Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Red Dead Redemption 2

  • PC 100
Miluji příběhové hry a o příběhu druhého Red Dead Redemption jsem slyšel obrovskou chválu, i proto jsem se na hraní opravdu těšil. Mé začátky s příběhem se však nesly v mírně problémovém duchu, protože jsem měl problém se zapamatováním si jednotlivých postav gangu Van der Linde. Řada z nich se třeba jen na chvíli mihla nebo krátce promluvila a když je později v rámci dialogů někdo jmenoval, tak jsem si dané jméno nedokázal správně zařadit. Hra naštěstí během prvních kapitol nabízí úkoly spojené právě s různými postavami, tak jsem si po čase zvyknul, nicméně prakticky celou první kapitolu jsem v těch jménech plaval. Když jsem pak po dokončení hry opakoval mise první kapitoly kvůli ziskům zlatých medailí, dávalo mi to mnohem větší smysl. Ale to trošku předbíhám.

Příběh hry je svou délkou skutečně monstrózní a současně si drží po celou dobu hraní vysokou laťku kvality. Dojde na vynikající scény a na čekané i nečekané zvraty. Třeba na misi, kdy šel celý gang vymlátit a vypálit Braithwaite Manor asi jen tak nezapomenu, nebo když jsem na začátku páté kapitoly po ztroskotání na ostrově chvíli koukal s otevřenou pusou. To mi v hlavě rezonovaly písmena WTF, myšleno samozřejmě v dobrém, protože něco takového jsem tu fakt nečekal. Dobře mě bavily i mise zábavnějšího charakteru, jako lov "zebry", "tygra" a lva pro "paní" Margaret nebo usmiřování herců z divadla

Na příběhu hlavně oceňuji dobře napsané postavy a jejich postupné budování. Prim v tomto hraje především Arthur, který je na začátku bezohledný psanec a zcela loajální Dutchovi, kdy se poslušně střemhlav žene do každé "ještě jedné poslední" akce. Postupem času si ale začíná uvědomovat, že ne všechny tyto akce jsou morálně správné a že vlastně takový ve skutečnosti nechce být. Z Dutchova prvního muže a chráněnce se tak postupně stává soucitný muž, který se snaží odčinit své dřívější skutky. Gang ho pak vnímá spíše jako odpadlíka, který řeší věci za Dutchovými zády, což vede až k finální konfrontaci. Ta postupná gradace pro mě byla vynikajícím zážitkem. Vyobrazení ostatních postav také nemá chybu. Třeba takový Mikah Bell na mě ze začátku působil jako totální magor a ke konci jsem ho doslova nenáviděl. Jinými slovy, autoři mě dostali přesně tam, kde mě chtěli mít. :) Hosea mi zase hodně připomínal Franka z Mafie a k Dutchovi jsem měl ze začátku spíše neutrální pocity. Prostě vůdce, který vede gang za svým snem na Tahiti. Jeho budoucí rozepře s Arthurem jsem však očekával. Nakonec ještě musím zmínit moji oblíbenou postavu Sadie Adler, která je na začátku nalezena jako prakticky bezbranná žena truchlící za svého mrtvého manžela a vypálený domov. Postupně se v ní buduje agresivita a touha po pomstě za každou cenu. Po jejím dokončení se z ní ve finále stává lovkyně odměn, která si nebere servítky, ale přitom si zakládá na dobrých hodnotách a pověsti. Prostě badass jak má být.

Určitě se musí vyzdvihnout i rozhovory jednotlivých postav. A to jak v cut scénách, které mají vynikající filmový nádech, tak třeba i při jinak zdlouhavém cestování na koních na potřebné místo. A nebo taky při potloukání se po městech a vlastně i po kempu. To si člověk sem tam vyslechne o nějakých aktuálních problémech ostatních a dalších drbech. Jindy se zase slaví, chlastá, zpívá, atd.

