Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

KKnD: Krush, Kill 'n' Destroy

25.03.1997
71
46 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

KKND neboli Krush, Kill 'n' Destroy (Rozdrť, Zabij a Znič) je real-time sci-fi strategie, jejíž děj se odehrává v post-apokalyptickém světě. V roce 2078 spolu již mnoho let bojovaly prakticky všechny národy naší planety a právě v tento rok došlo k odpálení jaderných raket. Celá lidská civilizace byla prakticky vyhlazena a z jejího popela po šedesáti letech povstala dvě společenství. Zmutovaní Evolved, jež zůstali na povrchu - neb se nestihli schovat, a Survivors, kteří se naopak schovat stihli. Logicky se tyto strany nenávidí a chtějí tento spor ukončit eliminací toho druhého.

Co do stylu hraní jde o klasickou real-time strategii se základy velmi podobnými hrám jako Command & Conquer či StarCraft. Obě strany disponují unikátními jednotkami. Survivors připomínají spíše vojenské síly současnosti, kdežto Evolved si osvojili hlavně brutálnější, méně technicky elegantní prostředky.

Předělávka původní hry pro Windows 95 vyšla ještě toho roku a regulérní druhý díl KKnD 2: Krossfire o rok později.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Přesně si pamatuji, kdy jsem KKND hrál poprvé. V létě 1997 jsem už byl velkým fanouškem Duny i Command & Conqueru a vyhlížel tak každou hru tohoto žánru. Demoverze KKND sice vyšla na Score CD dříve, ale až od kamaráda na chatě jsem se k němu dostal. Strávili jsem tehdy hraním celý víkend a později si sehnali plnou verzi. Hrálo se na střídačku, vždy někdo dostal nějaký nápad co vyzkoušet abychom se dostali dále. Dodnes si pamatuji inženýry stojící v ideální vzdálenosti od věží. S hrou jsem tak strávil hodně času, ale na konec dotáhl pouze kampaň za Survivors. Od té doby jsem KKND několikrát nainstaloval, ale nikdy tomu nedal více než dvě tři mise. Až nyní si tak mohu tento částečný rest odškrtnout.

Popsat KKND je vlastně velmi snadné. Jde o klasickou real-time strategii, která se co nejvíce chtěla podobat tehdy vycházejícímu Red Alertu. Základ je tak naprosto stejný - stavíte základnu, těžíte suroviny (zde ropa), vyrábíte jednotky a nakonec převálcujete nepřítele. Několik rozdílů se najde a ne vše se samozřejmě změnilo k lepšímu. Počet budov i druhů jednotek je nízký, což sice rychle omrzí, ale vzhledem k pomalejšímu přísunu kreditů stavba tak moc nezdržuje. Pokročilejší obrané věže jsou sice drahé, ale tou dobou už je téměř nezbytné mít více vrtů a tankerů. Využití pokročilejších technologií je podmíněno vylepšením budov speciální laboratoří, počet vylepšení je omezen misí. Jednotky mohou získat zkušenosti a dvakrát tak trochu zesílit. U silnějších jednotek se pak vyplatí je hlídat a opravovat. Takto opatrná taktika je pro RTS méně obvyklá, ale zde ji rozhodně doporučuji.

Obtížnost je totiž dost vysoká. V klasických misích se stavbou základny má totiž počítač mnohem více prostředků, od začátku rozvinutou základnu a ani se na něj nevztahují omezení vzdáleností při stavbě budov. Při útoku tak není problém zničit dvě budovy a než se dostanete k další tak už zase stojí. Jediná cesta je útok na těžbu, ničit tankery a rafinerie. Při prvním větším útoku protivník odpoví velkou skupinou jednotek. Ty jsou naštěstí dost neuspořádané a vhodným manévrováním se dají zničit. Zbytek už není problém. Díky opravovaní inženýry není možné udržovat budovy a věže jen tak, což je výhoda i nevýhoda. Mise bez základny nemám rád v žádné hře a zde jich je minimálně polovina. Naštěstí většinou nejsou dlouhé a téměř v každé je nějaký trik nebo cesta ke zjednodušení. Lze nalézt bunkr se super silnou jednotkou, málo hlídanou cestu nebo obojí. Jediná komplikace tak byla mise s ochranou konvoje.

