Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Sinister (19.07.2015 14:35): Každý fantasy ever je vlastně dokonalá kopírka Tolkiena. At už jde o Dragon Age, Witchera, TES, nebo Warcraft. Každý z nich má ten svět jen trochu jinak, ale v základě jde pořád o samý. Plný Archetypů a klišé. Je to taková čínská kopírka s jiným počtem pruhů na značce. Kdežto sci-fi má takřka nevyčerpatelné možnosti. Jasně, každá scifárna se inspirovala něčím z minulosti, jako třeba právě Mass Effect. Štouralové můžou vykládat jak moc to "vykrádá" babylon 5 nebo Anachronox. Ale v podstatě se jedná o neprozkoumaný svět, který má svou technologii, rasy, politiku, planety a náboženství implementované skvěle do příběhu, proto se ten kodex moc pěkně čte.
Vím, že to není nijak objevné, ale - ohledně diskuse o lore - opravdu je nutné, ať už jakoukoli sebe(ne)viditelnější formou rozšiřovat svět DA? Chci říct, že mi nepřijde ani trochu zajímavé o tom byť jen uvažovat. Je to kýčovitá a nudná fantasy břečka, jakých vytekly ať už na stránky knížek, filmů či her hektolitry.
Nepřečetl jsem jedinou noticku v kodexu (navzdory tomu, že u ME jsem je četl všechny). Všechno je tu schématické a tvoří to papundeklovou kulisu pro béčkový příběh, který má (především v případě jedničky) zásadní problém v tom, že nefunguje ani jako kombinace sitcomu a televizního seriálu 90. let (v čemž opět ME exceluje). Druhý díl má potom nespornou výhodu, že se (ať už jakoukoli formou či jakýmkoli source materiálem) inspiruje lépe a civilněji. Tak například klasická kanadskoněmeckoamerická koprodukce: Sindibádova dobrodružství. Tím podle mě odhadli lépe své schopnosti a definitivně pohřbili svoje ambice psát jakési rozvleklé hovadiny s informací o každému stromu.

EDIT: Jen, abych vysvětlil, proč to píšu: z Jabových příspěvků mám totiž pocit, že přikládá studiu Bioware (a jejich černému koni Dragon Age) význam coby tahouna RPG žánru - čemuž se, vzhledem k prodejním číslům, opravdu nelze divit. Smysl mého příspěvku je tedy spíše v tom, že se třeba u druhého dílu DA Bioware našli více, než by asi chtěli a že třeba budou tím mainstreamovým tahounem podobných projektů.
@FildasCZ (17.07.2015 13:16): Aj mňa Arcania pomerne bavila, ale uznávam, že ten svet je dosť neprepracovaný a o hlavnej postave ani nehovoriac.

@Tulareanus (17.07.2015 20:51): Úprimne, toto je môj problém s väčšinou fantasy. Trh je podľa mňa fantasy žánrom presýtený a ani tebou spomínaný Pillars of Eternity mi neprišiel v tomto nejak výnimočne odlišný. Pritom uznávam, že v niečom je iný. Ale nezamieňaj si moje slová s kritikou.

@Jab (17.07.2015 13:24): Awakening celkovo nenadväzuje na Origins veľmi šikovne, ak narážaš na toto. Popravde ďaleko väčší zmysel dáva ak v ňom hráš za úplne nového strážcu, ani ten Oghren ťa tam poriadne nepozná. Toto mi trochu vadilo.
@M.a.t.t. (17.07.2015 11:02): Tí, ktorí vytvárajú originálne svety i tak väčšinou robia len variáciu na existujúci svet, kde len pomenia názvy a mierne vizuál inak zaužívaných stereotypov. Predsalen, čo mal Dragon Age ako nový originálny svet vlastne originálne a nie len neprepoužité zo známych fantasy klišé a stereotypov?
Že vás to ještě baví :) Spíš než debatu to připomíná dětinskou hru - kdo bude mít poslední slovo. Každý tu vyjádřil svůj názor na věc, každý si stojí a bude stát za svým, takže se debata stejně nikam nepohne, jen se budou argumenty točit dokola. Nechte si každý svoji pravdu, stejně žádná obecná neexistuje a je to, ne? Sto lidí, sto chutí - to mluví za vše.
@M.a.t.t. (17.07.2015 13:05): Zase se ale oklikou dostáváme k tomu mému příkladu. Že je s podporou regenta Loghaina vyvražděna nejmocnější šlechtická rodina... To přece musí celým kralovstvím otřást. Teyrni Higheveru a Gwarenu nemají sobě rovné. Naopak jim má podléhat spousta bannů i arlů. Za celou hru se k tomu opravdu dočkáš jen minima vět vložených do již existujících dialogů a to i když máš být přeživším masakru Couslandů.