Kromě hlavního příběhu si vývojáři připravili i nějaké vedlejší aktivity. Prim zde hraje především lov, ke kterému jsem si postupem času musel vybudovat vztah, protože mně to ze začátku fakt nešlo a tak mě to vlastně ani moc nebavilo. Perfektní kožešinu jsem tak získal tak akorát ze základní srnky. Postupně jsem tomu dával více šancí a vychytal stopování a hlavně ty správné zbraně. Jinými slovy, není nad to hodinu nahánět zajíce v perfektním stavu s lukem a small game šípy a pak zjistit, že na ně je potřeba varmint puška. :) Podobně jsem to měl i s rybařením, u kterého jsem si pořád nebyl jistý, jestli vše dělám správně. Až při pozdějším lovu legendárních ryb jsem se to pořádně naučil. Další volnočasové aktivity jako poker, blackjack, domino či five finger fillet už byly celkem v pohodě a sem tam jsem si u nich rád odpočinul.

Hru jsem hrál několik let po vydání a vizuál mi i dnes přišel na jedničku. Prostředí vypadá skvěle až s dech beroucími detaily a tak jsem se klasicky čas od času zastavil a kochal výhledy. Líbí se mi, že došlo na zpracování celé řady detailů, které pomáhají vytvářet atmosféru světa a vlastně i jeho živost. Třeba při lovu ptáků u řeky jsem si jednou všiml, že nějaký sokol sletěl k hladině řeky, ulovil rybu a letěl s ní pryč. Je to prkotina, ale efekt k nezaplacení. To vše skvěle podkresluje povedená hudba v čele s vynikajícím songem 'May I Stand Unshaken'. Tu a vlastně celý soundtrack již několik týdnů poslouchám pořád dokola při práci. A až někdy budu doma zase malovat pokoj nebo něco rekonstruovat, určitě si pustím hudbu z budování domu.

Jak už asi plyne z výše napsaného, jsem ze hry a její atmosféry velmi nadšen. Když nepočítám nějaké krátké hry, je to prakticky moje první tří áčková westernová hra a já si její atmosféru velmi užíval. Je zde snad všechno, co bych od westernu očekával. Přestřelky, chlastání a rvačka v Saloonu, zpívání u ohně, přepadení vlaky či banky, desperáti, indiáni, lovci odměn, atd. Avšak ne vše se při hraní třpytilo zlatou barvou. Nejvíce mně vadilo, že byla celá řada věcí až zbytečně zdlouhavá. Akceptoval jsem pomalost cestování na koni, kde kůň holt není auto a dopravit se na druhou stranu mapy chvíli trvá a kůň se po dlouhém cvalu prostě po čase unaví. Jízdou na koni jsem tak trávil opravdu mraky času, ale tohle prostě k westernu patří. Bohužel jsou ve hře zdlouhavé i další věci. Stavění či balení stanu nebo stahování zvířete z kůže mají krásné nepřeskočitelné animace, ale když je vidím po desáté za krátkou chvíli, uvítal bych možnost jejich přeskočení. To samé třeba při hraní pokeru: rozdávání karet, shrabování žetonů, rozdávání domina, prostě stále dokola stejné animace, které trvají. Ale i procházení položek v menu nebo i pitomé potvrzení autosave pozice je zbytečně zdlouhavé.

Další nepříjemností je ovládání. Některé činnosti jsou namapované na stejnou klávesu a mohou se snadno zaměnit. Například jsem pomohl na jednom ranči postřílet bandity. Následně jsem chtěl pokecat s místními, což se dělá pomocí označení daného člověka pravým tlačítkem myši a výběrem potřebné akce. Jenže jsem jaksi zapomněl schovat zbraň, takže jsem místo toho na něj namířil, chlápek se dal na útěk a bounty byla na světě. Nebo éčkem se nasedá na koně, ale současně se pomocí něj při běhu zaútočí na člověka a srazí ho na zem. A co se stane když spěchám a v běhu chci naskočit na koně, vedle kterého postává člověk? Ano, jde po mně celé město a na mě čeká vyplácení dvou až tříciferné částky na nejbližší poště. Chápu, že původní hra byla navržena čistě jen pro ovladače, ale to výchozí namapování kláves mohli trošku optimalizovat.

