Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Beginner's Guide

01.10.2015
72
41 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

The Beginner's Guide je příběhová hra pro Mac a PC, kterou vytvořil Davey Wreden, autor další podivné hry The Stanley Parable. V průběhu hraní se nesetkáte s tradičními mechanikami, s žádnými cíli nebo úkoly v té podobě, v jaké jste byli doposud zvyklí. Místo toho vypráví příběh člověka, který se snaží vypořádat s něčím, čemu na první pohled nerozumíte a možná neporozumíte ani na pohled druhý.

Hra je vyprávěna právě Wredenem a provede uživatele několika neúplnými a abstraktními herními ​​výtvory jeho přítele a současně vývojáře jménem Coda. Wreden nabádá hráče, aby se Coda pokusili pochopit zkoumáním těchto prostorů v pohledu z první osoby. V rámci vyprávění, hráč zjistí, že se Wreden snažil přinutit Coda, aby dal svým hrám nějaký význam, což vedlo ke konci jejich přátelství. Wreden nechal hru v otevřeném pojetí: někteří vidí hru jako obecný popis vztahu mezi herním vývojářem a hráči, zatímco jiní v ní vidí narážky na Wredenův osobní boj s úspěchem The Stanley Parable.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
The Beginner's Guide je vůbec jednou z nejvíce zajímavých her. Tvůrce The Stanley Parable asi nějaký čas přemýšlel jak dostát svému experimentálnímu a inovativnímu jménu, a přinesl titul ještě podstatně originálnější (reflexe rozhodnutí tu již byla, a to i ve svém specifickém žánru).

Vše stojí a padá, jako minule u Stanleyho, na narativě a budování specifické atmosféry spolupráce s uživatelem, hráčem. To není u herního média vůbec běžné, a proto si tato dvojice děl zaslouží takovou pozornost jakou se jim dostává - ač tedy The Beginner's Guide je stále poměrně opomíjeno mezi hráči i přes vysoké známky kritik. V tomto je zajímavé poukázat na Undertale, které také odkazuje přímo na postavu za obrazovkou, a bylo vydáno ve stejném čase. TBG jde ale podstatně dále, a přechází k jisté formě mockumentary a skrze řadu miniaturních kapitol až překvapivě zvládá utáhnout celek k naplňujícími konci. Pokud však u většiny z kratších "walking-simulátorů" platí, že jakékoliv zmiňování podstatných prvků může kazit prožitek potencionálního hráče, pak to u The Beginner's Guide platí dvojnásob. Jde o tak zajímavou hru (podobně jako jiné krátké vjemy, tituly, ala Dear Esther, Journey, Thirty Flights of Loving), že je na místě ji jen doporučit a vyhradit si k ní hodinku až hodinu a půl.

Pro mě šlo o jeden z mnou nejlépe hodnocených titulů minulého roku, a pozornost si The Beginner's Guide jen zaslouží. Ač jako u jiných zástupců žánru, i zde je velká šance že hráče tento koncept nezaujme. Pak se ze TBG stává pouze sbírka velmi nepovedených mini hříček, což je ale škoda. To riziko je však ale vhodné podstoupit.

Pro: zpracování, nápad, narativa, promyšlené, inovativní

Proti: x

+28 +29 −1
  • PC 80
Představte si, že se nastěhujete do nového domu a zjistíte, že v něm žil spisovatel. Ve sklepě posléze objevíte chronologicky seřazenou krabici povídek, které nikdy nevydal. Během toho k vám přistoupí tajemná postava, která působí tak přátelsky, jak jen cizí osoba ve vašem sklepě působit může, a řekne vám, že toho člověka dobře znal a začne vás svým vyprávěním provázet zákulisím tvorby svého kamaráda, zatímco vy si ty příběhy čtete. Jak čtete víc a víc a zároveň posloucháte vyprávění cizince, docházíte možná k závěru, že se spisovatel utápěl v depresích a čtení se stává čím dál tím složitější. Jenže… svá tajemství má i cizinec.

No… a aplikujte si tohle ne na spisovatele, ale na tvůrce videoher a jeho dobrého přítele. Bude procházet „demoverze“ (povídky) tvorby jednoho človíčka, který promítá svou osobnost do svých her. Hra vám ukáže zajímavé myšlenky, nad kterými během běžného hraní moc nepřemýšlíme. A možná budete vnímat hry zase trochu jinak.

