@
Rapier (04.04.2023 22:13): Jenže ty možnosti jsou dány u stolního RPG volnými pravidly a možností pána jeskyně kdykoliv do toho něco vložit, nebo využít postupu hráčů k tomu, aby jim v něčem i vyhověl či využil pro dobrodružství jejich aktuálních nápadů. Takže je to taková povídaná a já mám rád, když jsou věci konkrétně dané. V tomhle je každý jiný a tak nelze druhému vnutit, že tohle je nejlepší proto, že támhle mohu fakt jako říci, jdu na WC a půjdu na WC. Uvedu příklad. Na počítači není smyslem hry jít na WC a proto to tam není vůbec. U stolního RPG si řeknu, chci jít na WC, zaskočíš tím sice třeba PJ, ale on aby situaci rozvinul, tak začne vyprávět....,, "v zaplivané knajpě byla chodbička, z které se linul nepříjemný zápach, což napovídalo, kam asi vede. Jaká to náhoda, mágovi Rapierovi, který hledá místečko, kde si po osmi pivech ulevit, se naskytla skvělá příležitost tyto potřeby uspokojit", a pro větší drama a zanesení situace do pravidel, hoď si kostkou, jestli za A stihneš na záchod doběhnout, za B neuklouzneš v chodbičce na mokré podlaze, za C, nestihl jsi doběhnout a potřebu vykonal do kalhot. A teď banda šílí odvařená z nastalé situace, směje se a říká si, jak je super, že to tady jde, tohle by se ti v Dungeon Masterovi nestalo.
No a já tohle nazvu tou divadelní hrou, kterou při hraní dungeonů opravdu nevyhledávám a nepřišlo by mi to jako přidaná hodnota dané hry, že tam ta možnost je. V podstatě tam můžeš vše jen proto, že si to vymyslíš. Ne proto, že by to bylo součástí designu daného dobrodružství, v kterém máš splnit konkrétní úkol. PJ klidně může vycouvat a ubírat potvory, protože vidí, že se ti nedaří a parta by prohrála někde v polovině a to cílem hry není, že.
A úskalí TES jakože konečně skoro volné RPG na počítači je iluze, že tam můžeš to či ono, přitom ti to dohazuje program složený mimo hlavní dějovou linku z náhodně vygenerovaných situací a když to přeženu, tobě se jako hráči stane, že při putování za sidequestem na místě A nalezneš hrad Karlštejn, ale hned hráči jinému se stane, že tam bude bažina, protože se program dopracuje do výpočtu, že ne, tady nebude hrad Karlštejn, teď jsi tu náhodně na razil na bažinu a ten Karlštějn ti třeba pleskne úplně někam jinam a jindy, jako by to byla kusovka. Čímž chci naznačit, že u těch her mám rád pevně danou strukturu, ne aby mi ji za pochodu vymýšlel PJ nebo nějaký algoritmus náhodného generování na PC. Proto pro mě není TES tak kvalitní, jako jiné RPG, které má místa pevně dané po celou hru. Samozřejmě náhodný loot nebo obsah truhel už nějak překousnu, to používá hodně mega rozsáhlých RPG, i když se v nich nic dalšího negeneruje.
Takže tolik k vysvětlení, proč z mého pohledu nemůže být stolní dračák lepší než počítačové RPG, jednoduše proto, že jsou to vesměs jiné hry. Na stole více o náhodě, na PC více konkrétní. A každému sedí naprosto něco jiného a považuje za lepší to své a nelze někomu takto říkat, že to tak mít nemůže, protože.... Tohle má prostě každý nějak hozené a je to tak pro něj správně. A asi tahle diskuse jinak patří do obecného tématu o RPG a ne k Dungen Masterovi, kde jsme to zaspamovali obecným pokecem.
Jinak Gothic a Witcher jsou fakt akční rubačky. Fallout je na tahy.
@
jvempire (04.04.2023 22:33): Tak to máme naprosto stejně.