Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Hned po dohrání jedničky jsem se pustil do dalšího dílu, protože jsem byl zvědav, co nového přinese. Novinek ovšem nebylo tolik, kolik bych čekal.

Ohromný posun kupředu rozhodně vidím v grafice, s čímž souvisí i leveldesign, který je mnohem zajímavější než minule a podíváme se i do rozmanitějších lokací. Pořád jsem ale měl pocit jisté mrtvosti prostředí, a jako kdyby do určité lokace trochu uměle tvůrci zasadili sadu hádanek. Jejich rozmístění, zejména co se levelů v různých základnách týče, je krajně nelogické, a hra trpí syndromem „páku k otevření dveří najdu na druhé straně levelu ve skrytém výklenku v bazénku hlídaném několika psy, piraňou a schovaným potápěčem s harpunou“.

Nicméně pořád je to zábava hrát. Oproti prvnímu je dvojka mnohem delší, moje herní doba se pohybovala okolo 24 hodin a využil jsem více jako 600 uložení hry (nerad opakuju dlouhé části dokola), obsahuje více levelů a podíváme se do vícera lokací. Některé byly zbytečně rozlehlé a komplikované (mise pod vodou) ale většina z nich byla solidní, leč férovou výzvou. Obtížnost též o kus vzrostla, vývojáři omezili zejména počet lékárniček na misi a přidali počty nepřátel.

Jinak toho hra moc nového neobsahuje. Kromě vylepšené grafiky a několika nových pohybů a zbraní je to hlavně obří mission pack, který fandy prvního dílu rozhodně zabaví na dlouhé hodiny, ale pokud vám zdlouhavé bloudění lezlo na nervy i minule, tak se radši poohlédněte někde jinde.

Počet nalezených secretů: 33 ze 48

Pro: solidní výzva, vylepšená grafika, dlouhá herní doba, nové zbraně a pohyby

Proti: občas stereotypní, někdy až moc zdlouhavé, AI nepřátel, příběh

+35
  • PC 80
Tomb Raidera jsem vždycky bral tak nějak okrajově. Dřív jsem zkusil 3 díly, ale nikdy jsem se do toho neponořil natolik abych nějakého dohrál. Po zakoupení Ultimate Edition za krásných 200 kč jsem se rozhodl, že moje první štace bude dvojka.

Musím říct, že ten čtvercový engine musel být ve své době bomba, když porovnáte jaké hry v době vzniku vznikaly. Hra je i dobře ozvučená se skvělou hudbou. To vytváří dobrou atmosféru. Atmosféra neznámého prostředí na konci světa je tu fakt znát. Lara je pěkně rozpohybovaná. Jenom se mi nechce líbit, že by s tak velkýma kozama byla schopná takových akrobatických kousků, vytahování se tesně u zdi, a tak. No, radši nebudu takový šťoura.

Hratelnost je založená na skákání, odstřelení nějakého nepřítele, lezení, tlačení kostek, přepínání spínačů a hledání klíčů. Lara povětšinou operuje na malém a členitém prostoru. Dostanu se tam, seberu klíč, vrátím se na začátek použiji klíč. Stlačím páku za dveřmi, a někde stranou se mi otevře poklop, k poklopu si přitlačím kvádr a jdu dál. Cestou občas někoho odstřelím. Takováhle náplň vás čeká celou hru, kupodivu mě to ale docela bavilo. Někdy to chce trochu prostorové orientace a dávku trpělivosti.

Kamera se totiž moc nepřizpůsobuje. Jakmile stojíte u zdi, kde není dost prostoru, koukáte Laře do obličeje. Ovládání mi taky dalo chvíli zabrat, než jsem si ho dostal do krve. Lara je dost těžkopádná a ráda pořád někam padá. Akce je taky taková těžkopádnější. Na nějaké uhýbání není většinou dost prostoru. Ale jak říkám, dá se do toho dostat.

