Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Verze hry

Hra měla vyjít i pro operační systém Linux, avšak vývojáři, kteří měli na starosti tento port, Loki Entertainment Software, v roce 2001 zkrachovali. Jelikož jejich oficiální webové stránky jsou stále částečně funkční, lze i dnes dohledat zmínky o tom, že Deus Ex pro Linux vyjde "již brzy".
V Japonské verzi hry došlo k několika změnám
- Augmentace čerpají energii v polovičním množství. To ale znamená, že augmentační torzo Power Recirculator, které ve standardní edici snižuje spotřebu energie všech augmentací, v Japonské verzi hry spotřebu energie zvyšuje, resp. dorovnává na úroveň standardní verze hry.
- na nejlehčí obtížnost dává hráč 4x větší damage a to jak do nepřátel, tak do překážek, jako jsou například dveře
- hráč dostává o 40% méně damage
- meč Dragon's Tooth dává 50 damage namísto 20 oproti standardní verzi

Vývoj

Původní koncepty měly velké ambice, nakonec bylo však bezmála 500 stránek zredukováno o 270. Ve hře tak nakonec není mnoho plánovaných lokací, z nichž stojí za zmínku především Bílý dům, osvobození zajatců z koncentračních táborů jedné z organizací, průzkum velitelství NORAD, londýnská podzemka, podmořský Disneyland v Tokiu nebo závěr situovaný na povrch Měsíce.
JC mělo původně znamenat Jesus Christ, Spector se však později vyjádřil, že šlo především o univerzální jméno aplikovatelné na libovolnou genderovou volbu, kterou chtěli hráči na počátku rozehrání nabídnout. Nakonec byla tato volba možná až v pokračování.
Původní název projektu byl Troubleshooter, který měl naznačovat styl hry; v roli agenta Jake Shootera jste řešili vyhrocené situace vícero způsoby, jakými bylo vyjednávání s teroristy, prolézání šachet či prostá akce. To vše mělo však podléhat realističnosti celkového zpracování. Origin tuto nabídku odmítl podporovat, Warren Spector ovšem nepolevil a s návrhem uspěl u Johna Romera, načež hra pokračovala ve vývoji. Její pracovní podtitul zněl „Roleplaying in a World of Secrets, Lies and Conspiracies“.
Deus Ex je v podstatě realizací „ideální“ hry podle Spectorova RPG manifestu, sepsaném v roce 1997.
Warren Spector měl sice koncept hry připravený už od roku 1994, kdy ještě pracoval u Originu, ale poté co v Originu s nápadem neuspěl se realizace projektu docela obával. Nápad se mu zdál poměrně riskantní, zvláště poté, kdy se snažil v Looking Glass Studios dostat do hry Thief více akce, ale byl svými spolupracovníky přesvědčován, že pokud bude mít hráč možnost bojovat, vykašle se na plížení. V době, kdy Electronic Arts lanařili Spectora na tvorbu RPG ze světa Command & Conquer, se ale objevil John Romero a přesvědčil Spectora, aby se přidal k nim do Ion Storm, s tím, že mu dá na vývoj jeho hry tolik peněz, kolik bude potřebovat. A protože Spector Romerovi věřil, přijal jeho nabídku a začal konečně pracovat na své hře.

Zdroj: Level č. 283 – Rozhovor s Warrenem Spectorem
Hlavní režisér a producent hry Warren Spector uvedl, že Gabe Newell, spoluzakladatel Valve, testoval prototyp Deus Ex a byl to on, kdo jako první správně poukázal na to, že hra nevyvíjí dostatečný tlak na používání augmentací a vylepšování skillů. Proto byl posléze v závěrečných titulcích uveden jako další tester hry.
Jednotlivé levely představovaly uzavřené městské části např. Paříže, či New Yorku proto, že použitý Unreal engine by ve své době nezvládl vyrenderovat celé město. Z hlediska příběhu bylo uzavření městských částí zdůvodněno lock-downem kvůli hrozícím teroristických útoků.
Jeden z plánovaných levelů se měl nacházet i na základně na Měsíci. Vzhledem k technickým problémům se ale misi nakonec nepodařilo dokončit. Stopové prvky kódu těchto misí ale v herních souborech zůstaly.
Na počátku vývoje se plánovalo, že jeden z posledních 5 levelů měla být vesmírná stanice, která se měla podobat Citadel Station ze hry System Shock. To by posloužilo nejen jako easter egg, jelikož na System Shocku v minulosti pracovala řada členů vývojářského týmu, ale také by to z Deus Ex dělalo neformální prequel k System Shocku. Myšlenkou totiž bylo, že umělá inteligence z vesmírné stanice Deus Ex se časem vyvine v SHODAN ze System Shocku. Nakonec tohle ale nebylo možné realizovat, jelikož práva k System Shocku byla prodána Irrational Games, kteří začali pracovat na sequelu System Shock 2.
Jedna z prvních osob, která nebyla členem vývojářského týmu a testovala hru byla manželka Warrena Spectora. Vývojáři netrpělivě sledovali, jak hraje první misi a říkali si, že po stránce designu odvedli hroznou práci, jelikož Caroline zůstala v první části hry, kde po 20 minut klikala na všechny možné předměty a nepokračovala dále v misi. Caroline se pak otočila a nadšeně řekla, že takhle se ještě nikdy u video hry nebavila.
Preprodukce hry (plánování produkce a vývoje) začala v srpnu 1997 a trvala přibližně 6 měsíců. Rozpočet činil úctyhodných 5-7 milionu dolarů, ale to jen proto, že tým Warrena Spectora opustil Looking Glass Studios a přidal se k Ion Storm na základě pozvánky Johna Romera, který Warrenu Spectorovi slíbil, že u něj může realizovat hru svých snů bez jakýchkoli omezení. Na počátku roku 1998 čítal vývojářský tým 20 lidí, kteří na hře pracovali 2 roky a 4 měsíce. Již na konci roku 2000 hra vydělala přes 5 milionu dolarů prodejem 138 840 kopií o průměrné ceně 40 dolarů. Dalších 91 013 kopií následovalo během roku 2001. V roce 2009 nový majitel značky Square Enix ohlásil, že Deus Ex prodalo cca 1 milion kopií.

