Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Command & Conquer: Renegade

  • PC 65
Command & Conquer Renagade jsem dohrál po dlouhé době v rámci Herní výzvy 2021. Pamatuji si, jak mě hra bavila, když jsem chodil na střední a měl jsem na ni pěkné vzpomínky. Časy se však mění a s nimi i můj pohled na hru, ale všechno postupně.

Příběh je klasický, jako z "béčkového" filmu 80. let - ve stylu Komando s Arniem - který se točí kolem unesených vědců Bratrstvem NOD, které se snaží s jejich pomocí vyšlechtit tiberiové super-vojáky. Proti nim stojí Havoc, komando GDI a vtipně hláškující vlk samotář, vyrážející na klasické "Search and Destroy" mise. V průběhu misí se objevují sekundární úkoly, které se vyplatí plnit. Například po zničení SAMů vám helikoptéra shodí zásoby či posily, případně vozítko. V některých misích se nacházejí i tercální úkoly, ale na ty přijdete, až když je splníte. Misí je celkem dvanáct a vydrží na nějakých 20 hodin či méně, pokud hru nehrajete poprvé. Poslední dvojmise, ve které zlikvidujete postupně celou nepřátelskou základnu (včetně Temple of NOD, který poté infiltrujete), je vynikající.

Zde je však třeba zmínit největší devízu hry, a to možnost vžít se do role komanda a na vlastní oči zažít svět Command & Conquer. To je něco, cá Vám žádná jiná hra neumožní. Z herního hlediska se jedná o klasický koridor (extériéry jsou o něco širší části koridoru), ale i zde hra nabízí nevšední zážitek - možnost vstoupit do budov a zničením hlavního počítače je vyřadit z provozu. Intériéry budov mohou být v závislosti na typu budovy krátké, ale taky pěkné bludiště. Navíc se v nich nachází větší či menší koncentrace vojáků NODu.

A zde se dostáváme k nepřátelům, kteří sestávají z klasických řadových vojáků a důstojníků, přes vojáčky s plamenomety a chemickými zbraněmi, až po příslušníky komanda Black Hand vyzbrojené high-tech laserovými zbraněmi. Na každého protivníka platí trochu jiná zbraň a ti mohou mít zvýšenou odolnost proti některým jiným zbraním. Z vojenské techniky zde narazíme na lehké tanky, APC, artilierii, stealth tanky, transportní helikoptéry a Apache na straně NODu. Arzenál GDI zde zastupuje především Hummvee a ikonický Mammoth Tank. V některých případech se lze vozidla zmocnit a projet se v něm. Především ulehčují přesuny na delší vzdálenosti (ve městech mají tendence se zasekávat o rohy budov), protože ve výsledku mnoho nevydrží.

Zde je třeba zmínit bohužel i zápory hry. Těch není mnoho, ale o to větší dle mého názoru jsou. Tím největším záporem je jistá rozpolcenost konceptu. Na jednu stranu vás hra nabádá k plížení a opatrnému postupu, na druhou stranu vás neustálým spawnováním posil nutí k frenetické akci. Ze začátku to není tolik otravné, ani patrné, protože si posily přivolávají důstojníci helikoptérou, kterou lze snadno sestřelit raketometem, a po jejichž likvidaci příval ustane. Zhruba v prostřední části hry je už důstojníků tolik, že přilétá i pět helikoptér najednou (25 vojáků). V pozdějších misích se již zhmotňují nepřátelští vojáci jen tak z ničeho, což je o to více nervydrásající, když se jedná o členy Black Hand, kteří jsou zcela neviditelní, dokud na vás nezaútočí a snadno vás tak odstřelí, když se vracíte pro lékárničku. V poslední misi byl příval nepřátel takřka nepřetržitý a já byl rád, že hra není delší.

Dalším záporem je umělá inteligence nepřátel, kteří buď na zásah nereagují, nebo se na vás sesypou všichni najednou, jakmile vás spatří (včetně těch na opačném konci mapy). Nejhůře se tento nešvar projeví v posledních misích, kdy je třeba eskortovat zachráněné vědce, kteří mají nezdravou tendenci se rozběhnout doprostřed klubka nepřátel a následně se pak nečinně zmítat v krupobití kulek. Dalším neduhem je možnost "stackování" až pěti jednotek na jediném políčku, takže nevíte, kolik nepřátel proti vám stojí a po zabití třech nepřátel můžete být nemile překvapeni, že byl na políčku "nastackovaný" i čtvrtý, který vás nakonec nečekaně odstřelil. Dalším mínusem je v mých očích mapa. Ta sice vypadá pěkně, přesně jako ve strategiích, ale já se podle ní nikdy zorientovat nedokázal. :-D

Grafika je už v dnešní době trochu zastaralá. Hudba je jako i v jiných C&C titulech pohodová a příjemně se poslouchá. Ovládání je jednoduché, zbraně jsou rozmanité, ale možná je jich více než dost, protože, jak už bylo zmíněno, na každého nepřítele se hodí trochu jiná zbraň a občas mě nepřátelé zabili právě při přepínání na potřebnou zbraň (než jsem se proklikal přes všechny ostatní), ale to je spíše dáno tím, že už jsem vyšel ze cviku. Ve výsledku však lze fanouškům série C&C doporučit, aby si hru zahráli alespoň jednou. Určitě bych její remaster či remake uvítal. :-)

Pro: Hudba, možnost zažít na vlastní kůži svět C&C.

Proti: Relativně krátké, respawn nepřátel.

+13