The Portopia Serial Murder Case je jedna z vůbec prvních detektivních her svého druhu (vydána již v roce 1983 na PC-6001) a často je braná i jako první vizuální novela vůbec. Známý designér Yuji Horii (například Dragon Quest, Chrono Trigger nebo Fortune Street) se pokusil o hru, kde není cílem překonávat levely a střádat body, ale snaha o vyřešení záhadné vraždy (často tak byla Portopia prezentovaná jako videohra, ve které nelze zemřít). Titul, i přes velké prodeje doma v Japonsku, přeložen nebyl. Anglického překladu se The Portopia Serial Murder Case dočkala až od fanoušků, a to v roce 2011. Dle kritiků jde o titul významný podobně jako Tetris, Super Mario Bros. nebo Street Fighter, vzhledem k praktickému založení a popularizaci nového žánru.
Příběh hry se odehrává v japonském městě Kobe, kde je nalezen mrtvý prezident úspěšné banky, Kouzou Yamakawa. A to v zamčeném pokoji. Jak vražda proběhla? Nebo snad šlo o sebevraždu? Kdo mohl mít motiv zabít tohoto vlivného muže a profitovat z toho? Otázek je celá řada, a skrze nelineární hratelnost a dlouhé dialogy může hráč, detektiv, rozplést tuto záhadu. Zajímavostí jsou také alternativní konce, které nebyly zdaleka běžné u her této doby. I proto bylo Portopia Renzoku Satsujin Jiken hlavním inspiračním zdrojem titulům jako Famicom Tantei Club Part II: Ushiro ni Tatsu Shōjo, Snatcher nebo Déjà Vu: A Nightmare Comes True!!.
- Žánr
- Forma
- placená hra
- Rozsah
- samostatná hra
- Multiplayer
- ne