jedna z mála novodobých FPS, ktoré treba hrať s rozumom, no bez toho, aby šlo o hardcore taktickú akciu. A bohuvďaka za to. Nie som hardcore fpskar, Operation Flashpoint: Cold War Crisis ma nikdy nechytil, ale on rail hry ala Call of Duty: Modern Warfare 2 mi prišli príliš primitívne.

SWAT 4 je takou zlatou strednou cestou. Na jednej strane poskytuje možnosti voľby vstupu do mapy, výber výbavy, či používanie rôznych manévrov a zopár príkazov pre hráčovu jednotku, no na druhej strane sa hráč nemusí dlho tieto možnosti učiť a aj ovládacích prvkov potrebuje minimum (tzn. pár kláves, ktoré mu nenarúšajú dynamiku hrania).

Náročností je viacero, od čoho sa odvíja aj určitý challenge, hlavne ak chce hráč prejsť hru bez zabitia čo i len jedného páchatela (čo sa mi aj podarilo), no v prípade nezdaru zábava neopadáva, pretože náhodne generované rozmiestnenie a aj počet nepriateľov a rukojemníkov udrží hráča v strehu. Priznám sa, že hoci som si celú hru nikdy nedal po druhý raz, občas mi ani nevadilo, že ma zabili, pretože jednotlivé mapy som si naozaj užíval. O to viac, ak si človek nájde nejaký systém, ktorý využíva na plnenie jednotlivých misií - umocní to zážitok pocitom z naozaj tímovej práce.

Hoci AI spolubojovníkov nijak neexcelovala, nemal som s ňou ani nikdy problémy. Čo ma však trocha mrzelo, bol fakt, že hra nemala žiaden príbeh, no na druhej strane jej práve to umožňovalo zaradiť veľké množstvo rozdielnych prostredí, od sektárskej ubytovne, cez výskumné stredisko, benzínovú pumpu až po hotel v rekonštrukcii. Potom sa človek naozaj cítil ako v nejakom kriminálnom seriále. Len tých misií mohlo byť viac.

Pro: taktické ale zároveň svižné, user-friendly, replayabilita

Proti: žiadna príbehová previazanosť, relatívna krátkosť

+20