Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Loom

květen 1990
duben 1991
04.12.1992
81
65 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Loom je neobvyklá adventura postavená na SCUMM enginu, o jejíž vznik se postaral tým v čele s Brianem Moriartym (textové adventury Wishbringer, Trinity nebo Beyond Zork).

Příběh se točí okolo chlapce Bobbina z klanu tkalců, jenž má zachránit svět před stínem. Hra začíná na jeho 16. narozeniny, předchozí události a nastínění fantasy světa, ve kterém vládnou Mocné Guildy, je k nalezení na přiloženém CD jménem "30 Minute Audio Drama". (příběh je profesionálně namluven). Balení hry obsahuje i Book of Patterns, knihu, do které si hráč zapisuje hudební melodie/vzory (anglicky drafts, náhodně generovány při spuštění hry). Ty jsou nezbytným prvkem hry - Bobbin totiž pomocí své hole vyluzuje tóny, ze kterých draft vznikne a tím ovlivňuje své okolí. Například po zahrání draftu Opening se otevřou označené dveře. Zpočátku Bobbin umí jen tři tóny a jeden draft, další přibývají postupně.

Loom je také první hrou "LucasArts Game Design Philosophy", což znamená, že hráč nemůže zemřít, ani se dostat do situace, kdy musí načíst starou pozici (dost častý jev v předchozí hře Zak McKracken and the Alien Mindbenders). Hudební stránka hry obsahuje části z Labutího jezera od známého skladatele Petra Iljiče Čajkovského.

Hra byla vydána poprvé v roce 1990 s EGA grafikou na floppy discích, poté byla portována na různé platformy (významný je port na FM Towns. Tato verze má překreslenou VGA grafiku a vylepšený soundtrack). V roce 1992 vznikla pro PC druhá verze s VGA grafikou (použita ta z FM Towns portu), která byla kompletně nadabovaná. Jedná se tedy o první Talkie hru na SCUMM enginu. Dialogy zde ale byly zkráceny, protože by se dabing nevešel na CD, stejně tak zde chybí detailní záběry na postavy během dialogů a alternativní řešení hádanek.

Loom byl původně plánován jako trilogie. V dalších dílech označovaných jako Forge a The Fold, se měly hlavními hrdiny stát postavy, které Bobbin potkává v tomto díle. Projekty však byly zrušeny.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak dohráno bez jediného kouknutí do návodu, na obtížnost expert, tedy jen z odposlechu. Musím teda říci, že tohle nemělo chybu, a vlastně nevidím důvod, proč nedat stovku, ale asi by mi to rozbilo dosavadní TOP10 :-) A z grafického hlediska je tohle pro mě jedna z nejkrásnějších adventur (EGA verze samozřejmě).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Začínala jsem na vysoké hoře, ze které měl samotář a vesnický vyvrhel Bobbin ten nejlepší výhled na hvězdy. Ve svém šedobílém hábitu s kapučkou se toto nemehlo vydalo do světa porazit temnotu, dospět a stát se labutí. Příběh nebyl kdovíjak hluboký, ale pro tuto krátkou adventuru zcela dostačující.

Loom je bezesporu originální adventurou. Nejen, že si celá hra vypůjčila hudbu z Labutí jezera od mistra Petra Iljiče Čajkovského, ale i hádanky jsou založené na kombinaci hudebních not (zde oceňuji možnost volby obtížnosti pro nás bez hudebního sluchu). Tím pádem odpadá nesmyslná kombinace předmětů v inventáři (viz Maniac Mansion: Day of the Tentacle) a hledání aktivních věcí v prostředí, což beru jako plus. Hádanky, které si hra na mě nachystala, byly logické, a tak moje záseky spočívaly jen v mé blbosti a i to je plus. A vyřešení některých hádanek bylo nejen logické, ale také vtipné (obarvení oveček nazeleno).

Přestože má Loom již starou grafiku, tak pořád měla své kouzlo. I přes omezené možnosti vývojářů se jim povedlo vytvořit detailní a malebný svět. Také mě pobavily některé prvky, například ztvárnění draka a interakce s ním, nebo bestie v kleci.

Hru jsem si chtěla zahrát, protože je nenáročná a odpočinková a i díky hudebnímu doprovodu tato hra splnila svůj účel.
+34
  • PC 75
Jestli mi nějaká hra evokuje spojení "umělecká adventura", tak je to tato. Grafika je na rok vydání moc pěkná, a celý příběh a průběh hraní je takový klidný, magický, tajuplný. Ze začátku jsem měl LOOM ve škatulce "někdy vyzkoušet", ale pak jsem si pustil LOOM Audio Drama (bohužel není součástí digitální distribuce na GOG, ani přímo ve hře, musíte si na to přijít zjistit sami) a byl jsem plně zaháčkovaný. Ono audio je jakýsi prolog ke hře a bez poslechnutí fakt hru nehrejte, protože obsahuje zásadní uvedení do světa a příběhu.

