Sid Meier's Starships je vesmírnou tahovou strategií, jež vychází z univerza přibližně o půl roku dříve vydaného titulu Sid Meier's Civilization: Beyond Earth. Hlavní náplní hry, cílem které je vybudování jednotného planetárního impéria s výhledem na zajištění pořádku v galaxii a získání důvěry obyvatelstva, je vedení soubojů flotil vysoce škálovatelných vesmírných lodí.
Oproti Sid Meier's Civilization: Beyond Earth se hra posunula od získávání měst k dobývání slunečních soustav, kde každá planeta má unikátní vlastnosti. Vlajkovou lodí toho, co si gameplay naopak zachovala, je trojice filozofií: čistota (Purity), zaměřená na obranu, harmonie (Harmony), jdoucí cestou genetických modifikací přírodních zdrojů, a nadvláda (Supremacy), jejímž hlavním pilířem je technologická převaha; uplatňovanou filozofií je dán design válečných jednotek, různá specifika v hospodářství, vědeckém pokroku a vojenství.
Hra je rozdělena do misí, jejichž typickou náplní je ochrana obyvatel před piráty. Podmínky vítězství a nepřátelé v misích jsou dynamicky generováni. K úspěchu často vede více cest, z nichž každá s sebou nese své následky, přičemž odvracet hrozby a řešit spory, které vznikají mezi lidskými a mimozemskými jednotkami, lze také diplomatickou cestou.
Podstatnou roli ve hře hraje výzkum, růst populace a těžba surovin, jimiž jsou jídlo, energie a kovy. Vylepšovat lze výkon motorů, odolnost pancířů a zbraně – lasery, torpéda, kanóny – a lodě vybavovat speciálními schopnostmi, např. neviditelností. Plavidla lze zaměřit na útok, nebo klamání nepřítele.
- Žánr
- Forma
- placená hra
- Rozsah
- samostatná hra
- Multiplayer
- ano