Když už zmiňuji bounty, přijde mi, že ten systém zločinů je taky trošku přehnaný. Někdo mě přepadne, já ho zastřelím, někdo jiný mě uvidí a hned mám problém se zákonem. Dokonce se mi několikrát stalo, že mě poznali i když jsem měl šátek přes obličej. Tohle jsem ale ve výsledku akceptoval a zvykl jsem si, jsem holt v tomto světě "známá firma" a ve výsledku jsem snad postřílel půlku chlapů z celých států.

Nakonec ještě nesmím zapomenout zmínit tu nejvíc otravnou a neodpustitelnou věc na hře. Vždycky mě totálně naštvalo, když jsem ztratil klobouk. :) Následně si ho sice můžu vzít ze sedla na koni, ale této funkcionality jsem si samozřejmě všiml až ke konci hraní.

Rád se označuji jako kompletionistu, který se snaží hru do maximální míry dokončit s co nejvíce splněnými achievementy a tak jsem se o to pokusil i zde. Ale ten, kdo ty achievementy navrhoval, byl slušný sadista. :) V prvé řadě bylo náročné dokončení všech challenges. Třeba takový herbalist, kdy je na konci potřeba posbírat všechny druhy bylin byl slušný fuckup. Něco podobného bylo s rybami v survivalist, kde je potřeba zase pochytat všechny druhy ryb. To jsem nakonec celkem vychytal tím, že jsem vylovil všechny legendární ryby. Velkou výzvou pak bylo zabíjení perfektních menších zvířat a ptáků na vycpávání (zdravím Chucka Testu), ale to nebylo nic proti úkolu Duchesses and Other Animals. Hledání orchidejí bylo ještě fajn, ale lovení těch ptáků v bažinách byl doslova horor. Navíc mi přišlo, jako by je hra schválně méně spawnovala, když jsem je měl za úkol lovit. Později po dokončení daných misí jsem je pak viděl snad při každé návštěvě bažin. Další náročnější achievementy byly v podobě studování a lovení všech druhů zvířat, což mi nakonec kupodivu nepřišlo až tak hrozné. Jediný problém bylo několik druhů zvířat, které se spawnují jen někdy (asi nejdéle jsem hledal Rio Grande Wild Turkey). A poslední těžší výzvou bylo získání 70 zlatých medailí z hlavních misí, díky kterým jsem si ale s radostí zopakoval mise z prvních kapitol s tím, že jsem si vybíral ty jednodušší kousky, takže jsem je nakonec získal rychleji, než jsem původně čekal.

Ačkoliv dávám přednost single player hraní, nakonec jsem věnoval nějakých 15 hodin i online verzi. Hlavní příběh mě ale zase tak moc nezaujal a přišlo mi, že je hra nadesignovaná tak, že je potřeba trávit hodně času na opakujících se úkolech, než se získá nějaké slušné vybavení. Jinými slovy, všechno tam stojí dost peněz a na základních odměnách z vedlejších misí se zase moc peněz nezíská. I blbý luk tam stojí přes sto dolarů. Celkem zajímavé jsou závody, ale je tam problém v tom, že ostatní hráči už mají ty nejlepší koně, které si já ani nemůžu koupit, protože nemám potřebnou úroveň. Stejně tak se nemůžu ani stát třeba lovcem odměn, protože na licenci potřebuji 15 zlatých cihliček s tím, že za celou dobu online hraní jich mám jen asi 6. I když z vyhodnocení onlinu vynechám celkem časté padání hry, tak jsem se opět ujistil v tom, že online hry pro mě prostě nejsou.

Dlouho předlouho jsem se rozhodoval, jaký udělit hře celkový verdikt. Hraní mě ze začátku tolik nebavilo a dost jsem bojoval s ovládáním. Postupem času jsem se do hraní opravdu hodně zažral, to bylo někdy mezi třetí a čtvrtou kapitolou. Následně jsem už byl skoro jak přibitý k počítači a hltal jsem misi za misí, až mi bylo líto, že vidím závěrečné titulky. Nakonec dávám 100 % a to hlavně z toho důvodu, že i teď, několik týdnů po dohrání, na ten příběh často myslím. Zvláště pak při poslouchání herního soundtracku. Příběh a atmosféra hry na mě prostě zapůsobily jako u málokteré jiné hry. 

A na úplný závěr však ale zůstává jedna nezodpovězená otázka: Kde je sakra ten Gavin?
+24