Každopádně s nižší obtížností by hra byla zábavnější. Dlouhé opakování počátečních fází naštěstí pomůže urychlit ukládání. Kladem hry je i odlišnost jednotlivých stran a to nejen vizuální. Raději jsem hrál za Survivors, ale hodně jednotek Evolved je také povedených - především ozbrojený slon. Před každou misí je filmeček, jako v C&C, ale bohužel jde jen o mluvící hlavu v malém okénku jakoby na nějakém kontrolním panelu. Velké animace jsou jen jako intro a po dohrání kampaní. Atmosféru mají slušnou, ale technické zpracování průměrné. Grafika hry vypadá dobře, především jednotky a budovy se mi líbí. Slušný je i soundtrack. Celkově mě hra bavila, tenkrát hodně, dnes o něco méně. Ale i dnes jsem si to užil a rozhodně se musím časem pustit i do Xtreme misí a druhého dílu.
+26
  • PC 85
V roce 1997 se mi dostalo do rukou demo real-time strategie s názvem KKnD. V té době jsem byl fanouškem jiné legendární strategie pod názvem Dune 2, tak jsem si řekl, že za zkoušku tenhle neznámý titul stojí. A dobře jsem udělal, protože hra mě opravdu pohltila! Jakmile byla později možnost zakoupit plnou verzi hry, neváhal jsem a nedlouho na to se mi CD z pěkné krabice hřálo v počítači.

Hra svým způsobem nepřináší nic nového, respektive revolučního. Cíl je klasický - zničit všechny soupeřovi jednotky a budovy. Jako platební kredit slouží ropa, tudíž je nutné jí těžit, případně narušovat těžbu soupeřovi. Za získaný kredit se staví armáda a budovy. U budov nechybí možnost provést upgrade, po kterém můžeme vyrábět více jednotek, nebo obranných věží. Celkem jsou k dispozici dvě strany - Survivors (Přeživší) a Evolved (Mutanti). Každá z obou stran obsahuje 15 misí. Briefing misí je rozdílný, což potěší. Krom klasického stavění základny a zničení všeho živého na straně nepřítele je například v jedné misi úkolem ochrana ropných tankerů během jejich přemisťování na straně Survivors a nebo naopak jejich zničení na straně Evolved. Dalším z rozdílných úkolů je vyhledání a zabití načelníka z pohledu Survivors a nebo jejich ochrana z pohledu Evolved. Asi není překvapení, jak moc je důležité ovládat co nejefektivnější strategii, zvlášť v této hře, protože mise, která se dá dohrát i za 20 minut se může stát noční můrou, kterou budete hrát značně přes hodinu.

Jak již bylo zmíněno, ve hře figurují dvě strany. Každá strana je opravdu velmi dobře zpracovaná. Všechny jednotky, ale i budovy jsou zpracovány rozdílně a jejich vzájemná podobnost je opravdu minimální. Výjimkou jsou pouze ropné tankery. Celkově jednotky na obou stranách působí velmi originálně a to hlavně platí o straně Evolved, která má díky mutaci k dispozici bojové kraby, brouky a nebo slony s raketovým nosičem. Dokonce i obranné věže jsou velmi rozdílné. Po této stránce opravdu lze jen chválit! Také nás před každou misí uvítá krátká videosekvence. Jedná se opravdu o velmi jednoduchá videa s informačním panelem na pravé straně, který se často snaží o vtipné popisky a někdy se mu to i celkem daří.

Po technické stránce si vede hra výborně. Grafika je na tom hodně dobře a určitě neurazí ani po tolika letech! Kromě jednotek vypadá velmi dobře i terén. Například zbytky Sochy Svobody vyčnívající z písku vypadají skvěle. Ano, podobný motiv už jsme viděli i jinde, ale zde to perfektně vytváří postapokalyptickou atmosféru. Hudba je též velmi kvalitní, ale menším záporem jsou pouhé dvě skladby na obou stranách. Ovládání je jednoduché a přehledné. Dostane se rychle pod ruku.

Závěrem si troufnu tvrdit, že se jednoznačně jedná o jednu z nejvíc podhodnocených her na databázi! Ke hře jsem se vrátil i v roce 2014, abych jí konečně úspěšně dohrál za obě strany a podařilo se (v roce 1997 jsem nedokázal úspěšně dokončit poslední mise a to jak za Survivors, tak i za Evolved). Zábava to stále byla dobrá, i po tolika letech. Na druhou stranu velkým minusem je zasekávání jednotek. Především ze strany tankerů, které dokáží pocuchat nervy i hodně ostříleným hráčům. Nicméně, technickou stránkou hry, dynamickou akcí a pestrostí jednotek si tato hra zaslouží více pozornosti, než kolik se jí dostalo!

