Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Tomáš Sedlák • 37 let • analytik, ux • Mladá Boleslav (ČR - kraj Středočeský)

Komentář

Přejít na komentáře

Chameleon

  • PC 70
Takže Chameleon. Nebyl skrytým klenotem, jak se tady řada lidí tváří, třebaže totální katastrofa to taky nebyla.

Už na začátku Chameleon docela pěkně překvapí grafikou. Asi by překvapil víc, kdybych hrál v nějakém nižším rozlišení, ale Mafiácký engine je holt kvalitní a grafika na svou dobu obstojná.

Ostatní už ale tak úžasné nebylo - především šílená naskriptovanost skoro všeho, mi vyloženě lezla na nervy a vrcholem bylo, když po mě hra požadovala klíč od hangáru, ve kterém jsem přitom dávno stál. Navíc naprosto zbytečně, protože hangár byl jen bodem na cestě někam docela jinam. Vůbec mise na letišti je prostě lineární skriptovaná sra-ee..humus. Všeobecně jsou mise povětšinou těžce lineární a to i navzdory tomu, že řada z nich obsahuje velká otevřená prostranství. Víc než jedna cesta k cíli je tu menší svátek.

Za další, naprosto absurdní přebytek světla v drtivé většině lokací - sebeslabší stín vás činí naprosto neviditelným na vzdálenost vyšší než pár metrů, i kdyby mělo jít o stín větve nějakého stromu. Ano, tohle je sice běžný problém stealth akcí - viditelnost odvozená podle intenzity stínu na daném místě má k realitě daleko - ale v ostatních akcích člověk běžně nenarazí na otevřené prostory, kde by to bylo tak jasně vidět, nehledě na skutečnost, že mise v Chameleonu se běžně odehrávají ve dne. Není nad to mašírovat si to do vojenskýho přístavu prostředkem mostu jen proto, že na něj shodou okolností dopadá stín z nějakého pilíře nebo tak něčeho. Nepřátelé jsou schopni jít ohledat mrtvolu přes půl mapy, ale že vedle ní stojíte vy si nevšimnou, protože tam, kde stojíte, je o něco tmavší tráva.

Dál jen rychle: Příběh i dialogy jsou otřesným céčkem, většina misí vlastně ani nevyplývá z těch předchozích, prostě se "odněkud" berou. Smysl výběru vybavení na začátku mise mi v podstatě uniká - zbraně ještě budiž, i když je jich tam i tak zbytečně moc, ale výběr dalšího vybavení je prakticky formalita. Stealth prvky a gadgety často nemají rozumné využití, některé vyloženě chybí. AI je v podstatě blbá jak cihla a umí jen pár základních triků, ale bůhvíjak to nevadí. Hudba... nestojí za zmínku.

Akce je v Chameleonovi celkem slušná, ale spíš než stealth mi připomíná libovolnou FPS, ve které vám dají zbraň s tlumičem. Teda krom částí, které jsou navržené tak, aby se zvrhly v ratata - to už je holt obyčejná střílečka jako každá druhá. Nicméně tak či tak v tomhle směru funguje Chameleon celkem obstojně, pokud to autoři dovolí. Zbraně nepřátel jsou přitom dost smrtící na to, aby vás od ratata přístupu běžně odradily, což je asi jedna z těch mála věcí, které Chameleon jako stealth akce zvládá celkem dobře.

Taky bych rád dodal, že druhá polovina, nebo možná spíš poslední třetina kvalitativně jasně převyšuje první část hry - je méně skriptovaná, autoři vám nepředkládají tolik blbostí a taky je poměrně akčnější.
Jo a někde asi uprostřed je mise na jedoucím vlaku, která jako snad všechny mise na jedoucím vlaku fajn :)

Chameleon je prostě slušnou budgetovou hrou, která míchá celkem ucházející akci s poměrně odbytými stealth mechanismy. Výsledek v podstatě není marný, ale příběh Chameleonovi na kvalitě opravdu nepřidává a tvrdit u něm, že "se jedná o jednoznačnou stealth akci" se mi docela příčí, bo kdyby to měl být "jednoznačný stealth", musel bych s číslem tak na 60.

Ale tak poslední mise mi trochu spravily chuť, trochu uvažuju i o 75, ale asi to nechám jak to je. Každopádně je škoda, že tahle hra na západě nevyšla. Ročně celosvětově vycházejí kvanta mnohem větších blbostí.

Pro: na svou dobu grafika, slušná tichá akce

Proti: celkem odbyté stealth mechanismy, linearita, mizerný příběh, AI, skripty, některé nápady, dabing

+10 +15 −5