Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@M.a.t.t. (02.05.2019 15:10): Viděl jsem nedávno video, kde to bylo popsáno jako hratelné, a nyní hraji W3 znova a instrukce (viz zmíněná se studnou za opevněním barona) tam jsou. Takže předpokládám, že to, více méně, půjde. A je to jak píšeš, na první hraní nebo k plnému chápání kam jít a co dělat to není, ale určitě více než u konkurence.

A Odyssey už není tradiční AC tak jak je známé :). Už i lidem v Ubi to přišlo blbé, tak se snaží sérii trochu posunout.
@Drolin (02.05.2019 14:47): The Witcher 3 je možno unikátna hra, ale práve v tom čo popisuješ skutočne nefunguje a hra vôbec nie je dizajnovaná na hranie bez navigácie. Podľa mňa si ani poriadne neskúšal a iba si myslíš, že to ide. NPC ti nedávajú zmysluplné inštrukcie, kam ísť a je ďaleko väčšia pravdepodobnosť, že sa v jeho obrovskom svete stratíš. A toto sa dá aplikovať aj na ďalšie open world hry ako Skyrim, Fallout 4 a tak podobne.

Naopak, tebou skôr zmieňovaný Dishonored s podstatne menšími lokalitami, ktorý je vyložene založený na exploringu, môže podľa môjho názoru do istej miery fungovať aj bez HUDu. Neviem či ideálne, no určite lepšie ako The Witcher 3.

@Charllize (02.05.2019 15:09): Vieš o tom, že v Odyssey si môžeš navigáciu výrazne obmedziť a hra je na to narozdiel od vyšsie menovaných hier priamo stavaná? Keď už kritizujete, tak sa aspoň držte faktov.
@Drolin (02.05.2019 15:02): ano, ubisofti systém obcházení ukazatelu ve tvaru kund je poměrně zásadní, jen stačí držet směr. Pac další příběh a dialogy podtrhujici imerzi je treba mit rychle po ruce. Někde něco hledat a myslet je neimerzni až hrůza, nebo koukat do mapy. V dalším díle asasina bude tlačítko Kill All, pro ty co jim souboje ničí imerzi :)
@Kunick (02.05.2019 14:38): K tomu přirovnání s tričkem - samo sebou to samotný poslech neumocní, ale když takhle jdu například koncert Depeche Mode a po městě potkávám spoustu černých duší s tričkem Depeche Mode a já na sobě taky mám, tak ti to vytvoří takový fajn pocit sounáležitosti, umocní to těšení se na koncert a přinese ti to prostě fajn pocity, které by ti bez toho chyběly, sejdete se před koncertem třeba na nějakém sraze, povykládáte, popijete, obsluha se na vás usmívá, protože přesně ví, kam jdete a vyptává se. Jasně, můžeš říci, že ti to nechybí, protože jsi to třeba nezažil a tak ani nemáš potřebu toho zážitku, vyhledávat jej nebo se o něj pokusit, přijde ti zbytečný. Lidem, kterým to něco dává, tak jim to zbytečné nepřijde. No a možná je to tak i s těmi krabicemi.
@Charllize (02.05.2019 14:57): A pak se má člověk divit, že dnes vznikají často ohlodané tituly, kde jde člověk od tečky k tečce, zapne se mu animace, zašpacíruje si s QTE akční sekvencí, dojde k další tečce, a pak se spustí souboj o zběsilém mačkání tlačítek na gamepadu z pohodlí gauče :)). Lidé to tak chtějí.

Na druhou stranu, opravdu propracovaných her vzniká také dost.
@Kunick (02.05.2019 14:38): Není, je to jasné plus, pokud ho hráč chce využít, využije ho, pokud ne, nechá ho v krabičce :). Máš možnost volby. Pokud máš jen kód na stažení a hraj si, tak nemáš možnost volby a je to tedy mínus.

A klidně, pokud budu mít tričko já, a budu ho vidět i na ostatních (nebo právě na nikom?), tak to můj zážitek klidně může umocnit.