Příběh prologu, kde existují různé cechy s různými schopnostmi, mi hodně evokoval knihu Zrada, ale to jsem si uvědomil, až když jsem uviděl jméno Orson Scott Card v závěrečných credits (nicméně údajně na hře nepracoval a jen poskytl pár připomínek). Příběh samotné hry už potom zas tak odzbrojující není, je to poměrně jednoduché a klasické "zneškodni záporáka", a přičítám to tomu, jak je hra krátká a v jaké době vyšla - technologie jim prostě neumožnila nacpat do hry spoustu zajímavého děje. Co se mi ovšem moc líbilo, je to, s jakou nebývalou vnitřní logikou funguje kouzlení (či tkaní) v popsaném světě. Svět je jako koberec, skládá se z nitek, které se proplétají. Cech tkalců umí tyto nitky tkát, a ovlivňovat tak věci kolem sebe. Tkaní a hudba jsou příbuzné záležitosti, vždyť roztočení špulky příze s určitou frekvencí samozřejmě vydává tón. Proto ve hře tkáte pomocí krátkých melodií. A pokud máte správně trénovaný sluch a dáváte pozor, tak můžete světu kolem sebe naslouchat a naučit se nové tkací melodie pozorováním - proto vás téměř prázdná kapající nádoba naučí kouzlo vyprázdnění nebo zírající noční sovy naučí kouzlo noční vidění. A většinu kouzel lze obrácením melodie i odkouzlit - danou nitku rozplést. Všechno je to takové přirozené a elegantní.

Samotná hra je výrazně jednodušší než adventury starého kalibru, co jsem měl čest hrát (např. Discworld). Díky tomu, že nemáte inventář, a interaktivních prvků není mnoho, tak je kombinatorika "co všechno tu lze vyzkoušet?" výrazně příznivější. I tak jsem samozřejmě sklouznul k návodu, protože jsem sketa a nemám čas na řešení zákysů. Ale troufám si tvrdit, že LOOM by mohla být jedna z mála adventurních her, které bych byl asi schopen dohrát bez návodu, kdybych si s ní pár dní lámal hlavu (ne že by tam nebyla těžká místa, ale v rámci možností je vše logické).

Celkově tedy výborný umělecký dojem, perfektni audio prolog, zajímavý svět, rozumná obtížnost, ale i krátký a poněkud primitivní příběh ve hře. Velká škoda, že slíbená dvě pokračování z plánované trilogie byly zrušeny.

Celkové hodnocení: Výborná
+23
  • PC 75
Byla jsem poslána staršími, abych Tě povolala…

Příběh Bobbina, toho který má přinést zkázu nejen cechu Tkalců, ale celému světu této poetické hry, začíná na sklonku jeho sedmnáctých narozenin při pozorování východu slunce nad vesnicí, ve které žije. Hra začíná mírumilovně s reálnou hrozbou na pozadí, končí ale přesně obráceně - zlo nabývá obřích rozměrů, lidé umírají a hlavní hrdina se vtělí do další formy svého bytí, zanechajíc tak svět napospas mrtvým… Jo, i když Loom působí nevinně, konec hry ukáže přesný opak. 


C-D-D-E

Hratelnost Loomu je založená na minihrách, kdy hráč musí pozorně naslouchat hudebním tónům, zapisovat si je a poté je interpretovat pomocí své hole. Není zde žádný inventář, není zde žádné kombinování předmětů. Vše je pouze o rozhovorech, o průzkumu a o hraní krátkých tónů, které Bobbina posunou opět o kus dále. Tóny hrané na Bobbinovu hůl mají různé magické schopnosti a tak lze pomocí not uzdravovat zraněné i mrtvé, vypouštět vodu, pokud to bude potřeba, otevírat dveře a podobně. Samotný hráč ve hře vůbec nesahá k násilí, třeba takového draka se zbaví tak, že pomocí tónů ho uspí a poté pod ním hromadu zlata promění ve slámu, kterou si spící drak svým dechem zapálí a tak raději uletí. Ke spoustě činností navíc hra dodá nápovědu v podobě vidění budoucnosti v po světě rozmístěných koulí. Neříkám, že se ve hře nejde zaseknout, pokud se tak přesto stane, není to většinou chyba hry, ale spíše nevšímavost hráče. Většina úkonů je logická a dá se na ně přijít.