Příběh

V Liberty Island hned na začátku hry si lze všimnout při pohledu na Manhattan absenci budov WTC, kreré podle scénáře byly zničeny po teroristickém útoku.

Ovšem k reálnému teroristickému útoku a jejich zničení došlo, až rok po vydání hry. Autoři uvádějí, že to bylo z nedostatku kapacity, a proto museli udělat kompromis a Dvojčata vyřadit.
halflife, 09.01.2015, zdroj: vlastný
+33
Ačkoli vás hra tlačí k tomu, abyste nechali svého  bratra napospas vojákům UNATCA a agentům MJ12, tak místo toho můžete Paulovi pomoct a nepřátele postřílet. Váš bratr Paul v tu chvíli zmizí, ale potkáte se s ním u Tracera Tonga.
Od El Reye v opuštěné stanici metra v New Yorku můžete získat LAM za zabití/zneškodnění místního dealera. Další LAM od něj můžete získat, pokud zabijete/zneškodníte všechny členy jeho gangu. A třetí LAM pak můžete získat z jeho mrtvoly/těla v bezvědomí :)
Jelikož Deus Ex podporuje i nenásilné splnění většiny misí, je možné pomocí stealth postupu dohrát hru se zabitím pouze 3 osob. Využitím glitchů lze počet mrtvých snížit na 1.
Hra dokázala předvídat řadu světových událostí, kromě zmiňovaných zničených budov World Trade Centra teroristickým útokem je to i předpověď propuknutí několika světových virových pandemií. Hra je fiktivně datovala do 30. letech 21. století, reálně však nejméně v roce 2009 přišla pandemie ptačí chřipky H1N1 a v roce 2019 pandemie viru Covid-19.

Dále hra v jednom textovém článku zmiňuje, že sportovní událost World Cup 2050 byla kompletně streamovaná přes internet. Připomeňme, že streamovací služby se staly běžné až 7-8 let po vydání hry.

Hardware

Minimální systémové požadavky:
CPU: 300 MHZ
RAM: 64 MB
VGA: 16 MB 3D akcelerátor DirectX 7.0a (uživatelské testy však hovoří o možnosti spuštění hry i na 4 MB 3D kartě)
HDD: 150 MB

Easter eggy

V New Yorku (Hells Kitchen) je Streetballové hřiště, na něm můžete nalézt basketbalový míč a hrát, pokud budete blízko vhození koše dostanete zprávu od vývojářů: "Sign him up for the Knicks!" ("Angažujete ho pro Knicks!")
Pokud v menu kliknete na Credits a poté napíšete "thereisnospoon" (musí být aktivované cheaty), hra se přepne do Matrix módu - viz video.

Ostatní

Hru lze dohrát bez jediného předmětu a bez vylepšení byť jediného skillu. Stále si můžete vybrat jeden ze tří konců.
Hra byla na serveru PC Gamer označena za nejlepší počítačovou hru všech dob.
Když v Hells Kitchen narazíte na street ballové hřiště, zkuste si zaházet. Za prohození míče obručí dostanete odměnu. Deus Ex: Human Revolution v této "tradici" pokračuje.
Na konci hry lze narazit na kádě s připravenými klony - každý subjekt má jméno, přičemž jeden z nich se jmenuje Alex D. = hrdina/hrdinka Deus Ex: Invisible War.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 30 minut a 45 vteřin.
K příležitosti 20. výročí hry vydali skladatelé Alexander Brandon a Michiel van den Bos s pomocí vydavatelství Materia Collective album Conspiravision: Deus Ex Remixed. Poslechnout si jej můžete například zde. Lukasz Sienkiewicz z Techlandu pak stojí za artworkem samotného alba.
Hra byla zařazena do knihy 1001 Video Games You Must Play Before You Die vydané nakladatelstvím Universe Publishing.
Hra obdržela následující významná ocenění: 

GameSpy
2000 – Hra roku
2001 – #18 nejlepší hra všech dob
2011 – #3 nejlepší hra nultých let 21. století

PC Gamer
2000 hra roku
říjen 2001 - #10 v seznamu top 50 her všech dob
duben 2005 - #27 v seznamu 50 nejlepších her všech dob

Game Developers Choice Awards
2000 - nejlepší design, nejlepší inovace (souboj o hru roku prohrál s The Sims)

Kromě toho Warren Spector tvrdí, že hra obdržela více než 30 ocenění "Hry roku" v různých méně významných médiích, či periodikách.