Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

13.04.2010
27.04.2010
kompatibilní
76
197 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Smrt dcery Sáry dokázala zasáhnout i tak ostříleného agenta, jakým je Sam Fisher. Dlouhou dobu se vyhýbal lidem, ukrýval se ve svém domě. Utápěl se v žalu a v lahvi alkoholu. V minulém díle (Double Agent) se Sam, jako dvojí agent, vrátil, aby spolupracoval na tajné operaci - zlikvidovat teroristickou organizaci JBA (John Brown's Army).

Samova domovská organizace NSA (National Security Agency) mu nedokázala dát všechny informace. Chtěl vědět, proč jeho dcera Sára zemřela. Z policejní zprávy se zjistilo pouze to, že byla sražena černou dodávkou, kterou měl údajně řídit její kamarád. To ovšem Sam nechtěl přijmout a už vůbec ne se s tím smířit. Mlžení ze strany úřadů vzal po svém - jako zradu, podraz od země, které věnoval tolik let svého života. Z tohoto důvodu odchází od NSA s vědomím, že po něm mohou jít jeho bývalí kolegové. Nyní už nepřijímá rozkazy od nikoho, postup si může zvolit jaký chce, s jediným cílem, vypátrat hlavního viníka, jenž může za smrt jeho dcery. To vše opět z pera světoznámého spisovatele fiktivních příběhů Toma Clancyho.

Nový Splinter Cell: Conviction se snaží zaujmout širší spektrum hráčů s důrazem na intenzivní akci a silný příběh, který Vás bude hnát stále kupředu. Poprvé v této sérii bude převládat čistá akce nad tichým postupem. Pryč je odtahování bezvládných těl do ústraní i možnost průchodu hrou s minimem zabití či omráčení. Nový styl hraní doprovází také nové schopnosti hlavní postavy, mimo jiné umí nyní Sam vyslýchat rukojmí mnohem brutálnějším způsobem či dokáže zabít pistolí i několik nepřátel najednou po stisku příslušného tlačítka. Novinkou je také nahrazení klasického nočního vidění a ukazatele "viditelnosti" přechodem obrazu do černobílého spektra.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak jsem to po dohrání 1-4 dílu zkusil znovu, dohrál jsem dvě kola, ale je to marný. Conviction je na mě moc "moderní". Systém sběru achievmentů pro upgrade zbraní, šipečka vede za ruku, obří nápisy na zdech co mám dělat (kdo to proboha vymyslel?) zabíjí atmosféru. Není zde tlačítko na skok, dementní krycí systém. Neustále na mě něco vyskakuje co mám udělat, zmáčknout, kam mám jít, atmosféra nula. A hlavně to není stealth akce. Je to střílečka s mizerným zaměřováním, kde člověk musí zabíjet, což mě jako člověka, který za 4 díly zabil dohromady asi 10 lidí prostě nebaví. Než se trápit hrou a napálit ji neobjektivně 20%, zkusím radši něco jiného.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Série Splinter Cell pro mě byla jakýmsi posvátným ztělesněním toho, jak má vypadat nefalšovaná stealth akce se vším všudy, co má fanouškovi tohoto žánru nabídnout. To, že v mém případě k naplnění předchozích slov opravdu došlo, svědčí fakt, že jsem postupně zdárně proplul čtyřmi díly, které si ode mě zasloužily patřičnou chválu. Pokud si někteří vzpomenete na komentář ke čtvrtému dílu Double Agent, pak vám možná utkvělo v paměti moje závěrečné postesknutí, že se příliš na pátý díl netěším a že je otázkou, zda-li do něho vůbec půjdu. Již v té době mi bylo totiž známo, že koncept pátého dílu je výrazně odlišný od jeho starších "sourozenců", kde starého známého Sama Fishera ve speciálním špionážním obleku vystřídá ušmudlaný a zarostlý skorozabiják, který takřka zapomněl na styl tajného agenta, kterým byl tolik proslulý. A jaká je tedy realita? Vezměme to ale hezky od začátku.

Sam Fisher prošel v životě spoustou změn, shodou podivných okolností přišel o jedinou milovanou dceru a jeho mateřská organizace se stala jeho úhlavním nepřítelem. Proto se před našimi zraky neobjevuje ten známý Sam oblečený do speciálního obleku, jak jej máme všichni zafixovaného, nýbrž máme před sebou klasického chlapíka s drsným pohledem v klasickém civilním oděvu, který se snaží věcem přijít za kloub a učinit tak spravedlnosti za dost.

