Ač vývojářské studio pod názvem Egosoft působí až od roku 1999, jeho vznik se datuje již do roku 1990, kdy se jmenovalo jednoduše Ego Software. Tato německá firma původem z Würselenu patří mezi nejstarší stále existující vývojářské firmy ve střední Evropě.
Jako svojí prvotinu vytvořili dvourozměrnou arkádovou hru Ugh! (1992 - PC, Amiga, Commodore 64), která slavila úspěch i u nás (neandrtálec v létajícím košíku transportující většinou další neandrtálce, hra ve dvou lidech byla jednoznačně nejoblíbenější).
O rok později rapidně změnili své zaměření vývojem adventury Flies Attack on Earth (1993 - PC, Amiga) odehrávající se ve 24. století. Příběh pojednává o osudu planety Země, která byla zasažena asteroidem nesoucím zárodky nebezpečného hmyzu (odtud pochází název hry). Hráč, jako jeden z posledních přeživších lidí a vědec zároveň, se vydává na cestu do minulosti pomocí nově vynalezeného stroje času, aby katastrofě zabránil...
První celosvětově úspěšnou hrou se stala další adventura Imperium Romanum (1996 - PC). Zde hráč ovládá Gaiuse Luduse který žije ve 20. století a pracuje v muzeu v Římském Impériu. V soše Caesara najde ale vzkaz z budoucnosti, podle nějž se dozvídá, že je něco špatně. Tak začíná dobrodružství plné cestování v čase (doba Caesara, 20. století a daleká budoucnost), kde se akce hráče v minulosti razantně promítají i do budoucnosti. V roce 1997 vyšla hra Imperium Romanum také ve dvou německých kolekcích Play the Games Vol. 1 a Gamebox 2: 50 Spiele, čímž studio definitivně opustilo pole adventur a započalo vývoj komplexní hry v jejich vlastním univerzu jménem X.
Nyní již Egosoft vydává v roce 1999 hru X: Beyond the Frontier (1999 - PC), kterou sami vývojáři označovali jako odkaz a následovníka legendární vesmírné simulace Elite Plus. V daleké budoucnosti lidstvo testuje malý hyperpohon a kvůli technické závadě se pilot i s raketoplánem X-Shuttle ocitne v neznámé části galaxie plné mimozemšťanů. Boj o přežití a návrat domů může začít. Na první díl ještě vyšel stand-alone datadisk X-Tension neobsahující žádný ucelený příběh, pouze posouvající možnosti hry a hranice univerza X mnohem dále. V roce 2001 vyšla kompilace obou her pod názvem X-Gold (2001 - PC).
Na první X pak přímo navazuje X2: The Threat (2003 - PC) s tolika vylepšeními, že se bezkonkurenčně stalo nejkomplexnější vesmírnou simulaci své doby. Externí firma Linux Game Publishing se také postarala o vydání X2 na Linux a Macintosh. O rok později (2004) vydal Egosoft sběratelskou edici X2 s mnoha bonusy, mapou a knížkou s příběhem "Fahram's Legend."
Na X2 dále navazuje X3: Reunion (2005 - PC), který měl původně být pouze datadiskem se jménem X2: Reunion, ale nové prvky a rozšíření byly tak obsáhlé, že se vývojáři rozhodli zvednout číslovku za názvem o jeden stupínek. X3 se také téhož roku dočkal své sběratelské edice, která obsahuje kalendář, audio knihu "Fahram's Legend" a soundtrack.
Zatím posledním dílem Egosoftu je datadisk k X3 nesoucí jméno X3: Terran Conflict (2008 - PC), ve kterém hráč již objeví planetu Zemi, která se s odstupem času notně změnila.