A pokud to ještě rozšířím. Ve zkratce, hry co se snaží přenést "hraní" i do reálného světa, a to v malé míře skrze například látkovou mapu, nebo ve velké míře (tituly jako In Memoriam, Metal Gear Solid nebo FEZ) jsou za mě určitě důležité.
@orromis (02.05.2019 14:22): Právě, třetí Zaklínač je v tomto unikátní. Detaily ala navigace kam jít dle herního světa ale určitě nebude pravidlem (a také ji drtivá většina hráčů nevyužije). Nicméně v dungeonu (ale i některých jiných RPG) je ten zážitek silnější tím, že je prostředí plnohodnotnou součástí hraní, a tyto kulisy člověk jen neproběhne - pokud chce - a může si vyhrát s mapováním. Automatizovat to klidně šlo, ale proč se ochuzovat o další rozšíření zážitku hráče. Je to stejné jako u gamebooků, kde nebylo nutné si kreslit mapku (u většiny z nich), ale ve výsledku to byla vždy větší zábava a na titul člověk vzpomíná spíše.

Já se snažím hrát videohry z různých období, staré i nové, PC i konzole, takže toto moc nerozlišuji, ale starší hry mají obvykle specifické kouzlo, které se s rozšířením videoher k mainstream zábavě ztrácí (ano, indie scéna to zachraňuje). Osobně bych je také označil za komplexnější, ale to je subjektivní vjem.

A proč nehodnotíš? Ty které si hrál déle.
@Drolin (02.05.2019 14:01): plus a mínus je čistě subjektivní, nicméně mi netvrď, že "analogické" prvky nenarušují imerzi. Tudíš mapy, manuály atd. jsou jen merch, který je k plnohodnotnému hraní nepodstatný.

Nebo mi chceš tvrdit, že když máš na sobě tričko kapely, tak to ovlivní kvalitu vystoupení, které předvede?
@Ringo (02.05.2019 14:03): Samonavigaci vypneš a použiješ mapu ve hře, to je pointa mého příspěvku. Případně se naviguješ podle prostředí (cedule ve hře, landmarks, ...), podle toho co ti řekne NPCčko, ...

@Drolin (02.05.2019 14:01): S těmi analogovými prvky prostě nesouhlasím. Dovedu si představit design pro hru s rozšířenou realitou, která počítá s tím, že budeš dělat něco ve fyzickém světě (chtěl bych si zahrát třeba nějaký RPG které by vzalo základ z Pokémon Go a udělalo z toho pořádnou hru a ne jen blbůstku), ale pro hraní u PC/konzole podle mě nemá člověk potřebovat nic jiného než ovladač a HW na kterém to hraje.

Ne každá hra je stavěná na navigaci bez berliček, s tím souhlasím, ale zrovna u toho Witchera to jde (ale jo, ten svět není úplně ideální, Gothic 2 je mnohem lepší příklad), ale neznamená to, že to dnešní hry neumí. A jak jsem psal, přijde mi zajímavější od NPC dostat zadání "půjdeš po téhle cestě, až narazíš na rozcestí, půjdeš vlevo a někde u té skály bys měl najít vchod" než si třeba kreslit mapku dungeonu, což je pro mě věc, která by měla být automatizovaná (a troufnu si tvrdit, že mohla být automatizovaná i před 30 lety).

Jinak já nic fyzického nesbírám, takže pro mě odpadá i nějaký ten požitek z vlastnění něčeho fyzického. Pro mě je podstatný ten zážitek a nepotřebuju krabičku abych si ho připomenul...

A jistě že v každém období se dělají věci, které médium posouvají (pokud nestagnuje), ale prostě "dřív to bylo lepší" je mimo. Nebylo, bylo to jiné, punkovější, v lecčem amatérštější, v něčem progresivnější...

