Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Java 2 Micro Edition

2002, Sun Microsystems • J2ME
Java 2 Micro Edition (zkráceně J2ME) je platformou, určenou pro vývoj a provoz aplikací na mobilních zařízeních. Jak už název napovídá, jedná se o odnož platformy Java od Sun Corporation, známé z desktopových zařízení. Na mobilních telefonech byla J2ME přijata na začátku 21. století jako standard, sjednocující dříve fragmentované mobilní hraní pod jednu platformu.

Již před příchodem Javy disponovaly jisté modely mobilních telefonů vestavěnými hrami, z nichž možno zmínit například telefony značky Nokia, na kterých jste si počínaje modelem Nokia 6110 mohli zahrát klasickou arkádu Snake. Nejednalo se však o univerzální platformu. První pokusy o vytvoření multiznačkových her proběhly s pomocí protokolu WAP, který dovoloval jednoduchým mobilům přístup k internetu přes mobilní síť. Vesměs se však jednalo o různé textové adventury a tahové strategie s minimální grafikou.

Situace se však změnila na konferenci JavaOne v roce 2001, kde několik herních studií v čele s vydavatelstvím Sega a jejich plošinovkou Sonic prezentovali na prototypu telefonu značky Motorola první hry na platformě J2ME. Ačkoliv se jednalo o pouhé proof of concept demoverze, šlo zároveň o důkaz, že i na mobilech bude možné hrát rychlé akční hry. První telefony vybavené podporou J2ME začaly vycházet v roce 2002 a patřily mezi ně například Nokia 3410 nebo Siemens M50, černobílé telefony s displejem v landscape formátu.

Situace se však v dalších letech s příchodem prvních low-end a mid-end barevných telefonů, jako byly Nokia 7650 či Sony Ericsson K700, začala rapidně zlepšovat a Java hry začaly získávat na popularitě. Po pokročilejších 2D hrách začaly vycházet i první 3D hry, které však fungovaly pouze na omezeném spektru high-endových telefonů a někdy pro chod vyžadovaly různé nadstavby J2ME, jako Mascot Capsule.

Java hry byly distribuovány přes internet či WAP v souborech s příponou .jar a velikostí zhruba od 50kB do 2MB. Vzhledem k extrémní výkonnostní odlišnosti jednotlivých modelů mobilních telefonů většina her vycházela ve více verzích, přímo uzpůsobených té či oné řadě, ačkoliv se našly i takzvané multiscreen hry, které se automaticky přizpůsobovaly rozlišení displeje mobilního telefonu. Vývoj Java her se soustředil primárně na mobily značek Nokia, Sony Ericsson a později i Samsung.

Mezi nejpopulárnější vývojáře Java her patřil například francouzský Gameloft, který vydal až stovky her na motivy různých filmových a herních licencí, ale i vlastních IP, jako například závodní Asphalt Urban GT, plošinovku Prince of Persia: Sands of Time či top-down akci Gangstar: Crime City, americké Digital Chocolate, specializované na tvorbu arkád a logických rychlíků jako Tower Bloxx či Crazy Penguin Catapult nebo kupříkladu americké Glu Mobile s mobilními verzemi strategie Age of Empires III nebo logického rychlíku Zuma. Nelze nezmínit ani německé Fishlabs Entertainment, průkopníky 3D titulů, mezi které patří například vesmírný simulátor Galaxy on Fire a jeho druhý díl.

S příchodem chytrých mobilů iPhone od Apple a mobilů vybavených operačním systémem Android se majoritní většina vývojářů přeorientovala na ně a na Javu tak postupně zanevřela. Nové Java hry však v omezené míře vycházejí dodnes, především v Rusku.

Autor popisku: Ronik