Pojďme tedy ke hře samotné. Začnu tradičně grafikou, kterou nezmiňuji náhodou. Přestože kvalita v předchozích dílech byla na velmi slušné úrovni, v Conviction je úplně jiná, ale zato je výborné kvality a řekl bych, že přímo pastvou pro hráčovy oči. Další změnou, která je v tomto případě velmi klíčovou, je herní styl. Pryč je přísně tajná akce, jejíž vyzrazení bylo jistou cestou do záhuby spočívající v nezdaru dané mise. Tady máte možnost takovou situaci vyřešit tak, že se prostě hrou prostřílíte, což je sice reálné, ovšem ne právě jednoduché, popř. přestřelku ukončíte útěkem a opětovným ukrýváním, čímž v podstatě stealth scéna začíná jakoby od začátku. Navíc si takovou scénu může hráč okořenit novými vychytávkami, které jsou naprosto perfektní a nad kterými jsem si doslova mnul ruce.

První z nich je zabití shora, které sice z předchozích dílů známe, ovšem zde má mnohem lepší vizuální efekt především v závěrečném doražení nepřítele, či úplně nově označování nepřátel určených k likvidaci, které lze v kratičké animaci odpravit střelnou zbraní v naprosté tichosti a především velmi pohotově a s bezchybnou přesností a účinkem. Tato schopnost ovšem není zadarmo, jelikož k jejímu dosažení je zapotřebí předchozího odstranění nepřítele jednou z tichých metod, takže je potřeba s ní přece jen tolik neplýtvat.

Je tedy jasné, že v Conviction je bohatě sklouben akční styl s tím tajným, který byl vždy největší doménou a prioritou celé série a pro svoji vysokou kvalitu se tak stal více než úspěšným zástupcem stealth žánru. Tato kombinace nemálo přispěla k faktu, že touto odchylkou dostal Conviction od kritiků ty nejcitelnější rány a jak jsem psal v úvodu, tak i já jsem proto k němu přistupoval velmi skepticky. Aniž bych chtěl jakkoliv předchozí díly degradovat, musím jednoznačně prohlásit, že pro mě je tento díl tím největším a nejsenzačnějším herním překvapením, ve které bych ani omylem nedoufal. Vše je tu totiž vytvořeno tak, jak jsem si v koutu duše představoval a vývojáři mi to opravdu splnili.

Ať už jsem tedy černou ovcí nejen na DH, pro mě je Conviction jednou z nejlepších herních pecek poslední doby, kterou jsem si maximálně užil a z jejíhož ukončení se pořád nemohu vzpamatovat. V poslední větě mohu tedy dodat jediné – díky brácho, lepší dar jsi mi dát nemohl. ;-)


Pro: výborná grafika, ideální kombinace akce a stealth akce, nové vychytávky, příběh

Proti: krátká herní doba

+36 +37 −1
  • PC --
Zcela jiný Splinter Cell, podobný spíše klasickým 3rd person konzolovým akcím. Smířený jsem se směrem, kterým se nové hry ubírají - Conviction posunuje ulehčování hraní o další úroveň a doslova jako retardovaného debila mě zásobuje nápovědama, kde můžu co přeskočit, najít nebo zastřelit a ještě dostanu GPS, kdybych náhodou ty gigantické nápisy na zdech přehlédl. A když na to přijde, tak je střílení automatické, stiskem jedné klávesy proveditelné. Proč ne? Brzy přijde doba, kdy se hrou dostanu i jednoho Číňana, na kterého budu koukat, jak hraje. A nějaká grupa na to stejně vymyslí crack, že ani toho Číňana nebudu potřebovat. Jen budu sedět a koukat.

Mizerný pisálek Clancy opět "boduje" dementním příběhem o záchraně světa a tak. Sakra, proč příběh navazuje na tu nejméně pravděpodobnou alternativu Double Agenta? Je pro mě utrpení sledovat dějovou linku s takovou hromadou sraček kolem a kolem. Hnůj!

