Roku 1997 bylo založeno ukrajinské vývojářské studio Deep Shadows. Mezi hlavní koně této firmy patřily hlavní programátoři Roman Lut a Sergey Zabaryansky, kteří sami pracovali na novém enginu „Vital Engine“.
V roce 1999 poprvé importovali svůj Engine do hry, konkrétně do 3D akční hry Codename: Outbreak od konkurenčních GSC Game World. Byla zde použita první verze Vital Enginu, která je neustále až do dneška vylepšována.
V roce 2003 podepsalo Deep Shadows smlouvu s vydavatelstvím ATARI ohledně jejího prvního debutu na poli herního průmyslu, na akční hře s prvky RPG Boiling Pointu, které běželo už na novém Vital Enginu 2. Premiéra této hry byla ale odsunuta až na rok 2005, kde s budgetovou cenou ve většině zemích sklidila zasloužený úspěch.
Následně Deep Shadows vydaly dva další tituly, tj. volné pokračování Boiling Pointu, tedy White Gold: War in Paradise a mix sci-fi akce/rpg z vesmíru The Precursors.