Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Crash

Crash

Martin Lindner • 49 let • ČR - kraj Středočeský

Komentář

Přejít na komentáře

EF2000

  • PC 80
ENGINE ON
TAXI TO RUNWAY 24 - LINE UP - CLEAR TO TAKE OFF
UNDERCARRIAGE UP
AUTOPILOT ENGAGE

Vítejte pilote
Jmenuji se EF2000 a ráda vás provedu vaším prvním letem. Doufám, že základní výcvik máte úspěšně za sebou, nejsem totiž žádná hračka pro malé děti. Prosím prostudujte si Letovou příručku! Vím že má skoro 300 stránek, ale nemusíte jí číst celou, hlavně se věnujte popisu ovládání, ostatní se naučíme v pokračovacím výcviku. Vzlet už jste zvládl, nyní nacvičíme přistání a tankování za letu, poté se budeme věnovat zbraňovým systémům a na závěr krizovým situacím. Pokud vám zbude trochu času, můžeme spolu absolvovat několik cvičných letů. Tak hodně štěstí.
***
Pokračovací výcvik jste zvládl dobře, i když ta porucha hydraulického systému vám dala zabrat. Čeká nás naše první mise pilote. Rusko zvyšuje svou aktivitu v oblasti Pobaltí, musíme se tedy přesunout do Skandinávie a čelit jejich agresi. Nebojte společně to dokážeme. Nezapomeňte, že nejste na palubě sám, máte tu mě. Neunavujte se s letem po trati, ten zvládnu kompletně sama, a mějte na paměti, že vám mohu pomoct i v soubojích. Nicméně zbraně musíte ovládat sám.
***
Máte za sebou křest ohněm pilote, ale vedl jste si dobře. Musíte ovšem upevnit disciplínu, a stát se součástí týmu. Vaše následující mise vyžaduje dokonalou spolupráci se svými křídly. Prosím věnujte pozornost ovládání komunikačních systémů. Síla a schopnosti vašich wingmenů se budou hodit. A nezapomeňte že nad námi bdí AWACS! Nebojte se přivolat si pomoc, když to bude potřeba.
***
Zvládl jste to, gratuluji vám. Máme před sebou poslední přistání, prosím převezměte řízení. Je už zbytečné vám připomínat že po čtvrté zatáčce musíte stroj usadit do ILS paprsku. Hlavně nezapomeňte vysunout podvozek. Bylo mi ctí pilote. Na shledanou.


AUTOPILOT DISENGAGED
UNDERCARRIAGE DOWN
CLEAR TO LAND
RUNWAY VACATED
ENGINE OFF

------------

Snad se mi alespoň trochu podařilo navodit atmosféru jednoho z nejlepších vojenských simulátorů na PC. Dnes nás už samozřejmě neoslní grafika, ale tehdy to byla bomba. Také nároky na hardware byly v době vydání krvavé a většina tehdejších recenzí se o tom nezapomněla negativně zmínit. DID se navíc podařilo trefit tu správnou hranici mezi hrou a leteckým simulátorem. Ovládání tak není úplně triviální, využití najdou skoro všechny klávesy na klávesnici a to nesmíme zapomenout na kombinaci kláves se SHIFT a ALT. Manuál má tak skoro 300 stránek a hra dokáže skutečně navodit dojem realističnosti. Na druhou stranu je to pořád ještě hra a pokud jste jenom trochu zasaženi virtuálním létáním, nemusíte projít dlouhým výcvikem, abyste s tímto strojem vzlétli nebo přistáli. Nakonec co si budeme povídat, když jsem se k EF2000 dostal poprvé, žádný manuál jsem neměl a přesto netrvalo dlouho a absolvoval jsem své první tankování za letu a úspěšné souboje.

Pokud se ale má něco u této hry vyzdvihnout, tak to byl systém WARGEN na generování misí. Tento systém přinesl totiž výborný základ pro tzv. dynamickou kampaň, kdy mise nejsou předem jednoznačně nalajnovány, ale systém je generuje a to v závislosti na vývoji konfliktu včetně vyhodnocení úspěšnosti absolvovaných misí. Toto bylo dovedeno pak skoro k dokonalosti ve verzi EF2000 SE s datadiskem TACTCOM. Hra tak skutečně připomíná živý konflikt a dynamická kampaň v této verzi je ještě dnes považována za jednu z nejlepších v historii počítačových leteckých simulátorů.

Pokud si tedy chcete čichnout k některému simulátoru zlaté éry konce 90. let, EF2000 (ideálně VE verzi s datadiskem TACTCOM) mohu vřele doporučit.

Pro: Dynamická kampaň, Zdání realističnosti, Přesto zábavná hratelnost

Proti: Složitější ovládání

+11