Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Richmond (02.05.2019 19:00): jo tak jasně, v případě plánování družiny dopředu to plně chápu. Mě třeba kdysi bavilo furt dokola číst knížku k Mafii, kde v byl v podstatě kompletní návod na hru - nevím proč, ale bavilo mě to. Kdybych měl PC v té éře starých dungeonů, možná tím trpím taky. :D

Jinak jak jsi zmiňoval ty deskovky, tak tam je právě složitost pravidel taky dost často braná jako zápor. Protože to automaticky neznamená hluboký strategický zážitek ale jednoduše bordel v systémech.
@Richmond (02.05.2019 19:01): No je to tak, vše je to pro to se tím matrošem prohrabat, prohlédnout, načerpat atmosféru, získat s hrou fyzický kontakt, jako že jsem in. Když jsem si prohlížel manuály Ultim a pak jsem tu hru spustil, tak jsem měl doslova hmatatelný pocit, že ten svět existuje, že jej znám, že jsem o něm četl knihu, nějaké ztracené příběhy, znal jsem zdejší faunu....no dneska o tyhle pocity nikomu nejde. Což je zvláštní, vyžřadují-li se dnes megakecací hry, které jakože mají navodit ten příběh (což mi nikdy žádné rozvláčné kecy od NPC ve hrách tedy nenavodily :-)
@Ringo (02.05.2019 18:44): No ono podle mě žádná mapa dodaná v bigboxu nemohl sloužit místo automapování. Vždy to je jen celkový přehled herního světa, který slouží pro hrubou orientaci a navíc jako v případě map MaM je to navíc i pro potěchu oka :)

@Ringo (02.05.2019 18:44):
@Elemir (02.05.2019 18:45): co jste dělali v době, kdy vyšlá česká osma? Mně děsně štvalo, že to v jedné prodejně JRC už hráli a přitom krabice ještě nebyla!
@SilentWolf (02.05.2019 18:29): Není to o nutnosti, je to o komfortu. Já si třeba vytvářím družinu už zásadně dopředu, Aniž bych spustil hru. Vymejšlet ve spuštěné hře mě nebaví, neustále někam klikat a zjišťovat vazby, dopady toho či onoho. Raději se sednu a z manuálu si to naštuduju a zároveň připravím classy a povolání. Takovej předvalek. Tohle bez manuále nelze. Seznámení se s příbehem, settingem, lore, to vše jednoznačně preferuju formou popisu v manuálu/guidu, protože ve hře to je je pouze schématické a rozhodně to ani nelze udělat stejnou formou. Pak je samotný rpg systém a jejich vazeb. Já preferuju seznámení s ním dopředu a formou jasného podrobnějšího popisu, nikoliv klikáním na sílu apod. To mi vyhovuje až když už tom něco vím (pak to smysl má). to samé u strategií od Paradoxu. Když jsem si koupil Europu Universalis 2, tak mě to uhranulo, ale prostě mi nestačily ty tooltipy ve hře. Strašně slabé! Musel jsme to nastudovat z manálu ( a i tam to nebylo ideální, takže nakonec jsem musel ještě různé weby projíždět tenkrát). Jsem divnej, já to vím, ale tak je to můj pohled. Proto pro mě ty fyzické manuály a guidy smysl měly a mají dodnes! :) Zapracování v té podobě, v jaké to já vyžaduju, by se rovnalo sebevraždě, nedovedu si to moc představit. Bavíme se ale o těch "velkých" rpgčkách. Samozřejmě na Alq-Qadima toto nutné není, ale i tak ty manuál čtu.
Ale pochopím, že lidí hrají i bez téhle posedlosti :) Já třeba přečetl už desítky pravidel deskovek a samotné deskovky jsem ani nehrál. Určitě pro tuhle nemoc je nějaké označení :)
@Elemir (02.05.2019 18:45): Wizardry I - V bych ale do sbírky chtěl taky, ale je to tak na dlouhé lokte, že nevím, jestli to ještě dám. Hrál bych to jedině pod podmínkou, že bych měl fakt originálku :-)
@SilentWolf (02.05.2019 18:29): popravdě, to je na dlouhé vysvětlování. V PoE si sice zobrazíš popisek kouzla v tootltipu, ale dozvíš se také, jestli závisí na levelu sesílatele, nebo které atributy jsou pro něj klíčové? Ty manuály tenkrát byly důležité kvůli složitosti mechanik, které za těmi hrami stojí. Wizardry má řadu záludností, ale zkus se pro změnu někdy podívat na manuál k Realms of Arkania: Blade of Destiny a představit si, jak by to asi ve formě tooltipů vypadalo.