Nepopírám, že třeba u dwarven noble je to citelně lepší a dává to víc smysl, neb kolik lidí na povrchu zná jméno Aeducan. Nicméně namátkou ku poctě trpasličího hrdiny má dle endingu vzniknout rod s jeho jménem. Proč a co je to za zvyk? Je to normální u všech paragonů? Dwarven noble je přece součástí rodu Aeducan. Vede tedy tenhle nový rod? V Awakening o tom ani slovo. Nicméně tam je i jedno, že se tvá hlavní postava stala manželem královny/královnou, teyrnem Gwarenu, královským rádcem atp. Tady, byť jde o ohranou výtku, už to přece vadilo snad každému. Nebo podle tebe bylo oprvdu 99% lidí jedno, že jejich rozhodnutí nemá žádný vliv? Nejde to proti zásadám žánru?
@Jab (17.07.2015 12:55): Ty si stále myslíš, že hráči hodnotia ako hodnotia pre nedostatočné lore. Ja budem tvrdiť, že hodnotia preto, že ich hra nebaví a lore nemá až taký význam aký mu prikladáš. Teda samozrejme má, ale DA ho má podľa môjho názoru na dostačujúcej úrovni a nemožno hovoriť o anonymnom príebehu, postavách - to je môj názor. Schválne si to porovnaj s takým Arcania: Gothic 4.

Pokiaľ teda chceš viesť debatu o tom, že lore v epických RPG má význam, v tomto samozrejme súhlasím. Ten základ musí byť funkčný a musí byť vidieť, že svet má nejaké zákonitosti. Akurát si nemyslím, že hra musí hráča zahlcovať hromadou informácií o fungovaní sveta. Ty zase zdieľaš iný názor.
@Borghal (17.07.2015 10:49): Ty poměry byly jiné a samozřejmě nesouhlasím.

@M.a.t.t. (17.07.2015 11:02): Kdybys si odpustil ten "patronizing" tón svého příspěvku "Ale prosím ťa..." a reagoval k věci, tak z toho mohla být docela pěkná diskuze o významu lore v epických RPG, které stvořila fantazie autorů a ta by ji i měla naplnit životem. Neb co zbyde z RPG, když na toto autoři rezignují. Anonymní postavy, nudný příběh, anonymní lokace a nahánění statistik či obliby u společníků přes trapný systém dárků. Dragon Age série tohle do mainstream RPG dotáhla a je to ohromná škoda. Jsou však za to trestáni hodnoceními hráčů když už ne malými prodeji.
@Tulareanus (17.07.2015 01:01): Nič také som netvrdil. Napísal som, že použitie existujúceho sveta má výhodu v tom, že tvorcovia nemusia vymýšľať nové lore a dodal som, že to má tiež svoje problémy. Neviem prečo mi niektorí vkladajú do úst vyjadrenia, ktoré som nepovedal. ;)