Nemám, chybí mi tu dost her a dost her jsem taky nedohrál, pokud mě nazaujaly...
@orromis (02.05.2019 13:47): Plus na DH máš hodnocené všechny hrané hry? Je docela zajímavé, že máš jen dvě z období před rokem 2000 (a ty obě mají paradoxně 100 procent :)).

To je pak problém psát o hrách v průběhu času, což platí i na hráče, co jsou zaseknutí v 90. letech a nové hry prakticky nehrají. A Richmond má koukám jen 40 her z let 2000+ :).
@orromis (02.05.2019 13:47): S těmi mapami, já ti nevím, já je považuji za součást gameplaye, vyrušit je samonavigací, nebylo by pak rovnou lepší, aby měla hra jen body lokací na mapě a ty by ses tam automaticky přesunul jedním klikem? :-) No a pak by se to fakt už mohlo odehrát samo, aby to moc člověka neobtěžovalo :-)
@orromis (02.05.2019 13:47): "dnešní hry jsou samozřejmě mnohem komplexnější"

Takto se to zcela brát nedá. V každé době vychází tituly, které se snaží o to, posunout svůj žánr, médium, a a v každé době vzniká řada kopií zažitých postupů. Logicky jich dnes vychází více, když drtivá většina kopíruje zažité schéma hratelnosti a případně na to kupí nové prvky.

Analogové prvky právě rozšiřuji zážitek, jsou jasnou výhodou. Látková mapa, krabička na poličce, tlustý manuál vedle PC, to jsou samozřejmě plusy, a ne mínusy. Je škoda, že toto videohry už skoro nenabízí.

Zaklínač nebo Dishonored s povypínavým menu a indikátory, kam jít a co udělat, jsou dobré (v dnešní době vcelu i unikátní ve sféře - velkých - her), ale primárně na to stavěné nejsou. Například zážitek z Thiefa nebo RPG typu Arcanum, Ultima VII, Albion je daleko silnější. A to není o nostalgii nebo o staromilcích, ale o game designu, který od hráče žádá více, ale také nabídne více (po stránce imerze ze samotného hraní).
Jinak mám moc rád příklady, tak uvedu, jak by to zhruba mělo vypadat a to zhruba říkám proto, že i tyhle placky nepovolily instalaci bez netu a bez uplay klienta napojeného online si to prostě nezahrajete (což mě právě párkrát na chalupě, když spadl net, vykývalo). Nicméně jde o fyzickou formu. Dodat k tomu ještě instalaci bez netu, bylo by to dokonalé. Obzvláště, když si nikdy nejsem jist, kdy mi uPlay omylem zaregistrvoanou hru smaže z databáze, jako mi to udělali u The Settlers 7, které jsem si před x lety poctivě koupil na DVD za 700 Kč, zaregistroval na uPlay a když jsem si to po letech chtěl pořádně zahrát, tak mi to hlásilo, že hru nemám a když jsem znovu zadal kód z placky, tak mi to hlásilo, že kód někdo používá. Účtenka byla vybledlá a nebyla tak čitelná, takže jsem to u Ubisoftu nemohl už vyreklamovat, protože chtěli čitelný doklad nákupu.

Ale k tomu příkladu, jak bych si představoval fyzickou podobu her: https://www.oldgames.sk/images/collections/Ringo/MM10complete.JPG



@BINGMAN (02.05.2019 13:43): Diskuse je slušná, nikdo tu nic nehrotí, tak proč tenhle rýpanec, aby se začalo? ;-)
@SilentWolf (02.05.2019 13:37): Pak si musíš přečíst rejstřík anebo kouknou na ytb :)

@S4TW (02.05.2019 13:38): No pokud cítíš nějaké seizmické reakce, tak nejsou (alespoň ty mé) na to, že už ty bigboxy nevychází, ale jsou to reakce, že dřív to byla znoucectnost, což prostě mi přijde, že ve většině případů není pravda. Já už stejně o mnoho víc bigboxů nepoberu, takže za mě jedině dobře, že už nic nevyjde :)

