Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Z

Z 95

The Bitmap Brothers •  Krisalis Software (PS1) •  TickTock Games (iOS, Android, BBerry)
červenec 1996
prosinec 1997
1998
13.07.2011
27.07.2012
29.01.2013
77
89 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Z je futuristická válečná real-timeová strategie, v níž se v rozporu s obyčeji RTS nedobývají suroviny a nestaví budovy. Klíčovým strategickým prvkem hry je zajímání a držení od začátku hry existujících budov, rozesetých po celé mapě. Stranami konfliktu jsou červení a modří roboti.

Budovy mají charakter výrobny jednotek nebo obranných staveb. Továrny produkují konstantně; vyrobená jednotka patří tomu, jehož vlajka se nad výrobnou v okamžiku dokončení produkčního cyklu tyčí. Vedle šesti druhů robotů, lišících se výzbrojí, výdrží a rychlostí, je ve hře několik druhů vozidel. S těmi se pojí další odlišnost od klasického pojetí RTS: k jejich řízení je potřeba robota, přičemž řidiče lze eliminovat bez zničení vozidla, čímž se vozidlo stává způsobilým k zajmutí; toto pravidlo platí i pro obsluhu stacionárních věží. Cílem hry je zajmout nebo zničit nepřátelskou základnu, nebo eliminovat všechny jednotky protivníka. Herní schéma těží ze hry Nether Earth z r. 1987.

Kampaň za každou stranu sestává z dvaceti misí, rovnoměrně rozložených mezi pětici planet, o získání kontroly nad nimiž se oba tábory přetahují. Příběh je vyprávěn animovanými sekvencemi, a to ve značně odlehčené atmosféře – roboti rozdávají úsměvy na všechny strany, vtípkují a popíjejí raketové palivo.

Hra byla vytvořena v enginu ZOD Engine. Pro PC titul vyšel ve dvou verzích: původní, s označením Z, byl určen pro MS-DOS; později vydaná verze, pojmenovaná Z 95, prošla vybalancováním jednotek a byla optimalizována pro Windows 95.


Poslední diskuzní příspěvek

Ahoj
pořád sháním verzi Z s Expansion Kitem. Nemáte někdo tipy? Kdyžtak pm...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Když Z ve své době vyšlo, snažilo se udělat real-time strategii trochu jinak než jen kopírováním Dune 2 nebo Command & Conquer. Koncept budování základny byl nahrazen obsazováním už existujících budov a území. Čím víc máte, tím rychleji budujete, což je velký tlak na rychlost. Neexistuje přístup s klidným budováním základy a silné armády, zde se musíte hýbat od první sekundy a střet s nepřítelem začne jen o málo později. Mise jsou díky tomu kratší, což je dobře, protože opakování je běžné. Neříkám, že existuje jen jeden správný postup hraní, ale první minuta dvě a koho pošlete co obsadit, je extrémně důležitá. Nezískáte-li dost území a budov, bude výhra hodně náročná nebo nemožná. Samotná rychlost hry může někomu vyhovovat, osobně to mám tak půl napůl. Ocením rychlejší hru na jednu dvě mise, když není moc času, ale jinak preferuji spíše pomalejší postup.

Pochválit musím i možnost využívání různých postupů, jinde běžně nedostupných. Například odstřelení řidiče tanku osamoceným pěšákem a jeho následné zabrání, různě silné APC podle druhu pěchoty nebo ničení mostů pod silnými jednotkami. Z je hodně známé díky svému zasazení. Ovládáte totiž roboty, ovšem s velmi lidským chováním. Hra se nebere vážně a pobaví skvělými hláškami a animacemi mezi misemi. Grafické zpracování je i dnes pěkné a především pěší jednotky stojí za pohled. Animace zestárly víc, ale atmosféru si udrželi. Té pomáhají i obličeje jednotek komentující hru. Obtížnost roste celkem rychle, ale díky struktuře misí dříve či později přijdete na funkční postup. Pokud stíháte, tak může dost pomoci i ruční ovládání jednotek - občas můžete jedním tankem zničit klidně tři nepřátelské a nějakou pěchotu k tomu. Celkově jde o zajímavou hru s dobrými nápady, ale vzpomínky jsem měl lepší než jak se to zdálo dnes. Ale rozhodně jsem rád, že mám Z konečně dohrané a pokud máte rádi trochu jiné RTS, tak mu dejte šanci.
+28
  • PC 90
Komentovat tuto skvělou real-time strategii by bylo nošením sov do Athén, uvedu jen pár zkušeností:

Obtížnost hry nespočívá v inteligenci počítače, která je víceméně průměrná. Těžkosti jsou důsledkem lepšího výchozího postavení soupěře na počátku každého kola. Hráč musí vždy nejprve elimininovat svůj početní, resp. poziční handicap a poté získat převahu. Po dosažení rovnováhy je již dohrání kola poměrně snadné. V některých kolech je ale výchozí pozice soupeře tak silná, že jej nelze porazit, pokud se nedopustí chyby. Úkolem hráče pak není zkoušet lepší taktiku (po pár pokusech stejně zjistíte, že správná taktika je jen jedna), nýbrž neochvějně opakovat stejnou taktiku a čekat na chybu soupeře. Takovou rozhodující chybu může představovat např. vyslání těžkého tanku nesprávným směrem. Proti vám také hraje nízká inteligence vlastních jednotek, kterým kupříkladu někdy činí problém objet továrnu, z níž před chvílí vyjely. Na chvíli zaseknutý tank je přesně tím momentem, který vám zaručeně prohraje celou bitvu.