EGA vs VGA

Na GOGu, odkud hru mám já, je k dispozici VGA verze hry. Je na první pohled rozhodně hezčí, jak stará EGA verze, + navíc obsahuje výborný dabing. Nicméně chybí v ní některé animace, chybí v ní některá hudba, jsou v ní zkrácené některé dialogy. Herně je tedy VGA verze horší a pouze v EGA verzi si hráč užije Loom tak, jak ho zamýšleli autoři.

EGA verzi jsem si tedy po dohrání prošel v rámci gameplay videa a užíval si rozdíly, které mezi oběma verzemi jsou. A nutno podotknout, že i starší EGA verze vypadá v rámci možností velmi dobře. 


Jednoho dne se opět potkáme!

Poslední věta ve hře. Bohužel, z plánované trilogie sešlo a hra se tak nikdy pokračování nedočkala. Loom zůstal ve svém poetickém vyprávění osamocen a hráči se nikdy nedozvěděli, a asi nikdy nedozví, jak příběh pokračoval po velkém finále. A i když je to škoda, protože příběh není uzavřený, určitě Loom doporučuji vyzkoušet. Je to na první pohled milá a pohodově hratelná adventura, která v sobě ukrývá unikátní hratelnost a hlubší myšlenky, než se na první pohled může zdát.

Pro: Příjemná vizuální stránka, hezká hudba, hudební minihry,

Proti: Krátká herní doba, příběh je neukončený, minimum zvuků,

+22
  • PC 65
Ke hře Loom jsem se dostal prvně, když mi určitě nebylo ani deset. "Loom", říkal jsem si, "to bude určitě něco jako Doom". No nebylo. Byla to EGA verze, kamarád hru miloval a spíš jsem koukal, jak hraje on. Asi jsem byl tehdy moc blbej, abych pochopil, co se po mně vlastně chce, ale přesto ve mně zanechala poměrně hlubokou paměťovou stopu na velmi nevšední vizuál. Moje paměť ale nesahala nikam dál, než za několik málo prvních obrazovek.

No a o čtvrt století později se s hrou setkávám znovu. Problém nastává hned na začátku, jakou zvolit verzi? Každá má svá pro i proti. Rozhodně preferuji mít VGA grafiku a dabing, zároveň ale těžko překousnu, že bych měl být ochuzen o nějaké dialogy či detaily postav. To, že sám autor preferuje EGA verzi, určitě také hraje roli. Osud rozhodl tak trochu za mě. Ve chvíli, kdy jsem byl rozhodnut pro EGA verzi, tak verze, co jsem sehnal, byla nečekaně ta VGA s dabingem. Už jsem to tak nechal a začal hrát.

Samotný koncept hry mi přijde fajn. Je to originální, má to hudební tematiku, což je mi blízké a docela kvituji, že odpadá manipulace s předměty v inventáři a hra na to jde jinak. Ačkoliv de facto skrývá práci s inventářem a příkazy za kouzla hrané pomocí tónů na klacku. Ve chvíli, kdy je vám přehrána nová sekvence tónů, je to vlastně, jako byste sebrali nový předmět do inventáře v klasické adventuře. I tady, jak se to tak dělává, jsem občas sklouznul ke zkoušení všeho na všechno. Tady to ale znamenalo mnohem delší proceduru, což moc nepřispělo k tomu, abych si ke svému klacku vytvořil pozitivní vztah. Nejlepší na tom všem celém je fakt, že na funkci, co vlastně daná melodie dělá, obvykle musíte přijít sami.

Zvolil jsem samozřejmě obtížnost expert a moc nechápu, v čem by měla spočívat ona výzva na nižších obtížnostech, když už na expert je to velmi jednoduché. Tedy myšleno odposlouchat 4 tóny, když mám obvykle nekonečno pokusů a nekonečné množství kontrolních poslechů. Snad jen zapamatovat si, který že to záhyb na klacku je třeba zrovna tón A, to mi dělalo občas problém.

Co je na hře těžké, je nutnost vypisovat si jednotlivé čtyřtónové melodie na papír, protože nosit to v hlavě, se moc nedá. Celkem jsem si jich ve hře zapsal 17, tím pádem vlastně asi 30 různých použitelných melodií (není to dvojnásobek, protože palindromatické melodie mají jen jednu variantu a nejdou hrát pozpátku).

I přesto, že se LucasArts zaštiťují tím, že byste se nikde ve hře neměli ocitnout v situaci, kdy se nejde dostat dál, není tomu tak. Vzhledem k povaze a systému hry se může velmi snadno stát, že něco vynecháte a nedozvíte se potřebné kouzlo. Ono kouzlo budete potřebovat mnohem později, kdy není cesty zpět a ono kouzlo už nemáte jak zjistit. Takto jsem se bohužel musel podívat ke konci do návodu, neb jsem někde prošvihl kouzlo "léčení".

