Moje první logická PC hra, při které jsem na základní škole trávil většinu času výuky informatiky. Hráč se ocitá v roli skladníka, který má za úkol přesunout bedny na vyznačené pozice. Tato hříčka vznikla původně v roce 1980 jako výsledek soutěže jedné japonské firmy, v níž bylo úkolem vytvořit motivující software pro zaměstnance. O dva roky později byl Sokoban v Japonsku oficiálně vydán a v roce 1984 se dostal na evropský trh. Hra se dočkala velkého množství pokračování, například Total Sokobanu, který má přes 8000 levelů.
Komentáře
Skvělá logická hříčka, na které si vylámal zuby kdejaký dospělák. Pamatuji si dobře na svého strýce, kterak si chtěl při jedné návštěvě u nás zahrát na počítači šachy a nakonec skončil několik hodin u Sokobanu :) Některé pozdější levely se nám jevily jako neřešitelné... samozřejmě řešení měly. Jako menší jsem se dostal možná kousek za Level 10 a neměl šanci pokračovat dál... Kvůli CGA grafice ve čtyřech barvách u mně patřil tenkrát Sokoban spíš k těm méně oblíbeným hrám (málo barevným) a po chvíli jsem si vždy raději pustil něco barevnějšího. Dnes to již dovedu hodnotit s odstupem jako naprostou klasiku žánru. Sokoban je prostě geniální jednoduchý hlavolam s přítažlivým prostředím. Cupitání skladníka mezi cihlovými zdmi se muselo tehdy zalíbit snad každému hráči bez rozdílu. Také touha dostat se s výtahem výš a výš do neznáma byl jistý motivující prvek :)
Je to až k neuvěření, nicméně tato stařičká hlavolamová hříčka v dětství úplně minula a byla to fakt škoda, i když si myslím, že tenkrát bych se daleko nedostal.
V několika desítkách levelů dostanou Vaše nebohé šedé buňky mozkové kůry pořádně zabrat, pokud máte dostatek trpělivosti. Vy, jakožto skladník, máte za úkol přesunout bedny v uličkách do správných pozic - což se může zdát jako jednoduché zadání, nicméně po rozcvičkových několika levelech, kdy jde víceméně jen to přesunout bedny tam kam patří, aniž byste zablokovali je nebo sebe.
S narůstajícím číslem poschodí se přidává i faktor správního pořadí v určených skladových pozicích a propočítávání jednotlivých tahů,. tak aby chudák logistik mohl mít po fušce a to se neobejde bez častého opakování a propočítávání, což si vyslouží nejedno bodré slovo ve chvilce, když zbývá pár bedniček a zjistíte, že zvolená taktika byla na nic. No ale nakonec se zadařilo a nezbývá než doporučit praotce budoucích následovníků pochválit.
V několika desítkách levelů dostanou Vaše nebohé šedé buňky mozkové kůry pořádně zabrat, pokud máte dostatek trpělivosti. Vy, jakožto skladník, máte za úkol přesunout bedny v uličkách do správných pozic - což se může zdát jako jednoduché zadání, nicméně po rozcvičkových několika levelech, kdy jde víceméně jen to přesunout bedny tam kam patří, aniž byste zablokovali je nebo sebe.
S narůstajícím číslem poschodí se přidává i faktor správního pořadí v určených skladových pozicích a propočítávání jednotlivých tahů,. tak aby chudák logistik mohl mít po fušce a to se neobejde bez častého opakování a propočítávání, což si vyslouží nejedno bodré slovo ve chvilce, když zbývá pár bedniček a zjistíte, že zvolená taktika byla na nic. No ale nakonec se zadařilo a nezbývá než doporučit praotce budoucích následovníků pochválit.
Pro: zábava, spousta herního času
Proti: obtížnost, grafika
Je tomu již dávno, co jsem u souseda prvně na stroji 286 ochutnal tehdy naprosto úžasnou hru Soko-Ban. No... až tak úžasná nebyla (i když v té době se jednalo o opravdu výtečnou hru), ale i přesto mne oslovila, zaujala a přivedla mne tam kde nyní jsem. K závislosti za kterou se ovšem nestydím. :) Tento kousek SW byl tedy mým prvním herním zážitkem, který mi dokázal občas zavařit mozkové závity a pomalu mne dotlačil k mému prvnímu vlastnímu PC.
Pro: Jednoduchá hříčka, obtížnost, legendární postavička skladníka s přilbou.
Proti: Paradoxně obtížnost, která někdy doháněla až k zoufalství.