Mizerná optimalizace zamrzí, ale hra zase vypadá xvětu a jednotlivé úrovně jsou pěkně propracované. Všude hromady vybavení, tak to mám rád. Nepřátelé s nízkou inteligencí nejsou příliš velkou výzvou, ale v zájmu zachování herního směru "pro retardy" má jejich chování svůj smysl.

---Update po druhém dohrání---
Místy mě štvala nemožnost stealth postupu, protože úrovně neposkytovaly dostatek protředků a prostoru. Příběh je místy opravdu děravý (nevím, kdo by Reedovi spolknul tu jeho teorii teroristického útoku, stejně tak nevím, proč vypínat EMP v místě bydliště Sarah, když pro ni stejně strejda Vic zaletí).
------------------------------

Sam je pořád stejný nakopávač-špatných-zadků a s geniálním dabingem Michaela Ironsidea likviduje nepřátele maximálně efektně.

Nenudil jsem se a možná si to zahraju znova. Až budu mít náladu být retard.
+25
  • PC 80
Už je to hodně dlouho, co jsem hrál nějaký díl této série (bez pár dní deset let koukám), vždy jsem však dal přednost něčemu jinému. A je to dokonce už více, než deset let, co Conviction vyšel, to je hrozný, jak to utíká. Upřímně se mi ale do tohoto nejakčněji pojatého dílu moc nechtělo, protože mám prostě rád stealth postup, kterým se pyšnily především první tři díly. Zkusit se však musí všechno a přece žádné dobrodružství se Samem Fisherem nevynechám.

Double Agent přišel s lepším příběhem, který v rámci série vcelku vyčníval a tady je na tom příběh ještě lépe. Navazuje na jeden z konců předešlého dílu a vcelku logicky vysvětluje, proč se Sam už nechce jen plížit ve stínech, ale zabíjet všechno, co se hýbe. Stealth postup lze používat stále, ale ne všude a ne vždy jsem na něj měl trpělivost, za což mohl hlavně systém ukládání, který neumožňuje uložit svůj postup kdykoli se mi zachce, ale je třeba se spoléhat na záchytné body. U hry tohoto typu je to trochu nešťastné řešení.

Vodění za ručičku ve formě ukazatele směru a neustálého napovídání, co mám dělat, jde naštěstí zčásti vypnout, ale kde můžu co přeskočit, otevřít nebo zhasnout na mě vyskakovalo stále a trochu mě to rušilo. Jelikož jsem si zvolil realistickou obtížnost, tak jsem se rozhodně nenudil a při akčních pasážích a především při plnění výzev jsem umíral vcelku často. Výzvy se mi nakonec podařilo splnit všechny, až na tři kooperativní a vylepšil si, co šlo, ale stejně jsem používal především pistoli Five-seveN a výjimečně útočnou pušku M468 s tlumičem. Doteď ovšem nechápu, proč měly všechny pistole neomezené zásobníky. Nábojů jsem mohl sbírat dost, a pokud by mi došly, moje blbost a musím holt použít třeba i zbraň bez tlumiče.

Conviction určitě nedosahuje kvalit Chaos Theory a příklon k akční složce sérii příliš nesedí. Na druhou stranu jde o určité oživení a nějaké ty stealth prvky tu ještě zůstaly, i když v omezené míře. Určitě nevynechám ani Blacklist, kde už bohužel nefiguruje Ironside jako Sam Fischer, ale věřím ve zlepšení. Zjistil jsem, že je tam ačív za projití hry bez zabití, takže stealth bude hrát určitě daleko větší roli, což je super.

Pro: Ironside, příběh, některé lokace, realistická obtížnost, výzvy, oživení série

Proti: systém ukládání, otravná nápověda, neomezené zásobníky pistolí

+24
  • PC 90
Sam Fisher se nasral. Už ho nebaví krčit se ve stínech a čekat na hlídajícího teroristu, který půjde kolem. Už nemá žádné slitování. Jeho dcera je mrtvá, jeho šéf je mrtvý, nemůže nikomu věřit, a aby toho nebylo málo, jako správný americký veterán se stává štvancem a jdou po něm jak teroristi, tak vláda USA.