@Kunick (02.05.2019 13:32): No moc jsi mi na tu otázku, jak bys rozumně implementoval ty sáhodlouhý pravidla do hry neodpověděl. To ,že v řadě případů to možné je vtzhledem k charakteru hry, je samozřejmě logické.
@Ringo (02.05.2019 13:44): Nemyslím, že to je postaveno špatně. Ono to totiž byl logický důsledek technologických omezení. A v okamžiku kdy omezení padla, přestala "Nutnost" přidávat ty ostatní věci. A protože pro většinu to nemá, žádnou přidanou hodnotu, je logické, že se s tím přestalo. Protože zaplatit edice o několika málo kusech by se nejspíš nikomu nechtělo. Stejné je to s básnickými sbírkami - jsou krásné, ale vychází v pár kusech a často samonákladem.

Jinak ještě jednou píšu, že nejsem oponent bigboxu, jen se snažím popsat proč si myslím, že jsou pro vetšinu hráčů dávno překonaným pozůstatkem herního dávnověku.
@Ringo (02.05.2019 13:45): upřímně? Nepřestalo... a oni určitě v nějaké formě ty krabicovky pořád vycházejí... jsou tu sběratelky, některé mají manuály, mapky... pro někoho sice bohužel i sošky, ale jsou edice jen s něčím... určitě se najdou i speciální vydavatelé, který něco do krabic převedou, jestli nejsou, tak v budoucnu určitě, pokud je o to takový zájem...

@Charllize (02.05.2019 13:47): jasný, já jen, že z vyhrocenějších diskuzí mám pak takový špatný pocit, hůř je snáším, to je pravda, takže jsem asi na to taková citlivka a přijde mi to vyhrocenější, než to ve skutečnosti je :-), ale minimálně je to fajn, že mají lidi různé pohledy... občas se člověk dozví i pár zajímavostí... například já díky tomu už nějakou dobu plánuji rozehrát dungeony, po létě jsem si dal deadline :-)
@Richmond (02.05.2019 13:28): Nevím, nehrál jsem a hrát nejspíš nebudu, protože mě dungenoy nebaví (hrál jsem akorát chvíli osmičku). Každopádně hry jsou digitální médium a není důvod pro používání analogových prvků (není-li to hra v rozšířené realitě).

Herní design a technologie se prostě posunula, dnešní hry jsou samozřejmě mnohem komplexnější než ty před 20-30 lety a nesmylsy jako x set stránkové manuály, fyzické mapy a další kraviny nepotřebují, protože hra hráče naučí vše co potřebuje sama (a dokonce dokáže vést lidi za ručičku, pokud to chtějí a nemají zájem při hraní se někde zasekávat).

Navigace třeba v Zaklínači, Skyrimu, RDR2 apod... bez zapnutých GPS ukazatelů je rozhodně zajímavější a zábavnější, než si kreslit mapu na čtverečkovém papíře a pohybovat se v nějaké hodně velké abstrakci reálného prostoru.