@Jab (17.07.2015 07:04): Pozri, naše názory na túto problematiku sú zjavne úplne odlišné, tak o čom chceš viesť ďalší dialóg? To nie je o tom, že by som nebol otvorený debate, ale táto ozaj nikam nepovedie. Napísal som ti, že tvoj názor nezdieľam, ale rešpektujem, že sú aj náročnejší hráči ako ty. Len skrátka nemám o masových hráčoch odchovaných na spotrebnej tvorbe dnešnej doby tak vysokú mienku ako ty a úprimne si nemyslím, že budú riešiť práve toto. Nie som ani jediný, čo si myslí, že je to pravdepodobnejšie ako tvoja varianta, tak nemusíš hneď tak urazene.
@M.a.t.t. (16.07.2015 23:32): Jasný. Tak až příště budeš toužit vidět dva monology místo dialogu, tak si pusť v televizi politickou debatu. Občas tam je i ten "bar", s kým diváci souhlasí. To by se ti taky mělo líbit, když tak dobře víš, co většina hráčů na rozdíl ode mě chce nebo nechce.

@Tulareanus (17.07.2015 01:01): In game lore samozřejmě lepší. Jestliže je de facto všem šlechticům ve hře jedno, ze povraždili nejmocnější slechtickou rodinu, tak se to logicky moc nerozvíjí. Kór když na tvůj status šlechtice reaguje ve hře celkem asi pět lidí. Jednou větou...
@M.a.t.t. (16.07.2015 11:20): Lore formou kódexu je tá najodfláknutejšia cesta, ako vôbec lore prezentovať. Vezmi si napr. fantasy knižky alebo filmy, nejaké tie kvalitnejšie, lore informácie vstrebávaš počas deja. Jasné, aj Tolkien mal prílohu, kde rozoberal, aké tabaky hobiti fajčili, ale väčšinu lore dokázal napchať do kníh, vysvetliť s rozumným dávkovaním človeku, čo je ten a ten národ alebo lokácia zač, čo sa tam odohralo a prečo je to dôležité a aký to má dopad na dej alebo je to len "spestrením" Odkázať hráčov do kódexu s tým, že keď chceš vedieť, o čom ten svet vlastne je, tak si prečítaj kódex je nula námahy a je to veľmi neorganické.

Tvrdíš, že použitie existujúceho sveta to má jednoduché. Nezabúdaj, že dfôležitá je integrácia tvojej hry a jej deja do toho sveta a napr. počítanie s tým, že hoci mám rád Forgotten realms, neznamená to, že mám napr. prečítané knižky o drowoch alebo Calimshane, prípadne o meste Baldur's Gate. Ako hráč to chcem vedieť bez externých zdrojov.

Napr. takému Shadowrun Returns sa veľmi dobre podarilo podať existujúci svet. Ja som len vedel, že existuje dáka hra, ktorá kombinuje scifi a fantasy, ale nevedel som, že ako sa to stalo a ako ttam funguje a hra to vedela veľmi prirodzene vysvetliť bez toho, aby so mbol nútený čítať nejaké mimoherné zápisky.

Takisto Pillars of eternity, veľmi organicky mi hra v rámci deja vysvetlila Eotheasov osud, hollowborn situáciu, biawac, čo je to animancy a podobne... Vždy som mal pocit, že sa toho niečoho zúčastňujem, hoci to mohli byť eventy, ktoré som buď v danom momente v hre ešte nezažil alebo sa dávno stali a ja som sa cítil zúčastnený prostredníctvom postáv, lokácii a questov. Tak sa robí lore.
@M.a.t.t. (16.07.2015 17:14): No v tomto pripade musim 100% suhlasit. Vacsinu hracov aj tak skor zaujima proste jednoduche "bavi ma to hrat/nebavi ma to hrat" a nejake Lore na tom hovno zmeni.

A napr. co sa tyka mna a DA tak DA1 ma bavilo hrat, byt nejake lore som totalne ignoroval a iba som insta-odklikal neprecitane polozky v menu aby mi tam neprudili nez ze by ma to zaujimalo.