Pro: celkové zpracování, pestrost jednotek, atmosféra, rozmanitost misí

Proti: zasekávání jednotek

+22
  • PC 70
KKND bylo pro mě jedním z restů a jednou z mála klasických RTS, které jsem sice znal a sledoval v různých hernách, ale nikdy nedohrál. Rest jsem napravil a musím říct, že jsem v podstatě dostal co jsem čekal. KKND je ve všech ohledech kopírkou Command and Conquer a ve všech ohledech mírně zaostává.

Příběh odpálí hnusně renderované intro o konci světa, po kterém se vyvinou dvě skupiny. První z nich jsou Survivors, což jsou v podstatě obyčejní lidé, druzí jsou pak Evolved, neboli mutanti. Čekal jsem podobně jako v Commandu, že budu sledovat nějaký zajímavý příběh, ale čekal jsem marně. Mezi misemi jsou pokaždé jen "mluvící hlavy" (uřvaný generál, vypatlaný průzkumník vs. odpudivý mutant a béčková šamanka) s nezajímavými bláboly a pár "vtipných" textů, které nestíháte číst pokud posloucháte briefing. Zlatý Kane a zvraty v Commandu... Navíc je jasné kde je dobro a kde zlo, čemuž odpovídají i finální odpudivé filmečky kvetoucí planeta za Survivors vs. zdevastovaný svět za Evolved.

Hratelnost je tradiční. Máte základnu, kasárna, autíčkárnu, elektrárna slouží zároveň jako sklad ropy, kterou těží harvestry, opravárenskou místnost (kteoru jsem za celou hru nepoužil) a něco jako upgradovací budovu. Toť vše. Upgradování je dementní - musíte kliknout na budovu a pak cílovou budovu... čekal bych nějakou funkci v menu, nebo přímo v budově, takhle jsem na to přišel až z návodu, že se dá vůbec upgradovat. Co se týče vylepšování, jedná se o jedinou strategickou volbu ve hře - vylepšovat autíčkárnu pro lepší jednotky, nebo vylepšovat základní budovu pro radar a lepší věže. V posledních fázích hry, kdy se na Vás valí jeden útok za druhým a počítač jako vždy v podobných oldschool strategiích nepokrytě cheatuje je to volba dost zásadní.

Jak jsem zmínil, jsou tu tři druhy věží, vesměs ovšem žádná z nich nijak zvlášť silná. Pěchota je tradiční - střelci, plamenometníci, bazukáři. Vzhledem k plošných útoků věží i vozidel a tomu, že se pěchota dá přejíždět je celkem zbytečné do ni investovat.

A nakonec jsou tu vozítka. Lidé mají různé tanky, například plamenometný na ničení budovy, raketometné proti pěchotě, vrcholem je kulometný tank. Mutanti jsou rozmanitější a tak jsou tu třeba mamuti, kyselinoví pavouci či raketometní krabi. Bohužel ani ty nejdražší jednotky nijak zvlášť silné nejsou, chybí mi tu nějaká ultimátní jednotka, která mění hru... chybí mi tu zkrátka něco jako Mammoth tank.

Mise jsou tradiční - postav základnu, vybuduj nekonečnou armádu a rozdrť nepřítele. To se střídá s misemi s malou skupinou vojáků či obrannými misemi. V těch obranných běží nějaká interní časomíra, kdy musíte vydržet 30 minut, ovšem jak tu časomíru zobrazit na to jsem nepřišel. Ze začátku je to pohoda, ke konci pro mě pekelně těžké (nejsem žádný stratég).

A nakonec si neodpustím ještě jedno srovnání se sérii Command and Conquer. KKND jsou totiž jasnou kopií, takže nabízí i podobnou hratelnost, ale ve spoustě ohledů pokulhává. Ať už v rozmanitosti jednotek, příběhu, grafice, možnostech (třeba volba obtížnosti či rychlosti hry). Pekelně se nepovedl pathfinding, kdy se jednotky zasekávají, jdou za sebou v husím pochodu a pokud na cestě k základně stojí ostrá zatáčka, nepřítel je schopný zlikvidovat obrovskou armádu, protože se zasekává za roh. Jediné co kvituji je nekonečná fronta výroby, kterou si můžete nastavit. Zkrátka KKND je slušná klasická strategie, ale žádný úplný zázrak.
+20
  • PC 75
KKND patrí do éry hier, keď ešte RTS boli na vrchole svojej slávy. Aj keď táto hra upadla do zabudnutia a bola mnohokrát považovaná za klona CaC nie je to tak. Mnohé RTS vtedy vyzerali na prvý pohľad podobne, ale po chvíľke hrania sa ukázalo, čo je na hre jedinečné. A tak to je aj u KKND.