@Ringo (02.05.2019 18:44): taky mám jen šestku a sedmičku, chtěl jsem právě zkompletovat jen Dark Savanta, ale nedaří se mi.
@Elemir (02.05.2019 18:24): Já mám z Wizardry jen VI a VII.

https://www.oldgames.sk/images/collections/Ringo/Wiz6.JPG
https://www.oldgames.sk/images/collections/Ringo/Wiz7a.JPG

Osmičku marně sháním na ebayi za nějakou solidní cenu a komplet :-)

A už s těmi odkazy končím, ať to nevypadá, že se tu trapně chci chlubit :-)

Jinak u Wizardry VII je mapa světa a jak je z ní vidět, jedná se fakticky o artefakt estetického významu, jelikož dle mapy se nedá ve hře samotné moc orientovat, je třeba se spolehnout na ingame automaping :-)
@Richmond (02.05.2019 18:10): a k čemu ten manuál vlastně byl? Napsal bys třeba nějaké příklady, kdy se něco bez manuálu nedalo? Co si pod tím představit. Mohu srovnávat třeba s knížečkou k Pillarsům, kde jsou vypsané postavy, které potkám, itemy, kouzla a staty.. potřebuji z toho něco vědět dopředu? Najedu myší na kouzlo a vidím co dělá. V čem je to rušivější než v tu chvíli listovat v brožuře?

Možná si někdy vzdělání doplním, proto se ptám.
@Kunick (02.05.2019 17:51): Tak ona ta diskuse teda asi plyne ze vzájemného nepochopení, protože tady strašně čtu, jak je fyzický materiál ke hrám na houby a já se snažím teda naopak vysvětlit, že není. V konečném důsledku, jak tě čtu, tak to vlastně chápeme stejně, jen s tím, že já ten fyzický materiál vyžaduji a dělá mi radost, zatímco ty jej nepotřebuješ a stačí ti holý software.

Ty potřeby a to sběratelství, to prostě je hodně o psychologii, někdo je pragmatik, někdo to bere více melancholicky.
@Sadako (02.05.2019 15:34): Hele lidi sbírají víčka od lahví, etikety od sirek a užitná hodnota je nula :) sběratel je vždy tak trochu magor. ale paradoxně všechny ty hry, co mám si můžu zahrát (koneckonců jsem dal v případě Dark Sun 2 přednost své disketové verzi před svou verzí z GOG kvůli hudbě). Sběratelství se těžko vysvětluje nějak racionálně (pokud vyloučíme investorský potenciál - osobně si myslím, že třeba jen za svou komplet sbírku Wizardry bych dostal 20 litrů minimálně - ne u nás samozřejmě).
celá tahle debata není o tom přesvědčit, že se nyní musí nutně prodávat bigboxy. Sám jsem několikrát napsal, že z ekonomického hlediska je to nesmysl, není poptáka. Což ale neznamená, že tenkrát to bylo špatně. Nebo snad že to bylo z nouzectnost. Tenkrát to i lidi žádali a hry fakt nebyly masovka. S tou fyzickou mapou na to jde blbě :) Jestli jsi viděla někdy nějakou mapu Might and Magic, tak podle ní se fakt může jen lehce orientovat, rozhodně to není o neustálém koukání se do ní :) Ale pořád po ní šáhnu velde monitoru než bych jí zapínal na monitoru.