DA2 ma brutalne nebavilo hrat - tie dementne suboje a aj keby to ziskalo "Nobelovu cenu za literaturu a inteligenciu" aj tak by som to nehral, lebo 50% herneho casu by som zabil v priserne debilnych subojoch ktore mi zabili akykolvek pokus o gameplay.
@Jab (16.07.2015 20:24): Hneď v začiatku som ti napísal, že sa zhodnime na to, že sa nezhodneme. Skutočne neviem, ako inak ti mám zdôrazniť, že tvoje chápanie funkčného epického fantasy ide mimo mňa a veľmi pravdepodobne aj mimo bežných hráčov. Podľa mňa je to prepracované adekvátne, dokonca aj u human noble. Akceptujem, že si náročnejší ako väčšina, ale tam túto debatu môžeme pokojne ukončiť.
@Jab (16.07.2015 12:25): Ale prosím ťa... Ty to vnímaš podľa seba a zjavne si na tieto veci potrpíš. Ale znova ti opakujem, bežný hráč sa týmto nebude trápiť a rozhodne mu nebude chýbať viac informácií. Ani ja som tie kódexy poriadne nečítal a 9 z 10 hráčov bude riešiť úplne iné veci. Komplexné lore je presne to, čo hráčom v hrách chýba... jasné ;)
@Jab (16.07.2015 12:25): Já bych třeba ani nečetl víc než jen těch pár cintů, v tomhle má imho Matt pravdu. Už tak mi přišel ten kodex zbytečně rozsáhlý. Lore který není představen skrze gameplay je na nic, to si rovnou můžu koupit knížku z univerza nebo přočíst wiki, když budu chtít jen číst. A v Origins to nijak nechybělo, během hry jsem nikdy neměl pocit, že mi chybí nějaké podkladové informace.
@M.a.t.t. (16.07.2015 11:20): Imho spíše tak 9/10. Citelně to souvisí s tím, že na jednotlivé originy je ve hře jen par odkazů. Kdyby je rozvíjeli více, tak rozvíjí i tu lore. Třebas u human noble to je vyloženě tragické nemít tam ten podklad nějak více rozvinut. Nejmocnější šlechtická rodina ve Fereldenu po královské a ty k ní máš jen pár cintů. Ve hře, knihách i komixech... Tohle RP zážitek dosti snižuje.
@Tarhiel (16.07.2015 09:36): Myslel som to inak, preto som napísal slovo teoreticky. Majú to ľahšie v tom, že nemusia vymýšľať ten background, samozrejme, že sa tam toho môže pokaziť dosť. Narážal som hlavne na tú jabovu výčitku a stojím si za názorom, že ide je nezmysel sa na to pozerať takto. Toto môže skutočne vadiť len 1 človeku zo 100.
Řekl bych, že vytváření hry v již existujícím universu má svoje veliké výhody i nevýhody a stejně tak i naopak.
Jinak souboje byly prostě strašný a obhájít se nedaj nijak. Jen si na ně vzpomenu, tak mám kopřivku.
@M.a.t.t. (16.07.2015 09:17): Chlopi, nesledujem celú Vašu diskusiu, ale M.a.t.t., povedať, že hry, ktoré vchádzajú z už vymyslených materiálov to maju ľahšie nie je pravda.

Zober si, čo všetko sa mohlo pokaziť - tvorcom sa z nejakého dôvodu nemuselo podariť zachytiť ducha knihy/filmu, sú tam vážne prešľapy/odchýlky od všeobecne známych vecí univerza... práve ten Zaklínač a KOTOR sú príklady výnimočnej podarenosti a myslím, že mnohé predlohy by boli radi, keby mali tak dobrú reprezentáciu vo videohrách.