Jinak byla pro mě obtížnost příjemná, takhle to mám docela rád. Grafika je moc pěkná, líbí se mi obě verze. Co musím zkritizovat je fakt, že je hra příliš hluchá. Zní tu minimum zvuků a ve většině obrazovek není slyšet vůbec nic, ani zvuky ani hudba a co se týče oné hudby, Čajkovskij je krásný, ale nemám rád, když je hudba převzatá a do hudební hry by se hodila originální hudba. Takže tohle jsou pro mě body dolů.

Příběh překvapivě není úplně špatný. Popravdě jsem prve ani nečekal, že tu nějaký pořádný bude. Škoda je, že se příliš rychle dostane do poněkud překotné formy a ztrácí tím tak pro mě na zajímavosti a uvěřitelnosti. Příliš brzy se z toho zkrátka stane příliš přebujelá záležitost, všechno je moc na honem, nikde se moc nezdržíme a ani hlavní záporňák se na scéně moc dlouho neohřeje. Spousta jinak zajímavých postav se jen tak mihne. To, že mám výhrady ke scénáři ovšem neznamená, že jsou špatné dialogy. Docela jsem se i zasmál a má to šmrnc.

Loom je pozoruhovná adventura, která přišla ve své novější verzi snad jako první adventura s plnohodnotným dabingem a k žánru přistupuje dost jinak, než ostatní. To jí jde obrovsky ke cti. Je však poněkud krátká, což by nevadilo, kdyby neměla až tak vysoké příběhové ambice, které by slušely hře mnohem delší. Nejsem také vůbec spokojen se zvukovou stránkou hry. Dabing samotný je ale dobrý. Celkový dojem je takový, že Loom je prostě "jen" fajn a na to, že je tak krátký, jsem ho hrál asi pět dnů a nikdy mě neudržel déle jak na hodinku. Hra mě brzy unavila z netrefování se do správných záhybů na klacku a z neustálého koukání se ve tmě na papír s poznámkami, který s radostí vyhazuji do koše :-).
+22
  • PC 85
Tak. Kousek historicko-herního vzdělání doplněn, teď co k tomu napsat. Stálo to za to?

Tato více, než 30 let stará adventura, se v mnoha směrech vymyká tehdejšímu, ale i dnešnímu klasickému pojetí adventur. Postava nemanipuluje s okolím pomocí nastaveného portfolia slovních akcí (použij ruku, použij pusu, použij nohu), nemá ve svém hábitu místo na uložení žebříku, ba ani flakónku (nemá inventář) a za celou hru sebere pouze jednu věc (i když opakovaně). Ve hře nepoužíváte věci na jiné věci. Hlavní postava Bobbin Threadbare (dle automatického překladače cívka s obnošenou nití) s prostředím interaguje pomocí “magických vzorů” skládajících se z tónů vyluzovaných pomocí hole, která byla kdysi součástí stavu (Loom), který spřádá vlákna reality. Vzory se Bobbin učí průběžně z pozorování světa kolem sebe. Respektive vy se učíte. Vzory (tedy souslednost tónů) nejsou ve hře zaznamenávány. Musíte si je zapamatovat, či zapsat, odhadnout, co umí a jak je možné je použít. (Až později jsem se dočetl, že míra nutnosti použít vlastní paměť či tužku a papír, je závislá na zvolené obtížnosti.) 

Bobbin vzešel ze Stavu, když s ním jeden ze Strážců trochu experimentoval a přidal šedou barvu. Keepři potrestali opovážlivce a Bobbina vykázali z komunity do vesnice, neboť zjistili, že jeho šedá nit vytváří v předivu reality chaos a nepředvídatelnost. Když se Bobbin vrací ke Strážcům na kobereček na své 17 narozeniny, aby čelil svému osudu (a rozhodnutí Strážců, co s ním provedou), cosi se semele a Bobbin zůstává sám s holí, aby se pokusil zabránit Chaosu vstoupit do reality a ovládnout svět. 

Na to, že jde o cca 3 hodinovou jednohubku, vypráví hra zajímavý, originální a poměrně komplikovaný příběh (který si musíte částečně sami domyslet). Nečekejte klasické zakončení, i s ohledem k tomu, že zřejmě měli tvůrci rovnou našlápnuto na pokračování.

Hra je plně dabovaná a vrchol tehdejšího grafického umu dnes nazývaný pixel-art perfektně zobrazuje vše, co se ve hře odehrává, pokud máte dobrý zrak, nebo monitor velmi blízko obličeje, protože se mi tuto stařičkou hru podařilo rozhýbat pouze v okně v přednastaveném rozlišení.

Ale určitě stála za to.

(Ke hře jsem se dostal v rámci Herní výzvy 2023.)
+21