@orromis (02.05.2019 13:47): Co ti na to říct...Jak můžeš tvrdit, že jsou dnešní hry komplexnější, když jsi jak sám prohlašuješ, žádnou nehrál (např. Wiz6/7/8, Ultimy)? Nikdo z nikoho blbce nedělá, já bych fakt chtěl vidět jak ty x set stránkové manuály zakomponuješ do hry, to mi nějak nikdo neřekl. Ano, dá se to hrát nez manuálu, ale je to trochu bída.
@Drolin (02.05.2019 14:53): Jenže mínus je vyšší cena nutná k výrobě hmotných součástí balení.
Proto jsem psal na projev kapely. Chápu, že být součástí celku má svuj psychosociální efekt.
Opět nepopírám užitečnost toho konceptu. Jen nesouhlasím s jeho nadřazováním nad čistě dig. distribuci.

@Ringo (02.05.2019 15:09): Přesně jsi vystihnul co jsem se snažil říct. Nemá cenu se povyšovat nad někoho bez DM trička, ale pokud to udělá Tobě radost, já jsem ten poslední kdo by Ti to vytýkal. A velmi pravděpodobně ještě budu rád, že jsi spokojený.

@Kwoky (02.05.2019 17:13): zkus pogooglit srovnání vinylu a CD. Na CD je dost často snížený rozsah oproti originální nahrávce ze studia. Pak je ovšem otázka jak je ořezána verze pro digitální distribuci.

@Gordon (02.05.2019 17:34): Jenže častokrát se ho pokoušíš nechat plácat v nečem co vůbec neřekl a překrucuješ jeho prohlášení jen abys ho mohl schodit. Civilizovaná diskuze se vede trochu jinak ;)
@Gordon (02.05.2019 17:03): já to vždycky myslim jen jedním způsobem jen ty v tom umis/hledáš 120 jiných moznosti, abys mě mohl opravovat a poučovat, mávat invazni vlajkou, pořádat krizové výpravy, hony na čarodějnice a těm dedkum na lavičce rozkopat hole a krmení pro holuby po celým parku ;)
@Gordon (02.05.2019 17:03): Používá ztrátový kodek, takže hudba z originálních CD je vždy snížena. Free verze má i dost nízký datový tok. Ale je pravda že na obyčejných sluchátkách k mobilu to stačí.

Podle mě jde ale o radost z fyzického dárku proti kusu papírku. Konečný výsledek je samozřejmě stejný, hraju hru. Nikoho neobhajuji jen přidávám svůj názor.
Mapa a manuál u her je určitě plus. Já čtu manuál i když je jen v pdf a bavilo mě číst manuál i k Doomu nebo Hereticu. A ani u těch cRPG to není nutné hrát s mapou a manuálem, koneckonců většina z nás tenkrát žádný neměla a stejně dohrály Dungen Master, Eye of Beholder...

To přirovnání k hudbě je docela dobré. Většině stačí ten mizerný zvuk ze Spotify, část lidí raději slušné CD a někdo hold extra třídu (často s bonusy) jako vinyl nebo SACD.

Ideální je v dnešní době krabička s kódem a k tomu ty fyzické materiály.