Silný příběh, ani nějaké extra chytré protivníky nečekejte. Tady se spíše vyřádí horolezci nebo akrobati. Dočkáte se tu jednoduchých, ale docela pěkně vymyšlených hádanek. Hra má docela slušnou délku. Já jsem jí dal za nějakých 16 hodin čistého času, a docela jsem se divil, že je to tak málo. Přišlo mi to delší.

Pro: vykutálený design, hudba, obstojná délka, pohyby a zvuky hlavní postavy

Proti: nepřizpůsobivá kamera, ke konci mírný stereotyp

+32
  • PC 80
Druhý příběh neohrožené archeoložky Lary Croft. Tentokrát pátrá po bájné Dagger of Xian, která umožní jeho majiteli se proměnit ve (skoro) neporazitelného draka. Tentokrát se podívá do chrámu pod Velkou čínskou zeď, kde se utká hned se dvěma T-Rexema, do Benátek, na dno oceánu, kde si zaplave mezi žraloky, dále půjde pozabíjet pár Big Footů do Tibetu, aby se nakonec vrátila zpět do chrámu v Číně.

Příběh je podle mě celkem povedený. Akorát způsob jeho vyprávění mi přijde trochu kostrbatý a hlavně chybějící titulky v animovaných sekvencích mi sem tam dělaly problémy, takže jsem si opět některé detaily příběhu dohledával na internetu. Lara postupně procestuje celý svět, ale tak trochu mi chybí klasické prohledávání hrobek (s jednou výjimkou).

Level design byl ve své době bombou. Z dnešního pohledu může působit hodně nesmyslně, ale tyto pocity velmi rychle potlačí nostalgická atmosféra. Hlavně oblast v Benátkách se hodně povedla. Výjimku ale tvoří předposlední level z jiné dimenze, který je hodně divný a příběhově vůbec nevysvětlený. Hlavně není vůbec řečeno, jak se odtud Lara po zabití draka dostala zpět. Poprvé se tu představuje i možnost řídit některé dopravní prostředky (člun a sněžný skůtr).

Moc se mi nelíbí systém secretů, kdy Lara musí postupně najít 3 různé sošky draka, po jejichž zkompletování získá tučnou odměnu v podobě lékáren a dalšího vybavení. Na jednu stranu je to zajímavé zpestření, na stranu druhou to absolutně nezapadá do hry.

Nevím, jestli je to problém Steamu nebo hraním na modernějším počítači, ale bohužel mi po chvíli hraní vypadla in-game hudba a zvuk některých dialogů. Taky se občas dělo to, že nepřátelé vesele procházeli texturami, takže se mi např. stalo, že jsem stál zády ke slepé chodbě a najednou se přímo ze zdi vynořil chlápek s brokovnicí.

Stejně jako první díl, je i dvojka hodna hraní i v dnešní době. Je zde spousta věcí, co mi v jedničce chyběla, nicméně level design a atmosféra jedničky je podle mě o stupínek lepší.

(Dohráno v roce 2019) 
+25
  • PC 85
Tohle byla kdysi velká pecka s hodně unikátním "smellem". Vezme-li se TR2 z pohledu obtížnosti a délky, mohl tuhle starou zrůdičku dohrát jen ten, kdo si hru opravdu zamiloval. Projet TR2 třeba i s návodem totiž trvá podstatně dýl, než sklepnout celou sérii CoD dohromady. :))

Puzzly v "Bartolis Hideout" nebo "The Wreck of Maria Doria" byly hodně našlapané. Prostě krásný díl s tehdy velmi unikátní herní nápní z časů, kdy ještě nešlo tolik o kozy. Třeba i takhle vzniká kult.
+22
  • PC 85
Tomb Raidera II beru jako zajímavou a bezpečnou dovolenou. Člověk se proběhne po půlce světa, zastřílí si, vyřeší pár jednoduchých hádanek a některá místa si snad i zamiluje. Když už vás začne nějaké prostředí nudit, blik, a jste jinde. Jenom kdyby ti nepřátelé nevyskakovali z nepravděpodobných míst a nechovali se někdy dost divně...
Hodně udělá taky hudba, ať už je to ta dramatická nebo třeba ta "epická". Po hraní Silent Hillu 2 mi dokonce některá místa připadala až strašidelná (např. Maria Doria nebo chrámy ke konci).
Prostě: Pokud se do hry ponoříte, odmění vás svou atmosférou a nádhernými scenériemi.

