Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Blitzkrieg

  • PC 95
Ke hře jsem se dostal kdysi, když vyšla demoverze na CD/DVD příloze některého z tehdejších herních časopisů. Ihned mi Blitzkrieg přirostl k srdci a jen v demoverzi a jeho třech misích jsem dokázal strávit až příliš mnoho času. Teprve poté jsem si za našetřené peníze koupil celou hru a znovu v ní strávil hromady času, HROMADY!

Hra ve třech sáhodlouhých kampaních (Spojenecká, Německá a Sovětská) nabídne jednu hlavní historickou bitvu a několik náhodně generovaných vždy pro každé z hned několik kol v rámci jedné kampaně. Historické mise jsou rozlehlejší než ony náhodné a hlavně jsou inspirovány skutečnými bitvami. Pomelete se tak s nepřítelem u Kursku, o Berlín apod. V malých generovaných misích, které jsou pro každé kolo tři, ale neubývají, a to každá vždy v jedné dané obtížnosti - lehká, normální a těžká, máte možnost za splnění úkolu získat jeden kousek lepší technicky, než jakou používáte nyní - protiletecká a protitanková děla, houfnice, tanky, raketomety... vše, co by vám mohlo v historické bitvě být k užitku. A pokud si v menu hry nenastavíte nejlehčí obtížnost, okusíte, že v téhle hře se musí nejen myslet a jednat opatrně a s rozmyslem, ale mít i trochu štěstí :) Bez průzkumu a dělostřelecké s leteckou podporou zařv nejen mnoho pixelů pod vaší správou, ale z vaší nicotné úspěšnosti nebude nadšeno ani velení, takže se také oddálí vaše povýšení. S každou jednotlivou bitvou sbíráte zkušenosti, tedy jak moc a úspěšně plníte úkoly, jak moc jste opatrní či zda se ženete vstříc smrti na zteč, jaké je vaše vojenské umění, samozřejmě také kolik jste ztratili jednotek, jak rychle byla mise splněna a tak dále. U takřka každé vojenské hodnosti také dostáváte pod velení větší počty jednotek, tedy hlavně buďto 3 nebo 6 tanků a 3 nebo 6 dalekonosných děl. Počty pěchoty se v generovaných misích nemění, v těch historických ovšem dostanete na povel mnohem více techniky a vojska, než je vaše "běžná" jednotka.

V bitvách ale nesbíráte zkušenosti jenom vy, ale právě i vaše děla a tanky (pěchota nikoliv). Stojí tedy za to, dávat si pozor na své jednotky, protože ztratit těsně před historickou bitvou zocelenou jednotkou se třemi prýmky a nahradit ji tak nějakým nováčkem, není zcela vhodné.

Velké historické bitvy vzhledem k nastavené obtížnosti mohou trvat velmi dlouho od jednoduché "hrnu to tam" po těžkou "zdaleka ne všichni mi přežijí a zdaleka ne všechny pobiji, ale snad alespoň splním všechny úkoly, jinak si to budu muset zopáknout".

Tahle hra dokáže zabavit na hodně dlouhou dobu a není úplně radno ji rozehranou opouštět, protože pak můžete zapomenout, jak že jste to vlastně plánovaly upgrade svých jednotek. Hru si čas od času dávám znovu a znovu a stále si díky její velké rozhlehlosti a dlouhé hrací době celou nepamatuji :) Toliko ke kladům.

"Tvoje mise je jednoduchá - pouze plň rozkazy."