To přirovnání s dárky k vánocům, je myšleno spíše tak, že pod stromkem bude obrázek/poukázka na autíčko, ale fyzicky ho dostaneš až třeba o 2h později. Ten pocit dárku fyzického a nebo jen poukazu/kódu je prostě jiný.
@Charllize (02.05.2019 16:00): Survival obtížnost bych nehrála ani smykem - přesně nutnost hlídat píčoviny jako jídlo, teplo atd. je věc, která mě vytáčí doběla a vlastně ruší. Nepotřebuju pro ponoření se do hry simulovat reálný svět. Chápu, že to asi někoho baví a je dobře, že hry tyhle možnosti nabízí, ale pro mě je to taky představa from hell.
Ostatně, třeba v Conan Exiles jsem si všechny ty ukazatele hladu, žízně etc. stáhla na minimum a věnuju se převážně exploraci, uctívání prastarých božstev, kanibalismu a pornu (s modem). Veliké dobro, že tak lze.
@Sadako (02.05.2019 15:42): Jo, však ja to taky používám, pac to tam prostě je. Ale když by mi daly napevno to vypnout tak to udělám. Fallout 4 a Skyrim se svými survival obtížnostmi to automaticky vypnou a osobně jsem si ty hry pak užil víc. Najednou dostavniky a vertibirdy měli smysl a nebyli jen na okrasu :)
Jinak se prostě rychle potrebujes dostat za tou imerzi, já to chápu, taky jsem kolikrát mladý a neklidny a fast traveluju o sto šest:)
@SilentWolf (02.05.2019 15:46): LOL
Já mám fskutčnosti podezření, jestli se jim nestala nějaká podobné vtipnost jako New World Computing s HoMaM III - když vycházela ta HD edice a hráči se překvapeně ptali, proč tam nejsou i DLC, tak z nich vypadlo, že ztratili zdrojáky.
@SilentWolf (02.05.2019 15:37): A tak já bych se za nějaké pěkné figury, ideálně bez oblečení, vůbec nezlobila, ale ono by se na to stejně jenom prášilo někde v krabici, fakt doma nevedu vitrínky s trofejemi, potřebuju místo... vesměs na ty knihy, ehm.

Jo, myslím si, že vysoká cena bude daná nemožností pořízení si elektronické verze na PC - a vlastně by mě zajímalo, proč to nezremasterují a nevydají znovu. Vzhledem k legendě, co se kolem SH2 válí a vzhledem k tomu, co lidi za ty krabicovky dávají by to snad prodělečné nebylo.

@Charllize (02.05.2019 15:41): Nejde o to nechodit, ale o možnost se rychle přemístit, když to zrovna potřebuješ. Nic víc. Já toho nachodím dost, ale když chci rychle převibrovat jinam, tu možnost mám.

@Ringo (02.05.2019 15:41): No já jsem ten poslední, kdo by ve hrách stál o realističnost, naopak mi spousta tzv. realistických prvků nabourává imerzi a pustě mě sere.
Si myslím, že gró problému mapy a poznámkový blok versus ukazatele a fast travel je prostě jenom v jiném způsobu hraní. Třeba Odyssey mám v podstatě prochozenou - jdu, někoho potkám, něco mi řekne, na chvíli se zastavím a řeším problém, pak jdu zase dál... ale kdybych se v Athenách rozhodla, že hned teď potřebuju do Acháje, tak můžu.
@Sadako (02.05.2019 15:34): Všichni chtějí ad absurdum realističnost, ale jak si mají realisticky někde něco zapsat nebo zakreslit, či zapamatovat, což dává úžasný pocit, že tam fakt jsem (ve středověkém světě fakt postavy neměly GPS ani tablety na automatický záznam poznámek, tak je to najednou problém. Samozřejmě i já jsem moderní a poznámky si již zapisuji na vedle otevřeném poznámkovém bloku, ale přijde mi zábavnější si říci, no jo, vlastně tady mi to říkal tuhle tenhle, tady to mám i poznamenané, než k někomu přijít a hra mi automaticky třeba vypíše, tuhle osobu znáš, říkal ti o ni ten a ten a nebo rovnou navážeš s postavou rozhovor, protože hra ví, že se s ní máš bavit a co jí říct a co se dozvědět dále. Má pak vlastně cenu ještě i číst ty texty? :-)
@Sadako (02.05.2019 15:34): artbooky jsou tak jediná věc, co by ke hrám mohli dávat. Sošky ať si nechají. :D

A jinak ten SH2 má velkou hodnotu asi právě proto, že se nedá koupit digitálně, ne? Nedávno jsem vzpomínal na (dle mého) jednu z nejlepších strategií LOTR: Battle for Middle-Earth a tam je to stejný případ.
Já nedávno pobaveně zjistila, že kdybych se chtěla zbavit krabicovky Silent Hill 2 (jedna z mála her, kterou mám v krabici), tak na tom dost vydělám, oproti tomu, co mě stála.