A ešte sa vrátim k tým predlohám - sú aj filmy podľa videohier, no zatiaľ som nepoznal ani jeden podarený.
Filmy podľa kníh - tam je to rôznorodé.
@Jab (16.07.2015 07:06): Mne sa táto výčitka stále nezdá. Niektoré uznávané RPG ťažia z toho, že vychádzajú z už vymysleného sveta a tým pádom sa v tomto teoreticky nemusia až tak snažiť (Icewind Dale, Baldur's Gate, KOTOR, Witcher....), ale stále nechápem ani nepochopím, prečo by ten svet nutne musel byť ešte prepracovanejší. Neber to v zlom, ale to mi už príde ako trochu hnidopišská výčitka, ktorá bežnému hráčovi vadiť nebude. Pokiaľ sa teda odprostí od mierneho vykrádania iných fantasy (Ale úprimne, fantasy žáner to má v tomto ťažké, ak v ňom chce človek vymyslieť niečo nové), ale prečo by mal byť zahltený ešte väčšou mierou textu a príbehového pozadia mi nie je jasné. Toto nie je kniha.
I s knihami, komixy je lore příšerně nepropracovaný. Notes ve hře to odráží nejvíce. Zdůrazňuji to i v komentáři. A dralo mě to příšerně. Zase to jen podtrhuje účelovost lokací i postav. Což je zjevné i ze samotného hraní, kdy se interiéry i exteriéry opakují. Poťemkinova vesnice...
@Jab (15.07.2015 17:36): Musí? Celkovo mi však príde, že v kodexoch je toho dosť, ako rozšírenia sveta môžeme teoreticky brať aj oficiálne knihy, či komiksy - s týmto fakt nemám problém, o to viac, že aj novšie diely sa cez neustále zmienky vracajú k predošlým udalostiam, postavám. Je cítiť, že Bioware má ten svet dostatočne dobre vymyslený a že hráča neustále prevádza inými lokáciami ozaj nevnímam ako žiaden problém. "Let's Agree to Disagree" :)
@eremita (15.07.2015 11:54): Je tam jen jediný "taunt" skill s příšerným cooldownem 20 sekund a dosahem patetických 10 metrů (i s dalšími +6 na lvl 7 stál za houby). Při neustálém respawnu v širém okolí a ze všech směrů je to tak na jedno veleslavné použití na souboj (kdy to stejně moc nefunguje). Nefunguje to vůbec a je to až k pláči. Abych tenhle shit hrál na nightmare a ty tuny vatových soubojů (a celou tu hrůznou hru) si prodloužil. To mi už fakt hlava nebere. Hele sto lidí, sto chutí. Tahle hra už ode mě nikdy novou šanci nedostane. A to zejména kvůli soubojům.

P. S. Ještě píší o bravadu na lvl 9 k bravery. I s ním btw můj tank tankoval na pytel.

@M.a.t.t. (15.07.2015 09:46): K tomuhle bych se ještě vrátil. Představování nových lokací jen zdůrazňuje absenci "lore" u těch původních. Pokud chce někdo vytvářet svět epické fantasy, tak prostě musí sypat informace o šlechtických rodech, politice, historii atp. A ne jen to v jedné hře nakousnout (Gwaren, Highever, Orzammar, systém bannů obecně) a pak se přesunout s novou hrou do jiné oblasti a tím to hasne.
@Jab (15.07.2015 09:54): Akcia je podľa mňa dobre zvládnutá, jediný problém vidím v nezmyselnom respawnovaní zo vzduchu, čo je fakt nie príliš najštastnejší nápad. Hawke ako postava mne zase sympatická prišla, rovnako ma bavil aj samotný Kirkwall a jeho okolie, príbeh takisto. Ako jediný ďalší problém by som vypichol opakujúce sa prostredia vedľajších úloh, ale aspoň sa tam občas sprístupňovali iné cesty.

Inak na teba som samozrejme nenarážal ;)
@Jab (15.07.2015 09:54): V jakém smyslu naskriptované? Pokud myslíš vlny, tak to je mechanika, která se mi naopak celkem líbila. S tím souvisí i to, že musím nesouhlasit s tvrzením o rozbití tradičního trinity systému. Bojovník se štítem měl schopnosti na to, aby chaosu majícímu příčinu v respawnu dal řád, tj. nalákal potvory na sebe. Navíc byl jediný, kdo dovedl efektivně ustát nápor elitních nepřátel/bossů. Ostatní povolání zase měli možnost z nebezpečné situace uniknout. V posledku se tak domnívám, že tradiční systém nebyl nefunkční, to jen celý soubojový systém předpokládal hodně micromanagementu. Celá síla soubojového systému ale pořádně vynikla až na Nightmare obtížnost.