Příběh je KONEČNĚ pochopitelný a hlavně záživný, postav je tu málo, dialogů ještě méně. Ubylo nudných večerních zpráv a politických debat. Děj odsejpá, zvrat střídá zvrat a celé je to promíchané flashbacky a flashforwardy. Aby toho nebylo málo, vizáž celé hry je bezchybná. Všude okolo vás se promítají Samovy vzpomínky, hesla a slova, která mu zní v mysli. Je to laciné, ale funguje to parádně.
Nicméně Conviction je konzolová hra. Je to z ní cítit na sto honů. Začíná to u mizerného vykreslování textur a končí u systému savevování. Optimalizace není nic moc, sem tam se objeví bug. Je to holt daň dnešní doby.

Netřeba zmiňovat, že hra je spíše akční, ale ne tak docela. Jedna dávka ze samopalu vás spolehlivě sejme, a proto je třeba využívat stínů a fint. Konečně jsem naplno využil arzenál, který s sebou tahám od prvního dílu a ke kterému jsem nikdy nenašel využití. Tady to lítá, oslepující granáty, sticky camery, všechno je třeba využít.
Sam se také konečně naučil střílet a jednička mezi špiony tak dokáže bez problému sejmout do hlavy chlapa stojící metr od něj, aniž by musel půl dne zaměřovat.

„Označ a poprav“ je excelentní taktický prvek, který hru hází o nějaká ta procenta výš. Někdy šlo opravdu o kejhák, kdy jsem si označil čtyři nepřátele, ale neměl jsem „nabitou“ schopnost. Následoval tedy běh k nejbližšímu teroristovi, kterého jsem použil jako lidský štít, zatímco Sam zastřelil čtyři jeho kumpány.

Dále musím pochválit animaci pohybu, nemizení vyhozených zásobníků, celkovou vizáž hry a „feel“ z přestřelek a eliminace nepřátel. Stejně tak skvěle působí černobílý obraz, který vás provází ve stínech.

Za chyby považuji téměř příšernou AI, víkendově krátkou hrací dobu a nemožnost odnášet mrtvoly. Ale čert to vem. Sam na to nemá čas. Musí se probít skrze tuctový americký špionážní příběh v čele s Hillary Clinton a očistit své jméno. Jo a... jen tak mimochodem... zachránit USA a potažmo celý svět.

Blackliste, těším se na tebe!

P.S.: Chválím také oficiální češtinu. Po průseru u Double Agent je to obrat o 180°.

P.P.S.: Chucku, promiň, koment trval trochu déle :) Ale teď jsem připraven postavit se po Tvém boku a odrážet všechny, kterým se Conviction nelíbí!

Pro: Sam má konečně koule - nekrčí se někde v rohu a naučil se střílet; celková vizáž hry; Ironside dostal více prostoru než v DA...

Proti: ...ale ubral na sarkasmu; chybí wow mise (vede vlak v PT), nebo alespoň mise v dešti; AI je děsná, možná nejhorší ze série

+20
  • PC 80
Upřímně, Conviction bylo pro mě příjemným překvapením. Obával jsem z tehdejších preview a gameplay záběrů, že hra už nebude oproti předchozím dílům o taktickém a stealth postupu. Ale jelikož je příběh postavený na hněvu hlavní postavy, ten akčnější postup hrou mi tam příjemně sedl. Sam je naštvaný a bylo to vidět a slyšet v každém dialogu a jeho brutálním výslechu postav, omezenější tichý (respektive rychlejší) postup zkrátka dával smysl. Jednotlivé úrovně jsou poměrně rozmanité, líbil se mi i level design hry, kdy například ukazatel krytí ve stínu je reprezentován černobílým zabarvením celé obrazovky. Zajímavá byla i funkce označení více nepřátel (aktivuje se za tři zabití na blízko) a jejich následné automatické efektivní zastřelení. Aktuální informace zobrazované v podobě obřích nápisů přímo ve hře mi sice přišli už trošku zbytečné, nicméně napoprvé v rámci série se jedná o dobře vypadající stylizaci.

Bohužel kampaň pro jednoho hráče není nejdelší, nicméně je zde možnost v kooperaci vyzkoušet nové mise. Příběh nabízí zajímavé zvraty, ale občas obsahoval zbytečné pasáže (například flashback v Iráku mě moc nenadchnul a přišel mi zbytečný). Škoda, že již nelze přenášet mrtvoly, protože občas na ně nepřátelé narazili a začali více "čenichat" – sice umělá inteligence tady zrovna nezáří, ale i tak už nemělo cenu se nějak výrazně skrývat a bylo lepší přejít na hrubou sílu.
+20