Po X-tém čerstvém dohrání ale musím uznat, že přesto, jak je hra chytlavá, není rozhodně bez chybičky. Hra je v tuto chvíli cca. 10 let stará, čemuž odpovídá mj. grafická stránka hry. Osobně mi nijak nevadí, že se ve větru nehýbou lístky na stromech a nemohu si detailně prohlédnou včelu na květu pampelišky, ohnutém díky stojícímu pásu tanku, ale faktem je, že maximální rozlišení 1440x900 je trochu chudé a máte tak trochu menší výhled. Sice je možné si úpravou konfiguračního souboru navolit rozlišení v podstatě jakékoliv, což ve hře následně funguje, ale nesmíte zapomenout, že i např. pouze změnou hlasitosti v menu hry toto nastavení resetujete na skvělých 640pixelů. Hlavní obrazovka menu hry je sice hezky animovaná, kouří zde tři německé tanky, ale dost nevyužitá. Než se třeba z briefingu mise proklikáte zpět do Windows, značně zestárnete. Také díky tomu, že samotná hra je jakési pseudo 2D-3D, tedy prvky jsou vymodelované ve 3D, ale mapou nejde nijak otáčet ani zoomovat a samotný povrch je prostě jen textura, dost špatně se rozeznává povrch bojiště, těžko poznáte vyvýšeniny, pokud nejde přímo o několikametrový převis, nerozeznáte co je ještě písek, kam technika může jet a kam se již nedostane apod. Ovlivňuje to způsob, jakým si jednotky hledají sami cestu k vytyčenému cíli. Nezřídka kdy se tak stává, že jednotka se pomine a jme si hledat vlastní cestu jinudy, většinou i skrze pozice nepřítele, kterého ovšem ignoruje a nechá se bez odporu zmasakrovat. Jednotky, ať už tanky nebo pěchota, se prostě v některých místech zaseknou a i když vám na kliknutí odpoví, nehnou se. Stojí a čumí a buďto se je můžete snažit rozhýbat příkazy k pohybu do jiných směrů, nebo s nimi prostě přestat počítat. Mnohdy je tak prostě jednodušší opustit skupinku vojáků nebo jeden tank, než aby vám kvůli tomu vázla celá zbývající operace, na kterou je nutno dohlížet. Ony 2D/3D modely techniky mají ještě jednu zajímavou vlastnost. Tanky a vozy v některých případech mohou projíždět skrze sebe, např. v úzkých uličkách nebo mostech nebo prostě při pozastavení kolony a otáčení se pro vyhledání průjezdné trasy. Většinou se takto do sebe zaklesnutá vozidla vyprostí. Jindy se ovšem ani jedno vozidlo nedokáže hnout a vy tak získáte jakousi "siamskou" jednotku neschopnou pohybu. Buď můžete nahrát poslední uloženou pozici nebo se s tím smířit. S tím také souvisí nutnost dbát na tom, kde necháváte vysadit své výsadkáře. Výsadkář, padnuvší např. do řeky je automaticky mrtvý. To by se dalo ještě pochopit. Výsadkář padnuvší na nějakou jinou překážku, např. budova, tank apod. přistane vedle, tedy se nijak nezraní. Ovšem výsadkář, vysazený na okraj hrací mapy chuděra padnuvší za okraj mapy, automaticky umírá a vy s tím nic neuděláte. Stejně tak neuděláte nic s na dané místo přivolanou leteckou podporou. Ukliknete-li se a např. pošlete stíhače proti bombardérům na špatnou část mapy, nemáte možnost říct stíhačkám, aby se přesunuly jinam. V horní části mapy vám jednotky demolují stíhací bombardéry a vaše stíhačky si znuděně poletují ve spodní části mapy, dokud jim nevyprší čas a nevrátí se na jakési vždy mimo hrací plochu schované letiště.

To by byly ty, řekněme, techničtější nedostatky. Po skutečně několikerém dohrání celé téhle dlouhé hry je ovšem nutno i poznamenat, že místy už začíná být trochu nudná a to díky stále se opakujícím náplním generovaných misí. Na výběr jsou totiž pouze stále dokola se opakující mise "Najdi a znič nebo obsaď", "Obsaď a ubraň most", "Obsaď most a následně znič z místa A do místa B projíždějící jednotku obrněnců" a "Doprovoď přes mapu náklaďáky". Možná se to nezdá jako repetitivní, ale když si chcete takovou těžkou generovanou misí upgradovat své tři tanky, následně tři děla a v pozdějších fázích hry máte jednotek 6 a 6, tak po prodělané Spojenecké a Německé kampani mě už začínaly pokusy o vylepšování jednotek přinejmenším nudit, ne-li štvát. Tomu ani nenapomáhá fakt, kdy v jedné generované misi máte jako odměnu vícero techniky, vždy ale jen jeden kus a s každým dohráním se tak odměna obměňuje. Po dohrání mise si nelze zvolit, jaký bonus chcete, jeden je prostě předvolen před začátkem mise a chcete-li druhý z nabízených dvou, musíte odehrát nějakou jinou misi a poté se nabídne teprve chtěný upgrade. Takže doženu-li to do extrému a chcete-li si tedy upgradovat 6 a 6 jednotek, může to znamenat minimálně 12 vedlejších misí, nebo taky klidně i 20. Díky tomu hra neuvěřitelně časově bobtná, což by nevadilo, kdybyste už tak podvacáté nedoprovázely náklaďáky sice jinak tvarovanou a rozloženou mapou, ale v podstatě furt tou stejnou, se stejnými převisy, na kterých je vždy buď jedno nebo dvě děla či tank spolu s pěchotou, na křižovatce vždy skupina pěchoty nepřítele apod. Bohužel repetitivnost zde už ke konci hry je obtěžující.

A však i přesto přezevšechno si hru zahrají po čase znovu. Tohle je prostě Blitzkrieg. Nejednoduchá a přesto návyková a jednoduše pochopitelná a uchopitelná hra. Jen vám garantuji, že ji nedáte "v kuse". Ne, že by to nešlo, ale... to prostě nejde :D

PS: Budete-li hrát hru ještě dnes, důrazně doporučuji ji stále v průběhu mise ukládat. Na 64bitových Windows 7 sice hra funguje, ale i přesto jsem se párkrát setkal s ukončením aplikace a neuložený postup historickou misí byl v... ta tam.

Pro: Sice jednoduchá, přesto dostatečně detailní grafika, ozvučení, hudba :), návykovost, hratelnost, nutnost myslet

Proti: Rozlišení, chyby v nascriptované AI a pathfindingu, nemožnost výběru upgradu po splnění mise, po čase repetitivnost v cílech misí, v některých případech zbytečná "hloubka" menu hry

+14