Chápu, že třeba tebe (případně ostatní staromilce) konkrétně baví komplikované systémy a chceš do nich pronikat (což se dá říct o asi většině starých RPG), ale proč to furt musíte cpát ostatním a dělat z ostatních blbce, který jen drží tlačítko a proplouvají hrou jak nůž máslem (když navíc taháte za kratší konec provazu)?
@S4TW (02.05.2019 13:43): Aha, takže by ti nepřišlo divné, kdyby přestaly vycházet známky? Filatelisti by sice utřeli, ale vždyť je to přežitek, už málokdo lepí známku na obálku.
@BINGMAN (02.05.2019 13:43): tak je to o přístupu, většina tu diskutuje dost kultivovaně. Ale tak to bylo i ve "o všem..." jen tam si to pár křiklounů uzurpovalo pro sebe, a ostatní neměli chuť je překřikovat.
@Kunick (02.05.2019 13:40): Ty porovnáváš technologickou stránku věci s tím, že ke hrám bylo něco, co se líbilo a už to u nich není. Což je postaveno úplně špatně. Staré lokomotivy jsou sice krásné, ale značně limitující v oblasti přepravy. Nikdo touhou po krabici neupírá nebo nechce zrušit dnešní pohodlí, které skýtá stažení a automatická instalace, tomu mohu jen tleskat. Jenom nechápu, že se zrušil ten zbytek. Krabice s manuálem a mapami nijak nelimitují technickou část věci. Maximálně jsou náročnější na náklady a pak navýší cenu, ale to už bych nechal na spotřebiteli, aby to zaplatil, když to chce.
@Ringo (02.05.2019 13:41): tak ten koníček sám o sobě ne, když je to koníček, ale požadovat či se pozastavovat nad tím, že už se dnes takto hry nevydávají mi přijde trochu divné... ale možná jsem se jen tady v té záplavě už ztratil...
Vidím, že i když zmizelo vlákno "O všem...", tak se ta diskuze hrotí zase jinde :D
@Ringo (02.05.2019 13:37): Souhlasím! Byl to dobrý krok a posunul hry dál. Nikde jsem nenapsal, že to bylo špatně. Jenže to bylo řešení které bylo dostupné. A že dnes už nezbytné není.

Stejně to tak je s parními lokomotivami - dnes jsou překonané, ale často díky své kráse a eleganci nepřekonatelné.

Vím že jsi ty slova myslel jinak, nicméně tohle jejich použití smysl dává. A právě to je krása definicí, že často jsou uplaťňovány za scela nových podmínek a přinášejí nový pohled i tam, kde bychom to nečekali.
@Richmond (02.05.2019 13:33): téměř... tak ze slov pár jedinců tu čiší trochu víc, než jen poklidná diskuze, ale třeba se jedná jen o mé špatné vnimání :-)... proč by si někdo vůbec kupoval prázdnou krabičku, když si to rovnou může koupit online a většinou levněji? to už je pak jeho blbost... tak řekl bych, že ta nulová poptávka a užitečnost spolu docela souvisí, ale to už je zase různý pohled na věc... já osobně mám rád tyhle doprovodné věci ke hrám, ale taky si dovedu přiznat, že dnes už je to prostě jen přežitek své doby, který prostě valnou většinu nemůže ničím oslovit...
@Kunick (02.05.2019 13:32): Podle mě to byl ale správný základ, dát hře příběh, svět, reálie, atmosféru. Z hraní nebylo najednou jen pinkání Pongu. A nakonec se i ty fyzické materiály postupně zdokonalovaly, byť se zdokonalovala i grafika. Prostě kdysi měly ty hry i částečně hmatatelnou podstatu, ta se ztratila tím, že o ni většina hráčů nestojí, je to tím, že se z většiny populace stali hráči. Kdysi to bylo pár fandů, kteří stáli i o ty fyzické materiály a brali ji jako součást hry. A nebylo to na úrovni krabic od vína, jak tady někdo nesmyslně poznamenal.

A tu definici RPG o schopnostech postavy místo schopnosti hráče jsem tu definoval já a řekl bych, že to je zase trochu jiná rovina.
@S4TW (02.05.2019 13:30): No divili bych se, kdyby se někdo rozčiloval, mně osobně to většinou vyloudí úsměv na rtech, když někdo si koupí prázdnou krabičku se steam kódem. Absence bigboxů už mi v dnešní době přijde logicky nesmyslná, ale ne díky absenci jejich užitečnosti, ale kvůli nulové poptávce. Takže nechápu, o jakém rozčilování vlastně píšeš...
@Ringo (02.05.2019 12:13): @Ringo (02.05.2019 12:38): Dřív si s tím tu práci prostě dát museli jinak by to nikdy nepochopil. A jak sám píšeš, pokud pujdeme opravdu do historie, tak u prvních her to jinak nešlo, tam byla grafila opravdu jen pár čar a symbolů. A jelikož na rozdíl od papíru/látky/kdo ví čeho bylo místo na dig,mediu drahé, je jasné, že vše co šlo se přesunulo tam. Je to prostě taková znouzecnost - když nic jiného být nemoho, tak dejme hráčům alespoň něco co je potěší. A tak se to uchytilo a z rozjetého vlaku se špatně vyskakuje.

