Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Mise Quadam

  • PC 30
Mise Quadam je v pořadí druhou adventurou Petra Mandíka, zajímavé postavičky české herně-vývojářské scény 90.let, které se podařilo nějakým záhadným způsobem během krátké doby dostat na trh hned 3 adventury, které se vyznačují především tím, že by ani součet jejich tří procentuelních hodnocení nepřesáhl hranici 70%. První hra, Mavlin: Vesmírný únik, se může směle pyšnit titulem nejhorší komerčně vydané adventury všech dob a společně s Turbo Speedway je i nejhorší českou hrou, která si kdy dovolila brázdit regály prodejen s hrami. Mise Quadam, tentokrát již pod hlavičkou společnosti Agawa, je sice po všech stránkach lepší, ale překonat Mavlina s jeho doslova šokující úrovní grafiky není žádné měřítko a Mise Quadam je i přes nesporný progres stále regulérně špatnou adventurou.

Příběh přitom nezačíná špatně, jedná se o klasické sci-fi béčko a autoři se pokusili načrtnout nepříliš optimistickou vizi budoucnosti, kterou ale v průběhu hry nijak dále nerozpracovali, což je docela škoda. Vážný tón hry navíc poměrně rychle vystřídá tón odlehčený a hra se pokouší být vtipná na každém kroku, ale nedaří se jí to ani v nejmenším. Je nicméně třeba ocenit fakt, že je na obrazovce více aktivních míst, které hrdina nějakým způsobem okomentuje, jiné interakce si ve hře hráč totiž moc neužije, protože na planetě Quadam potká všeho všudy 2 nepříliš sdílné postavy, což Misi Quadam staví někam na úroveň hry Myst. Ovládání je kostrbaté a ze začátku je trochu problém najít ten spravny grif na úspěšné umístění předmětů do inventáře. Díky grafice, která je místy podprůměrna a místy příšerná, je problém najít některé předměty a hra je tedy těžká a to i proto, že je možne sebrat řadu předmětů, které nemají žádné využití a není možné se dvojklikem přenést na jinou obrazovku, takže se hraní často zvrhává v bloudění mezi nevzhlednými obrazovkami a zkoušení všeho na všechno, což není úplně to, co bychom od adventur očekávali. Hra neobsahuje dabing, ale hudba není úplně špatná a dá se poslouchat.

O úrovni Mise Quadam vypovída i to, že byla vydána jako přímá konkurence Dračí Historie od brněnských NoSense, které se nemohla vůbec rovnat. Nemohla se ostatně rovnat ani prvním českým komerčně vydaným adventurám na PC Tajemství Oslího ostrova a 7 dní a 7 nocí od další brněnské party Pterodon a vydání Mise Quadam tedy spíš vypadá jako zoufalý pokus JRC konkurovat Vochozka trading, protože hlad po hrách v mateřském jazyce byl v polovině 90. let, kdy anglicky neuměly ani učitelky angličtiny, obrovský. Vochozka tento hlad řešil importem her z Polska a Teen Agent vyšel těsně před Misí Quadam. JRC oproti tomu dalo Mandíkově Agawě šanci jestě s jedním projektem a i když byla Swigridova kletba zase o malý kousek lepší, byť to rozhodně nebylo zásluhou nechteně komického amatérského dabingu, tak to v dobovém kontextu stále nestačilo ani na průměř, protože kde není talent, tam ani smrt nebere a následně připravovaný projekt z orientálního prostředí už Agawa nikdy nedokončila. Otázkou je, jestli je to vůbec škoda.

Pro: sci-fi námět, ucházející hudba, CZ made

Proti: grafika, ovládání, absence dabingu, pixelhunting, who cares příběh, rádobyvtipné texty

+20