S potřebou micromanagementu zase souvisí druhý případ naskriptovaných soubojů, totiž bojů s bossy, které byly opravdu naskriptované od začátku do konce. Právě v nich se nejvíce projevovalo, že vývojáři kladou velké nároky i na reflexy/reaktivitu hráče (tudíž se nezaměřují jen na postavu a její atributy/schopnosti, ale i reakce samotného hráče), čímž se pokusili o jakýsi akční/tradiční RPG hybrid. Hráč musí utíkat před drakem plyvajícím oheň, schovávat se za sloupy v Deep Roads při boji s Ancient Rock Wrightem, proplétat se bludištěm a uhybat před padajícími kusy ledu v DLC Legacy atd. Právě tyto souboje pro mě byly nejsilnější stránkou hry. Mám li volit mezi klasickým "HP Bloatem" alá Origins (tady máš velkou potvoru s milionem životů, která se chová pořád stejně, enjoy) a soubojem rozděleným na fáze (ubereš drakovi určitou část životů, hra zareaguje změnou encounteru, na níž hráč musí adekvátně reagovat, často jde i o svého druhu hádanky/puzzle), pak beru druhou možnost všemi deseti.

Onen zmíněný hybrid chtěli vývojáři dovést k dokonalosti v Inquisition, v čemž však naprosto selhali. Vůbec nechápu, jak mohli ten paskvil vypustit do světa, oproti DA2 je to opravdu pořádný krok vzad. To je však téma na jinou diskuzi...
@Tulareanus (14.07.2015 23:42): Solid storytelling (relativne) tam je, o tom ziadna. Problem je, ze to cele na cloveka posobi hrozne odflaknute. Na druhej strane Inquisition posobi zo zaciatku fajn, dali si zalezat tu a tam... postavy dobre napisane atd. ALE TA HERNA NAPLN po 60 - 80 hodinach je na vrazdu! AAA RPG skratka musia mat zo zasady nieco, niekde pohnojene... a je otazka ci je to neschopnost ich autorov alebo, ze im do toho niekto keca z vrchu :)

Radsej ako hrat Dragon Age by som si dal Wasteland 2, Dragonfall, Serpents in the Staglands alebo co ja viem, ani ten Antharion nevyzera zle, Eschalon ak si nehral... skratka Indie cesta :) AAA RPG su dnes krasne hollywoodske blockbusteri, ale ak tam hladas poriadnu hru, tak ta skor naseru :)
@M.a.t.t. (15.07.2015 09:46): Ta hra je hrozná. Rozeberme si, co tvrdí ten PC gamer. Velmi mě pobavila chvála stromu skillů, když tam skilly nejsou. Souboje jsou naskriptované peklo, kde ti dojde stamina po jednom větším kombu, s respawnem nepřátel všude okolo nefungují tradiční role ve skupině (tank, dps...) a postava se štítem tak nemá vůbec smysl. Dialogy nabízí tři možnosti, často jednoslovné zato však vrcholově trapné (viz obrázky níže). Storytelling dejme tomu... Hawke je vrcholově nesympatická postava (i diky třem typům odpovědí, které mu ve všech případech zajišťují chování dementa), takže mi i jeho příběh byl buřt.

P. S. Já to dohrál! Jaképak odsuzování chvilku po začátku. I se všemi dlc.
Nie je to vôbec klasické RPG, ale hra to nie je zlá. Ale presne preto to fakt nebude baviť hráčov odchovaných na klasických, nielen izometrických RPG. Hodnotenie od niektorých hráčov vnímam ako prehnane kritické, lenže čo s tým. Aj tu niektorí hru odpísali po tom kratučkom úvode a hodnotenie si neodpustili ;)

@Jab (15.07.2015 08:02): Zvláštne, práve toto beriem ako výrazné pozitívum, tj. že sa autori nesnažili za každú cenu rozširovať pôvodný príbeh, ale na spôsob spin-offu prišli s novým príbehom zasadeným do tohoto sveta.
Na prdel to dostalo až od hráčů. Jako tak často u dnešních her se na metacritic liší od odborných recenzí asi o 30%.