Pro: atmosféra, hudba, zajímavá prostředí, slušná délka, sněžné skůtry s kulomety

Proti: syndrom "východ z levelu je asi 20 metrů od startu", ač hloupí, nepřátelé se přesně trefují, i když zrovna letíte

+22 +23 −1
  • PC 70
Ačkoliv se může zdát, že od jedničky se toho ve dvojce mnoho nezměnilo, celek funguje daleko lépe a zábavněji. Hráč je daleko zdařileji vtáhnut do hry a autorům se podařilo v osmnácti hutných levelech to, co jsem od Tomb Raidera ani neočekával - docela mě bavil, a to až do konce. Z části je to mnou - přistoupil jsem na herní koncept se vším, co obnáší, ačkoliv mi není úplně vlastní. Z velké části je to však těmi drobnými změnami.

Velký skok přišel v grafice. Na to, že dvojka vyšla jen o rok později, je to graficky úplně o něčem jiném a jenom to dokazuje, jak ohromné vizuální pokroky tehdy v druhé polovině devadesátých let herní branže přinášela.

Autorům se podařilo vybudovat mnohem věrohodnější a poutavější prostředí. Level design je devízou Tomb Raidera II. Objevování nových lokací je docela zážitek.

Nepřátelé jsou daleko častější, než v jedničce, což dělá z dvojky akčnější záležitost. Myslel jsem si, že mi to bude (z důvodu těžkopádnosti ovládání) vadit, ale naopak. Hráč je díky tomu více ve střehu a akční části se dají dobře naučit.

Koncentrace puzzlů, hadánek a pastí je ohromná a některé levely jsou úžasnou celovečerní výzvou, po jejíž dokončení se ve vás vyplaví endorfiny.

Ocenil jsem poměrně časté animované sekvence, které vtáhly do děje daleko více než v prvním dílu.

Zdařilá je i hudba, která mi v jedničce nefungovala a možná i proto (protože hudba je pro mě značně důležitá) jsem si druhý díl užil mnohem více. Atmosféra některých levelů by se dala krájet.

Ačkoliv pro mě Tomb Raider i nadále zůstavá hrou, na které mi hodně věcí vadí (ovládání jen na klávesnici, kamera, zdlouhavost, těžkopádnost, úmornost, jakási mrtvost celého prostředí), jsem schopen v případě druhého dílu ocenit její objektivní kvality a opravdu jsem si užil poctivou hru ze staré školy, u které na sebe můžu být pyšný, že jsem ji dohrál, protože to nebylo nijak snadné.
+19
  • PC 90
Druhý díl Tomb Raidera vznikl hned po roce a přinesl spoustu novinek. Lara se tentokrát vydává po stopě dračí dýky Xianu, která dokáže proměnit toho, kdo si ji zabodne do srdce v draka. Spadeno na ni má i mafián Bartolli, který má spoustu pomocníků, takže se mění prostředí i nepřátelé.

Lara se tak vydává do Benátek nebo hluboko pod moře, aby se ke konci vrátila do oblíbených chrámů a kobek v Tibetu a v Číně. Zatímco pasáže v Benátkách jsou super, především řízení motorového člunu nebo monumentální operní dům, podmořské pasáže jsem chvílemi proklínal. Jednotlivé levely jsou mnohem výpravnější a větší, ale také díky tomu přibylo nelogičností a bloudění.