KKND ma oslovilo už svojím motívom, postapokalyptickým svetom. V KKND bojujú proti sebe 2 frakcie - Survivors - tí ktorí prežili vojnu v bunkroch radioakivitou nezmenení a teraz sa usilujú o obnovenie ľudskej civilizácie a mutanti - Evolved, ktorí ľudí nenávidia, považujú sa za nový evolučný článok a právoplatných vládcov postapokalyptickej Zeme.

Po príbehovej stránke obidvoch kampaní som bol sklamaný. Každá kampaň prináša 15 misií a briefingov. Briefing pozostáva z komentára vašich veliteľov - Survivors - generál a prieskumník a Evolved - náčelník a šamanka. Monológy veliteľov som veľmi nepočúval, keďže som sa snažil prečítať počítačové výpisky, ktoré sa snažia o trochu humoru a niekedy ma aj dosť pobavili. Ale nemôžem si odpustiť sa nevyjadriť k zovňajšku napr. prieskumníka, tak ako chápem, že prežili v bunkri, kde toho mali zrejme dostatok, ale nechápem prečo tie videá vyzerajú tak nereálne, keby mal to oblečenie aspoň trochu pokrčené alebo zašpinené, ale nie, on leží v zákope, nemá na sebe ani škvrnku špiny, skrátka vyzerá akoby práve opustil čistiareň...

Na začiatku kampane nemáte možnosť výberu obtiažnosti, čo robí v hre chvíle, keď si hovoríte a veď je to hračka a je to celkom zábavne a potom príde misia so základňou a vy začínate preklínať, prečo ste si kedy túto hru nainštalovali. AI má vždy voči vám navrch, či už vyspelejšou technológiou, pokiaľ im zničíte budovu a oni postavia novú majú ju automaticky vylepšenú na maximálnu úroveň, budovy môžu stavať kde chcú (na miestach kde mali budovu pôvodne postavenú a vy môžete len stavať okolo už postavených budov) alebo ložiskami ropy, ktoré sa im vyčerpávajú 4x pomalšie ako vám. Mnohé z týchto misií sú doslova utrpením, kým sa dopracujete k úspešnému anhilovaniu nepriateľa misiu aj niekoľko krát nanovo spustíte. Jednu misiu za Survivors som hral asi aj 2 hodiny, keďže som nebol schopný zlikvidovať Evolved, takže som čakal kým im dôjde ropa a až potom som zaútočil, som rád, že takto som musel hrať len túto jedinú misiu...

Obidve strany sú kompletne odlišné. Jediný ich spoločný znak je ťažba ropy. Na ropné ložisko je potrebné priniesť mobilné ťažobné zariadenie, ktoré sa tam rozloží a náklaďaky budú chodiť po ropu, ktorú odvážajú do elektrárne. Základňa u Survivors takto pozostáva z - kasárne, výrobne vozidiel, opravovacej stanice a výskumného strediska. Evolved majú o jednu budovu viac, keďže súčasťou ich armády sú aj zmutované zvieratá a tie vyrábajú v samostatnej budove. Významným herným prvkom je upgradovanie budov s pomocou výskumného strediska/alchymistického strediska. Upgradenuta budova umožňuje produkciu vyspelejších jednotiek a základná budova = kasáreň umožňuje odomknutie mapy a po druhom vylepšení na nej vidíte aj nepriateľské jednotky a taktiež budovanie defenzívy (3 typy veží). Spočiatku som sa snažil veže využívať, ale neskôr som prišiel na to, že sú predražené a kým ich s pomocou inžiniera opravíte aj ich zničia.

