The Beginner's Guide je příběhová hra pro Mac a PC, kterou vytvořil Davey Wreden, autor další podivné hry The Stanley Parable. V průběhu hraní se nesetkáte s tradičními mechanikami, s žádnými cíli nebo úkoly v té podobě, v jaké jste byli doposud zvyklí. Místo toho vypráví příběh člověka, který se snaží vypořádat s něčím, čemu na první pohled nerozumíte a možná neporozumíte ani na pohled druhý.
Hra je vyprávěna právě Wredenem a provede uživatele několika neúplnými a abstraktními herními výtvory jeho přítele a současně vývojáře jménem Coda. Wreden nabádá hráče, aby se Coda pokusili pochopit zkoumáním těchto prostorů v pohledu z první osoby. V rámci vyprávění, hráč zjistí, že se Wreden snažil přinutit Coda, aby dal svým hrám nějaký význam, což vedlo ke konci jejich přátelství. Wreden nechal hru v otevřeném pojetí: někteří vidí hru jako obecný popis vztahu mezi herním vývojářem a hráči, zatímco jiní v ní vidí narážky na Wredenův osobní boj s úspěchem The Stanley Parable.
The Beginner's Guide je vůbec jednou z nejvíce zajímavých her. Tvůrce The Stanley Parable asi nějaký čas přemýšlel jak dostát svému experimentálnímu a inovativnímu jménu, a přinesl titul ještě podstatně originálnější (reflexe rozhodnutí tu již byla, a to i ve svém specifickém žánru).
Vše stojí a padá, jako minule u Stanleyho, na narativě a budování specifické atmosféry spolupráce s uživatelem, hráčem. To není u herního média vůbec běžné, a proto si tato dvojice děl zaslouží takovou pozornost jakou se jim dostává - ač tedy The Beginner's Guide je stále poměrně opomíjeno mezi hráči i přes vysoké známky kritik. V tomto je zajímavé poukázat na Undertale, které také odkazuje přímo na postavu za obrazovkou, a bylo vydáno ve stejném čase. TBG jde ale podstatně dále, a přechází k jisté formě mockumentary a skrze řadu miniaturních kapitol až překvapivě zvládá utáhnout celek k naplňujícími konci. Pokud však u většiny z kratších "walking-simulátorů" platí, že jakékoliv zmiňování podstatných prvků může kazit prožitek potencionálního hráče, pak to u The Beginner's Guide platí dvojnásob. Jde o tak zajímavou hru (podobně jako jiné krátké vjemy, tituly, ala Dear Esther, Journey, Thirty Flights of Loving), že je na místě ji jen doporučit a vyhradit si k ní hodinku až hodinu a půl.
Pro mě šlo o jeden z mnou nejlépe hodnocených titulů minulého roku, a pozornost si The Beginner's Guide jen zaslouží. Ač jako u jiných zástupců žánru, i zde je velká šance že hráče tento koncept nezaujme. Pak se ze TBG stává pouze sbírka velmi nepovedených mini hříček, což je ale škoda. To riziko je však ale vhodné podstoupit.
Vše stojí a padá, jako minule u Stanleyho, na narativě a budování specifické atmosféry spolupráce s uživatelem, hráčem. To není u herního média vůbec běžné, a proto si tato dvojice děl zaslouží takovou pozornost jakou se jim dostává - ač tedy The Beginner's Guide je stále poměrně opomíjeno mezi hráči i přes vysoké známky kritik. V tomto je zajímavé poukázat na Undertale, které také odkazuje přímo na postavu za obrazovkou, a bylo vydáno ve stejném čase. TBG jde ale podstatně dále, a přechází k jisté formě mockumentary a skrze řadu miniaturních kapitol až překvapivě zvládá utáhnout celek k naplňujícími konci. Pokud však u většiny z kratších "walking-simulátorů" platí, že jakékoliv zmiňování podstatných prvků může kazit prožitek potencionálního hráče, pak to u The Beginner's Guide platí dvojnásob. Jde o tak zajímavou hru (podobně jako jiné krátké vjemy, tituly, ala Dear Esther, Journey, Thirty Flights of Loving), že je na místě ji jen doporučit a vyhradit si k ní hodinku až hodinu a půl.
Pro mě šlo o jeden z mnou nejlépe hodnocených titulů minulého roku, a pozornost si The Beginner's Guide jen zaslouží. Ač jako u jiných zástupců žánru, i zde je velká šance že hráče tento koncept nezaujme. Pak se ze TBG stává pouze sbírka velmi nepovedených mini hříček, což je ale škoda. To riziko je však ale vhodné podstoupit.
Pro: zpracování, nápad, narativa, promyšlené, inovativní
Proti: x