Nepřátel oproti jedničce přibylo a navíc se mezi nimi objevili i lidi. Ti jsou většinou zatraceně přesní a rychlí, takže i bojová stránka nabotnala a stala se adrenalinovou záležitostí. Ze zbraní přibyly výborná útočná puška, zbytečný granátomet a harpuna, která souvisí s mou proklínanou podmořskou částí. Harpuna totiž nezaměřuje automaticky a trefit potápěče či žraloka pod vodou je docela maso. To že nábojů je docela málo je pak opruz na druhou. Z pohybů pak můžeme nově ručkovat či šplhat po žebříku.

Novinkou jsou i secrety - tentokrát hledáme v každém levelu trojici draků, teprve po jejich zkompletování dostáváme nějaký ten bonus ve formě lékárniček či nábojů. A pokud najdete všechny, autořit Vás odmění bonusem ve formě tajného kola, kde se ve vlastním sídle střetnete se zbytkem mafiánů.

Grafika je ostřejší, hezčí, ale víceméně stejně hranatá jak v prvním díle. Ale stejně jako tam hratelnosti nijak nepřekáží a třeba takové Benátky jsou opravdu hezké.

Tomb Raider 2 je přes pár nešvarů vynikající pokračování. Výpravnější, monumentálnější, akčnější s rozmanitými levely, které Vám sice nemusí sednout, ale díky střídání prostředí se nudit nebudete.

Pro: Výpravnější, rozmanitější, akčnější.

Proti: Podmořská kola.

+14
  • PC 75
Dohráním druhého dílu kozaté ( tentokrát už ne do spiček ) Lary alias Tomb Raidera jsem si splnil další rest, což je s podivem, protože tenhle druh archeologicky laděných adventur prostě můžu, leč v jinošských letech mě minuly, což se teď na starší kolena snažím dohnat.

Zub času se na vizuální stránce samozřejmě podepsal, ale rozhodně se povedlo vývojářům grafiku posunout, hrdinka především skáče,, šplhá, plave, tlačí kvádry a hledá volnou cestu k dalším levelům - sem tam je nutné prostřílet se přes různou havěť šelem a poletujících dravců a samozřejmě poskoků padoucha - nicméně tady to trochu drhne co se týče míření, protože frajerka si zaměřuje cíle sama ( trefit potápěče harpunou ale byla výzva ) - no ještěže UI nepřátel není žádná sláva.

Dvojka je rozhodně rozsháhlejší než první díl, lokací je požehnaně - od jeskyní, přes zatopené Benátky, až po Čínu či Tibet, některé levely znamenají oříšek a jsou až otravně zdlouhavé - např. podvodní lokace - sem tam jsem se musel poradit s youtubem, hádanky nebyly složité, spíš jsem se často ztrácel v prostředí a přehlednul jsem páku nebo výklenek či chodbu. S Larou tentokrát můžete vyzkoušet jízdu člunem nebo sněžným skůtrem, ovládání je pořád kostrbaté, slečinka má podivnou zálibu někam neustále padat, ale jinak jsem se bavil a užil jsem si i tajný level - těším se, co přinese další díl - 75 %
+14
  • PC 90
Druhej díl je ze série Tomb Raider stoprocentně nejlepší...oproti jedničce tu jsou mnohem propracovanější a nápaditější úrovně, což se už dalším sequelům zdaleka nepodařilo překonat! Dodnes si pamatuju řadu levelů a rád na ně s těžkou nostalgií vzpomínam. Trošku slabší je "inteligence" nepřátel, ale ty tu sou vlastně jen proto, aby to Lara neměla zas tak lehký :)

Pro: Hratelnost, nápaditost, design úrovní

Proti: AI nepřátel

+11
  • PC 80
tak si tak plavu v ledový vodě a najednou žralok jako blázen; trochu mě pohryzal, tak jsem ho hned sejmul harpunou. pak mě na suchu přejela nějaká sněhová koule a dál už nevím. ale líbí se mi ty světlice, jak si s nima hraje i to, jak se vždycky roseká, když skočím ze skály (omylem) – má to jistej nádech dobrodružství.

Pro: skáčeš sem a tam.

Proti: nic mě nenapadá

-1 +7 −8