Na môj vkus je v hre až príliš veľa druhov pechoty, ktorá je vo veľkom množstve nebezpečná, ale pokiaľ má nepriateľ jednotky s plošným poškodením vaša pechota je mŕtva skôr ako sa priblíži na dostrel, takže v neskorších fázach hry je pechota nepoužiteľná. Taktiež mechanizované jednotky alebo prerastených mutantov postupne prestanete používať, ako sa vám odomknú silnejšie jednotky, tie sú ale väčšie a sme pri ďalšom probléme. Jednotky sa navzájom zasekávajú a nie sú schopné postupovať naraz, do útoku idú ako husi za radom a nepriateľ ich po jednom likviduje. Umelá inteligencia je niekedy na zaplakanie, najmä keď čakáte na ropu a ono nič a vy potom hľadáte, kde je problém a zistíte, že 2 náklaďaky zostali zakliesnené v sebe. Zaujímavým prvkom v niektorých misiách je protiatómový bunker, ktorý ukrýva predvojnovú superjednotku (v hre sú 3 rôzne), ktorá sa bohužiaľ nedá opraviť, získa ju ten, kto ako prvý objaví tento bunker.

Musím vyzdvihnúť ešte jeden podstatný herný prvok a to budovanie armády. Z jednej budovy môžete naraz trénovať aj všetky jednotky pokiaľ máte dostatok ropy a do radu môžete naklikať až 9 jednotiek, čo je výrazné uľahčenie budovania armády.

Grafiku musím pochváliť, hra aj na svoj vek vyzerá úchvatne. Každá jednotka je jedinečná a vy tak ani v tej bojovej vrave nemáte problém rozlíšiť plameňometčíka od raketometčíka. V niektorých misiách by mi, ale nevadilo keby boli mapy väčšie, tak ste neustále pod útokom a nestíhate chystať aj obrannú aj útočnú armádu.

Zvukovej stránke musím vytknúť najmä nemožnosť nastaviť hlasitosť reči, takto niekde v pozadí streľby vám hlas oznámi, že vám došli zásoby ropy a vy si to nevšimnete alebo útočíte na nepriateľské ropné pole a zatiaľ vám oni naopak ničia základňu, ale vy ste to kvôli hlasnej streľbe ani nepočuli.

Svojím motívom a frakciami je hra jedinečná, ale chaotickou obtiažnosťou a chybami v pathfindingu KKND dosť stráca, pokiaľ by som to mal porovnať s Jurassic War (čo bola prvá RTS čo som hral, a tiež má pár svojich chýb, ale napriek všetkému je to hra, ku ktorej sa stále rád vraciam) tak KKND za pár rokov u mňa upadne do zabudnutia, na druhú stranu opätovné odohranie kampaní už nezaberie toľko času (odohrané za 13hodín 30 minút). Možno si za pár rokov spomeniem ako obrovský krab valcoval pechotu a rozhodnem sa hru opäť nainštalovať, nikto nevie...

Pro: grafika, frakcie, pokus o humor, rozmanitosť jednotiek, systém upgadovania budov

Proti: nemožnosť výberu obtiažnosti, AI, pathfinding, nemožnosť nastavenia hlasitosti, nevyužiteľnosť pechoty v neskorších fázach hry

+13
  • PC 75
KKnD mě už od počátku zaujal svým grafickým zpracováním. Podobně jako u Falloutu, i zde jsem si užíval ten postapokalypický svět. Právě všechny ty detaily v podobě známých mrakodrapů mezi ruinami, či grafické zpracování Evolved, udělaly z této hry ultimátní zážitek.

Prvním okamžikem hra připomene Command & Conquer, od kterého se však postupem času odlišuje. Jednotky jsou děleny do základních dvou oddělení na pěchotu a vozidla/bojová zvířata. To co stojí za zmínku, je fakt že každá jednotka má svoji výhodu a nevyhodu. Tudíž tu neplatí, že nejdražší dostupná jednotka je ve všech ohledech nejlepší, hráč je tedy nucen dělat pestřejší armádu.

Systém vylepšování budov a následné odemknutí nové verze jednotky, či obrané věže byl také velice vítaný. Hru velice okořenila ta nejistota, zdali mám investovat do výzkumu nových technologií, nebo naopak radši co nejdříve vybudovat velkou armádu ze slabších jednotek.

To vše souvisí také s tempem hry, které je vysoké. Nepřítel útočí velice brzo a v docela krátkých intervalech. Některé mise pak byly takřka triviální, druhé zase tak těžké, že jsem od počítače odešel a ke hře se vrátil až za několik dní.

Atmosféra, grafické zpracování, herní možnosti - to vše si mě získalo. Na druhou stranu, obtížnost některých misí dokáže pokazit den.

75%
+11