Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Windows Mobile

2000, Microsoft • WMobile

Uvedení

Microsoft v 90. letech minulého století pronikl s Windowsy naplno do domácností i kanceláří firem všech velikostí. Právě ty tvořily podstatnou část klientely softwarového giganta, a tak jim chtěl poskytovat služby i na přenosných zařízeních. Nástup na mobilní trh byl proto pouze otázkou času. Finská Nokie přišla jako první s komerčně mobilním telefonem (1992), aby v roce 1998 koupila svého hlavního konkurenta jménem Motorola, díky čemuž si získala americký uživatele. Opomenout nelze ani do roku 2010 velmi rozšířené telefony od kanadské společnosti BlackBerry (1999), jehož obliba zejména na americkém trhu přetrvávala ještě dekádu od uvedení. Microsoft tedy nevstupoval na pole neoraná, ale na důkladně zabydlenou půdu. Naprostá převaha operačního systému Windows na osobních počítačích v sobě nesla příslib obdobného úspěchu na mobilním trhu.

Vize Microsoftu spočívala v operačním systému, který uživateli z jeho přenosného zařízení umožní téměř všechno, co byl zvyklý dělat na Windows PC, tedy přijímat a odesílat emaily, ukládat konktakty, plánovat události, přehrávat multimédia i hry, chatovat a brouzdat po internetu. Splývání desktopového a handheldového zážitku bylo kategorickým imperativem, na němž Microsoft stavěl až do samého konce své přítomnosti ve sféře mobilních telefonů. Verze Pocket PC a Windows Mobile dosahovaly „počítačového“ zážitku rovněž neutuchající podporou vlastních variant programů jako Microsoft Office (Word, Excel, Powerpoint…), Internet Explorer či třeba Windows Media Player. První verze Pocket PC byla uvedena v dubnu 2000 a mobilní Windows OS byl coby jedna z vlajkových lodí Microsoftu aktivně podporován v průběhu následujících deseti let.

Hardware a software

V počátcích Pocket PC neexistovala jednotná architektura CPU a proto na platformě koexistovala zařízení na SH-3, MIPS i ARM. Od uvedení Windows Mobile 6 se operační systém začal dělit do tří hlavních variant podle cílového hardware. Professional varianta běží na chytrých telefonech s dotykovými obrazovkami, Standard na mobilních telefonech bez dotykových obrazovek a Classic na PDAčkách (Personal Digital Assistent) a kapesních počítačích. Na výrobě zařízení kompatibilních s mobilními operačními systémy od Microsoftu se za celou dobu aktivní existence platformy podílelo přes padesát společností, z nichž asi nejvíce vyrobilo tchajwanské HTC.

Vývojáři vytvářeli nové aplikace a hry v programovacích jazycích Visual C++, Tcl-Tk, GCC či například PythonCE a Microsoft pro ně vytvářel SDK kity. Digitální distribuce aplikací a her byla zajišťována skrze Windows Marketplace (2006) a od října 2009 července 2011 prostřednictvím Windows Marketplace for Mobile. Před uvedením Windows Mobile Device Center obsaženém ve Windows Vista a 7 se k synchronizaci mobilu užíval protokol ActiveSync, jenž poprvé vyšel v září 1996.

Pocket PC a Windows Mobile

Prvním pokusem na poli přenosných zařízení bylo malé PC do ruky používající OS Windows CE (Windows Embedded Compact) (1996), který se zásadně lišil od Windowsů pro stolní a přenosná PC, přičemž Windows Mobile vychází právě z jádra Windows CE. Zpočátku se vůbec neprezentovala jako OS mobilní telefony, ale jako sjednocující nástupce operačních systémů pro kapesní počítače. Windows Mobile odstartovala v dubnu 2000 pod jménem Pocket PC 2000. Kompatibilní s mobilními telefony byla až jeho druhá generace z října 2001 pojmenovaná Pocket PC 2002. V platformu především pro chytré telefony se operační systém oficiálně proměnil až se změnou značky na Windows Mobile 2003. Zásadním přínosem Pocket PC platformy byla mimo jiné podpora dotykové technologie a interaktivních per, ve které Microsoft pokračoval i o dvacet let později, např. u svých tabletů značky Surface.

Windows Mobile 2003 přišel jako první s podporou Bluetooth a integrací GAPI (The Games API) tato verze významně podpořila vznik celé plejády her. Windows Mobile 2003 SE z března 2004 uvedla možnost obnovení systému pomocí programu ActiveSync a podporu chráněného Wi-Fi připojení. Windows Mobile 5 (2005) prohloubilo podporu GPS, umožnilo fotky pro Caller ID a rovněž vylepšilo obnovení systému bez ztráty dat v případě výpadku napájení. Standardní architekturou se staly s ARM kompatibilní chipsety. Windows Mobile 6 (2007), 6.1 (2008) a 6.5 (2009) pokračovaly v přidávání aplikací, funkcí, zároveň také ve vylepšování stability systému, a to až do ukončení jeho vývoje.

Odkaz

Popularita Windows Mobile dosáhla vrcholu v roce 2007, kdy podíl na trhu chytrých telefonů činil 42%, čímž Microsoft překonal jak platformy Nokie (Symbian) tak Palm (Palm OS). V červnu 2007 však Apple spustilo svůj iOS a v září 2008 přišel Android prosazovaný gigantem Google. Mobilní zařízení s operačním systémem od Microsoftu začala překotným tempem vyklízet pozice a v Severní Americe je nakonec drtil i konkurent na odchodu – BlackBerry. Microsoft zareagoval utlumením vývoje Windows Mobile a uvedením nástupnického Windows Phone (2010), který se utkal se systémy iOS a Android v bitvě, jež rozhodla o charakteru mobilních platforem v následujícím desetiletí.

Autor popisku: RNDr. Gunár Pavel