Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

PlayStation 2

2000, Sony • PS2

Uvedení

Původní Playstation se během pěti let od svého uvedení na trh dokázal prosadit vůči konkurenci. Nintendo přišlo od uvedení N64 o výsadní postavení, kterému se jeho platformy těšily od 1. poloviny 80. až do poloviny 90. let. Sega se svou konzolí Saturn zase nedokázala zopakovat úspěch Genesis/Mega Drive. V době překotného rozvoje 3D grafiky, kdy PC hry 2. poloviny 90. let po vizuální stránce výrazným způsobem překonávaly cokoliv pro konzole, se potřeba nástupce PS1 po několika letech ukázala být zcela zjevnou. Sony nástupnickou Playstation 2 oznámilo v březnu 1999 a v září téhož roku konzoli předvedlo na Tokyo Game Show. K uvedení na trh došlo mezi březnem a listopadem 2000.

Playstation 2 by se nemohl nikdy stát nejprodávanější konzolí všech dob, kdyby stavěl pouze na značce ustavené předchůdcem a na pokročilejších hardwarových specifikacích. Konkrétně výkon konzole hrál v cestě za úspěchem pouze druhotnou roli. Sony podruhé a ještě účinněji zopakovalo prodejní strategii skrze prosazování nového formátu optických médií. Tentokrát šlo o DVD disky a příznivci filmů si tak místo DVD přehrávače mohli za nižší či srovnatelnou cenu zakoupit herní konzoli a DVD přehrávač v jednom. 24x CD a 4x DVD mechanika podporuje všechny varianty příslušných formátů. Dalším velkým plus byla zpětná kompatibilita díky obsažení PS1 hardwaru v PS2.

Online infrastruktura

Na spuštění Xbox Live v listopadu 2002 Sony zareagovala vydáním PlayStation Network Adapter rozšíření, umožňujícího online hraní ve více hráčích a tuto funkci nijak nezpoplatnila. PSN jako služba se stala realitou až se startem Playstationu 3 v roce 2006. Sony se tento nedostatek snažilo vyvážit vydáváním značného množství exkluzivních titulů od 1st i 3rd party developerů, jakož i politikou časově exkluzivních her, která se v následující 7. generaci stala charakteristickou hlavně pro Microsoft. Stranou pozornosti Sony nezůstával ani neustávající přísun multiplatformních titulů, které právě na Playstationu 2 dosahovaly zpravidla nejvyšších prodejů.

Hardware

128-bitový Emotion Engine procesor konzole vznikl na základě úzké spolupráce Sony a Toshiby. S taktem 294.912 MHz využívá dělení do osmi jednotek vykonávajících rozličné úlohy. Dvojice VPU jednotek vně tohoto EE CPU zasílá 3D data do Paralelního grafického syntetizéru o frekvenci 147.456 MHz a ten je rasterizuje do podoby 2D obrazu, pro TV/monitor. U většiny her je při poměru stran 4:3 běžné rozlišení 480i/480p (640×480), byť některé tituly prostřednictvím upscalování dosahují i rozlišení 1080p (1920×1080). Systémovou paměť utvářejí dvě 16-bitové RDRAM o kapacitě 32 MB. Konzoli lze zapojit přes kompozitní, S-Video, RGB, VGA a YPBPR výstupy. Zapojením do TOSLINK konektoru lze dosáhnout 5.1 audia.

Ovladač

Dualshock 2 se na první pohled od svého několikrát zrevidovaného předchůdce pro první Playstation příliš neliší, avšak jeho nástupce přinesl hned několik výhod. Ze třinácti digitálních tlačítek Dualshocku zbylo u Dualshocku 2 pouhých pět. Osm z nich, konkrétně trojúhelníček, kroužek, křížek, čtvereček, L1, R1, L2, R2, se staly analogy citlivými na míru stisknutí. Dualshock 2 je kompatibilní s PS1 stejně jako Dualshock s PS2. Analogizace se týkala i směrového d-padu a Dualshock 2 je posledním z řady, který má tlačítko pro analog mód.

Revize

S každou hardwarovou revizí Playstationu 2 přišlo ztenčení, zlehčení a ztišení konzole. Ta z října 2004 uvedla tolik potřebný ethernetový port, čímž ukončila nutnost připojovat síťový adaptér. Startovní PS2 měla interní zdroj, z něhož tato revize učinila až do té poslední v roce 2007 externí. Tato revize však zároveň odebrala 3.5 palcovou „Expansion Bay“ a hráči s novým modelem náhle neměli přes co připojit ani v červenci 2001 uvedený HDD o kapacitě 40 GB, který využívají přes tři desítky titulů.

Hry tedy nebylo kam nainstalovat a na ukládání pozic musely stačit paměťové karty s kapacitou 8 MB. V každé DVD krabičce PS2 titulu je na takovou paměťovou kartu příslušný úchyt nad držákem pro DVD médium. Bez HDD ovšem nebylo (oficiální) cesty, kterak implementovat Linux kit (instalující do konzole custom OS), a to nenapravily ani následující revize. Kvůli výrobní vadě transformátoru následovala další revize už v roce 2005 a řešila problémy s kompatibilitou některých Playstation 1 titulů. Revize z let 2006-2008 snížily hmotnost konzole z více jak dvou kilogramů u startovního modelu na pouhých 720 gramů.

Odkaz

Sega Dreamcast v důsledku vnitřních problémů společnosti a úspěchu Sony PS2 na trhu vydržela pouze 18 měsíců a Playstation 2 se tak v roce 2001 na 6 měsíců stal jedinou konzolí 6. generace. V září však Nintendo uvedlo na trh své GameCube levnější než Playstation 2 a v listopadu následoval Xbox za stejnou cenu od Microsoftu, který disponoval herními IP určenými původně pro Dreamcast. Na cenu GameCube zareagovalo Sony snížením ceny Playstationu 2 v květnu 2002. Čelit nabídce online hraní v podání Xboxu už tak jednoduché nebylo.

Zatímco Sony zprvu počítalo s internetem hlavně kvůli distribuci dem a záplat, Microsoft si byl coby počítačový gigant dobře vědom vzrůstající poptávky po multiplayeru. Přesto Playstation 2 dodnes zůstává nejprodávanější konzolí všech dob s kapesním Nintendo DS v závěsu. Na své si přišli příznivci snad všech žánrů her. S Playstationem 2 se Sony podařilo plně proniknout do západních domácností a diverzifikovat nabídku her natolik, že si vybrali jak příznivci asijské, tak euroamerické produkce. O masové oblibě konzole svědčí i velké množství různých Sony i 3rd party periferií od EyeToy kamery po imitace kytar a karaoke mikrofonů.

Autor popisku: RNDr. Gunár Pavel