Historie
Za historií tohoto počítače stály dvě společnosti, a to Microsoft a japonská firma ASCII. Za počítačem byla práce zejména Kazuhikoho Nishiho, přítele Billa Gatese. Cílem jeho projektu bylo vytvořit unifikovaný standard na rozdíl od odlišných počítačů té doby. Podobně jako se stal VHS standard pro přehrávače videokazet.Nejčastěji se uvádí, že zkratka MSX označuje Microsoft extended, která byla odkazem na vbudovaný program Microsoft Extended BASIC (MSX BASIC). Ovšem sám Kazuhiko Nishi prohlásil, že se původně zkratka označovala Machines with Software eXchangeability.
Uvedení na trh a prodeje
Platforma byla představena 27. července 1983 a její podporu přislíbila řada firem zabývající se elektronikou. Mezi ně patřily například Yamaha, Sony, Canon, Casio, Panasonic, Toshiba či Samsung.Ovšem prodeje MSX nezačaly zrovna dobře. Problémem bylo, že prvním modelům chyběla podpora disketové mechaniky. MSX byl totiž vyráběn v Japonsku, kde bylo přece jen běžnější používat zásuvné moduly a kazety. Naproti tomu v USA byly diskety naprosto pravidelnou součástí počítačů. Dalším důvodem nižší prodejnosti v USA bylo období krize videoherního průmyslu.
V některých částech Evropy se MSX prodával lépe (populární byl zejména ve Španělsku a v Nizozemí), ale přesto zde byla silná konkurence v podobě počítače ZX Spectrum.
Naopak předností MSX bylo umožnění lokalizace, a tak si každý výrobce mohl upravit jazyk počítače dle země, ve které chtěl svůj produkt prodávat.
Hardware a software
Počítače MSX byly vybaveny osmibitovým procesorem Z80A od firmy Zilog, který běžel na frekvenci 3.58 MHz. Paměť měla základní velikost 8 kB, ovšem dala se rozšířit až na 64 kB. Dále byl počítač osazen grafickým čipem TMS9918 od firmy Texas Instruments. Ten umožňoval rozlišení obrazu 256x192 a zobrazení 16 barev.Co se týče softwaru, tak MSX obsahovaly MSX-DOS a extended BASIC. To v roce 1984 přineslo tolik očekávanou podporu disket.
Modely MSX
Níže jsou uvedené modely MSX a podstatné změny v jejich specifikacích.MSX - minimum 8 kB RAM, ale rozšířitelná na 32, 64 či 128 kB, rozlišení 256x192 pixelů, 16 barev
MSX2 - minimum 64 kB RAM, v Evropě běžně 128 kB, v Japonsku i 512 kB, rozlišení 512x212, možnost zobrazení 16 barev z celkových 512 či rozlišení 256x212 a 256 barev
MSX2+ - většinou 64 kB RAM, video mód YJK s rozlišením 256x212 a 19268 simultánně zobrazených barev nebo smíšený YJK/RGB mód s rozlišením 256x212 a 12499 simultánně zobrazených barev
MSX TurboR - 256 nebo 512 kB RAM, jinak stejné jako předchozí model
Autor popisku: raisen