Ale ta fetišizace fyzických částí hry (tedy objektu primárně virtuálního) je fascinující. Ne že bych měla něco proti sběratelství, sbírám knihy, ale už se taky dost rozmýšlím, co opravdu chci a potřebuju fyzicky a u čeho stačí ebook, třeba beletrii nakupuju téměř výhradně elektronicky. A existuje asi přesně jedna hra, kterou bych si ráda pořídila fyzicky, akorát se mi to už asi nepodaří (o to hůř, že se tak nestane ani elektronicky, vydavatel i distributor jsou tuzí). A vážně uvažuju o pořízení artbooku k Bloodborne a Dark Souls, protože to je moc hezké a asi by se mi líbilo mít to fyzicky.

Takže sbírání za mě OK, ale představa, že musím ve hře používat fyzickou mapu je poněkud from hell. Buď to hra zvládá předat in-game nebo na ni kašlu. A já teda miluju ukazatele a vykřičníky; nebaví mě trávit půlku hry tím, že zoufale vzpomínám, jak se jmenoval ten týpek, co mi dal tenhle quest a kam mám vlastně jít. A další veliké dobro je fast travel.
@Drolin (02.05.2019 14:47): Unikátní to je možná v rámci AAA masové produkce. Na druhou stranu ten Witcher a Skyrim (nebo Bethesdí Fallouty, i když je považuju za špatné hry) to mají. Menší velice úspěšná RPG to mají taky (Divinity třeba). Ne vždy to úplně povedené, ale prostě dá se to hrát bez GPSek (a jejich přítomnost se dá brát jako jasné plus stejnou logikou, jako je jasné plus mít v krabičce mapku - pokud to jde vypnout :))

Nedohrané hry nehodnotím protože jsem je prostě nedohrál :) Dřív jsem to dělal, ale ta hodnocení jsem smazal když jsem nedávno svá hodnocení revidoval, protože jsem s tím často nesouhlasil nebo jsem si nebyl jistý tím číslem, takže jsem si udělal takové pravidlo. Každopádně mi tu chybí hodnocení i k některým dohraným hrám, obecně hodnocení moc nehrotím. Jinak určitě se nesnažím hrát vše (třeba dungeony mě prostě nebaví), ale rád si čtu o všem kvůli nějakému hernímu přehledu.
@Flowerpot (02.05.2019 15:18): Nehovorím o minimape, ale o tom, žeby si mal vypnuté akékoľvek ukazovatele a nemal zadefinované kam ísť ani po prepnutí sa na veľkú mapu, ktorá by ti iba ukazovala odhalené miesta. A tu si stojím za tým, že v tomto ohľade hra nie je až tak hrateľná.

@Charllize (02.05.2019 15:20): Jo, to viem, len by si bol najradšej aby sa zbavili aj tých zvyšných asasínskych prvkov a spravili z toho nové The Elder Scrolls :)
@M.a.t.t. (02.05.2019 15:10): Jo ja to tak hral, a stejně to vodilo za ruku. Bohužel s tim ze když spadnu z 50ti metrů tak se nic neděje to neudělalo nic, na tom by meli zapracovat a taky tam dat nějakou možnost to hrát jinak. A nerozciluj se, mám ubi rád čím dál tím vic a to jsme začínaly na nule :)
@M.a.t.t. (02.05.2019 15:10): Hele, ja som Zaklínača 3 hral bez minimapy, a väčšinou to fakt ide a človek si viac užije sveta, keď nemá furt oko na tú minimapu obrátené.

Jediné peklo začína v interiéroch, kde mapa z menu fakt nestačí a tam sa ukáže, že na to hra nie je designovaná.