Spíš než hra je Z očistec, který otestuje sílu vaší vůle a který i dnes vřele doporučuji:-)

Pro: Originalita, detailní grafika, humor, proměnlivá hudba

Proti: Inteligence vlastních jednotek

+20
  • PC 90
Generál Zod mne kdysi zaujal svou pózou na obálce SCORE (a hra samotná svou pozitivní recenzí), než jsem se potom do hry trochu dostal, chvilku to ale trvalo. Renderované filmečky měli naštěstí dost vtipu na to, abych ve hře vytrval, přičemž mi hra poměrně přirostla k srdci.

Dohrát hru nebyla žádná procházka růžovou zahradou. Člověk musel v posledních levelech pořádně valit, aby stihl výhodně obsadit některá volná vozidla, tanky nebo děla a uzmout co nejvíce oblastí, protože čím víc územních úspěchů jste měli, tím rychleji vaše továrny produkovaly jednotky (a další).

Někdy to byla hra dokonalé náhody, že se vám podařilo dokončit misi. Jednou samotný sniper zbavil posádky třeba nepřátelský medium tank (prostřední stupeň na “tankové“ stupnici, před ním byl light tank a po něm heavy tank), ze kterého jeho obsluha zrovna neopatrně vykoukla, jindy to stejné udělal soupeř vám. Občas to byl takový zásah do vašich ozbrojených složek, že nezbylo než hru spustit znovu.

S tím, že byly pěší jednotky verbovány po skupinách, jsem se tehdy, u této hry, setkal vlastně poprvé a jejich specializace mne hodně bavily (nejzákladnější byl Grunt, nasledoval Psycho se samopalem, Pyro s plamenometem, Tough s raketometem, Laser s (překvapivě) laserem a Sniper s... ale to si domyslíte :-)). Vůbec grafika celé hry, jejích jednotek, vozidel a budov i dnes vypadá dobře.

Toto soupeření červených a modrých robotů mi doslova obohatilo pohled na žánr RTS jako takový. Vývojáři z Bitmap Brothers na hře odvedli kus dobré práce, oživily klasický systém těžby, stavby a útoku, projevily smysl pro humor dílčími nápady (při přechodu jednotek přes vodní plochy tyto může slupnou krokodýl, zahálející roboti zase jen tak pro zábavu sestřelují poletující ptactvo) a celé toto pinožení oblékly do zábavné legendy. Dost jsem se těšil i na pokračování, když ale vyšlo, hře na mém tehdejším PC nepřála hardwerová náročnost, takže do dnešních dnů jsem ji ani pořádně nezačal. Uvidíme, třeba se k tomu ještě dostanu, popravdě ale řeknu, radši bych znovu rozehrál původní hru, protože přechod do 3D v pokračování nebyl podle mne nutný... Uvidíme.

Pro: filmečky, grafika, humor, inovativní přístup k RTS

Proti: inteligence jednotek

+20
  • PC 95
Pro mne je tato hra srdcovou záležitostí. Hrál jsem ji nespočetněkrát a stále si ji rád zahraji i dnes. V podstatě by se dalo říct, že jsem s touto hrou vyrostl. Mám na Ztku odehráno více jak 300 hodin.

Kdyby náhodou si někdo chtěl ještě v dnešní době zahrát zetko pod Vistama tak není problém ani s multiplayerem. Dlouho mi trvalo než jsem zjistil jak na to, ale dá se i dnes propojit přes net a zahrát si onlinově s kamošema ;) Takže klíďo rád poradím jak.

Pro: Srdcová gamesa

Proti: Forever Nothing

+17
  • PC 60
K Zetku jsem si nikdy velký vztah nevytvořil, ač má fajn humor, hlavně v cut-scénách, co mi evokujou Kosmika z Červenýho trpaslíka, hratelnost pokulhává. Zamlada jsem se nedokázal adaptovat na herní pravidla a odepsal hru jako moc obtížnou, teď po letech naopak, jak člověk přijde jak a co, hra je až moc repetitivní. Také je nejdřív nutné si zvyknout na netradiční ovládání a potom dělat chůvu každé jednotce v pohybu, páč u těhle expertů si můžete být jisti, že ze všech možných cest si vždy vyberou tu, kde přes vodu chybí most.

Pro: Humor, obsazování vozidel, grafika, řada drobných animací a detailů

Proti: pathfinding jednotek, repetitivní

+15