Skoro bych až řekl, že se jedná o povinnost pro každého, jehož koníčkem jsou hry. Je to hodně obohacující zážitek o seberealizaci jednoho tvůrce.

A perlička na závěr - hra ukradla můj sen. Tedy... ne to co se v něm odehrávalo, ale prostředí je 1:1 rekonstrukce místa o kterém se mi kdysi zdálo a které bylo natolik zajímavé, že si ho dodnes pamatuji. Je zajímavý zážitek něco hrát a najednou se ocitnout ve svém vlastním snu. Řekl bych, že to na atmosféře dokáže drobet přidat.
+17
  • PC 95
The Beginner's Guide. Hra, po které jsem prahnul. Po které jsem toužil. Na kterou nebyl nikdy čas. Nálada. Odhodlání.
A teď tu sedím. Hra je čerstvě dohraná. Ještě by šlo kliknout na refund.
A cítím se mizerně.
Dalo by se říct, že se cítím mizerně z dobrých důvodů. Není to proto, že by hra byla špatná – právě naopak, byla až moc dobrá. Pro mě možná až příliš.
Když je tato hra hodnocena, že často zmiňována fantastičnost, snovost, alegorie skrytá za Codym a vypravěčem. Je to pravda. Jedná se o další alegorii ve sbírce Daveyho Wredena, přesto jsem téměř až do konce tu snovost tak moc necítil – proč? Protože to až moc uhodilo hřebíček na hlavičku.

Už v první části se přede mnou začal tvořit obraz, mozaika s otázkami, na které následně odpověděla druhá část a… mě z toho zkrátka jen bylo zle, protože jsem tomu rozuměl. A je pro mě až zvláštní, že existují lidé, kteří tomu nerozumí a jsou z toho zmatení.
TBG je samozřejmě dělaná jako matoucí hra, ale pro mě taková zkrátka není, protože ke mně mluvila jazykem, kterému rozumím. Jazykem, v kterém existují rozpory, otázky, a nesmysli ale přesto je zcela srozumitelný ve své komplexnosti.
Nezáleží na tom, jestli se ve hře díváme do vědomí jednoho ztraceného člověka. Nebo dvou. Nebo tři. Protože celá ta vypovídá příběh osamocení a ztracení. A já tomu rozumím proto, že tento příběh velmi dobře znám osobně.

Přesto, odejděme z této osobní roviny, a zeptejme se – co hra nabízí pro ty zmatené jedince? Zde je nejlepší hledat paralely se The Stanley Parable. Když pominu ten osobní příběh úzkosti, existuje zde totiž jedna další rovina. Něco, co mají obě hry společné – vypravěče.
Vyprávěč je alfa a omega obou her. Vypravěč jako bytost, která neexistuje bez příběhu.
A možná tohle dodává děsivou realističnost celé hry. Není totiž těžké uvěřit, že Davey Wreden byl silně inspirován Codym, když tvořil vztah Stanleyho a Vypravěče v TSP. A možná, že to tak skutečně je. Ačkoliv je totiž Coda fiktivní postava, mám silný pocit, že na nějaké úrovni se jedná o skutečnou osobu či alter-ego.
+14
  • PC 30
The Beginner's Guide bylo zklamání. Já na simulátory chození moc nejsem (až na What Remains of Edith Finch, to se mi dost líbilo), ovšem The Stanley Parable bylo jiné. Spíše to byl experiment s divákem/hráčem, než příběh. Nebyl skvělý, ale slušný. A tak od nové hry od stejného tvůrce jsem si sliboval podobný zážitek, jen lepší. Ovšem po odehrání "hry", kde se nic moc zajímavého neděje, bylo jediné, co jsem se dozvěděl, že známý vypravěče (nebo možná on sám) má (nějaký) problém. A to je vše, bez jakéhokoliv rozvedení či objasnění. Přišlo mi to, jako když se díváte na film, který celou dobu slibuje zápletku, a po hodině a půl zjistíte, že tam žádná nebyla a vůbec nic se tam nestalo. I když to nebylo zas tak moc času, stejně se o něj cítíte okradení, a máte v ústech pachuť. Je to film špatný, nebo je to vaše chyba, že jste si pustili alternativní dada žánr? Nevím, ale dobrý zážitek jsem si z toho neodnesl.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2016 v angličtině na Steamu).
+1 +4 −3