@Charllize (02.05.2019 12:24): jako většinou, i tady s tebou v obecném prohlášení souhlasím. koexistence je ideální a dává možnost volby. Jen nesouhlasím s přehnanou glorifikací krabicovek. A tyhle stížnosti byly i tehdy :)

ostatně zajímavá otázka: " Víte někdo jestli existuje něco jako první oficiálně zdokumentovaný návod na videohru?" a "Z kterého je roku?"


@Steve (02.05.2019 12:38): aktuálnost - dobrý argument!


@Richmond (02.05.2019 12:58): Jak píše @Charllize (02.05.2019 12:24): sto lidí, sto chutí. Já Ti tvůj názor neberu. Jen se vyhrazuju proti tomu, že v téhle diskuzi byl brán jako jediný správný. A jak sám podotýkáš, dnes to jde. Prostě HW možnosti se posunuly a s nimi i možnosti vyprávění. A dobu, kdy jsem si musel kreslit vlastní mapu si pamatuju, a něco do sebe to mělo, ale pokud je dobře napsaný Q (jak podotýká @orromis (02.05.2019 13:08): ) , kdy tu mapu dostanu za odměnu - to mi odpovídá settingu hry daleko víc. Ostatně nedefinoval jsi (omlouvám se pokud jsem si Tě s někým spletl) RPG jako hru kde jde o schopnosti postavy namísto schopností hráče? Jak potom přijdeš k tomu, že mapu máš Ty a né postava?
Ale jak říkám, je to Tvůj názor a vážím si ho. Ale odmítám jeho podsouvání , jako jediného správného přístupu ke hrám.


@Richmond (02.05.2019 13:28): Tohle je trochu argumentační faul -nemyslím, že máš zapotřebý schazovat dnešní hry. A ano, správná hra by měla být podána tak, aby hráč z dialogů, nalezených knih a příp questů pochopil o co jde a jak se hraje. A nemusí to být nuťně scénaristickou berličkou "ztráta paměti".
Největší sranda je, jak se tady dinosauři zase téměř rozčilují, kam se posunula dnešní doba :-)... a že nemohou stát fronty na pomeranče :D ... sám jsem sběratek spousty kravin, ale krabice jako takové prostě jsou přežitek, to , že to někomu vyhovovalo a vyhovuje dodnes je věc druhá, taky se najde dost fanšmejkrů, co si raději pustí vinyl, ale valná většina chce spotify...
@SilentWolf (02.05.2019 13:11): Taky hraješ deskovky tak, že to nějak poházíš po stole, chvíli nad tím dumáš a když nevíš jak, tak začneš číst pravidla? Máš můj respekt! :) Anebo hraješ tedy jenom pexeso a spol.

@orromis (02.05.2019 13:08): Takže Wizardry 6/7/8 jsou designově špatné hry? Respektuju. Hra by tedy měla být udělána tak, aby hráč nemuse vědět o pozadí téměř nic a přesto to dohrál. Pak jsem asi pochopil komplexnost dnešních her :)
@Charllize (02.05.2019 03:08): Ten příměr je pořád absolutně debilní. když dostaneš hru v krabici, tak jí naistaluješ, krabicy někám schováš a hraješ, když dostaneš kód, aktivuješ ho, vyhodíš a hraješ, výsledek dárku je absolutně stejný, když máš autíčko tak si s ním zahraješ, když máš obrázek autíčka, můžeš na něj maximálně koukat, kdybych tvoji logiku aplikovat na můj dárek, dostal jsem například dva kartony plné těch nejlepších moštů v ČŘ, tvojí příměrovou logikou bych pak místo toho dostal samolepky té značky a nikdy bych se toho nenapil. Chápeš? davá ti to v tvém věku jěště nějakou logiku?