Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Spellbreaker

78
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Interaktivní próza Spellbreaker je třetím dílem série Enchanter, kterou také završuje. K autorství se po Meretzkém opět vrátil Dave Lebling a hra tudíž pokračuje ve stylu prvních Zorků. Zároveň představuje Leblingův nejambicióznější počin a co do rozlehlosti patří k největším hrám, které Infocom vytvořil. Maximum získaných bodů je 600.

Hráč se znovu ujímá role čaroděje, jenž po předcházejících hrdinských činech stojí v čele spolku Enchanterů. Svět, v jehož základech je magie, však začne slábnout a mágové začnou ztrácet své schopnosti. Pouze hlavní hrdina je těmito událostmi kupodivu nedotčen, a proto se vypraví hledat příčiny blížícího se chaosu, který se pokusí i zastavit. Jak již bylo řečeno, hra obsahuje velké množství hádanek, jejichž řešení tvoří hlavní náplň hry a vzhledem k jejich značné obtížnosti není určena pro začínající hráče.


Poslední diskuzní příspěvek

Hádanky jsou zatím moc pěkné. Jsou sice náročnější, ale férovým způsobem. Vše bylo dosud logické a hlavně bylo celkem zřejmé, jaký problém má hráč překonat, takže lze nad řešením přemýšlet, i když člověk nesedí u pc. Pak taky přicházejí ty "aha momenty". Snad se to nepokazí.
Selhávání kouzel je ovšem o nervy. Kdyby to bylo jen zřídka, ale teď jsem loadoval snad 6x.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Závěr trilogie Enchanter a již šestá hra v sérii Zork mi dala opravdu zabrat. Hra spadá do kategorie Expert, nejvyšší kterou Infocom nabízel, a je to opravdu znát. Hra je rozsáhlá a hádanky jsou velmi obtížné. Musím ale uznat, že je hra spravedlivá. Žádné hádání, vše je při pečlivém průzkumu naznačeno a nechá se vydedukovat. Navzdory skoro 30 hodinám jsem musel dvakrát nahlédnout do návodu a vždy jsem si říkal, že to bylo jasné. Nic není třeba řešit stylem pokus omyl a to u takto obtížné záležitosti oceňuji. Stejně jako v předchozích dvou dílech, i tady stojí velká část postupu na magii. Její použití je v zásadě stejné a největší novinkou je její příležitostné selhávání. To je dost nepříjemné a jde o náhodný prvek. Je to trochu zákeřné, ale vše je pěkně vysvětleno v příběhu a tak tato nová mechanika dává smysl.

Cílem hry je nalezení magických krychlí se kterými je nutné i pracovat. Vnáší to do hraní další zajímavý prvek. Krychle jsou propracovanější než lektvary z minulého dílu, ale jejich správné použití je složitější. Příběh je povedený a obzvláště dokáže potěšit jeho závěr. Za hrou stojí opět původní autoři a styl vyprávění se tak částečně vrací k Enchanterovi. Za pozornost stojí i obsah balení, obzvláště karty sloužící zároveň jako protipirátská ochrana. Při hraní jsem Spellbreakera nesnášel, ale také jsem si ho užíval. Nakonec mám z dokončení skvělý pocit, ale jsem rád, že další části Zork série patří do jednodušších edic.
+21
  • PC 75
Hraní adventur je jak lezení po horách: můžete umřít na tucet způsobů, k cíli vede více, než jedna cesta, v každém úseku na vás čekají úžasné objevy, a pokud dosáhnete vrcholku, dostaví se nepřekonatelný pocit zadostiučinění. Pokud jste jedním z těch znuděných dobrodruhů, kteří si myslí, že slezli každou horu, zamyslete se znovu -- budete potřebovat spoustu zkušeností, abyste dosáhli vrcholu Spellbreakeru, Mountu Everestu všech adventur.
--- Questbusters, February 1986

Závěrečná část trilogie Enchanter (a šestá část linie textových adventur ze světa Zork), se nese v abstraktnějším duchu, než tomu bylo dříve. Na začátku je sice určitý úvod, který vás vrhne do hledání po selhávání magie, ale v průběhu hry se dějová linie nijak neposouvá a vy ani až do samotného závěru netušíte, kdo je vaším protivníkem. Pouze přecházíte z jedné lokace do druhé a řešíte čím dál tím více zapeklitější hádanky.

Ty jsou skutečně náročné, ale teprve asi ve dvou třetinách hry jsem začal sahat po návodu. Hádanky jsou totiž velice hezky vymyšlené a hlavně zpočátku jste hnáni touhou přijít všemu na kloub. V poslední třetině na mě však začala doléhat určitá samoúčelnost celého počínání. Cílem hry je totiž získávat tajemné krychle, které také slouží jako most k dalším lokacím hry. Je však problematické, že cesta od krychle ke krychli je příliš přímočará (hra začne být v jednu chvíli velice on-rail) a za vším tak začne být až moc cítit tvůrčí konstrukt.

To ostatně bylo citelně znát i v Enchanterovi, kde jste podobně postupovali od svitku ke svitku, jakoby je na vás nachystali vaši kolegové v určitém zasvěcujícím testu. Bylo to však vyváženo dobrou koncepcí prostředí hradu a hrozbou černokněžníka Krilla. Naproti tomu ve Spellbreakerovi jdete jen od jedné hádanky k hádance další, které jinak nemají žádný příběhový koncept. Ty závěrečné spoléhají také na určité matematické rébusy, které byste spíše hledali k tomu vyhrazených časopisech.

Po setkání s Belbozem, které pro mne představuje určité vyvrcholení hry, jsem se pak paradoxně začal více a více nudit. Samotný závěr je však velice dobrý, dalo by se říci, až filozofický, a osvětlí zpětně některé aspekty vaší cesty (byť je mi stále vlastně nejasná role Belboze a jeho daru). Škoda, že tato filozofičnost neprostupuje hrou více a nefunguje jako tematické pozadí, které by více motivovalo hráčovo potýkání s hádankami.

Osobně mi z tohoto důvodu asi více sedl Sorcerer, ale posouzení hry bude záležet na tom, jestli více oceňujete lore a příběh, nebo hádanky (nebo sevřené prostředí Enchantera). V každém případě se jedná o poctivé završení celé trilogie, které naplnilo zařazení do kategorie expert, aniž by muselo sahat k nelogičnostem a zákeřnostem takového Stopařova průvodce po galaxii.

Vlastní Mapa vytvořená v programu Trizbort. Použitý interpret: Windows Frotz.

Pixelartové obrázky vytvořené z popisků AI generátorem Dall-E: Poustevník, Pád, Ledovec, V chrámu zapomenutého boha, Starý známý... 

Pro: Skvělé a z většiny férové hádanky, tematicky konzistentní lokace, uspokojivý závěr s přesahem

Proti: Nejasnost vašeho putování

+8