Navíc původní děj prvního dílu to rozšiřuje naprosto minimálně. Čili ani z tohoto pohledu nemá druhý ani třetí díl smysl.
@Tulareanus (14.07.2015 23:42): Hrál jsi? Z jistého pohledu ta recenze nelže. Ty zmíněné featury tam opravdu jsou a RPG dekády záleží na definici a preferencích. Je to špatná hra, ale zábava to docela je když skousneš úvod.
LOL, že čo má táto hra na wikipedii napísané: "The UK edition of PC Gamer magazine highly praised Dragon Age II, mentioning the improved combat system, dialogue wheel, skill-trees, and solid storytelling as its strong points. The game earned their "Editor's Choice" award, and the magazine stated of the game: "The best RPG of this decade? Nine more years will tell, but for now, yes."
@Borghal (25.01.2015 20:50): Imho je to nejrozsáhlejší podobný dialog ve hře hře a autor to ještě musel nějak zašmodrchat, aby se mu to povedlo.. Ale rovněž souhlas, že textu mohlo být v PST občas i méně. Ale ty frýkůlin tříslovné "náladové" odpovědi (jako že filmové) jsou fakt mentální retardací.
Tak ten obrázek z PT je zrovna dost špatný... 20 voleb v rozhovoru, jako fakt? Než to člověk přečte celé aby si četl znova, na co odpovídá. Což v případě PT taky může být odstavec či dva, že :-D To jsou zbytečné spisovatelské orgie. O PT se často říká že má nejvíc textu ze všech RPG jako by to bylo jednoznačné plus, ale imho není.
Podle mě grafika rozhodně horší nebyla, ale ztratilo to tu svoji suprovou temnou atmosféru, moc to vybarvili.
Nicméně dobře zrežírovaná herní lobotomie, a o to tady asi jde. DAII je takový fantasy Mass Effect, bohužel ve třetím aktu ztrácí dech dost výrazně (sám jsem na to teď měl zase chuť, ale po dohrání druhého aktu a obou DLC mi to stačilo a odinstaloval jsem to). Tahle hra se prostě nehraje kvůli bojům - i když zhruba půlku hry mě souboje i celkem bavily, a to na hard, kdy jsem stejně všechno kosil raz dva bez nějaké taktiky. Ale hrát za supermana omrzí a chcípnout na jednu ránu (nightmare rogue, mage) taky není to pravé ořechové.

Zkrátka RPG kde je víc důrazu na RP, méně na G.
Každou kapitolu snižuji hodnocení o pět procent. Teď už jsem snad v poslední (objevila se Meredith a Orsino). Ale mám už stále větší a větší prostoje, kdy si kousek zahraji. A spíše se mi k tomu už moc nechce vracet. Arishok byl celkem fajn ale. I dabing měl dobrý. I ty souboje jsou vlastně horší, páč stamina je hned v trapu. Co jsem zatim viděl, tak rogue a válečník s obouruční zbraní silně překonávají postavu se zbraní a štítem. Ta sice vydrží vše, ale nepřátelé se stejně spawnují všude možně, takže se nedá moc tankovat.

Jednička byla asi ve všem lepší. Dokonce i v grafice. Pravda, v tomhle případě je to stejně jen jednooký mezi slepými. Tohle už fakt nestojí za zahrání. A upřímně se divím některým vysokým hodnocením. Asi pročtu komentáře a zkusím zjistit, jak mohla někoho tahle hrůza opravdu bavit. Dragon Age II je herní lobotomie! Fakt. Pokud máte rádi staré dobré dungeony, tak tohle by vás ale mohlo zaujmout. :)
Otázka je kde končí odklešťování špatných RPG prvků a kde začíná nový žánr který místo hráče potřebuje diváka.